Strand/bosrit met gehuurde paarden zonder begeleiding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Strand/bosrit met gehuurde paarden zonder begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 17:45

Met 3 vriendinnen is het plan gekomen om paarden te huren en dan vervolgens een strandrit of bosrit te maken.
Een strandrit heeft de voorkeur, echter wel op een strand waar we overdag mogen rijden, dus niet alleen savonds en voor 8 uur bijv.
Eventueel is een bosrit ook goed, in een mooi natuurgebied of iets.
Het liefst zouden we zonder begeleiding gaan.
We willen graag paarden die braaf zijn en er goed uit zien, die dus ook goed verzorgd worden!
Omgeving Zeeland, Zuid Holland, Onderkant van Noord Holland, Gelderland (tot Arnhem/Apeldoorn max), Noord Brabant (Breda/Eindhoven/Den Bosch)

Wie heeft ervaringen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:30

Maaike's Adventurestallen in Drunen, dit ligt aan de Loons en Drunense duinen.

yaylavb

Re: Strand/bosrit met gehuurde paarden zonder begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:35

Ik lees even mee want ik weet ook geen stal

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:25

Ik woon al lang niet meer in nederland en kan je dus niks aanraden, maar ik wel wel even wat kwijt:

Volgens mij hebben jullie enthousiast een plan gemaakt maar niet echt doorgedacht. Het is duidelijk dat jullie geen ervaring er in hebben.
Waarom zou je overdag op een strand willen rijden? En waarom liever geen begeleiding?

Er is geen enkel strand waar je overdag op mag rijden in de zomer. Dit heeft te maken met de veiligheid van de badgasten.

Bosrit blijft dus over. Zonder begeleiding betekent dat in veel gevallen waar geen echte ruiterroutes zijn uitgezet, dat je kaart moet gaan zitten lezen, niet echt ontspannend. Er zijn maar weinig bedrijven die (terecht) hun paarden meegeven zonder begeleiding.

De keuze om liefst zonder te begeleiding te willen snap ik ook niet helemaal.
Begeleiding kent de gevaren van dat specifieke strand/bos, kent de route, kan de rit goed verdelen zodat de paarden niet uitgeput raken, kan ingrijpen als er wat misgaat, en is meestal gezellig.

Het is lastig de rit te verdelen en bv te kiezen waar te galopperen als je de route niet kent.

(Ik heb jaren strand/bosritten in noord holland voorgereden)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:48

Lusitana,ik kom net van het strand af met mijn pownie...
Hier op ons eiland, mag je heel de zomer op het strand, er zijn wat kleine stukjes waar het niet mag, maar daar tussen liggen ongeveer 15 kilometer waar je wel mag...
Paardenverhuur hier is alleen met begeleiding, maar beter ook, de meeste ruiters schatten zich veel te hoog in qua rijkunsten.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:28

Ook ik zie het aantal oproepen voor strandritten zonder begeleiding weer enorm toenemen. Ben zelf een manegeruiter die ook frequent probeert buiten te rijden bij maneges (of op vakantie, maar dat is een ander verhaal). Ik zou echt niet zonder begeleiding op een voor mij vreemd paard van een manege in een vreemde omgeving willen gaan rijden.
De begeleiding van de manege kent de route, de knelpunten en eventuele gevaarlijke punten. Maar hij of zij kent ook de paarden, hun kunnen, hun gesteldheid en hun streken en/of gebreken.
Zelf zou ik dus nooit zomaar zonder begeleiding op pad willen en daar mijn rijlocatie op uitzoeken, maar vraag me wel degelijk af waar deze vraag vandaan komt. Wat is de achterliggende reden, waarom willen mensen op die manier op pad (wat ik me er bij indenk is onafhankelijkheid....maar telt dat dan zo zwaar?)....

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:32

Lieve mensen, dit is geen topic om gedachtenwisselingen te hebben over het rijden van een buitenrit zonder of met begeleiding.
Wanneer jullie hier een discussie over willen voeren zie ik graag dat dit buiten dit topic om gebeurt.
Ik vraag om aanradingen betreffende een buitenrit qua verhuur en omgeving, het liefst zonder begeleiding (wat dus niet wil zeggen dat dit uitgesloten is ;) ).
Graag een verzoek tot het blijven bij reacties waar het topic voor geopend was :) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:35

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:38

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:40

Bedankt voor jullie reacties :) !
Kaus, Drenthe is helaas te ver.. Maar het was wel een goede optie geweest wanneer het dichterbij was geweest :)

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:16

Op ameland is het ook toegestaan de hele dag op t strand te rijden! Maar te ver weg neem ik aan? Helaas is het volgens mij nergens mogelijk zonder begeleiding te gaan. Wij organiseren wel 3-4 uursritten door de duinen en over t strand in kleine groepjes, en kunnen evt overnachting regelen :-)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:18

Manege Heemskerk doet dit ook, alleen dat is helaas niet de beste kwaliteit manege,

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:28

ik kebn zo een stal pb me ff

ilse6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:51

SophieFT schreef:
Manege Heemskerk doet dit ook, alleen dat is helaas niet de beste kwaliteit manege,

Ik ga er over twee weken een duinrit maken,
ik hoorde al dat het lang niet een van de beste maneges is.
Dat was alleen wel twee jaar geleden en hoe recenter de berichten, hoe positiever.
Ben je er recent geweest? zou je dan even wat over de manege en de paarden kunnen vertellen?

RichelleF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:23

Brainless schreef:
Volgens mij verhuurd van Bijnen uit Putten (aan/in het bos) nog steeds paarden zonder begeleiding.
http://www.stalhouderijvanbijnen.nl/index.htm

Klopt! Ik ga er in de vakantie een buitenrit maken met mijn nichtjes zonder begeleiding.