Ervarignen GPS/ gps logger: wat/ welke is handig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lfobijn

Ervarignen GPS/ gps logger: wat/ welke is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 14:40

Hallo ik ben al een tijdje rond aan het kijken voor een gps of een gps logger om te gebruiken tijdens buitenritten.

Ik zou de volgende dingen graag van het apparaat zien:
Tijdens het rijden ( voornamelijk is dichte bosgebieden op de Veluwe)wil ik zien:
- Hoe hard ik rij ( snelheid)
- Hoe ver ik al gereden heb ( afstand in km)
- Evt. de te rijden route ( dus soort van TOMTOM?) maar dit is niet strikt noodzakelijk

Na het rijden wil ik mijn gereden route graag op de computer kunnen terugzien op een ( google) kaart.
Het apparaatje moet niet te groot zijn en waterdicht!

Hebben jullie nuttige tips voor mijn wat ik dan zou kunnen aanschaffen?

Ik heb de volgende variaties al gezien en deze lijken mij opzich oké:
http://www.gpsshop.nl/product/75539/cat ... nbiedingen
http://www.seeyourheartbeat.com/holux-m-241

Ik heb geen mobiel met internet dus de variaties met een smartphone enz. heb/ wil ik niet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips/ ervaringen want ik zie door alle mogelijkheden het bos niet meer. :o

Super bedankt alvast! _/-\o_

wendyenbram

Re: Ervarignen GPS/ gps logger: wat/ welke is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:07

Hoi,
Ik heb de garmin dakota 20, en ik ben er helemaal tevreden over!
Doet alles wat jij wilt.
En is zeker goed in de bossen (rijdt zelf ook op de veluwe en hij pakt de satalieten altijd.)

ik heb er zelf een fiets en wandel kaart benelux bij gekocht, Zodat je net wat meer kan dan met wat er standaart op zit.

Ik had aan de Dakota 10 al genoeg, echter dacht ik als je eenmaal zo`n ding hebt wil je toch op den duur meer, dus vandaar al direct de Dakota 20.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:33

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:41

Heb de Etrex20, ben ik heel tevreden van. Op voorhand routes inladen en dan tijdens het rijden hang ik de GPS rond m'n nek en kan ik zien waar we naartoe moeten. Hij zegt niet de weg zoals een autoGPS, maar als we bijvoorbeeld moeten afslaan of niet meer de weg rechtdoor moeten, maakt hij zo'n piepgeluid dat ik moet opletten en even naar het scherm kijken. Er zitten gewone batterijen in en hij gaat ontzettend lang mee. Hij toont gemiddelde snelheid, het snelste dat je hebt gereden, hoeveel km, hoelang al onderweg,...

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 09:54

Super dank alvast voor deze info!
Mochten jullie nog meer tips hebben, graag!

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 15:00

wendyenbram: Is de touchscreen van deze gps goed te bedienen terwijl je op je paard zit ( wellicht met handschoenen aan)
amouroke: Hoe zit dat bij die van jou met die joystick? Beetje mee te werken te paard?

En een vraag aan jullie beide: Waar laten jullie de gps als je aan het rijden bent?
Bedankt weer!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:35

Die joystick vind ik superhandig! Ik denk regelmatig dat ik blij ben dat ik niet die met touchscreen heb genomen, omdat vaak zit je toch per ongeluk aan het schermpje of wil je even in en uitzoomen, ik vind het werken met joystick en de knopjes aan de zijkant superhandig. De winkelier die me de GPS verkocht was ook ruiter, hij had de dakota 20. Ik vroeg hem of hij dezelfde terug opnieuw zou kopen. Hij zei me dat hij heel tevreden was met het toestel, maar dat hij de volgende keer toch zou gaan voor de Etrex 20 (terwijl die op die moment ook wel wat goedkoper was, weet niet nu?). Dus heb gekozen voor de Etrex terwijl ik initieel was gegaan voor de Dakota.
Ik heb er een lintje aangemaakt om hem rond mijn nek te hangen. Superhandig in stap enz, maar ik moet toch nog een betere methode zoeken voor draf en galop. Dan begint hij te fel te bengelen..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:33

de touchscreen werkt goed, ookmet handschoenen aan.
verder kun je hem ook met 1 klik op slot zetten zodat je het touchscreen niet perongeluk bediend.

ik heb mijn gps om mijn nek meestal onder mijn bodywarmer. soms ook vast aanmijn zadel, maar nek vind ik fijner.
Edit:
Mijn rijmaatje heeft de etrex, en vind de dakota toch makkelijker in bediening. we ruilen soms onder het rijden even voor de lol.. zeker toen ik hem net had.

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:56

Dank weer voor jullie bevindingen! hebben jullie ook wel eens de routes gereden die de knhs verstrekt? Kun je daar wat mee?
Ik heb namelijk geen idee hoe zoiets eruit ziet want ik kan die bestanden op mijn computer nu niet openen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:01

De routes van het knhs nooit gereden. wel eens via de topomap thuis op de pc een route uitgezet en deze gevolgd. prima te doen.
Ook sla ik elke route op die ik rijdt, en deze kan ik ook thuis weer opslaan (of op de gps laten staan)
en kan ik later zo weer rijden.

enigste nadeel vind ik dat er niet specifiek ruiterroutes opstaan. maar wel alle onverharde paden.
dus heel soms wijkt je route iets af van wat je thuis uitgedacht had. Maar als je van je route afwijkt, kom je altijd weer op de juiste route uit als je je gps volgt.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:06

Ik had voor mijn GPS een houder voor om mijn pols gemaakt van zo'n MP3-armband. Heb een hoesje voor de GPS hierop bevestigd en dat is wel handig. Heb ondertussen een andere aangeschaft, een Garmin Forerunner, die zit gewoon als een horloge om je pols, je kunt ook de hartslag van je paard er op volgen, maar helaas geen kaarten in laden. Als ik dat wil neem ik mijn andere GPS mee.

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:07

Welke kaarten gebruiken jullie/ hebben jullie erop staan? En zijn deze erg duur?
Dank weer!
;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:36

Als je een garmin toestel zou kopen, kun je met mapsource (normaal gesproken niet gratis, maar wel via een "omweg" aan de gang te krijgen) er gratis kaarten van openstreetmap, openfietsmap of openmtbmap op zetten. Daar staan alle onverharde wegen op, en je kunt er in mapsource ook nog routes mee maken die je naar je toestel uploadt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:27

idd met de dakota is dat precies eender.
Ik heb er wel een officiele kaart bij zitten, maar zo heb ik hem 2e hands overgekocht.

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:12

Oké Dank weer. Ik ben erg aan het kijken om evt een Garmin Exrex 20 aan te gaan schaffen, maar wil eerst gewoon nog meer info hebben over gps in zijn algemeenheid en hoe alles werkt. Dus dank weer voor de tips, jullie helpen mij er heel erg mee!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:36

ik heb de foretrex 301, pols gps
superhandig en heel gebruiksvriendelijk
tijdens paardrijden is zo'n losse gewoon niet handig

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:12

Ik heb de garmin forerunner 205, ook een polsmodel. Ideaal ding en via marktplaats ook nog voor leuke prijzen tweedehands te krijgen!

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:38

Hoi speedster, je geeft aan dat manpsource via een 'omweg' wel aan de gang te krijgen is. Zou je mij kunnen vertellen wat die omweg is? ( mag evt. ook via prive bericht.) Super dank weer!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:23

Ik heb een Garmin Forerunner 305 en mijn man een Garmin CSX60. En wij werken ook met mapsource.

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 09:40

Ik heb nog even een (dom?) vraagje waar jullie vast antwoord op weten: Heb je extra kaarten nodig op je gps wanneer je routes ( bijv. van de knhs) wilt gaan rijden en deze dus op je gps gaat laden. Er zit standaard een ( slechte?) kaart op het apparaat. Is dit voldoende en 'stuurt' de route die je erop zet zelf een stukje kaart mee of moet je zelf een goede kaart ( bijv. mapsource) erop hebben staan om deze routes te kunnen gebruiken/ lezen.
Sorry misschien is het een hele onnozele vraag maar jullie kunnen het deze dummy vast wel uitleggen....;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:09

In principe hoeft je apparaat helemaal geen kaarten te ondersteunen om routes te kunnen weergeven, maar dan moet je ze als koers uploaden. Verschil tussen een route en een koers is dat een route (oftewel track) van punt naar punt navigeert en een koers een log is van een afgelegde route. Dit wordt ahw een lijn van aaneengesloten puntjes die samen een gereden rondje vormen. Een koers heeft dus geen kaart nodig, maar je kunt hem in een garmin wel "opnieuw" rijden. Of je garmin een kaart ondersteunt of niet doet er dan niet toe. Een forerunner die geen kaarten heeft, geeft dan alleen een lijn weer met een pijl die jouw positie aangeeft. Op een apparaat zonder kaarten kun je dan ook alleen koersen lezen en geen routes/tracks, want je apparaat navigeert immers niet. Heeft je apparaat wel kaarten, dan is het handig om toch betere dan de standaard kaart te hebben, maar openmtbmap is gratis en voldoet prima. De kaarten kun je er via mapsource op zetten. Als je een route downloadt, en deze wil uploaden naar een apparaat zonder kaartondersteuning, dan zul je hem eerst moeten converteren naar een koers (dat kan met wingdb3) en je kunt hem dan in garmin training center openen en uploaden naar je apparaat.

Zo, beetje meer info dan gevraagd, maar altijd handig om te weten :-).

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 11:46

Helemaal super, toppie, dank je wel! Hier heb ik zeker wel weer wat aan!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:50

Garmin forerunner heeft overigens wel een prachtige "return to start" functie :D

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 09:08

Sorry, nog een vraag: Als jullie thuis een route uitstippelen om te gaan rijden, hoe weet je dan dat je de route over ruiterpaden hebt lopen, want deze zijn toch niet duidelijk aangegeven op de kaarten? Of is hier misschien een trucje voor? ;) Bedankt weer alvast...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:18

Ik weet idd niet of ze op de ruiterpaden lopen. echter kun je tijdens je route afwijken, en hij leid je altijd weer naar je track toe. zo doe ik dat meestal. tenzij je echt ruiterroutes upload maar dat heb ik nog niet echt gevonden.