tips planning trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

tips planning trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 11:22

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het plannen van een (korte) trektocht voor mij en mijn vriend.
Nu is dit de eerste keer dat ik zoiets plan dus ik zou graag tips willen waar ik aan moet denken
en wat jullie vinden van de afstanden etc.

allereerst het schema:
dag 1:25 km naar belgische camping.
dag 2:korte rit in de buurt van de camping
dag 3: 20km naar duitse camping
dag 4: korte rit in de buurt van de camping
dag 5: 25 km terug naar stal

we kunnen momenteel al ritten van ca 20 km maken zonder problemen.
Na 25km zij ze wel moe maar niet totaal uitgeput, de dag erna zijn ze alweer volledig hersteld.
We willen volgende nazomer/najaar gaan, we hebben dus nog wel eventjes om te trainen.

We gaan van te voren uiteraard langs bij de campings om te kijken waar we de paarden mogen neerzetten en of ze daar voldoende beschutting hebben tegen zon/vliegen/regen.
Dan zoeken we ook gelijk geschikte pauzeplaatsen voor dag 1 3 en 5.

We regelen een volgauto die op dag 1 naar de Belgische camping rijdt, dag 3 van de Belgische naar de Duitse en dag 5 van de Duitse terug naar stal. Dit betekent dat we (relatief) licht kunnen rijden.
zadeltassen 2 paarden:
-vouwemmer
-hoevenkrabber en borstel
-anti-bacteriele spray
-anti-vliegenspray
-lunch/drinken
-zonnebrand
-picknick deken
-extra kleding
-halsters
-lang touw

per volgauto/camping:
-weide voor paard
-krachtvoer
-genoeg water
-slaapplek voor ons
-douchespul
-kookspullen
-voedsel voor 2.5 dagen

We hebben ook iemand stand-by staat met en trailer mocht er onderweg toch iets met een van de paarden aan de hand zijn.

We zorgen ervoor dat al ons harnachement 100% in orde is.
een week van te voren laten we de paarden nieuw beslaan (dit keer met widia-puntjes)

we nemen een kaart met compas en GPS mee voor het geval we toch verdwalen.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:27

Dat klinkt al als zeer goed voorbereidt :j

Misschien even kiijken of de hoefsmid en veearts ook daar willen komen voor eventuele noodgevallen.
En anders kijken waarnaar je moet bellen als je eigen DA HS niet kunnen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:16

_black_rose_ schreef:
Hallo iedereen,
allereerst het schema:
dag 1:25 km naar belgische camping.
dag 2:korte rit in de buurt van de camping
dag 3: 20km naar duitse camping
dag 4: korte rit in de buurt van de camping
dag 5: 25 km terug naar stal

Als je die korte ritten ook echt kort houdt en de paard de rest van de tijd in een wei/paddock laat lopen, dan kan het wel.
Zorg wel dat je de weg weet want als je in die regio een fout maakt, heb je zo 10km extra aan je broek!!

Zie mijn commentaar schuin gedrukt:
_black_rose_ schreef:
We regelen een volgauto die op dag 1 naar de Belgische camping rijdt, dag 3 van de Belgische naar de Duitse en dag 5 van de Duitse terug naar stal. Dit betekent dat we (relatief) licht kunnen rijden.
zadeltassen 2 paarden:
-vouwemmer waarom?
-hoevenkrabber en borstel
-anti-bacteriele spray wat ben je van plan?
-anti-vliegenspray ook hier, hoeveel vlieg verwacht je en vooral, denk je dat bijspuiten echt nut heeft?
-lunch/drinken kun je wellicht ook onderweg kopen?
-zonnebrand Goed insmeren (factor 50) en geen korte mouwen, maakt zonnebrand voor onderweg overbodig.
-picknick deken Je komt vast wel ergens iets tegen dat zo'n deken volstrekt overbodig maakt.
-extra kleding goed gekozen kleding maakt dat je onderweg niet hoeft te wisselen!
-halsters
-lang touw

per volgauto/camping:
-weide voor paard
-krachtvoer
-genoeg water
-slaapplek voor ons
-douchespul
-kookspullen
-voedsel voor 2.5 dagen

Check verder of die afzetmaterialen wel nodig zijn op je beoogde overnachtingsplekken. Water lijkt me volstrekt zinloos, ik ga er vanuit dat ze dat op je rustplekken in overvloed hebben. Eten voor jezelf koop je ter plekke, je hebt immers een auto beschikbaar en als je goede weilanden hebt bij je overnachtingsplekken, zijn grote hoeveelheden hardvoer volstrekt overbodig.

Succes met de voorbereidingen.

Henkje

Re: tips planning trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:57

Wij hebben afgelopen zomer ook zoiets gedaan, ontzettend leuk!

Ik raad je wel aan om zo min mogelijk mee te nemen. Je kunt gewoon een bidon aan je zadel hangen en die onderweg vullen, maar extra kleding op zo'n korte ritjes?

Eigenlijk dus wat hierboven gezegd wordt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 11:25

nja we zitten in de ardennen/eifel en stappen het grootste deel van de rit. ik schat dat we per dag 5 uur op t paard zitten en een uur pauze maken, dan is het wel handig om een regenjas of trui mee te hebben, das alles wat ik bedoel met extra kledig.
Verder zijn vliegenspray en anti-bacteriele spray inderdaad overbodig.
een vouwemmer vind ik heel praktisch, we zitten veel in the middle of nowhere en dus weinig bebouwd gebied, ik wil niet het risico lopen dat mijn paard straks 6 uur lang geen water gehad heeft
Die deken hebben we bijna standaard mee.. de paarden blijven heel braaf bij ons in de buurt dus meestal maken we pauze op een grasveld, heerlijk om dan in het gras te kunnen zitten op die deken. hij is licht van gewicht en goed opvouwbaar/meeneembaar
Onderweg eten kopen is wat mij betreft een erg groot risico. We kennen de streek redelijk goed (vaak gewandeld en met de auto geweest) we zitten het grootste deel van de rit in the middle of nowhere, echt midden in het bos.
met lang touw bedoel ik een maatje longeerlijn. die binden we tussen 2 bomen en maken daar de paarden aan vast. dan hebben ze iets meer bewegingsvrijheid en ze staan beter dan helemaal met hun neus tegen een boom aangeplakt.

Ik ben nog in een begin stadium met plannen. De campings staan nog niet vast en we zijn nog niet ernaartoe gereden.
Ik ga jullie advies zeker ter harte nemen en kijken of ik het ergens zo kan plannen dat ik 100% zeker onderweg een plek tegen kom waar wij kunnen eten en de paarden goed op rust kunnen staan en te drinken krijgen, in dat geval laat ik de emmer en ons eten uiteraard lekker thuis.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:30

Ziet er goed uit! Wij hebben een week geleden ook een trektocht gemaakt van een week en reden sommige dagen tussen de 30-40 km (oa door éénmaal verkeerd gereden te zijn) en we merkten wel aan de paarden dat het zwaarder was dan verwacht. We hadden toen een rustdag ingelast, dus wel goed dat jullie langere ritten met korte ritten afwisselen. We hebben onderweg één dag continu regen gehad en moesten een schuur zoeken om uit de regen te kunnen pauzeren, ook voor de paarden want die waren het ook goed beu na 3 uur regen. Onze wegbeschrijving was volledig kapotgeregend :') Mijn tip zou dus zijn zeker de paarden goed te trainen, want je doet er al gauw toch langer over dan verwacht!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:31

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:21

Wat ontzettend leuk! klinkt inderdaad wel goed voorbereid!
Breng je verslaguit hoe is het gegaan is:)?