Zadelpijn voorkomen/behandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloulou

Zadelpijn voorkomen/behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 10:06

Ter voorbereiding op een trektocht in IJsland maak ik de afgelopen weken lange ritten (20 km, 3h) op mijn verzorgpony. Mijn vriend is ook begonnen met lessen sinds maart en ook hij rijdt nu langere ritten.

Ik heb gisteren voor het eerst blaren tussen mijn billen gekregen. Ik had deze keer een andere broek (katoenen) aan dan de keren daarvoor (katoenen met leren zitvlak). Wellicht dat dat ermee te maken heeft. Maar ook het warme weer van afgelopen dagen kan een oorzaak zijn. Aan het zadel ligt het in ieder geval niet en mijn zit ook niet, want de vorige keren had ik nergens last van.
Mijn vriend heeft ook zijn billen open liggen, dat kan veel oorzaken hebben (kleding, manegezadels, houding etc.).

Hoe dan ook: als we straks vier dagen achter elkaar 5 á 6 uur in het zadel zitten, zal zadelpijn wel niet te voorkomen zijn...

Mijn vraag aan jullie: hoe kan ik nu, maar ook straks in IJsland, zadelpijn en blaren/schuurplekken zo goed mogelijk voorkomen en als ze dan toch ontstaan, welke middeltjes kunnen hiertegen helpen?

De tips die ik al heb gekregen:
- zinkzalf (herstellen huid)
- calendulan zalf (herstellen huid)
- arnika tabletjes (voor een goede bloedsomloop bij kneuzingen, blauwe plekken etc.)

Symbeami

Re: Zadelpijn voorkomen/behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:13

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:20

na mijn zwangerschappen (na dik 9 maanden niet rijden heb je geen zitvlees meer) heb ik de eerste weken gereden met een wielrennersbroekje met gelkruis onder mijn rijbroek, werkte bij mij perfect om mijn billen te beschermen. daarnaast gebruikte ik ook een zadelbontje, dus dubbel zacht aan de billen.
wanneer je alsnog de billen open krijgt, raad ik sudocreme aan. werkt super hiertegen. een dag of zo insmeren en het is al heel stuk verbeterd. bepanthane werkt ook goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:40

Goede kwaliteit onderbroek gebruiken en vooral niet te klein ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:24

Inderdaad een goede onderbroek gebruiken (bij voorkeur zo'n sportding) en een goede rijbroek zoals Symbeami al aanraadt! Ik rijd met een Goldfinch rijbroek en een Caroussel, bevalt prima en geen doorrijdplekken, in tegenstelling tot wanneer ik met m'n Eurostar rijbroek rijd.. :=

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:06

ik zie dat sudocrème is aangeraden (zowel al eerder als in dit topic). ben zelf niet zo'n fan van sudocrème, want het droogt heel erg uit. Mijn tip voor het voorkomen van doorrijden/openrijden is vaseline vooraf (op de plekken waarvan je weet dat ze gevoelig zijn voor doorrijden/openrijden) en mocht het toch gebeurd zijn, achteraf bepanthen erop (is te vinden bij de babyspullen bij de drogist). Ik zweer er echt bij......(en mijn vakantiegenootje had deze tip overgenomen bij onze ruitervakantie en die gaf aan dat het voor haar ook werkte!).
verder natuurlijk goede rijbroeken en goed ondergoed, liefst naadloos. Ik merk zelf dat ik prima een uurtje kan rijden met mijn goedkope rijbroek zonder rondgenaaid zitvlak, maar dat ik er geen hele dag mee moet rijden (of anders echt een klodder vaseline gebruiken).
Het hangt soms ook heel erg af van de zadels waar je op rijdt. In Frankrijk heb ik, met hoge temperaturen ook, geen last gehad van doorrijden, maar de zadels daar zijn ook echt uitermate comfortabel!

Wel gaaf trouwens hoor! trektocht in IJsland. Staat ook nog op mijn verlanglijstje om ooit eens te doen!

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:14

bij livera hebben ze nu ook speciale paardrij onderbroeken te koop. kost 30 euro geloof ik. Ik vind hem zelf erg fijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:08

En ik vind mijn Sloggi's al prijzig :$

Qwero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:17

zorg dat je ondergoed draag wat niet kan oprollen of kreuken, als dat gebeurt waardoor het zweet vocht niet verdampen kan krijg je blaren. En als je pauze hebt hoe gek het misschien is ff alles goed trekken. Heb een maand lang 7 uur per dag op de motor gezeten dus weet wat je straks door gaat maken haha.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:23

Ik heb zelf gelukkig nooit last gehad van doorrijdplekken, maar zou een zadelbontje (lamsvel) niet helpen? Lastige is misschien wel dat je er dan 1 moet zoeken die ook op IJslandse zadels past...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:49

wiebsel schreef:
bij livera hebben ze nu ook speciale paardrij onderbroeken te koop. kost 30 euro geloof ik. Ik vind hem zelf erg fijn

pfff! echt waar?
Nou, ik heb gewoon naadloze onderbroeken van de zeeman en de hema. heerlijke dingen en perfect bij het paardrijden!

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 23:49

Hoi! Ik heb het overleefd en het was geweldig! We hebben helemaal geen last gehad van schuurplekken of blaren of iets (de naadloze onderbroeken van de hema waren prima). Het weer was daar niet zo warm en je hoeft niet licht te rijden, dat scheelt enorm.

Het enige wat ik miste was iets om op je spieren te kunnen smeren, zoals srl-gelei.
Op zich was dat ook niet nodig geweest, ware het niet dat ik met paard en al een flinke val heb gemaakt. En dan zit je daarna even niet meer zo ontspannen en krijg je dus heel erg spierpijn!

Voor wie geinteresseerd is in de trektocht: http://tijou.nl/site/2012/08/paardrijde ... estfjords/