Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Kies verder altijd voor ritten met begeleiding. Idd omdat de leiding de paarden kent en dus tips kan geven en de route kent. Dan kunnen wij gewoon ontspannen zitten en genieten. Als ik ergens al tig keer ben geweest en ik weet de weg dan zou ik het ook niet erg vinden om zonder begeleiding te gaan maar dat komt eigenlijk nooit voor. Schiet mij net te binnen, zijn ook met een groepje naar het Fjordenpaard geweest en 1 van die meiden kwam daar zo vaak dat we geen begeleiding mee hoefde, zij wist de weg en kende ook de paarden. Dat vond ik ook prima.
anders krijg je dat de paarden misschien uit zichzelf in galop wegstormen omdat je beland bent op een pad waar meestal gegaloppeerd wordt, of dat je ergens wilt galopperen en je na 50 meter op een onoverzichtelijk kruispunt met een ander pad komt, of je komt in een gebied waar het stikt van de dazen, wilde zwijnen, schreeuwende kinderen... nee in een vreemd gebied zou ik niet zonder begeleiding willen rijden.
Laraax schreef:Eens!
Zou op vreemd terrein ook nooit zonder begeleiding gaan, nou kan t ook handig zijn als je bijv bij vriendin bent en samen op buitenrit wilt maar je eigen paard niet mee kan nemen.
Ik woon vlakbij manege Heemskerk(beroemt en berucht) en daar zie ik soms ook mensen die alleen een paard hebben gehuurd, dat snap ik helemaal niet. Vreemd paard, alleen naar buiten.? (viavia weet ik dat persoon ook de omgeving niet kende en echt alleen een ritje maakte)
Bellatrix schreef:Ik heb 1x zonder begeleiding een rit gereden. We waren met een groep van 8 en wisten dus ook de weg niet. Halverwege zijn we maar omgekeerd en dezelfde weg terug gereden. Wij hadden allemaal ervaring genoeg en wilde het eens proberen. Maar het is niet goed bevallen omdat we dus geen idee hadden welke kant we op moesten.Kies verder altijd voor ritten met begeleiding. Idd omdat de leiding de paarden kent en dus tips kan geven en de route kent. Dan kunnen wij gewoon ontspannen zitten en genieten. Als ik ergens al tig keer ben geweest en ik weet de weg dan zou ik het ook niet erg vinden om zonder begeleiding te gaan maar dat komt eigenlijk nooit voor. Schiet mij net te binnen, zijn ook met een groepje naar het Fjordenpaard geweest en 1 van die meiden kwam daar zo vaak dat we geen begeleiding mee hoefde, zij wist de weg en kende ook de paarden. Dat vond ik ook prima.
soesita schreef:Vroeger wilde ik dat ook. Om meerdere redenen:
- de vrijheid om te doen en laten wat je wil
- alleen of samen met goede vrienden zijn, zonder onbekenden
- angst om te galloperen
- angst om bekeken en uitgelachen te worden door mederuiters
- vaak zijn de groepen waarin begeleide buitenritten plaats vinden veel te groot naar mijn smaak
Inmiddels ben ik ouder en wijzer geworden, heb ik inzicht in de gevaren voor paard, ruiter en verhuurder en zou het niet eens meer in me opkomen om alleen met een vreemd paard op pad te willen. Maar ja, het verstand komt met de jaren, dat is algemeen geweten.
breggel1982 schreef:ik denk dat het vaak jonge meiden zijn
ik weet nog dat ik vroeger met mijn vriendinnen bij een handelaar in riel paarden gingen huuren je wist nooit wat je mee
kreeg hij kon zomaar zeggen dat ze braaf waren , maar dan hoorde je achteraf dat er 3x iemand op gezeten had
levensgevaarlijk ook had je van die paarden die er naar een tijdje genoeg van hadden en er zonder pardon in volle galop
naar huis gingen .
wij vonden dat toen heel erg spannend en deden net of het onze eigen paarden waren want ja op de manege
moest je altijd precies doen wat de intr zei, en nu mocht je dat helemaal zelf bepalen![]()
ik zou als manege nooit zomaar mijn paarden meegeven zelfs niet aan mensen van de manege zelf
je weet nooi of ze zuinig met je paarden omgaan en of ze er mee gaan jakkeren
helaas word er aan de vaarg voldaan en krijg je zonder pardon op veel plekken zomaar een paard mee
Tammy_ schreef:zeker in een onbekend gebied heb ik graag iemand mee die de weg weetanders krijg je dat de paarden misschien uit zichzelf in galop wegstormen omdat je beland bent op een pad waar meestal gegaloppeerd wordt, of dat je ergens wilt galopperen en je na 50 meter op een onoverzichtelijk kruispunt met een ander pad komt, of je komt in een gebied waar het stikt van de dazen, wilde zwijnen, schreeuwende kinderen... nee in een vreemd gebied zou ik niet zonder begeleiding willen rijden.
ik zit me net te bedenken, gelukkig heb ik GPS op mn mobiel, anders komt het helemaal niet goed als ik binnenkort op vakantie in een bosgebied ga met mijn paard
Chaos schreef:Wij huurden ook wel eens 1 of 2 paarden zonder begeleiding, nu kan dit op dat bedrijf overigens ook niet meer » goede zaak.
Dit omdat we niet genoeg paarden hadden met het gezin op buitenrit te gaan en nu hebben we er wel genoeg.
Bellatrix schreef:Die rit van mij was bij Heemskerk.
Danseresje schreef:Soesita, heb jij dan ook inderdaad ritten gemaakt zonder begeleiding? Daar ben ik dan wel een beetje benieuwd naar. Je eerste argument snap ik wel, maar ook als ik met een groep meega, ervaar ik toch een bepaalde vrijheid (lekker rondrijden in mooie natuur op de rug van een paard) en denk dat ik zonder begeleiding in een onbekend gebied, helemaal niet zo zou kunnen genieten, juist omdat je dan ook bezig bent met de route enzo.
Qua groepsgrootte, er zijn (tegenwoordig) ook maneges waar je aan kan geven dat je specifiek met de personen van de boeking wil rijden. Bij sommige maneges betaal je daar een meerprijs voor. dit is ook handig mbt de galopangst (die al wel overwonnen?).
soesita schreef:Danseresje schreef:Soesita, heb jij dan ook inderdaad ritten gemaakt zonder begeleiding? Daar ben ik dan wel een beetje benieuwd naar. Je eerste argument snap ik wel, maar ook als ik met een groep meega, ervaar ik toch een bepaalde vrijheid (lekker rondrijden in mooie natuur op de rug van een paard) en denk dat ik zonder begeleiding in een onbekend gebied, helemaal niet zo zou kunnen genieten, juist omdat je dan ook bezig bent met de route enzo.
Qua groepsgrootte, er zijn (tegenwoordig) ook maneges waar je aan kan geven dat je specifiek met de personen van de boeking wil rijden. Bij sommige maneges betaal je daar een meerprijs voor. dit is ook handig mbt de galopangst (die al wel overwonnen?).
Nee, ik heb geen ritten zonder begeleiding gemaakt. Hier wel eens een pony gehuurd voor een vriendin, zodat ze mij en mijn eigen pony op buitenrit kon begeleiden. En inderdaad, dan is het maar afwachten wat je mee krijgt.![]()
Mijn galopangst is al lang overwonnen maar dat heeft echt geduurd tot ik mijn eigen pony had als volwassene.
Voor mij is het toch echt nog steeds het toppunt van genieten om er alleen met mijn pony op uit te trekken. Ik maak ook graag ritjes met een goede vriend of vriendin, maar een groepje van drie of vier paarden/ruiters is voor mij echt groot genoeg. En dat vind je met begeleide buitenritten zelden, gewoonweg omdat het dan financieel niet loont.