problemen met buiten rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofietjee

problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:12

ik heb mn tinker nu 6 jaar toen we begonnen met buiten rijden waren er altijd problemen
schrikken van auto's scooter's enz.. na veel oefenen ging het steeds beter.
het buiten rijden ging goed maar half jaar geleden schrok ze weer van alles.
ze is er toen ook echt vandoor gegaan, nu ben ik het vertrouwen kwijt en durf ik niet meer
op buitenritjes te gaan.
heeft iemand tips?

Annebaukjex

Re: problemen met buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:16

Een paard erbij werk meestal heel goed, moet natuurlijk wel een rustig paard zijn die wel goed over de weg kan! En anders loop je zelf eens met hoofdstel in een stuk buiten!
Succes

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:17

Ik ga met Annebaukjex mee, zodra er een rustig bomproof paard voorop loopt volgen ze vanzelf.
Het helpt ook als het een vriendje van je paard zelf is.
Je angst zul je zelf ook opzij moeten zetten, je paard voelt dat aan en maakt er gebruik van!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:16

op dit moment lijkt mij het belangrijkste dat jij je angst zeker niet laat blijken aan je paard en in het begin met een groepje mee naar buiten. Het overige verkeer zal dan meer rekening met jullie houden en je paard en jij hebben steun aan de andere combinaties.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:17

justin4ever schreef:
Ik ga met Annebaukjex mee, zodra er een rustig bomproof paard voorop loopt volgen ze vanzelf.
Het helpt ook als het een vriendje van je paard zelf is.
Je angst zul je zelf ook opzij moeten zetten, je paard voelt dat aan en maakt er gebruik van!

Denk niet dat het paard er gebruik van maakt.
Hij voelt de onzekerheid van de ruiter, wat voor hem aanleiding is om te denken dat er daadwerkelijk iets is om bang voor te zijn.

Je angst niet laten blijken aan een paard is verrekte moeilijk, aangezien ze het zo goed aanvoelen.
Wat nog wel zou kunnen helpen is om inderdaad eens met iemand samen naar buiten te gaan of op een ander paard buiten te rijden om je vertrouwen terug te krijgen.

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:54

Dat bedoelde ik ook sok :)

Karlijnxs16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:48

Ik zou zeggen eerst met een braaf paard erbij, en een volwassene die al meer ervaring heeft.
En dan in het begin gewoon een klein rondje.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:24

Probeer inderdaad samen met iemand te gaan, en gewoon een stukje dat je goed kent zodat je weet wat je tegenkomt. Als dat goed gaat kan je steeds een beetje meer van jezelf en je paard gaan vragen. Ga je wel regelmatig met je paard aan de hand lopen? Dan kan je paard aan alles buiten wennen, en jij krijgt dan ook misschien wat meer vertrouwen.

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:21

Kun je niet met een ander paard naar buiten gaan om beetje zelfvertrouwen te winnen? En daarna weer met je eigen paard?

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:28

ik zou eerst heel veel gaan wandelen samen zo win je weer een beet (zelf)vertrouwen op waardoor het als je over je angst heen bent samen het opnieuw te gaan proberen en voor de eerste keer iemand mee te paard en misschien de eerst paar keren iemand op de fiets mee laten gaan?
zo heb ik het gedaan... :)

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 16:13

bedankt iedereen het gaat al een stuk beter :)