paard doodsbang voor minipony's ezels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

paard doodsbang voor minipony's ezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 10:39

met mijn 6 jarige paard ga ik regelmatig naar buiten ,
nu na pas 7 keer buiten geweest te zijn (alleen) kijkt hij niet meer op of om naar auto's vogels fietsen wielrenners vrachtrwagens enz,
kan met hem door bos door het dorp en zelfs onder tunnels door (donkere lage) zonder problemen
maar nou ging het gisteren toch even mis,
ik kwam langs een weiland met minipony's en er zat een hengstje bij die op ons af kwam stormen,
paard wilde ervandoor maar kon hem goed houden en hij ging wat dansend over straat,
na veel geruststellen was alles oke

stukje verder ezels die stonden gewoon stil
wederom weer heel angstig (stond echt te trillen)
maar kan er wat trippelend gewoon langs uiteraard heel veel beloond en zelf zo rustig mogelijk erop zitten,

maar stukje verder komen we langs 2 minipony's waar hij vol in de rem en in de achteruit ging,
er kwam niks aan dus ben niet afgestap,
met veel aanmoediging erlangs geskregen maar één pony bewoog en hij stoof ervandoor,
wel meteen op de rem kunnen trekken (ja sorry hoor),
en daarna nog even laten kijken en gerustgesteld,
nadat hij nog een paard minuten wat dribbelig was konden we aan een lange teugel weer verder,
maar nu is de vraag hoe kan ik dit oplossen / verkomen zodat het niet nog erger word?

tis best eng om in galop over straat te knalen met een paard met ijzers
wel heb ik ooit het gevoel gehad de controle helemaal kwijt te zijn !!

Caira

Re: paard doodsbang voor minipony's ezels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:38

juist wel afstappen, voor hem lopen, laten zien dat het niet eng is, volgende keer leadrope mee en touwhalster onder je hoofdstel en laat hem maar gewoon het zelf uitzoeken. Als je hem er snel voorbij laat lopen waarbij je eigen hartslag ongetwijfeld omhoog gaat, want voor jezelf is het ook best spannend dan bevestig je hem alleen maar in zijn angst.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:44

caira oke zal het eens proberen ,
ik merk echt dat het echt angst is wat hij heeft trillen alle spieren stonden strak,
met veel belonen en stem werd het beter,
maar toen hij achteruit ging had ik hem aangetikt maar daar werd hij alleen banger van ,
is een lang halstertouw ook voldoende ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:45

ik zie liever een leadrope of longeerlijn omdat je ruimte nodig hebt als hij in de achteruit schiet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:47

oke,
dat word wel even lastig meenemen dan ga eerst even kijken of een lang 3 meter bijna halstertouw ook voldoet
touwhalster zal ik vandaag meteen kopen

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:56

Longeerlijn/leadrope zou ik alleen omhangen als je er zeker van bent dat je hem vanaf de grond kan houden als hij sprongen gaat maken :o . Een paard op de openbare weg met een lang touw om z'n benen is ook niets. ;)

Mijn ervaring met afstappen is ook het paard zijn angst 'bevestigen'. Bij elke angst gaat het dier in het vervolg 'stilstaan', omdat hij verwacht dat jij wel afstapt en hem voorgaat.

Persoonlijk zou ik het stukje gewoon een aantal keer wandelend voorbij gaan, rijden incombinatie met een 'ander' paard of iemand op de fiets ernaast zodat 'diegene' kan ingrijpen als jij het niet redt of hij kan vertrouwen op het andere paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:48

Ik zou eerder overwegen om hem met een mini in de wei te zetten en het hem zelf laten uitvinden dat paarden ook in inimini maat bestaan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 17:55

sorry dat durf in niet aan,
ik ken niemand die een mini heeft
en de mijne heeft ijzers dus als hij slaat zijn de gevolgen niet te overzien ben ik bang :(
als iemand een mini heeft omgeving wijchen hoor ik het graag ,
misshien ga ik wel een advertentie op de boktmarkt zetten !