Schriken om te pesten?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShetSelty

Schriken om te pesten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:56

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Naast de stal hier is een groot bos, waar we vaak rijden!
Ik rij vaak ook op Pelle, een fjord die erg lief is, nouja meestal dan.
Met rijden in de bak is het allemaal goed, zowel in de binnen als buitenbak.
Maar als we in het bos rijden gaat het mis,
Pelle 'schrikt' soms ineens, van een papier zakdoekje tot een blad(niet alle bladeren :7 )Soms zelfs zonder reden..
Hij gaat dan bokken, of gaat er vandoor. Ik twijfel of hij het niet gewoon expres doet..
De ene keer schrikt hij niet, de andere keer is een blaadje ineens eng...
Wat denken jullie? Schrikt hij echt(waar ik niet van uit ga..) En wat kan ik doe om het afteleren?
Alvast heel erg bedankt!!
Groetjes,
Britt

Maaiike94

Re: Schriken om te pesten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:53

Ik dacht eerst ook altijd dat mn paard nep schrok van iets heel onbenulligs.
Maar volgensmij doen paarden dat niet express.
Ik denk ze mij gewoon niet genoeg vertrouwde buiten, omdat ik haar ook niet 100% vertrouwde.
Nu is het vertrouwen er wederzijds helemaal en doet ze dat niet meer.

Vertrouw jij je fjord op buitenrit? Paarden hebben het echt door als je dat niet doet.
Hoe koel je je ook voordoet tegenover je paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:01

Dat is een menselijke gedachten: iets met opzet doen.
Een paard denkt zo niet.
Maar een paard hoort zo veel meer als wij waardoor jij denkt dat er niks is, maar dat er wel degelijk iets is wat je paard opmerkt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:04

Ik ben het met de 2 bovenstaande mensen eens. Een paard gaat echt niet voor z'n lol stress creeëren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:33

Haha dan kennen jullie onze wiebe niet ;) Ook een fjordje die wel houdt van een grapje... Sommige pony's zijn nou eenmaal grappenmakers, en die van ons is daar zeker 1 van :j Hij weet precies wie er op zijn rug zit en zal bij een beginner echt geen stap verkeerd zetten. Maar bij ons kan die rustig opzij springen van een brievenbus of boomstronk. Maar met hem door centrum maastricht is dan weer een peuleschil ;) Kortom ja, in mijn beleving zijn er idd paarden die wel van een grapje houden en je graag even plagen zonder iets kwaads in de zin te hebben :j

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:37

Het is heel vervelend dat het paard dit doet. Het fijne aan dieren is juist dat ze zo eerlijk zijn :) Paarden kunnen niet eens iets pesten of 'vervelend' doen.
Paarden horen en zien veel meer dan wij. Als wij denken dat er niets is, kan het best dat het paard een muisje door de bosjes hoort lopen: zoals mensen hier eerder ook al zeggen. Schrikken van blaadjes en dingen die normaal niet eng zijn, heeft over het algemeen te maken met spanning. Een gespannen paard zal eerder schrikken en vluchten/ bokken/ exploderen. Je kunt het dus afleren door het paard te ontspannen. Zelf rustig blijven ademen, op je kont blijven zitten, niet knijpen met je benen. Kan het dat je je al stevig in het zadel zet, voor het geval hij ervandoor gaat? Je kunt dit gedrag te verbeteren door leider te worden en hem vertrouwen in jou te laten hebben. Als hij in de bak vertrouwd is, zoals je aan geeft, kun je daar ook 'enge' dingen neerzetten. Denk aan vlaggetjes, paraplu`s ed. Als hij leert dat het veilig is bij jou, dan zal het buitenom ook steeds beter gaan. Dus gewoon zoveel mogelijk gekke dingen met hem doen :)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:39

chocobroodje schreef:
Haha dan kennen jullie onze wiebe niet ;) Ook een fjordje die wel houdt van een grapje... Sommige pony's zijn nou eenmaal grappenmakers, en die van ons is daar zeker 1 van :j Hij weet precies wie er op zijn rug zit en zal bij een beginner echt geen stap verkeerd zetten. Maar bij ons kan die rustig opzij springen van een brievenbus of boomstronk. Maar met hem door centrum maastricht is dan weer een peuleschil ;) Kortom ja, in mijn beleving zijn er idd paarden die wel van een grapje houden en je graag even plagen zonder iets kwaads in de zin te hebben :j

Beginners zijn vaak nog onschuldig, verwachten nergens een sprong opzij ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:05

Er zijn echt wel paarden/ponies die wel van een lolletje houden en hun ruiter plagen. Dat heeft niets te maken met wat de ruiter verwacht of niet, dat is wat het paard inschat dat wel kan. Maar dit zijn wel uitzonderingen. Over het algemeen zal een paard niet schrikken om je te pesten, maar schrikt echt van de raarste dingen. Bij een zelfverzekerde ruiter zullen ze at niet zo gauw doen, maar eentje die niet genoeg zekerheid geeft zal schrikacties krijgen.

Anne_Lolzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:27

Gewoon zelf kalm en rustig blijven, niet ook gaan schrikken of gaan trekken. En vooral tegen je paard praten, zodat hij weet dat het niet eng is.