Paard is enorm HEET buiten! (met andere paarden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Paard is enorm HEET buiten! (met andere paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:41

Hallo..

Ik ben in het gelukkige bezit van een tuigpaard van 9 jaar die 1 "nadeel" heeft. Hij wordt enorm heet op buitenrit met andere paarden.
Ga ik alleen, heb ik het meest relaxte dier ter wereld (voor mijn gevoel :D)

Echter zodra ik met een ander paard mee ga op buitenrit, of zelfs meerdere heb ik een bijna wild paard. Hij wil héél graag héél hard en héél erg voorop lopen.
Ik rijd momenteel al buiten met mijn "menbit" (een B-stang) omdat er anders geen rem op zit. Hier zal ik vast wel commentaar op krijgen maar mijn eigen veiligheid gaat voor zijn 'comfort'. Ik misbruik dit bit echter niet en ben er zo zacht mogelijk mee. In principe rijd ik ook buiten met los teugeltje.
In de bak en alleen op buitenrit rijd ik altijd met mijn K&K dubbel gebroken bitje, hier loopt hij verder heerlijk op. Hij is enorm zacht in de mond.
Qua schuimen en kauwen op bit reageert hij op beide hetzelfde. Hij vind het wel 'prima' met mijn B-stang in.
Soms vertrouw ik hem echt niet en gooi de slof erom als noodrem, simpelweg omdat hij anders niet te houden is. Ja, waarom ga ik buitenrijden met zo'n paard? Omdat ik het nog altijd het mooiste vind :D En als hij relaxed is, is het gewoon een hartstikke lief paard.

In voorjaar 2010 zijn we naar het strand geweest in Schoorl, (racen!!!!) hier hebben we allebei enorm genoten en na deze vakantie was hij een stuk relaxter buiten. In najaar 2010 ben ik echter ook de sloot in gegleden tijdens een buitenrit met hem, toen was ik net in verwachting en daar ben ik flink van geschrokken. Ik ben nu duidelijk een stukje angstiger buiten (en daar baal ik enorm van.) Echter door nu moeder te zijn geworden ben ik ook wel wat voorzichtiger geworden..

Wat betreft voer: hij staat op het gras momenteel en krijgt verder 1 of 2x per week een kwart muesli ter onderhoud, verder kwalitatief goed hooi.
Hoeveel kilo/plakken exact weet ik niet. Echt veel 'kracht'voer krijgt hij niet en wordt hij ook niet heet van dus..

Mijn vraag is, hoe kan ik nou proberen om mijn paard niet te laten "ontploffen" buiten. Want dat is wat het is. Zodra ik wil aandraven en ik geef teveel been stijgt hij verticaal op & gaat er vandoor in galop. In principe kan ik niet aansporen buiten ;-) Gewoon aandraven is ook bijna onmogelijk als er een paard achter mij draaft, hij voelt dan zo de drang om hard te gaan, het is puur enthousiasme bij hem. Dat weet ik wel zeker. En dat maakt het ook zo lastig op te lossen. Achter een paard aanrijden probeer ik ook wel, maar hij is vaak dan zo druk en rent ze of letterlijk in de kont of gewoon voorbij en dan zitten we alsnog in (ren)galop. Hij is dan ook enorm sterk en je hebt hem ook niet zomaar terug dan.
De piaffe en passage zitten op zo'n moment er ook op. Ik ervaar wel als ik hem 'loslaat' als hij zich zo druk maakt (i.p.v. teugels kort houden omdat ik bang ben dat hij "gaat") dat hij rustiger wordt.

In de bak is het een schat van een paard en heb ik geen problemen met hem (op de gewone bakkabouters na dan :D )

Maar wie weet hebben mensen nog meer tips die ik kan proberen en/of gebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:11

Heb je al een geprobeerd om hem buiten dressuurmatig bezig te houden? Dus stelling vragen, pasje wijken, schouderbinnenwaarts etc.? Vaak moeten ze er dan zo hun aandacht bij houden, dat ze vanzelf een stuk rustiger worden.

Mabotje

Re: Paard is enorm HEET buiten! (met andere paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:18

Hihi... lijkt als 2 druppels op mijn paard. Die heb ik al 15 jaar, is inmiddels 22 en nog steeds hetzelfde. Heb al vanalles geprobeerd aan bitten, anders rijden, laten werken... Echt alles wat je je maar kunt bedenken. Enige conclusie die ik heb: hij is nu eenmaal zo, 't is zijn karakter. Hij maakt me soms doodmoe maar laat me ook vreselijk lachen. Hij is niet gemeen, wil alleen maar meters maken. Ik heb het geaccepteerd, jaren geleden al, en vecht er niet langer tegen.
Succes!

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:42

Haha herkenbaar. ik heb het geaccepteerd.. zoals bovenstaande post!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:46

Heeft die van jou het ook als hij voorop loopt?
Die van mij is sowieso wel een draak buiten, maar als we met een groep weg zijn is het staatsgevaarlijk als hij ergens achter moet. Dan doet die er alles aan met een hoop bombarie om de paarden voor hem weg te jagen :') Op die momenten is hij ook veel schichtiger dan wanneer ik alleen of voorop zit.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 15:57

@ _Dune_ Dressuurmatig bezig houden buiten doe ik wel. Dit leidt hem iets af, maar betekend eigenlijk hem continue 'naar beneden rijden'. Echt nageeflijk is hij niet door de spanning. Een paard wat gespannen is loopt mijn inziens nooit nageeflijk. ;)
Echter blijft hij dan zo'n bommetje en 1 pasje draven van het mede-paard en wij zitten in rengalop. (al probeer ik dit nooit toe te staan) en dan wordt het dus gehuppel op de plaats :P

@ Mabotje, Ojee, dat bericht is niet erg hoopvol. Je hebt het idd wel over mijn paard als je zo praat. Misschien dan toch maar accepterne, hoe lastig het ook is..
@ Eithne, Ook niet erg hoopvol bericht... haha. :P Lekker dan...
Ik zou hem er nooit voor wegdoen hoor, haha <3

@ c_alsemgeest, hij moet sowieso voorop lopen. In stap achter een ander kan nog nét maar draven achter een ander of galoperen? Neehoor. Inderdaad met een 'hoop bombarie' en steeds hogere versnelling in de gang draf of galop zorgt hij wel dat hij voorop komt.
Echt schichtiger is hij niet, hij schrikt sowieso wel snel buiten maar gaat er dan nooit zomaar vandoor. Het is meer alleen de siddering die door zijn lijf gaat dat je merkt dat hij schrikt. Hij blijft wel goed bij me (op dát moment). Totdat hij hard wil, haha :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:09

ik heb ook zo'n heethoofd en in de endurance kan hij echt zijn energie kwijt

nu zijn we samen gelukkig ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:26

Inderdaad helpt het wat om ze meters te laten maken, mijn merrie werd wat rustiger toen ze merkte dat je met lange stukken flinke draf ook goed je ei kwijt kon. Maar dat betekent dan wel dat je die flinke stukken draf met regelmaat moet doen, anders wordt het weer een stuiterfeestje :+
En het wordt wel iets beter met het ouder worden, maar daar hoef je bepaald geen wonderen van te verwachten. Mijn dame is nu 25 en wil nog altijd HARD. Leer er maar mee omgaan, leer er om te lachen, dan heb je nog een heleboel leuke buitenrij-jaren voor de boeg ;)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:15

Haha ja ik denk dat hij gewoon meer zijn ei kwijt moet buiten. Daar hebben jullie een goed punt. 'Vroeger' reed ik veel meer met hem buiten, ook lange ritten. Toentertijd was hij ietsje beter te handelen. Maar nu als jonge moeder zijnde heb ik daar niet zoveel tijd meer voor als 'vroeger'!

Maar dat komt vast wel weer. En ik hoop dat mijn paard 25 jaar wordt :D.
Hij is nu bijna 9 maar heeft HKO klasse 3/4. Dus we leven een een beetje "bij de dag". Maar ik geniet elke dag van hem! :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:04

Heb je al eens geprobeerd om voorlopig buiten met andere paarden alleen maar te stappen? Dan doorbreek je het verwachtingspatroon.
Mijn haflingertje was ook altijd enorm loperig buiten. Dat werd ik uiteindelijk ook wel zat. Toen ben ik buiten alleen nog maar gaan stappen, tot ze na een paar stapritten weer normaal liep. Dan kon er weer een versnelling bij. Na een winter zonder bosritten kon ik steeds opnieuw beginnen met stapritjes. Inmiddels snapt ze het.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 07:56

Jahoor ik kan wel 10 stapritten maken......... of 100... maar zodra we ook maar één keertje gaan draven vertoont hij precies hetzelfde gedrag... :) :)
Heb het meerdere keren wel geprobeerd...