Ruiterpaden niet onderhouden op Schouwen-Duiveland.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Ruiterpaden niet onderhouden op Schouwen-Duiveland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 18:40

Vanmiddag een ritje in ons kleine bos wezen rijden, route is ongeveer een uur, of je moet het strand op gaan, maar wat een ellende is het toch hier in Burgh-Haamstede....
Een paar weken geleden ben ik al op pad gegaan met een snoeischaartje in mijn zak, er doorkomen werd al moeizaam, overal overhangende takken en bramenstruiken die zo fijn in je pony prikken.
Maar vandaag was the limit,er waren al op veel plaatsen wortels van bomen bloot komen te liggen, maar nu was het gewoon gevaarlijk, de stijgende/dalende stukken zijn natuurlijk het ergste, maar je paard zou toch zo een blessure oplopen, wortels overal,en het zijn al paadjes van max 60 cm breed, volledig uitgehold, dus je kunt nog geen kant op ook.....

Ga dit dus maar aankaarten bij Staatsbosbeheer, en me wrs met een kluitje in het riet laten sturen, die zeggen vast niet aansprakelijk te zijn mocht er iets gebeuren...
Sinds manegeLisiduna er niet meer is, verpauperd heel de ruiter route, jammer, zou toch niet moeten kunnen.

Mocht er iemand zijn met hetzelfde probleem, waar Staatsbosbeheer mee te maken heeft, graag je reactie,dan weet ik Maandag weer wat meer, als ik aan de bel hang!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:48

Je zou ook even de regioconsulent van de KNHS kunnen proberen. Wellicht weet hij wie aan te spreken bij SBB (staatsbosbeheer), of kan hij naast jou ook een vraag insturen mbt het slechte onderhoud en het belang van de ruiters bij een veilig pad. Dan zet hij ook een stok achter de deur.
Dit is voor Zeeland: Dhr. C.th.M. de Mooij, 06 - 29 09 77 81, regioconsulentzeeland@knhs.nl

Wat ik lees hier is dat het om 12km pad gaat in Boswachterij Westerschouwen? Wees duidelijk om welke locatie het gaat, voeg een Google kaartje toe als je mailt. En een schatting van hoeveel ruiters er last van hebben.
Hier krijgt SBB subsidie voor onderhoud MTB en ruiterpaden, echter is deze wel nu ruim gehalveerd door de overheid....

Bij mij in de regio valt goed te overleggen met SBB, Utrechts Landschap nu ook eerst niet, maar je moet het treffen. Ligt er ook aan hoe jij die persoon benadert. Laat weten wat de gevolgen kunnen zijn als ze niets doen, en dat je best bereid bent om te helpen en er tijd in te steken. Doe je nu ook denk ik al.
Laat ook weten dat als zij niets aan de paden doen, jij ook gedwongen wordt om andere openbare wegen te gebruiken. Voor de verkeersveiligheid is dit niet goed, en hij zal ook klachten gaan krijgen van andere recreanten omdat jij het pad molesteert in hun ogen.
Ik heb hetzelfde gehad met Utrechts Landschap, alles verwaarloosd, maar de nieuwe boswachter is na een ronde door het gebied lopen samen wel in gaan zien waarom de ruiters niet op hun aangewezen pad blijven. Het viel echt niet te doen. En hij had ons liever van het voetpad af, dus tja, dan moet er wat gebeuren. Wel bijna 2 jaar verder...maar goed! Succes!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 20:59

Goeie tips Smotz, weet wel wie ik moet hebben bij SBB, die bel ik Maandag, vanmiddag waren ze vrij.....
Er is hier een groepje mannen die hulptaken verichten in en om het bos,vrijwilligers, daar heb ik het ook gemeld, maar zij mogen niets voordat ze opdracht krijgen van SBB.
Ik ga er ook foto;s van maken, en ga voorstellen om mee te rijden met de boswachter, hij dan maar op een mouinbtainbike ois, anders kom je er niet......

Nu pak ik al regelmatig de menroute, die is iig breed, je moet toch wat, het bos is al zo klein, nu zijn we nog beperkter.
Er wordt minder gebruik gemaakt van de routes ivm sluiting 1 manege, alles slibt ook dicht nu met onkruid, maar het is hier super toeristisch, en die mensen nemen ook vaak hun paard mee, wellicht dat een andere manege in de buurt zich er ook voor in kan zetten, je wilt je klanten niet het bos insturen zo, lijkt mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:54

mammaslamma schreef:
Goeie tips Smotz, weet wel wie ik moet hebben bij SBB, die bel ik Maandag, vanmiddag waren ze vrij.....
Er is hier een groepje mannen die hulptaken verichten in en om het bos,vrijwilligers, daar heb ik het ook gemeld, maar zij mogen niets voordat ze opdracht krijgen van SBB.
Ik ga er ook foto;s van maken, en ga voorstellen om mee te rijden met de boswachter, hij dan maar op een mouinbtainbike ois, anders kom je er niet......

Wellicht moet je je er iets fanatieker tegenaan bemoeien?
Hier in het bos is een groep vrijwilligers die zelfstandig te werk gaan, na overleg. Zij hebben een vrij grote mate van zelfstandigheid maar wel in goed overleg met de diverse instanties.
Zo hebben zij auto's EN ontheffingen om in het bos te kunnen rijden.
Als er al eens problemen in het bos zijn, ga ik naar hen toe. Vaak weten ze het al en staat aanpak al op de planning.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 00:14

Helaas Ikke, zijn dit 65+ers, die niets mogen, voordat het is goedgekeurd door SBB/boswachter ter plaatse.
Er is hier nooit iemand, dus tegen komen doe je ze niet, en volgens de 65+er mogen ze niet met grof materieel(lees kettingzagen etc) hun ding doen, maar met een handzaagje kom je er nu niet meer...
Er heeft pas iemand met de boswachter gesproken over de slechte paden, maar hij had nog nooit een klacht gehad, ben benieuwd dus, wat hij hiermee doet.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:20

Al 4 dagen aan het bellen naar SBB hier op het eiland, maar deze ambtenaren zitten iig niet op kantoor, dus geen contact kunnen krijgen..
Heb er nu een flinke mail aan gewaagd, benieuwd of en wanneer er gerageerd gaat worden.

yvje86

Re: Ruiterpaden niet onderhouden op Schouwen-Duiveland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:26

Och jee is dat het gebied waar ook altijd Strao is? Hmm dat word nog wat volgend jaar als de wortels bloot liggen.... %)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 18:07

yvje86 schreef:
Och jee is dat het gebied waar ook altijd Strao is? Hmm dat word nog wat volgend jaar als de wortels bloot liggen.... %)

De route richting strand is goed te doen, wel aan het dichtgroeien, dus Strao is geen probleem......
Heb netjes een mailtje terug gehad, het wordt doorgegeven aan de desbetreffende boswachter, die nemen contact op, afwachten dus!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:39

Zonde zeg!
Het is daar zo prachtig om paard te rijden!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:00

LiNdA1986 schreef:
Zonde zeg!
Het is daar zo prachtig om paard te rijden!

Ja dat is het, ga zo weer op pad, maar sla de vervelende stukken nu over, door illegaal te gaan daar waar nodig, laat de boswachter maar achter me aan komen, heb ik hem gelijk bij z'n jassie......

_black_rose_

Re: Ruiterpaden niet onderhouden op Schouwen-Duiveland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:20

denk dat dit niet alleen een probleem is dat ze op schouwen-Duiveland voordoet,
Hier in Zuidlimburg-Vijlenerbos laat de kwaliteit ook vaak te wensen over. Vlak voor de zomer dumpen ze in de buurt van wegen wel wat zand maar dat is maar 100 meter, zodat je vanaf de weg kunt zeggen: goh wat is dit goed onderhouden. Verder naar achter zijn het vaak holle wegen geworden met heel veel stenen en enkeldiep de modder.
Ik ben ondertussen echt gestopt met braaf op ruiterpaden rijden, daar waar het gaat doe ik het wel maar over het algemeen rij ik gewoon op de wandelpaden. Laat die boswachter maar komen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 16:39

Probleem zal zich idd overal wel voordoen, maar mensen komen wel heel specifiek hierheen om op het strand te rijden, beetje jammer dan van je vacantie,als je paard zich blesseert in het bos.....
Maar vandaag weer heerlijk over de menroute gereden, kan ik ook nog es gas geven, dus voorlopig hou ik dit zo!