Vervelende pony met buitenrijden hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Ama

Vervelende pony met buitenrijden hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 20:01

Hallo,

Ik heb een probleem met 1 van mijn pony's( western gereden). In de bak (zowel binnen als buitenbak) gedraagt hij zich goed. Natuurlijk heeft hij zo zijn streken.
Het is geen doetje van een pony, eerder een pony met een karakter die heel erg kan profiteren van de onzekerheid van zijn ruiter. Zodra hij merkt dat je een beetje twijfelt of je geeft onterecht wat been haalt hij aan en sprint hij er in een snelle galop vandoor in de bak is dit echter goed op te lossen door hem rustig terug te pakken en aan het eind van de bak is hij ook weer rustig. Buiten slaat zijn karakter echter volledig om en is hij niet meer zo braaf.

Het begint al als we vertrekken, hij loopt voorop langs mijn lesgever door zijn karakter buiten. Als we het pad in stap afgaan, kan hij al niet meer normaal stappen en begint constant te dribbelen/soort draven. Losse of strakke teugel. Hij dribbelt constant maar naait er niet uit, hij blijft netjes langs mijn lesgever. Dit vind ik dan nog niet zo een probleem, laat maar dribbelen, hij wordt moe ik niet :+ Als hij moet stilstaan, dribbelt hij op zijn plaats en als je dan druk op de teugel zet steigert hij lichtjes.
Maar dan gaan we galoperen, hij racete dan verschrikkelijk maar nog naait hij er niet uit, hij moet wel altijd op kop en daar ligt het probleem.
Hij kan niet altijd op kop, en dan beginnen de grootste problemen. Hij kan niks zien waardoor hij constant van links naar rechts over het pad 'zwabbert' zodra hij dan een ieniminie gaatje ziet racete hij er voorbij. Zodra een andere pony langs hem komt om er voorbij te gaan of gewoon er langs te galoperen, trapt hij net zolang tot dat die pony er terug achter is. Dan begint hij te racen tot hij weer vooraan loopt. Als je hem dan tegenhoudt springt hij of vierkantig de lucht in of hij bokt.

De ruiter die er eerst mee reed, liet hem iedere buitenrit crossen. De groep vertrok in galop het pad af, zij bleef staan aan het begin, hield hem al wat halen kan tegen en crosste dan vollebak het pad af. Daar komt zijn gedrag waarschijnlijk vandaan, maar de grote vraag:
Hoe los ik dit op?

We hebben al vanalles geprobeerd, martingaal er aan, rustig terugpakken, 1x flink kwaad worden, hem net zolang achteraan laten lopen tot hij rustig is, vertrouwen geven(misschien is hij wel bang?), slecht gedrag negeren, gewoon totaal geen aandacht geven en kletsen met de lesgever, niks helpt.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

grtz Britt

Silence

Re: Vervelende pony met buitenrijden hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:11

Ik heb er ook een gehad die niet normaal kon lopen.
Ik ben begonnen met alleen maar staprondjes.
Niet iedereen wil dat maar je zult er nou eenmaal tijd in moeten steken.
Toen ik merkte dat hij volledig ontspannen was ben ik kleine stukjes gaan draven.
En in het begin hele kleine stukjes zodat de controle volledig bij mij bleef.
Ben hier ongeveer een half jaar mee bezig geweest en sindsdien kunnen we alle gangen met een los teugeltje rijden en ben ik diegene die het tempo aangeeft.
Hij geeft weleens aan wat hij graag zou willen en dan kijk ik wat ik daarmee kan en wil.
Maar ik hou wel de controle ten alle tijden.
Zoals ik zei kost dit tijd, veel tijd maar het heeft ons een hoop rust en vooral plezier opgeleverd op buitenritten.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:29

Heb je ook de mogelijkheid om alleen naar buiten te gaan, of eventueel met 1 ander paard? Hoe reageert je pony dan?

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:52

Dit heb ik ook gehad met mijn pony, en nog wel eens. Ik ben ook benieuwd hoe hij is als je alleen bent buiten (dan is mijn pony super relaxed) en met 1 ander paard erbij. In een groep buitenrijden is voor mij altijd nog een probleem maar als ik helemaal voorop rij kan ik met een los teugeltje. Je schrijft dat je niet altijd op kop kan, waarom niet?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:05

Ik denk dat het misschien zou helpen als je hem achteraan neerzet.
Zodra je merkt dat hij erlangs wil rustig wat langzamer laten gaan.
Je schrijft dat je paard profiteert van de onzekerheid van een ruiter.
Hoe doet hij het met iemand op zijn rug die consequent is, zelfverzekerd en niet onder de indruk is van wat hij doet? Of misschien voldoe jij daar zelf al aan?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:46

Arc_En_Ciel schreef:
Ik denk dat het misschien zou helpen als je hem achteraan neerzet.
Zodra je merkt dat hij erlangs wil rustig wat langzamer laten gaan.
Je schrijft dat je paard profiteert van de onzekerheid van een ruiter.
Hoe doet hij het met iemand op zijn rug die consequent is, zelfverzekerd en niet onder de indruk is van wat hij doet? Of misschien voldoe jij daar zelf al aan?

Het gedrag is minder bij mij heeft idd er mee te maken dat il totaal niet bang ben en consequent ben. Achteraan werkt helemaal niet dan wordt hij nog gekker.
Hij kan niet altijd op kop, soms hebben wé angstige ruiters bj due dan op kop mogen.
Alleen us hij de eerste 15min rustig en braaf maar begint hij daarna vervelend te doen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:43

Hier is iets verkeerd gelopen, dit heb ik niet gepost, denk dat Britt(vriendin van mij) perongeluk op mijn account heeft gepost.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 06:33

Haar naam staat er toch onder?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:31

friesiszwart schreef:
Haar naam staat er toch onder?

Ik bedoel de post boven mijn post :)