wie is der nou eigenlijk verantwoordelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evaliene1990

wie is der nou eigenlijk verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 13:36

hallo
ik ging gister met een van de pony's van mijn werk wandelen
we liepen op een pad waar geen honden los mogen maar toch liep er een hond los
die hond viel elke keer mijn pony aan en bleef maar om ons heen rennen en blaffen
waardoor de pony bang werd de eigenaar was te lui om zijn hond aan te lijnen en uiteindelijk trapte mijn pony
gelukkig schrampte die hem alleen maar waardoor die hond flink geschrokken is
maar wie is der eigenlijk verantwoordelijk op dit moment als mijn pony die hond dood trapt of (zwaar) verwond ?
ik heb de eigenaar meerdere keren gewaarschuwd maar hij vertikte het om hem aan te lijnen
ik hoop dat een van jullie dat weet want heb het al aan veel mensen gevraagd
groeten Evaliene

Vjestagirl

Re: wie is der nou eigenlijk verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:37

De eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor schade die het paard aanbrengt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:39

nee de eigenaar van de hond want die laat de hond loslopen wat niet mag

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:39

Ja, jij helaas...
Als je met je auto een fietser aanrijd, terwijl de fietser fout was ben je als automobilist ook de pineut.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:40

Dan is bij mijn weten de eigenaar van de hond verantwoordelijk :j

Een hond dient aangelijnd te zijn. De eigenaar moest zijn hond maar aanlijnen toen jij het vroeg.

@Vjestagirl: ik heb dezelfde situatie meegemaakt, hond beet in de benen van mijn paard (hond liep los over de straat, was van een boer die in het veld aan de overkant aan het werk was),
mijn paard trapte de hond de berm in, hond heeft het niet overleefd :n Ben wel in mijn recht gesteld. Ik had de boer meermaals gevraagd om de hond terug te roepen, wat ie niet deed 'want zijn hond doet niets naar paarden'.

Die man had uiteindelijk ook iets van 'tja, ik had beter geluisterd...'.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:45

Volgens mij maakt het ook nog uit of het een ruiterpad is. Weet dit niet zeker...... Misschien moet je het aan iemand vragen met juridische achtergrond....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:48

Ligt eraan of er in de APV iets staat over aanlijnplicht in de gemeente :)

Maar mocht jij wel op dat pad komen? Als begeleider van een paard behoor je op de weg :)

Evaliene1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 16:23

dankjullie wel
ik weet niet of ik op dat pad mag komen wij hebben meerdere mensen daar met pony's zien lopen dus lijkt me wel :?
der staat een bord bij het begin en het einde van het pad dat de hond aan de lijn moet
maar die hond bleef maar bijten in de achterbenen en die eigenaar stond erbij en keek erna |o -:(-

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:24

Ja, dat ik regelmatig mensen op de stoep zie fietsen betekend ook niet dat dat mag.

Als er wat had gebeurt, dan had het een verzekeringskwestie geweest :) leuke voor de WA en rechtsbijstand.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:25

Als het goed is, dekt je AVP dit gewoon dus ik zou me er niet al te druk over maken. Maar of de hond daar los mocht lopen of niet, maakt inderdaad niet heel veel uit zoals hierboven al wordt uitgelegd.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:28

Vjestagirl schreef:
De eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor schade die het paard aanbrengt.

In Belgie is de eigenaar van de hond verantwoordelijk ; je mag NOOIT en NERGENS op de openbare weg, dus ook niet in bos of heide, je hond los laten lopen.....Daar staan hier fikse boetes op.....

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:28

Geen idee wie er aansprakelijk is hoor, maar als er bij jou wordt ingebroken en je slaat die inbreker het ziekenhuis in, ben jij toch ook aansprakelijk? Heel krom, maar geldt dat dan niet ook als jouw paard die hond trapt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:34

volgens mij ben jij als je het paard aan een lijn hebt bestuurder, de hond had ook aan een lijn gemoeten diegene blijft daar in gebreke en ik denk dat daar dus de schuld ligt..alhoewel het me niks zal verbazen als het andersom is in het gekke nederland,wat meikemariek ook al zegt..

Evaliene1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 16:36

meikemarieke schreef:
Geen idee wie er aansprakelijk is hoor, maar als er bij jou wordt ingebroken en je slaat die inbreker het ziekenhuis in, ben jij toch ook aansprakelijk? Heel krom, maar geldt dat dan niet ook als jouw paard die hond trapt?

ik heb dus gehoord dat in heel veel gevallen de eigenaar van het paard inderdaad aansprakelijk is
maar ik weet niet precies in welke opties dat geldt

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:46

Volgens mij ben jij dan niet aansprakelijk, maar dat weet ik niet zeker.
Zou het heel krom vinden als jij WEL aansprakelijk bent.
Die hond had gewoon aangelijnd moeten zijn. Zeker als hij in staat is tot zoiets.

Staat trouwens een typfoutje in het onderwerp. Je hebt der staan ipv er. Weet niet of je dat nog kunt wijzigen alleen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:44

xSCWx schreef:
Ja, jij helaas...
Als je met je auto een fietser aanrijd, terwijl de fietser fout was ben je als automobilist ook de pineut.

Nope!

Jij (of je baas) is wel verantwoordelijk voor de daden van het paard, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk alle schade moet betalen! De vergelijking van de auto en fietser is onterecht, omdat de fietser als kwetsbare verkeersdeelnemer wettelijk beschermd wordt, waar dat tussen hond en paard niet zo is.

Tip: PB LDRD even, dan krijg je tenminste correcte antwoorden, in plaats van "ik vind" of "ik denk" want een verzekering of een rechter denken niks en vinden evenmin wat; die hanteren gewoon het wetboek.

In de tussentijd kun je hier eens beginnen met lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 08:53

Lees de link van Ikke eerst even dan kan ik het verder kort houden ;) .

De eigenaar (bezitter) is aansprakelijk voor schade door gedragingen van zijn dier.
Als het paard de hond schopt en daar komt schade uit voort dan is dus de eigenaar
van het paard aansprakelijk.
De volgende vraag die je moet beantwoorden is de vraag of er dan ook een
schadevergoedingsverplichting is. Om vast te stellen wordt gekeken naar de mate
van 'eigen schuld' van het slachtoffer (in dit geval de baas van de hond dus).
In het door jou omschreven geval zou ik gaan voor 100% eigen schuld bij de eigenaar
van de hond, waarmee de schadevergoedingsverplichting van de eigenaar van het
paard op nul uitkomt.

Evaliene1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:21

heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties :)

Evaliene1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:21

ik hoorde vandaag
dat je officieel niet op dat pad mag komen
dus dat veranderd de zaak wel

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:46

De eigenaar is verantwoordelijk van wat het paard bij de hond aan doet maar als de hodn op een gebied los loopt waar het eigenlijk niet mag is het dus de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:45

Evaliene1990 schreef:
ik hoorde vandaag
dat je officieel niet op dat pad mag komen
dus dat veranderd de zaak wel

Nee, dat veranderd in principe helemaal niks aan de zaak. De wet schrijft voor dat je het dier dat je begeleid altijd onder controle moet hebben.

Evaliene1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:35

maar die hond was ook niet onder controle
dus ik snap er nu helemaal niks meer van
hij is gelukkig niet bang geworden voor honden
maar goed als der ongelukken gebeuren horen we het vanzelf wel
maar denk niet dat er snel iets gebeurt want hij zal eerder vluchten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:47

Volgens mij moet je als honden eigenaar ervoor zorgen dat je hond geen andere dieren/wild opjaagd dan wel schade toe brengt.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:53

Aah dit komt me bekend voor... Mijn shetlander is een keer bruut aangevallen door een hond. Die man deed niks dus heb ik nood gedwongen zijn hond van mijn shet afgetrokken en hem weggesweten wat perongeluk tegen een boom was... Hond helemaal janken en liep mank. Toen opeens reageerde de eigenaar wel. Hij boos en schreeuwen dat hij mij pony laat inslapen. Enkel en alleen omdat ik zijn valse hond te grazen nam voor het aanvallen van mijn pony...
Hij stond er bij en keek er naar. Hij riep zijn hond niet helemaal niks wat had ik anders moeten doen?

Maar goed na lang gedoe met de eigenaar van de hond heb ik het gelijk gekregen. Punt 1 zijn hond had nooit los mogen lopen. Als 2de hij hielp mij niet. Ik weet niet hoe zijn hond is hij had net zo goed over kunnen gaan op mij aanvallen. Is dan wel niet gebeurt maar je weet maar nooit. En als 3de in mijn geval was het zelf verdediging. Nou ja verdediging van mijn pony. Zelfs al had Cupido de hond helemaal kapot getrapt had hij daar het recht op gehad.

Een niet aangelijnde hond in een gebied waar het wel moet en die jou pony lastig valt wat dus gevaarlijk kan zijn is de eigenaar van de hond verantwoordelijk voor zowel de schade van zijn hond als van het paard mocht er wat gebeuren. Zo wordt het in de wet ook gezegt.
Ik hoop dat dit jou genoeg geinformeert hebben :) je mag gerust pbtje sturen mocht je meer vragen hebben. Mijn vader heeft een hele rechtzaak aangespannen en zoals je kan zien gewonnen. Wij stonden in ons recht en dat vond de rechter ook. Ik weet de details wel en mocht ik dingen niet weten vraag ik me vader wel even denk dat die alles wel prima kan uitleggen.

edit: zie net dat je zegt dat jij niet op dat pad had mogen lopen. Hmm ik denk dat dan het gaat over welk dier de paniek veroorzaakt. Ik weet dit overigens niet zeker. Maar denk toch dat de man met de out-of-control hond eigenlijk dan de schuldige is. Kan ik wel even na vragen :P heeft me vader meer verstand van dan ik.

Evaliene1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 13:10

Gytrash24 schreef:
Aah dit komt me bekend voor... Mijn shetlander is een keer bruut aangevallen door een hond. Die man deed niks dus heb ik nood gedwongen zijn hond van mijn shet afgetrokken en hem weggesweten wat perongeluk tegen een boom was... Hond helemaal janken en liep mank. Toen opeens reageerde de eigenaar wel. Hij boos en schreeuwen dat hij mij pony laat inslapen. Enkel en alleen omdat ik zijn valse hond te grazen nam voor het aanvallen van mijn pony...
Hij stond er bij en keek er naar. Hij riep zijn hond niet helemaal niks wat had ik anders moeten doen?

Maar goed na lang gedoe met de eigenaar van de hond heb ik het gelijk gekregen. Punt 1 zijn hond had nooit los mogen lopen. Als 2de hij hielp mij niet. Ik weet niet hoe zijn hond is hij had net zo goed over kunnen gaan op mij aanvallen. Is dan wel niet gebeurt maar je weet maar nooit. En als 3de in mijn geval was het zelf verdediging. Nou ja verdediging van mijn pony. Zelfs al had Cupido de hond helemaal kapot getrapt had hij daar het recht op gehad.

Een niet aangelijnde hond in een gebied waar het wel moet en die jou pony lastig valt wat dus gevaarlijk kan zijn is de eigenaar van de hond verantwoordelijk voor zowel de schade van zijn hond als van het paard mocht er wat gebeuren. Zo wordt het in de wet ook gezegt.
Ik hoop dat dit jou genoeg geinformeert hebben :) je mag gerust pbtje sturen mocht je meer vragen hebben. Mijn vader heeft een hele rechtzaak aangespannen en zoals je kan zien gewonnen. Wij stonden in ons recht en dat vond de rechter ook. Ik weet de details wel en mocht ik dingen niet weten vraag ik me vader wel even denk dat die alles wel prima kan uitleggen.

edit: zie net dat je zegt dat jij niet op dat pad had mogen lopen. Hmm ik denk dat dan het gaat over welk dier de paniek veroorzaakt. Ik weet dit overigens niet zeker. Maar denk toch dat de man met de out-of-control hond eigenlijk dan de schuldige is. Kan ik wel even na vragen :P heeft me vader meer verstand van dan ik.

ik vind het belachelijk dat die eigenaar dreigt jou pony in te laten slapen
ik bedoel als hij geen actie onderneemt dan moet jij of je pony dat doen toch
had hetzelfde gedaan en die hond weg getrapt of gegooid
heel erg bedankt in ieder geval voor je reactie en als je het je vader wilt vragen zal ik dat erg fijn vinden :)
ik heb inmiddels vernomen dat die hond ook een hond heeft aangevallen
dus der moeten gewoon stappen worden genomen door de politie ofzo