Het organiseren van een buitenrit, hoe en wat, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Het organiseren van een buitenrit, hoe en wat, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:01

Hallo Bokkers,

Aangezien ik me veel bezig hou op het moment met het buitenrijden, en aan veel buitenrit-activiteiten meedoe op het moment wil ik mensen op mijn eigen stalling ook een beetje enthousiast maken en een buitenrit zelf organiseren, van route, tot lunch en vervoer (niet iedereen heeft een eigen trailer).

Maar moet je allemaal aan denken buiten dat om? Een route uitstippelen, eventueel vervoer regelen en een lunch (bij een restaurant met paarden) lukt me nog wel, kwestie van googelen, route uitzetten die dan langs een leuk restaurant loopt lijkt me niet zo moeilijk, ook het vervoer moet niet zo'n groot probleem zijn, daarvoor zou ik naar verschillende paardentaxi bedrijven kunnen rondbellen en vragen wat hun prijs is en voor degene die dan geen verdoer hebben de bijdrage berekenen.

Alleen het lastige is wel, allerlei leeftijden (opzich geen probleem), allerlei niveau's, allerlei verschillende pony's en paarden, van shetlanders tot de grote KWPNers.. en toch iedereen met elkaar op buitenrit...

Zie ik dingen over het hoofd, of dingen die ik moet weten? Of toch een ponyrit en een paardenrit organiseren omdat dit samen niet super gaat?

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Het organiseren van een buitenrit, hoe en wat, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:08

als wij met de ponyclub op buitenrit gingen maakte wel altijd 2 groepen, dit omdat sommige bang waren als er gecrosst werd. maar je had ook wel eens van die twijfel gevalletjes en die gingen dan crossen, maar die moeten dan ook gewoon mee crossen.
misschien kun je dan zo uitstippelen dat de 2 groepen ongeveer tergelijkertijd bij het restaurant zijn.

ik zelf ben niet zo'n voorstander om mijn paard alleen ergens te laten staan. misschien moet je dat even rond vragen wie dat wel wil.

heel veel plezier met je rit

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:14

@ Nicky_Rilana, 2 groepen is ook een idee, alleen dan zal er wel een volwassen iemand meemoeten omdat ik dan denk dat het vooral kids zijn die niet willen galoperen, of mischien op het info formulier zetten dat als er mensen een rit zonder galop willen rijden ze dit erbij zetten zodat er alsnog een tweede groep ontstaat zegmaar.

Ik denk dat het niet slim is om kindertjes met een klein shetje mee te laten gaan aangezien die het tempo niet bij kunnen beunen (als ik heel reeël ben), al houden we wel wat rekening met elkaar.

Bij de lunchplek kunnen we eventueel een box ofzo huren, ik ken de meeste meningen wel inschatten en ze zullen er niet meezitten om hun paard tijdens de lunch bij het restaurant vast te zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:27

Met een grote groep naar buiten vindt ik persoonlijk wat minder dan kunnen ze beter verdeeld worden in groepen van 5 tot 8 mensen. En dat zou je van te voren al in kunnen delen bv 2 volwassen bij 3 jongere of iets dergelijks. Afhankelijk van hoeveel mensen je hebt. Ik weet niet over hoe grote groep jij het hebt ongeveer?
En hoeveel volwassen en jongere je verwacht?
Voor de veiligheid van iedereen vindt ik kleinere groepen echt een stuk beter dan 1 of 2 grote groepen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:39

Over hoeveel mensen ik het heb, moet ik voor de zekerheid even na gaan tellen, ik weet wel zeker dat niet iedereen meegaat, maar het overgrote deel toch wel. Maar je opmerking is zeker nuttig, alleen de groepen indelen zal ik mischien beter naderhand kunnen doen aangezien ik dan precies weet wie er meegaan en ook wel een beetje iedereen kan inschatten qua ervaring/soort paard en manier van rijden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:56

ED --> BRT

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:31

Is het niet handiger om gewoon de groep op stal enthousiast te maken voor een Enjoy the Ride rit? Dan hoef je alleen nog vervoer te organiseren en kun je groepjes (laten) vormen aan de hand van niveau.
Met niet ervaren buitenrijders zou ik groepjes klein houden, idd max 4-5. Paarden kunnen in een groep wel eens veel enthousiaster reageren dan ze in een klein groepje zouden doen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:41

@ Marije_jiplover, heb ik geprobeerd maar daar is dan geen animo voor (zullen de kosten wel zijn), nu ik roep dat ik hem zelf organiseer willen ze wel mee. Opzich vindt ik dat wel leuk om te doen, dus zo erg is het niet en zo kan ik de mooiste paden doen in mijn route wat lang niet bij alle ETJ ritten het geval is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:56

wat is de leeftijd van de deelnemers en het rijniveau?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 23:35

@ friesiszwart, de meeste hebben een eigen paard/pony en rijden hier zeker dagelijks/wekelijks op. De leeftijden variëren van 12 t/m ong. 35. Het rijniveau is erg verschillend, er rijden recreanten mee maar ook de serieuzere wedstrijdruiters (en daarvoor heb ik deze rit opgezet, om die eens uit de eeuwige zandbak te krijgen en de reacties zijn aan alle kanten positief).

Iedereen kent elkaar goed, dus qua gezelligheid zou de groep geen probleem zijn. Moet zeggen dat de meeste ouderen die meegaan (waaronder ik) wel een bomproof paard hebben, en degene die dat niet hebben zouden daarop kunnen meeliften/achteraan hobbelen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:07

Kan je niet beter een picknick organiseren.
Dat is goedkoper en je kan gezellig bij de pony's eten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 22:01

We gaan onderweg niet lunchen dus zoveel kosten hebben we niet, maar het idee is wel leuk, zal het onthouden. ;)