Gez.: maneges voor ochtenritten, omg. Zuid-Holland/Utrecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn

Gez.: maneges voor ochtenritten, omg. Zuid-Holland/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 13:58

Hallo allemaal,

Ik weet dat er al meer topics zijn geopend over dit onderwerp, maar ik kon via de zoekfunctie niet vinden wat ik zocht, daarom heb ik maar een nieuw topic geopend.

Het zit zo: ik wil graag op mijn verjaardag (zondag 26 augustus aanstaande) een buitenrit maken met een vriendin van mij. Deze rit moet aan de volgende eisen voldoen:

- Minimaal 2 uur, liever iets langer;
- In de ochtend tot uiterlijk 13:00, mag ook al heel vroeg beginnen;
- Prijs speelt niet echt een rol, maar het moet wel binnen de perken blijven;
- Met begeleiding, we vinden het prima om gewoon met een groep mee te gaan;
- In mooie natuur, we vinden zowel strand/duin/bos of een combinatie daarvan erg leuk!

De manege moet wel een beetje dicht bij ons in de buurt zijn zodat het met de auto ook leuk blijft (zeker vroeg in de ochtend :P). Wij wonen in Alphen aan den Rijn, dat ligt vrij centraal tussen Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag in. Wij zaten te denken aan:

- Een strand- en/of duinrit in de buurt van Katwijk/Noordwijk/Scheveningen/Wassenaar;
- Een dauwtraprit in de Amsterdamse Waterleidingduinen;
- Een rit over de Utrechtse Heuvelrug;
- Verder staan we open voor alles dat bij ons in de buurt ligt en voldoet aan bovenstaande eisen!

Als iemand voor een of meerdere van deze ideeën opties heeft, horen wij die graag aan. :D

We zijn beide gevorderde ruiters (sowieso meer dan 4 jaar rijervaring). Vanzelfsprekend hebben we ook de nodige rijkleding.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer!

Alvast bedankt. :)

Groetjes, Carlijn

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:25

Hallo Carlijn,
Recreatie De Stal (http://www.manegerecreatie.com/index.php?page=info) in Noordwijk (ZH) is wat mij betreft een aanrader. Ik weet natuurlijk niet of er plaats is maar op zaterdag hebben ze altijd twee ochtendritten in de zomer, dus misschien zit er wat tussen! Het zijn 2-uurs ritten, via het duin naar het strand -en weer terug. Dagtochten naar het Waterleidingduin hebben ze wel, maar in de zomer alleen op vrijdag i.v.m. de vergunningen om langs de Langevelderslag te mogen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:44

Hoi Carlijn,
Bij manege Smit in Noordwijkerhout zijn er op de zondagen altijd 2 ritten. In het zomerseizoen zijn deze om 6.00u en om 10.00u en zijn beide 2u. (in het winterseizoen zijn de ritten om 10.00u en 14.00u).
net als bij de stal (bovenstaand antwoord van Josephine) gaan de ritten via bos en duin naar het strand en weer terug.
Als je met de ontbijtrit mee gaat om 6.00u heb je grote kans herten en reeën te zien. Afgelopen zondag heb ik er een stuk of 8 mogen zien. Ook veelal konijnen/hazen en als je geluk hebt, nog een vos!
Na de rit ga je met z'n allen ontbijten (9,50 extra), maar hier hoef je niet aan mee te doen.
De 2-uursritten kosten 34euro en zijn altijd met begeleiding. Vooraf ga je de paarden poetsen en opzadelen en dan opstappen in de bak.
Voor meer informatie kan je kijken op http://www.manegesmit.nl
Zelf ben ik overgestapt naar deze manege en heb het er super naar mijn zin. Mocht je nog meer willen weten over deze manege, vraag het gerust.

Carlijn

Re: Gez.: maneges voor ochtenritten, omg. Zuid-Holland/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:38

Onwijs bedankt voor de reacties!

@ Danseresje: Manege Smit had ik via Google ook al gevonden en dat vond ik er best prima uitzien dus die had ik inderdaad al bij favorieten opgeslagen! De paarden daar worden ook goed verzorgd en luisteren goed? Zo'n ontbijtrit zie ik zeker wel zitten, dat lijkt me ontzettend gaaf, maar ik moet even overleggen hoe mijn vriendin daar over denkt. :) Ik weet wel dat zij liever ritten maakt van 3 uur, dus mochten er nog mensen zijn die weten waar dat mogelijk is, hoor ik dat nog graag!

@ Josephine: het gaat echt om die zondag, we hebben het allebei nogal druk en dit was de eerste dag in de nabije toekomst die voor ons beiden mogelijk was, haha! Toch bedankt!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:46

Carlijn, naar mijn mening worden de paarden uitstekend verzorgd. Ok, er staat een gedeelte in stands, maar hier staan ze niet de gehele dag in, paarden gaan elke dag naar buiten de paddocks in. in de stand hebben ze een goede laag stro en de halstertouwen zijn lang genoeg om te gaan liggen.
de paarden zijn erg fijn. veel variëteit ook. er zijn hele brave, maar er zijn ook een aantal paarden die best eens een bokje kunnen geven. de meesten zijn ook lekker voorwaarts. Bij elke stal hangt een briefje met karakterbeschrijving van het paard en evt. aandachtspunten tijdens het rijden.
paarden zijn in alle gangen goed te besturen. op het strand weten ze nooit waar ze gaan draven of galopperen en zijn de paarden dus ook goed in de hand te houden (hangt ook altijd van het getijde af hoe het strand is en wat de mogelijkheden zijn).
Elk paard heeft ook een eigen borsteltasje bij de stand/stal hangen en het harnachement ziet er goed verzorgd uit. De manege is daarnaast erg schoon en opgeruimd en daar wordt ook echt aandacht aan besteed.
Weet niet of er in deze omgeving nog stallen/maneges zijn die ritten doen van 3u. Smit heeft in ieder geval geen ritten van 3u en de stal en bakker volgens mij ook niet.
Als je specifiek voor de 26ste wil gaan, zou ik niet te lang wachten. Beter alvast reserveren, vaak gaan de plekjes hard.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:48

Bedankt, ik wacht nog een dag af voor reacties hier, maar aangezien ik zelf ook Smit al in mijn hoofd had en dit wel prima klinkt, denk dat we daarvoor zullen gaan! Dan ga ik er morgen eens een belletje tegenaan gooien. :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:50

Heb ook nog 2 filmpjes van een ontbijtrit in mei:

&

Ben benieuwd of je uiteindelijk bij Smit gaat rijden en zo ja, hoe je het ervaren hebt natuurlijk!

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 17:03

Ziet er gaaf uit, ga ze even helemaal afkijken! En dan laat ik het uiteraard hier weten. :)

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:06

Carlijn schreef:
Onwijs bedankt voor de reacties!

@ Josephine: het gaat echt om die zondag, we hebben het allebei nogal druk en dit was de eerste dag in de nabije toekomst die voor ons beiden mogelijk was, haha! Toch bedankt!

Iets te snel gelezen maar De Stal rijdt elke dag buiten, ook zondag! :-) De eerste rit is om 8.30!

Als je echt een langere rit wilt maken zou je kunnen kijken bij Manege Rückert in Zandvoort. Heb er een paar jaar geleden een paar keer een buitenrit gemaakt en vind de groepen veel te groot en ongeordend, maar ze maken soms wel langere ritten naar het Waterleidingduin.

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:44

Manege Smit is echt een aanrader ! :) Ik rij daar elke week en ik doe er soms nog een buitenrit bij van 2 uur dat is super door het mooie bos, duin en strand ! :) Ook kan je natuurlijk een ontbijt rit doen wat Danseresje al zei ;)

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 20:07

We hebben inmiddels bij Smit geboekt voor zondag 26 augustus van 10.00-12.00! De ontbijtrit had onze voorkeur, maar had geen plek meer. Uiteraard laat ik weten hoe het geweest is.

Fijn dat je gereageerd hebt, alleen maar leuk om goede ervaringen te horen. :)

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:18

Okee super leuk ! Alvast heel veel plezier ! Ik had laatst nog een leuke 2 uurs buitenrit ! :D Ja snap ik dat is zeker leuk om te horen dat je dan weet dat het een goede manege is ! ;) De paarden zien er goed uit, gaan elke dag naar buiten en de eigenaars zijn heel vriendelijk ! :) Ik heb het daar altijd naar me zin.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:21

Carlijn, bij deze wil ik je alvast veel plezier wensen! Wat jammer dat de ontbijtrit al vol was, maar om 10u rijden is ook leuk!
Ben heel benieuwd naar je ervaring en verhalen! Ik mag morgen weer om 6u opstijgen! Heb er nu al zin in!

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:29

Ik heb er ook ontzettend veel zin in, bedankt! :D krijg sowieso een leuk weekend want op vrijdag ga ik ook al met mijn verzorgpaard via meyendel naar het strand toe. Hopen op heerlijk weer!

Morgen wordt het al helemaal gaaf denk ik, met heerlijk weer en toch niet te warm zo vroeg!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:56

Wat leuk dat je vrijdag via meijendel naar het strand gaat. Zou ik ook nog wel eens willen. Meijendel lijkt me ook heel mooi namelijk!
Ja, vorige week was het ook al zo lekker om 6u. Reed ook met een mouwloos hemdje en was heerlijk. Daarnaast was het ook nog niet heel druk, 1 andere ruiter tegengekomen ofzo! En lekker buiten ontbeten, met een aantal paardjes ernaast in de paddock!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:31

Carlijn, heel veel plezier morgen!
Mogelijk dat we elkaar nog tegenkomen. Ga rond die tijd ergens hardlopen :D! Laat je nog weten hoe het was?

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:53

Nou, we zijn geweest hoor! Ondanks dat we wat flinke buien en zelfs onweer te voorduren hebben gehad was het een heerlijke rit! Prachtige natuur en goedverzorgde, lieve paarden. Ik reed achter aad (geloof ik), een geweldig vriendelijke man waar ik ook gezellig mee kon kletsen. Ik reed op ranga, een leuk fjordje wat eigenlijk voor wat jongere ruiters was geloof ik maar die de afgelopen dagen behoorlijk stout geweest was, dus het was wel goed als er iemand met ervaring op ging. Ik heb geen kind aan haar gehad, lekker pittig diertje maar luisterde wel goed en deed geen gekke dingen. Lief karakter en er lag een endurancezadel op. Dat was ook wel eens leuk, nog nooit op gereden! Er zaten geen kniewrongen op dus dqt was wennen, maar het zat prima hoor. :)

Voor herhaling vatbaar, volgende keer een dagtocht denk ik!

* sorry voor spelfouten: zit op telefoon :P

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:01

Carlijn, wat leuk om te lezen :D!
Heb jullie dan nog wel zien rijden tegen het einde van jullie rit. Ik had net een ruiterpad gekruist en liep jullie daarna tegemoet, maar met heel wat bosjes ertussen. Zag Aad wel zitten :D! Op wie zat je vriendin met wie je samen was? Ragna is idd een leuk paardje.
Dagtochten zijn ook aan te raden, wie weet kan je er nog bij in het najaar (en anders op de reservelijst laten zetten. als je alleen bent, wil het vaak nog wel lukken dat je mee kan!).

LizSunFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:25

Leuk om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben gehad ! Aad is altijd vrolijk haha tijdens de ritten kan je altijd leuk met hem kletsen of hij zit te zingen haha.