Rijden zonder Ruiterbewijs, (waar) kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NieuweNaam

Rijden zonder Ruiterbewijs, (waar) kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 01:38

Hoi Bokkers,

Ik heb tot mijn 13e op paardrijden gezeten. Ik heb het altijd erg leuk gevonden, maar omdat het gewoonweg niet meer praktisch was, ben ik gestopt. Ik heb wekelijks les gevolgd, gewoon op een manege, dressuur rijden, en één keer per jaar op ponykamp.

Nu iets meer dan tien jaar later krijg ik weer zin om op een paard te zitten! Ditmaal niet in de bak, maar buiten op het strand of in het bos. Gewoon ergens in Nederland... Ik heb alleen nooit mijn Ruiterbewijs afgelegd. Mijn vraag is: (waar) kan ik terecht voor een rit in het bos of op het strand?

Ik denk dat ik de meeste dingen nog wel in me heb van het paardrijden. Het is hetzelfde als fietsen, je verleert het nooit helemaal. Misschien is het wel prettig om samen met ervaren ruiter op pad te gaan. Deze vraag is in mij opgekomen sinds ik samen met mijn broer bezig ben met het maken van paardentekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 01:47

Bijna overal... In oa renesse heb je manege grol, totaal niet mijn favoriet maar oke, zelfs mensen zonder ervaring kunnen er mee op strand/duinrit. In welk deel in nederland zou je willen gaan rijden?

jameyskatje

Re: Rijden zonder Ruiterbewijs, (waar) kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 05:13

als er een begeleider mee gaat zullen zij in principe nooit om een ruiterbewijs vragen. Ik mocht vroeger altijd op vakanties buitenritten gaan maken, wij zochten dan maneges in de buurt van de campings. Er is nooit om gevraagd. Als het goed is is de begeleider op een of andere manier bevoegt om mensen onder zijn hoede mee te nemen. Een ruiterbewijs is handig als je alleen op stap gaat, als je bv paarden wilt huren of in een gebied wilt rijden waar dit verplicht is.

Inderdaad een goede vraag, waar in Nederland wil je rijden? Er zijn genoeg stallen die buitenritten organiseren, vooral in toeristische gebieden. Bijvoorbeeld op de veluwe zitten er genoeg.

Je zegt dat je denkt dat je het nog wel kan, vind je het voor jezelf dan niet prettiger om eerst weer eens een lesje in de bak te nemen? puur om het gevoel weer even te ervaren, je balans weer te vinden etc. Zodat je dan ook meer uit de buitenrit kan halen en zelfverzekerd kan weg rijden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:10

Er zijn idd genoeg manege's die je mee zullen nemen zonder ruiter bewijs, maar, ook al verleer je paardrijden misschien niet, je zal het echt zo makkelijk niet weer oppakken hoor. Ik zou je toch willen adviseren om eerst weer eens een paar lessen te nemen voor je naar buiten gaat, zodat je gewoon steviger in het zadel zit en ook wat controle kunt hebben over je paard.

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:15

Bedankt voor alle reacties! Wat fijn om te horen dat het op zo veel plekken gewoon mogelijk is. En er zit zeker wat in om misschien eerst weer wat lessen te nemen. Ik kom uit regio Rotterdam en wil best een uurtje reizen. Heeft iemand een adres waar het prettig is om te lessen en rijden met optie om buiten te rijden?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:40

ED --> BRT

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:26

@ Marga, bedankt hier past het inderdaad beter. ;-)

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:37

Heeft iemand een adres waar het prettig is om te lessen met optie om buiten te rijden?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:23

Living_arts, ben je op zoek naar een plek om dat structureel te doen?
Zelf ga ik van manege wisselen. Van een manege waar alleen binnen gereden wordt, naar een manege waar ze in de zomer met de lessen naar buiten gaan en in de winter binnen rijden. Daarnaast kan je gedurende de winter wel op zondagen buiten rijden.
Maar ik weet dus niet waar je zoekt en of je voor structureel iets zoekt of voor incidenteel een les en aansluitend naar buiten?
De manege waar ik het over heb, is Manege Smit in Noordwijkerhout.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:26

hai, ik geef paardrijlessen in het bos, maar een halfuurtje rijden van rotterdam vandaan. Ik geef juist veel les aan mensen die jaren terug hebben gereden en weer willen beginnen, supergaaf en echt je verleerd het nooit:)) (heb nu zelfs iemand die na 30 jaar weer was begonnen en na 10 lessen flinke buitenritten maakt) pb maar als je meer info wil hebben.

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:54

Danseresje schreef:
Living_arts, ben je op zoek naar een plek om dat structureel te doen?
Zelf ga ik van manege wisselen. Van een manege waar alleen binnen gereden wordt, naar een manege waar ze in de zomer met de lessen naar buiten gaan en in de winter binnen rijden. Daarnaast kan je gedurende de winter wel op zondagen buiten rijden.
Maar ik weet dus niet waar je zoekt en of je voor structureel iets zoekt of voor incidenteel een les en aansluitend naar buiten?
De manege waar ik het over heb, is Manege Smit in Noordwijkerhout.

Ik ben op zoek naar een plek waar ik incidenteel terecht kan. Ik zou het gewoon rustig af en toe een lesje willen nemen. Ik ben namelijk full-time bezig met de paardentekeningen en wil het dus rustig aan doen. Het liefst begin ik gelijk al buiten te lessen.

celticpony schreef:
hai, ik geef paardrijlessen in het bos, maar een halfuurtje rijden van rotterdam vandaan. Ik geef juist veel les aan mensen die jaren terug hebben gereden en weer willen beginnen, supergaaf en echt je verleerd het nooit:)) (heb nu zelfs iemand die na 30 jaar weer was begonnen en na 10 lessen flinke buitenritten maakt) pb maar als je meer info wil hebben.

Wow, ja nou dit klinkt goed. Wat fijn dat er mensen zijn die dit aanbieden. Ik heb daarnet op je website gekeken en ik zag dat je met pony's les geeft. Ik vraag me af als kerel van 1,90 of dat te doen is. Gelukkig ben ik geen zwaargewicht. Ik gok iets van 75 kilo.... gaat dat?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-07-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:10

ik heb ook als kind veel paardgereden en door middelbare school e.d kwam het er nooit meer van,bleef paarden wel erg leuk vinden en 28 jaar later ook weer zin gekregen om het weer op te pakken,heb dan ook van de week een leuke buitenrit gemaakt bij een manege,heb wel 2 jaar geleden nog 1 keer op een paard eventjes in de bak gereden.
Het is eht dat je het niet verleerd maar ik moest er wel weer inkomen hoor en rijden als vroeger,dat lukt nog niet,toen was ik echt wel een vergevorderde ruiter,ik denk dat ik me nu een half gevorderde ruiter zou noemen. In draf was al snel vermoeiend terwijl ik toch een hele goede conditie heb.

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 22:35

pat69 schreef:
ik heb ook als kind veel paardgereden en door middelbare school e.d kwam het er nooit meer van,bleef paarden wel erg leuk vinden en 28 jaar later ook weer zin gekregen om het weer op te pakken,heb dan ook van de week een leuke buitenrit gemaakt bij een manege,heb wel 2 jaar geleden nog 1 keer op een paard eventjes in de bak gereden.
Het is eht dat je het niet verleerd maar ik moest er wel weer inkomen hoor en rijden als vroeger,dat lukt nog niet,toen was ik echt wel een vergevorderde ruiter,ik denk dat ik me nu een half gevorderde ruiter zou noemen. In draf was al snel vermoeiend terwijl ik toch een hele goede conditie heb.

Wouw, ja, ik kan me voorstellen dat het is als 10 km fietsen als je voor 10 jaar al niet meer hebt gefiets. Je zal spieren gebruiken die je normaal niet gebruikt op die wijze en je zal hier en daar echt aandacht aan moeten geven dat vroeger gewoon als vanzelfsprekend was. Wat leuk dat je dit even deelt :-) Geef me wat hoop. Ik leer redelijk snel dus ik verwacht niet dat het lang zal duren.... of ik zit weer in redelijke flow op het paard. Wouw... ik kijk er naar uit!