Waar hulp vinden met (opnieuw) volledig verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Waar hulp vinden met (opnieuw) volledig verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:57

Ik heb sinds 4 jaar een draver die vanaf begin af aan eigenlijk vrijwel volledig verkeersmak was.
Alleen van die zware ronkende motoren en trekkers/echt grote vrachtwagens waren toen eng.

Nu staan we sinds ruim 2 jaar op een pensionstalletje waar ik zowel op de heen als de terugweg 20 minuten langs de weg moet om bij de ruiterpaden te komen.
Voorheen was dit geen enkel probleem, de weg is alleen bedoelt voor bestemmingsverkeer en meestal vrij rustig. Ik kon gewoon met een los teugeltje rijden en als er iets langsraasde (max 60 km per uur maar veel mensen rijden harder) ging er alleen een oortje opzij. Als ik in een zeldzaam geval een keer een trekker tegenkwam zorgde ik dat we bij een inham stonden of als ik niet snel genoeg een inham kon bereiken stapte ik van tevoren af en passeerde dan aan de hand.

Nou is de weg voor afgelopen winter vernieuwd en sindsdien zijn de problemen begonnen. Er liggen nou nieuwe witte strepen die een erg vervelend boenkboenk geluid maken als een auto daar overheen rijdt en het lijkt wel alsof dat de aanleiding voor mijn paard is geweest om haar braafheid op de weg volledig uit te bannen.
Eerst sprong ze alleen op de heenweg opzij als er op dat nieuwe stuk weg een auto tegenin kwam. Levensgevaarlijk en absoluut niet leuk. Ze springt dan op het moment dat de auto bijna bij haar is (ook al rijdt de auto langzamer) opzij de weg op. Dus voor de auto terwijl ze zich omdraait en ze vlucht vervolgens voor de auto uit richting huis.
Ik heb dit een paar keer geoefend met mijn vriend. Ik met paard aan de hand (want daar deed ze het ook) en hij reed er met zijn zware auto langs. Eerst sprong ze iedere keer weg maar uiteindelijk was ze weer zo ver dat hij gewoon hard langs kon rijden zonder dat ze op keek.
Nou ben ik twee weken geleden op kamp geweest met haar en sinds we terug zijn is de bom helemaal gebarsten.
Ik was met de brijdijster samen mee naar buiten, zij te paard en ik op de fiets. Normaal gesproken is het feit dat er iemand voor haar loopt/fietst al genoeg om alles minder eng te vinden maar deze keer schoot ze weer volledig in paniek weg bij een auto die nota bene van achter kwam. Ook op de terugweg, die normaal altijd nog probleemloos ging, gebeurde dit. Gewoon volledig zonder controle vliegt ze dan over de weg om maar zo ver mogelijk bij die auto vandaan te komen.

Voor mij is de maat nu vol, ik vind het gewoon te gevaarlijk worden en ik wil mijn brave 'ik kijk nergens van op' paardje terug!
Omdat ik het idee heb dat ik dit zelf niet voor elkaar ga krijgen wil ik hulp bij iemand anders zoeken. Liefst natuurlijk iemand die aan huis (ter Aar) kan komen maar gezien de aard van de training lijkt het me makkelijker om mijn paard een tijdje ergens te stallen waar ze dit op die lokatie aanpakken.
Bij deze dus de vraag of iemand iets weet. Liefst geen al te grote volledig commerciële stal, mijn voorkeur gaat uit naar een kleinschalige stal waar vooral op rust wordt getraind. Maximaal drie kwartier vanaf ter Aar zodat ik wel gewoon nog langs kan gaan als ik wil.

Uiteraard zijn andere ideeën ook welkom!

friesiszwart

Re: Waar hulp vinden met (opnieuw) volledig verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:50

lijkt mij niet dat dit probleem elders kan worden aangepakt. Dit is op jullie vaste buitenrijroute. Is het niet mogelijk de eerste periode met paarden die daar braaf zijn naar buiten te gaan. Voordat je weer een keer alleen op pad ga?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:56

Hoe reageert ze op verkeer wanneer je haar ergens anders mee naar toe neemt?
Wanneer ze dan net zo reageert kan je haar inderdaad elders verkeersmak laten maken, maar wanneer ze op ander terrein rustig is zal je echt thuis aan de gang moeten gaan...

Hoe is ze met andere paarden buiten?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:54

Ik vrees ook dat het echt alleen op dat stuk weg is. Zodra ik verder op de route ben en daar een stukje langs de weg moet of een weg moet oversteken is het verkeer geen enkel probleem...
Met andere paarden is ze nog wat makkelijker maar datzelfde geldt normaal gesproken ook als er iemand met de fiets mee is.

Ik ben overigens gister zelf naar buiten gegaan met mijn vriend mee op de fiets en dat ging eigenlijk weer beter maar we zijn dan ook alleen 2 normale auto's tegen gekomen.