fries wil geen buitenritjes maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardendeken

fries wil geen buitenritjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:12

Help help help!!!!!!!!!!

Mijn fries van 14 jaar wil niet alleen met mij een buitenrit maken.
Er is geen enkel probleem als ik samen met iemand anders een buitenrit ga maken (zodat ze een leider heeft), ook geen enkel probleem als iemand voorop fietst.
Ze heeft dus duidelijk een leider nodig. Ze blijft vaak plotseling stil staan, gaat achteruit lopen (!!!) is bang voor d'r eigen schaduw etc.
Ze is geneigd steeds om te draaien en richting stal te lopen. Hoe kan ik haar positief motiveren dat ze het leuk gaat vinden?
Als ik naast haar ga lopen is er ook weer GEEN probleem. Kan ik haar hier over heen helpen en zo ja hoe pak ik dit aan?
Ik heb haar ook wel eens een heel eind aan de hand mee genomen en na een kwartier er pas op gaan zitten (ver van huis) maar ook dan krijgt ze het zelfde probleem weer. Soms denk ik dat ik het er maar bij moet laten en de moed moet opgeven...maar ik zou het zo jammer vinden ;(

Wie kan me helpen en heeft goede tips???

Groetjes Linda

kerstkransje

Re: fries wil geen buitenritjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:15

Hoelang heb je haar al?
Mijn Fries deed dit ook toen ik haar net had, ik moest haar echt flink aanpakken.
Ik wist van de vorige eigenaresse dat ze het daar gewoon deed.
Nu paar maanden verder gaat ze gewoon alleen op stap, en is er niets meer aan de hand, dus niet opgeven!

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:16

Nou je paardje heeft dus duidelijk een leider nodig... Een vertrouwd gevoel geeft dat, en waarscgijnlijk komt het daardoor dus maar ik zou wel doortrainen... Bijv. Eerst ieman meelopen en dat die dan langzaam achteraan gaat lopen en dan alleen verder?
Zal ze wel doorhebben maar proberen waard...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:18

Fries kan behoorlijk koppig zijn en ik denk dat het een kwestie is van goed aan moeten pakken. Wat je ook kunt doen is dat je met tweeën naar buiten gaat maar dat de fries van het begin af aan voorop moet. Hebben wij ook met onze jongste merrie gedaan jaar in en jaar uit. Als het dan eng wordt laat je de ander het even overnemen waarna zij weer voorop gaat. Doordat wij dit zo natuurlijk gedaan hebben kan ik nu heerlijk buiten met haar rijden en vindt ze bijna niets meer eng. 14 jaar vind ik wel oud hoor voor dit gedrag, mijn merrie was 4 jaar oud toen we haar altijd voorop zette en onze bevestigde ruin (toen 13 jaar) kwam achter en nam het over zo nodig. Is nu zelden meer nodig.

paardendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:48

petra85 schreef:
Hoelang heb je haar al?
Mijn Fries deed dit ook toen ik haar net had, ik moest haar echt flink aanpakken.
Ik wist van de vorige eigenaresse dat ze het daar gewoon deed.
Nu paar maanden verder gaat ze gewoon alleen op stap, en is er niets meer aan de hand, dus niet opgeven!

Ik heb haar al 3 jaar en zit betreft dit probleem ook al die tijd al te trainen, in de bak geen probleem.
Voor de rest is ze ook erg lief en mak!

paardendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:49

123horse123 schreef:
Nou je paardje heeft dus duidelijk een leider nodig... Een vertrouwd gevoel geeft dat, en waarscgijnlijk komt het daardoor dus maar ik zou wel doortrainen... Bijv. Eerst ieman meelopen en dat die dan langzaam achteraan gaat lopen en dan alleen verder?
Zal ze wel doorhebben maar proberen waard...

Yep, ook al geprobeerd... trapt mevrouw niet in.

paardendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:51

pien_2010 schreef:
Fries kan behoorlijk koppig zijn en ik denk dat het een kwestie is van goed aan moeten pakken. Wat je ook kunt doen is dat je met tweeën naar buiten gaat maar dat de fries van het begin af aan voorop moet. Hebben wij ook met onze jongste merrie gedaan jaar in en jaar uit. Als het dan eng wordt laat je de ander het even overnemen waarna zij weer voorop gaat. Doordat wij dit zo natuurlijk gedaan hebben kan ik nu heerlijk buiten met haar rijden en vindt ze bijna niets meer eng. 14 jaar vind ik wel oud hoor voor dit gedrag, mijn merrie was 4 jaar oud toen we haar altijd voorop zette en onze bevestigde ruin (toen 13 jaar) kwam achter en nam het over zo nodig. Is nu zelden meer nodig.

Ik krijg haar niet eens voor een ander paard, ze is zo sterk en verot het gewoon!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:31

Je fries krijgt alleen de kans om sterk te zijn als jij dat ook doet, en het gewoon verrotten is natuurlijk niet waar. Jij doet iets niet goed, waardoor zij niet de gewenste reactie geeft.

Op ieder moment is het goed als ze dus maar een persoon of paard in haar gezichtsveld heeft. Heb je je weleens verdiept in de kijkhoek van een paard? Als ze rechtdoor gaan en jij zit op het paard kunnen ze jou niet zien. Waarschijnlijk is je leiderschap nog niet zodanig dat ze je ook voldoende vertrouwt als je erop zit.
Om haar meer vertrouwen te geven kun je gaan werken aan de dubbele lange lijnen in menpositie. Als jullie dit kennen dan gewoon kleine stukjes naar buiten sturen, anders eerst de techniek in de bak in de vingers krijgen.
Op die manier kun je afhankelijk van je positie iets meer of minder in het zicht zijn én loopt ze voorop. Gaat dat goed dan ga je zelf rijden en laat je er iemand met de dll achter lopen en zo bouw je het steeds wat verder uit.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:19

Dit is helaas een zeer herkenbaar probleem voor mij.
Inmiddels kan ik al weer wat mini buitenritjes alleen doen.

Hoe ik haar zover gekregen heb? Met hulp van mn instructrice, zij is ook een paar keer meegeweest tijdens de les.
Ik was ook geen leider, maar toen ik dit in de bak grotendeels opgelost had, ging het buiten ook al wat beter.
Als je voelt dat je paard wil omdraaien: gas geven en de teugels losgooien.
En verder natuurlijk vertrouwen hebben in je paard. Als je dat niet hebt, merkt je paard dat, en zal ie gaan klieren.

Kun je na het rijden misschien ergens buiten uitstappen? Dat zou een goed begin zijn.

paardendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 13:41

fjordnina schreef:
Je fries krijgt alleen de kans om sterk te zijn als jij dat ook doet, en het gewoon verrotten is natuurlijk niet waar. Jij doet iets niet goed, waardoor zij niet de gewenste reactie geeft.

Op ieder moment is het goed als ze dus maar een persoon of paard in haar gezichtsveld heeft. Heb je je weleens verdiept in de kijkhoek van een paard? Als ze rechtdoor gaan en jij zit op het paard kunnen ze jou niet zien. Waarschijnlijk is je leiderschap nog niet zodanig dat ze je ook voldoende vertrouwt als je erop zit.
Om haar meer vertrouwen te geven kun je gaan werken aan de dubbele lange lijnen in menpositie. Als jullie dit kennen dan gewoon kleine stukjes naar buiten sturen, anders eerst de techniek in de bak in de vingers krijgen.
Op die manier kun je afhankelijk van je positie iets meer of minder in het zicht zijn én loopt ze voorop. Gaat dat goed dan ga je zelf rijden en laat je er iemand met de dll achter lopen en zo bouw je het steeds wat verder uit.

Ik vindt dit een kei goed idee, ga ik zeker proberen.
Hoe kan ik het beste die dubbele lijnen bevestigen, aan het bit en dan langs een longeer singel?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:03

Eerst aan het bit en dan bij voorkeur door de onderste ring van de singel aan de zijkant van je paard. Wel even opbouwen hoor, eerst een rondje gewoon met 1 lijn zoals je normaal longeert, dan de 2e lijn vastmaken (beide lijnen nu door je singel heen) en die laat je eerst over de rug lopen. Gaat dat goed dan laat je 1 lijn zakken zodat deze achter de achterhand langs loopt. Je staat hierbij eerst op een volte. Als dat zowel linksom als rechtsom goed gaat kun je opschuiven naar de menpositie.

Tess_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:11

Dit is exact hetzelfde probleem bij mijn fries. Niet zo erg als jij omschrijft maar komt aardig in de buurt. Met name als ik een tijd niet op pad ben geweest. Als ik alleen op rit ga draait ze regelmatig om en moet ik haar echt flink aanpakken. Met iemand op de fiets die vooruit gaat geen enkel probleem. Met een ander paard die de leider-functie heeft ook geen probleem, maar laatst was ik met een vriendin op buitenrit met hetzelfde type paard, dat was dus geen succes, want ze draaiden beiden om. Ik blijf altijd erg rustig haha, maar frustrerend is het wel! Maar klopt helemaal dat het met leiderschap te maken heeft, mijn paard trekt zich weinig van mij aan, vooral buiten, het liefst galoppeert ze keihard naar huis. Ik ben de laatste tijd veel bezig met dubbele longe en probeer meer contact met haar te krijgen. Hoe beter de band met je paard des te meer vertrouwen op vreemd terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:43

Sorry hoor maar lees ik nou goed dat het paard niet op buitenrit wil!?

Tip 1 leer beter rijden(just lik am doing) daar krijg je meer zelfvertrouwen van!
Tip 2 wees consuquent das echt het toverwoord...neem die leiding!