Trekken ter paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qwero

Trekken ter paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 11:26

Een van mijn grote toekomstige plannen is om ooit door mongolie ter paard te trekken voor 1 maand lang. Ik wil daarvoor wel een aantal keer goed oefenen met kamperen in het wild. Weten jullie in hoeverre het mogelijk is om zoiets in Nederland te doen.
Ik wil dan in Nederland een paar dagen rond trekken in het oosten van het land, of naar duitsland. Dit samen met tent en andere benodigdheden. Weten jullie of dit mogelijk is om te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:27

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:28

Volgens mij kan dat in limburg, ik had er pas een foldertje van gehad bij de paard&spul

Anoniem

Re: Trekken ter paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:30

In dat linkje wat ik geplaatst heb staan meerdere locaties waar je zgn. kunt paalkamperen..

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 11:39

Oh dat klinkt wel heel mooi ga ik zeker in de gaten houden. Onwijs bedankt! :D Zijn er mensen met ervaring in dit soort tochten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:51

Nou wij gingen vroeger in de zomervakantie met de huifkar op vakantie vanuit Vroomshoop(Overijsel)...van plek naar plek en idd wildkamperend...zo naar me tante toe die in Harmelen (utrecht)woonde..deden we 1,5 week over..

Maar nog nooit een trektocht in buitenland als Mongolië gedaan...is me te ver weg!

Het belangrijkste is om niet te veel mee te slepen...alleen wat je echt nodig hebt!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:57

Heb ooit met een ex-vriendin een trektocht gemaakt op de bonnefooi, dus gewoon bij boeren aanbellen of je daar terecht kunt. Was heel leuk en het is verbazend hoe vaak je welkom bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:59

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:05

Zelf heb ik een aantal keer in Mongolië paardgereden en ook mijn droom is het om ooit daar nog een trektocht te maken, want het is er echt prachtig! Echt kamperen in het wild is in Nederland niet toegestaan, maar idd paalcampings zijn een goed alternatief.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:06

Wat is je bedoeling met die maand in Mongolië? Huur je dan een paard of ga je met een georganiseerde tocht mee?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je met een paar keer "wildkamperen" in NL ook maar in de buurt van voorbereid bent op kamperen in Mongolië, dat is een heel andere wereld.
Op zich is het wel leuk om in NL rond te trekken met paard en tentje, kan ook best op de bonnefooi als je paard zonder problemen in een wei kan worden gezet. Er zijn genoeg boerencampings om het comfortabel te doen, maar het lukt ook wel om bij particulieren terecht te komen als het om 1 of 2 ruiters gaat.

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 12:23

Ik heb een half jaar australie + 3 weken nieuw zeeland + 2 weken thailand + 4 weken vietnam rond trekken zonder duidelijk plan bij vreemde slapen ook zeer goed overleefd. Ook flinke tijd zelfstandig door de natuur getrokken dus daar maak ik me geen zorgen om. En het liefst zou ik daar dus een paar huren of kopen hangt af wat goedkoper is en praktischer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:27

Qwero schreef:
Ik heb een half jaar australie + 3 weken nieuw zeeland + 2 weken thailand + 4 weken vietnam rond trekken zonder duidelijk plan bij vreemde slapen ook zeer goed overleefd. Ook flinke tijd zelfstandig door de natuur getrokken dus daar maak ik me geen zorgen om. En het liefst zou ik daar dus een paar huren of kopen hangt af wat goedkoper is en praktischer.

Maar heb je ook de kennis om in de middle of niks dat paard te verzorgen als er meer aan de hand is dan alleen wat dagelijkse verzorging?
Jezelf met een rugzakje ergens onder dak brengen is geen probleem; een paard erbij maakt een wezenlijk verschil!

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:30

Maar heb je toen ook met paard door de natuur getrokken? Als je echt de natuur in wilt in Mongolië zul je je wel goed moet voorbereiden. Het is zo'n weids land en je komt er niet heel veel mensen tegen. Wat doe je dan als je bijvoorbeeld zonder water voor je paard zit ofzo? (Overigens niet vervelend bedoeld ofzo)

Edit: zie dat ikke ook al zoiets zei...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:52

Gaat een beetje off-topic zo. Eigenlijk zegt TS: ik ben me aan het voorbereiden en hebben jullie ideetjes hoe dat kan. Vervolgens zeggen jullie: je moet je wel voorbereiden hoor! Ik denk niet dat TS van plan is om binnen afzienlijke tijd op de bonnefooi naar Mongolië te vertrekken:

Qwero schreef:
Een van mijn grote toekomstige plannen is om ooit door mongolie ter paard te trekken voor 1 maand lang. Ik wil daarvoor wel een aantal keer goed oefenen met kamperen in het wild. Weten jullie in hoeverre het mogelijk is om zoiets in Nederland te doen.
Ik wil dan in Nederland een paar dagen rond trekken in het oosten van het land, of naar duitsland. Dit samen met tent en andere benodigdheden. Weten jullie of dit mogelijk is om te doen?

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:05

Het is duidelijk dat het nu nog niet aan de orde is, maar ik denk wel dat het waar is wat waratje zegt, dat het heel anders is om zoiets in Nederland te doen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:47

Uiteraard, maar dat weet TS denk ik ook wel, tenzij hij nog nooit een wereldkaart heeft gezien. Je moet toch wat ter voorbereiding doen en je kunt hier van alles leren wat daar van pas kan komen. Plus: als de trektocht in Nederland al enorm tegenvalt, weet TS dat naar Mongolië gaan geen goed idee is.

Ik vind het een beetje jammer aan de maatschappij dat bij alle toffe ideeën veel mensen meteen zo hard mogelijk proberen dit idee de grond in te boren. "Je weet niet wat je te wachten staat want..." of "Het kan niet want..." of "Het gaat vast mislukken want..."

Vaak met een toon van: ik weet hoe de wereld in elkaar zit en jij blijkbaar niet. Het komt heel vaak terug, deze ziekte. Zie bijvoorbeeld het zeilmeisje. Allerlei instanties die om het hardst roepen dat het echt niet kan en dat het zeker verkeerd afloopt etc. etc. etc. Ondertussen is ze de wereld veilig rondgekomen. Stiekem kunnen de critici van toffe ideeën het volgens mij vaak gewoon niet hebben dat iemand op jonge leeftijd een iets uitvoert dat zij eigenlijk ook wel hadden willen doen.

edit: nog een leuk en informatief verslag gevonden:

http://www.ruitersportcentrumnop.nl/Inf ... -Mongolie/

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:17

Ik wil het idee van de TS helemaal niet de grond in boren, ik vind het heel tof dat ze zoiets van plan is. Maar wat ik dan een betere voorbereiding vind is bijvoorbeeld in een Scandinavisch land rondtrekken te paard. Hier kan je namelijk wel gewoon wildkamperen, maar hoef je niet persée te ver van voorzieningen te zitten voor als er wat mis gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:33

Weet je; feitenlijk is het nog veel simpeler. Begin gewoon eens met rondreizen in Nederland en Europa. HET punt voor dit soort reizen is ervaring en ervaring doe je alleen maar op door meters te maken, veel meters. Bij voorkeur doe je dit met je eigen of andersinds goed bekend paard, maar noodzakelijk is dit niet.
Simpel achter anderen aanrijden ken je al, te oordelen op je profiel, dus de volgende stap, zelf een langere tocht uitzetten is niet heel groot. Begin eens met een twee- of driedaagse en bouw dat uit tot langere tochten.

Gewoon niet te groot willen beginnen maar vooral wel beginnen!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:34

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:35

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:51

ow, volgens mij moet je intypen zonder www, dus
opwegnaaristanbul.nl

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:12

Echt wild kamperen (dus zonder toestemming van terreineigenaar) is officieel niet toegestaan in NL. Of boeren wel of niet ter wille zijn en je op hun land mag kamperen verschilt per streek. Ik heb het te paard nooit gedaan, wel via scouting altijd kampen op die manier gehad. Dus op de bonnefooi ergens heen, en gewoon aanbellen en vragen of je in de tuin/weiland/schuur ed mag slapen. Heel leuk om te doen, mensen zijn vaak veel gastvrijer dan je van tevoren denkt. Alleen in heel toeristische gebieden zoals de kust, op de Veluwe en Zuid-Limburg zijn boeren er niet happig op. Rondom Valkenburg (L) lukte het absoluut niet en hebben we toch op een camping moeten overnachten. Wildkamperen in NL heb ik nooit gedaan, wel diverse malen in Luxemburg, Engeland en Duitsland. Moet wel zeggen dat ik dan niet rustig slaap omdat het ook daar niet is toegestaan. Zo zijn we in Engeland betrapt door de boswachter en ging 1 van onze groepsgenoten die niet zo goed Engels sprak doodleuk bevestigend antwoorden toen de man vroeg of we wapens mee hadden :+ niet zo slim.

Onze Oosterburen zijn in mijn ervaring het meest gastvrij, en regelen van alles voor je tot luxe ontbijttafels en rondleidingen aan toe. Wildkamperen is daar nog redelijk te doen omdat er veel uitgestrekte bosgebieden zijn waar je geen levende ziel tegenkomt, en waar je goed uit het zicht je zeiltje kan spannen of je tentje op zetten. Bij mooi weer is het een aanrader om helemaal tentloos te slapen en heerlijk naar de sterren te kijken voor je gaat slapen ;)

Wat mij vooral voor jezelf van belang lijkt is meters in het zadel maken, om jezelf te trainen dagelijks lange tijd in het zadel te zitten. Dat kan je ook vanuit 1 locatie doen, en hoef je niet perse voor op trektocht.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:30

Als ik jou was, zou ik me gaan oriënteren om zelf met je paard het pieterpad te doen. Die is goed uitgezet en in Nederland. Als er wat mis gaat, heb je zo hulp.
Ik zou sowieso in de buurt lange tochten uitzetten. Dan kom je er vanzelf wel achter wat je allemaal toch nog bij je had willen hebben en wat overbodig is.

Tip van mij alvast, schone kleren is een luxe die je je niet kan veroorloven. Je kan nou eenmaal niet een rolkoffer meenemen vol met kleding en dat geldt zelfs voor ondergoed. Elke dag schoon ondergoed zit er niet in. Wat ik een handigheidje vond was inlegkruisjes.

Zorg gewoon dat je veel uren maakt te paard. Je paard moet echt in goede conditie zijn.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:47

labyrinth schreef:
Tip van mij alvast, schone kleren is een luxe die je je niet kan veroorloven. Je kan nou eenmaal niet een rolkoffer meenemen vol met kleding en dat geldt zelfs voor ondergoed. Elke dag schoon ondergoed zit er niet in. Wat ik een handigheidje vond was inlegkruisjes.

Om die laatste zin moest ik toch wel giechelen ^^ TS is namelijk een man (als zijn profiel klopt)

Volgens mij heeft die man van opwegnaarinstanbul zich veel meer voorbereid dan ts wil doen. Hij heeft zelfs een team mensen bij zich en neemt voer mee..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:28

lol, nou ja, dat bewijst maar weer eens dat ik echt niet kijk naar profielpaginas en avatars :p