Paard spoort niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marieENfamke

Paard spoort niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:18

ik heb mijn paard nu bijna een jaar, veel mee mee gemaakt.
ooit een xtje onderuit gegleden op de hei, famke nam de benen.. niemand gewond niks aan de hand, zo weer gevonden en mee naar huis genomen.

vaak als ik buitenrij bedenkt Famke ineens, ik wil rennen, en dan gaat ze ook. heb al borsttuig aangeschaft, heb een lange tijd geen last meer gehad en kon heerlijk buiten rijden.

tot afgelopen donderdag... wat een hell......

ik ging heerlijk met famke buiten rijden en ben naar een meertje gegaan, half jaar niet in de buurt van water gekopen, maar ze liep er met een lang teugeltje als een mak lammetje in! helemaal geweldig :D
toen we trug gingen ging ik over een zandpad, gewoon lekker met een lang teugeltje, helemaal geweldig!
toen moest ik een weg over en een klein stukje van een rustig weggetje nemen. waar ik voor het stoplicht naar rechts moest.
maar we gingen dus niet naar rechts....

ik kom die weg op en famke begon in een keer te galoperen! ik probeerde dr met man en macht om te trekken maar had totaal geen effect op haar..
ze rende in volle galop op de stoplichten af die op rood stonden..
en tja, er kwamen auto's door de bocht...
ze was ook gewoon zo gek om door te lopen... ze rende recht tegen de zijkant van een auto aan..
ik viel eraf, famke stond op en stapte gwn weg... mensen uit de auto meteen naar mij toe en ambulance gebeld.
2 vrouwen met paarden kwamen famke tegen en hadden dr mee genomen.

met mij is er gelukkig niks ergs gebeurd, heb alleen een lichte hersenschudding, behoorlijk wat schaaf wonden en blauwe plekken, en een bloeduitstorting in me rechter oor.. :s
met famke is gelukkig ook helemaal niets, ze heeft een klein gleufje in dr lip, en ze had 2 bloedneusen gehad ( niet inwendige bloeding of iets). en het gaat nu redelijk goed met ons..

het zadel is een grote kreukel, en mijn cap is ook niet meer bepaald bruikbaar.. stel je toch eens voor dat ik geen cap op had gehad!! (nognooit zonder cap gereden hoor ;) )

dit is al de zoveelste keer dat famke vanuit het niets ging rennen en tja, het moest een keertje fout gaan..

hoe komt het dat ze nou ineens bedenkt, ik ga rennen? en het lijkt me dat een normaal paard op zijn remmen zou gaan als er een auto voor zijn neus rijd...

wat moet ik nou met mijn paard........???

iemand tip's? :(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:24

Ik rij nooit alleen, ik rij achter dat als er iets is zij haar paard er voor kan zetten.Mijn paard is super braaf maar met galoperen gooit hij zijn neus op de grond en gaat te hard.Nu kan ik rustig galoperen en het gaat steeds beter.

marieENfamke

Re: Paard spoort niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:26

jaa, maar ik kan moeilijk afhankelijk zijn van mensen bij mij op stal, de mensen die het meeste naar buiten gaan, die stappen bijna alleen maar, dan is er voor mij ook niks meer aan :s

en het ging al bijna 3 maanden super goed zonder gekkigheid, en dan plotseling vanuit het niets gaat ze gwn de weg op rennen....

snap dr echt niks meer van -.-

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:28

marieENfamke schreef:
en het lijkt me dat een normaal paard op zijn remmen zou gaan als er een auto voor zijn neus rijd...

Paard is een vluchtdier dus nee.
Ga je alleen?? Lijkt me wel aan je verhaal te horen. Sowieso vind ik op je 13e alleen gaan wandelen ontzettend ongehoord. Zelfs nu ga ik niet alleen wandelen, je weet nooit wat er gebeurd. Stel dat dit op een meer afgelegen plek gebeurde (zonder auto) dat ze gewoon de benen nam, stuikelde en je viel. Niemand ziet je daar.
Als je alleen gaat wandelen, met een paard wat je weet dat de benen neemt, dan vind ik niet dat je paard niet spoort, maar jij. Dat klinkt nu ontzettend onbeleeft, maar we moeten wel realistisch blijven denken.

Probeer eerst haar in de bak onder controle te houden, liefst als mogelijk is met een auto die af en toe eens voorbij rijdt. Ga op verplaatsing in een bak rijden zodat ze meer went aan onbekende omgevingen.

Edit: Je zegt dat die mensen alleen maar stappen? Dat is toch net wat je nu nodig hebt, stappen tot je je paard onder controle hebt. Dan kan je wat draven, en evetueel later galopperen. Als ik met mijn paard buiten galoppeer is hij ook weg, hij wordt er gewoon te enthousiast van. Dus ik galoppeer gewoon niet buiten.
Laatst bijgewerkt door Leen op 26-05-12 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:31

Ik lees dat je 13 bent, dan zou ik voorlopig niet meer alleen naar buiten gaan. Eerst je pony onder controle krijgen voor dat er weer ongelukken gebeuren.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:34

@ T.S hmm dat is even schikken gelukkig alles met jullie beide oke
2 weken terug soort van ook zoiets mee gemaakt zie hier topic [VVDD] voor ik het wist lag ik samen met pony languit op straat
en helaas stoppen de paardjes niet allemaal als en een auto aankomt.

@ marleen_usar helaas kan ook het paard wat voorop gaat op hol slaan wat 2 weken geleden dus ook bij mij gebeurde en dan kan ik mijn paard er ook niet voor zetten.

ik heb geen idee waarom ze gaat rennen omdat er velen oorzaken voor kunnen zijn.
zo had ik tot voor kort dat mijn pony waar ik ook was of heenging als ik erop zat omdraaide en en de andere kant op rende ik heb hem tegen betonne palen muren etc aan laten lopen maakte niet uit en hij keek ook niet wat ie deed want we lagen ook soms bijna van bruggetjes en zo af. ik heb achteraf ondekt dat als er iets was wat hij spannend vond of als het niet naar zijn zin was dat ie dat dan deed bvb als een een bus langs kwam, als er paarden langs de weg stonden. het heeft wel een maand geduurd voor ik het door had succes hoop dat je het probleem snel vind.

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 15:11

laatste antwoord waar ik op zat te w8en was dat t onverstandig is om alleen buiten te gaan rijden :s
iedereen rijd zovaak alleen buiten??

laatst zag ik twee meisjes van een jaar of 10 met een karretje door de straten galoperen met een shetlander ervoor..
dat vind ik minder verantwoord dan buitenrijden in je eentje??

ik kan mijn paard is stap draf en galop makkelijk beheersen. als ik vraag om te stoppen stopt ze als ik dr sneller wil hebben gaat ze vlotter.

maar een enkele keer gewoon vanuit het niets gaat ze rennen, ze is dan nergens bang voor, want als ze bang is gaat ze juist in een noodstop stilstaan en uitgebrijd kijken wat er aan de hand is..?

als ik met andere mensen rijd is ze juist onrustig..
of ze wilt ze in halen, of ze wilt alleen maar draven/galoperen, of ze blijft de heletijd trekken, of ze blijft bij dat paard plakken..... :s

in me eentje rijden vind ik een stuk fijner, gewoon rustig met me paardje, met een lang teugeltje, en zelf je tempo bepalen.

en dat ging ook tijden goed! alleen soms gaat ze gewoon rennen.. en deze keer was het gewoon net op het verkeerde moment en de verkeerde plek..

we zijn er allebij nog geweldig van afgekomen ook! want het blijkt dat famke eerst met haar borst tegen de zijkant van de auto knalde, en vervolgens nog half op het dak en via de achterkant eraf rolde, opstond en weg stapte...

en dat ze dan alleen een gleufje in dr lip heeft?
ik zou spontaan in god gaan geloven ;o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:16

Met een lange teugel heb je juist niks te vertellen, het rijd wel lekker maar meer ook niet.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:17

Pardon? Je bent op de straat gevallen, tegen een auto op gebotst met je paard... Je mag blij zijn dat je niks hebt... Voor het zelfde geldt was je verlamd, en dan?? Waarom dat stoer gedoe?

Het is toch niet omdat iemand anders het doet jij het ook kan? Zorg eerst dat je paard respect voor je heeft, dan 'misschien' kan je naar buiten.

Hier kan ik echt kwaad van worden he. Ik ben 4jaar geleden van een paard gevallen, in de bak met mensen bij, knieschijf verschoven, hersenletsel, zware hersenschuddig, 3 ribben zwaar gekneusd.
Nu 4 jaar later ga ik nog steeds naar de fysiotherapeut, volgende week moet ik 'alweer' naar het ziekenhuis en volgende maand word ik geopereerd aan mijn knie.
Hoe mooi het weer ook is, ik kan niet buiten komen door mijn hersenletsel. Denk eens eerst na wat je kan overkomen voor je alleen weg gaat. Dit van mij was enkel door een val op het zand met tok, wil niet weten wat het zou geweest zijn als ik zo op de straat was gevallen.

Wees blij dat je er zo van af bent gekomen, en leer eruit!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:24

Je mag blij zijn dat die automobilisten niks hebben want dan had je een veel groter probleem gehad!
Zoals al word gezegd onverantwoord om buitente rijden niet omdat je 13 bent maar omdat je blijkbaar je paard niet onder controle hebt. Elk paard schrikt ooit maar dit gebeurd regelnatig daarnaast zeg je net man en macht in de teugels te gaan hangen terwijl iedereen weet dat je een paars op de volte moet zetten.
Als je paard daadwerkelijk op hol slaat kun je em naar de slager brengen of in de bak blijven.
Als hij gewoon de benen neemt en jij er blijkbaar niks mee kan zou ik ver van de openbare weg blijven.
Dat je jezelf iets aandoet tot daar aan toe maar dat je andere mensen dusdanig (redelijk bewust) in gevaar brengt is onverantwoord en onacceptabel.
Voor hetzelfde geldt had er wen moeder met kleuter gefietst... Of was je paard in de ruit gesprongen... Wat dan?!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:27

Leen_ schreef:
Pardon? Je bent op de straat gevallen, tegen een auto op gebotst met je paard... Je mag blij zijn dat je niks hebt... Voor het zelfde geldt was je verlamd, en dan?? Waarom dat stoer gedoe?

Het is toch niet omdat iemand anders het doet jij het ook kan? Zorg eerst dat je paard respect voor je heeft, dan 'misschien' kan je naar buiten.

Hier kan ik echt kwaad van worden he. Ik ben 4jaar geleden van een paard gevallen, in de bak met mensen bij, knieschijf verschoven, hersenletsel, zware hersenschuddig, 3 ribben zwaar gekneusd.
Nu 4 jaar later ga ik nog steeds naar de fysiotherapeut, volgende week moet ik 'alweer' naar het ziekenhuis en volgende maand word ik geopereerd aan mijn knie.
Hoe mooi het weer ook is, ik kan niet buiten komen door mijn hersenletsel. Denk eens eerst na wat je kan overkomen voor je alleen weg gaat. Dit van mij was enkel door een val op het zand met tok, wil niet weten wat het zou geweest zijn als ik zo op de straat was gevallen.

Je bent kwaad omdat zij er beter vanaf is gekomen dan jou? En ten tweede, jij hebt niet het "recht" om te beslissen wanneer iemand naar buiten mag. Dat is nogsteeds zijzelf ( en ouders ).

Ondanks dit veel sterkte met je knie en hersenletsel en operaties ect. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:33

intral schreef:
Leen_ schreef:

Je bent kwaad omdat zij er beter vanaf is gekomen dan jou? En ten tweede, jij hebt niet het "recht" om te beslissen wanneer iemand naar buiten mag. Dat is nogsteeds zijzelf ( en ouders ).

Ondanks dit veel sterkte met je knie en hersenletsel en operaties ect. :)

Nee ik ben kwaad omdat ze niet begrijpt dat ze onverantwoord bezig is. Zolang ze haar paard niet onder controle heeft kan ze niet verantwoord de baan op. Wat als ze tegen een fietser oid. opknalt. Ze zegt dat ze niet onverantwoord is, ik vind van wel. Het kan veel erger kunnen zijn.

Ik weet ook wel hoe mooi het allemaal is om te gaan wandelen, maar ik doe het gewoon niet alleen omdat ik dat gewoon niet verantwoord vind. Waarom kan ze niet gewoon mee met de rest stappen, waarom moet je draven en galopperen als je je paard niet eens kan houden??

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:33

ga je paard eerst maar eens in de bak onder controle krijgen. ga dan eens naar andere locaties toe.
en ga voorlopig maar even mee met je stalgenootjes die alleen maar stappen. daar leer jij heel veel van en het is voor jou en je paard goed. met een paard wat niet onder controle is ( en dat is die van jou duidelijk niet als hij zomaar gaat rennen) hoor je absoluut de weg nog niet op te gaan! nu is er met jou en je paard gelukkig niets gebeurd maar je brengt andere weggebruikers ook in gevaar. denk daar goed aan! en als je ook nog niet weet wat je moet doen als er iets gebeurd....!
kortom je paard spoort wel, maar de ruiter??

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:37

@Leen__ Ik ben het met je eens dat ze in mijn ogen de verantwoording mis. Je bent namelijk niet alleen de verantwoordelijkheid over je paard en jezelf maar ook voor andere weggebruikers( en de schade die je daarbij aanricht )

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:40

dit is niet alleen naar jou gericht.
ik ben van mening dat je helemaal zelf mag weten wat je met jezelf en je paard doet, zolang je
geen andere mensen in gevaar brengt. nu is het goed afgelopen, maar wat als jij met je paard gewonden veroorzaakt, of erger? tuurlijk is het leuk om buiten te rijden, maar of dat verstandig is met een paard wat zulk onvoorspelbaar gedrag vertoond?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:43

Is jouw paard nagekeken door een veearts? Als je paard de auto geraakt heeft en je zadel in de kreukels ligt, zou ik zeker je paard goed na laten kijken door de veearts.

Verder kan niemand zeggen waarom je paard in ene is gaan rennen. Dat zou je ter plaatse moeten zien.
Heb je les met je paard? Een goede instructeur kan jou en jouw paard zeker helpen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:45

Lange teugel rijden is leuk maar paard gaat ervan door en voordat jij teugels op maat hebt is heeft het paard al zo'n snelheid opgebouwt waardoor je niet zomaar haar terug kan nemen.
Met teugels op maat merk je eerder en kan je eerder ingrijpen als dat nodig is.

Helaas voor jou vind ik het ook onverantwoordelijk om met zo'n paard en jij met jou leeftijd langs de weg te gaan.
Nu viel de schade nog mee maar het had zoveel erger kunnen zijn zowel voor jou,je paard en de omgeving.... (denkt aan hoeveel mensen nu wel niet fietsen en niet zo gauw weten wat te doen als er een op hol geslagen paard op hun af komt denderen.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:46

Hoe wordt het paard gehouden? Ik kom uit deze omgeving en weet dat veel paarden erg veel binnen staan hier, dit kan voor rare en zeer onverwachte acties zorgen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:46

De reacties van 'eerst paard onder controle krijgen in de bak' vind ik zo nergens op slaan. Er zijn nou eenmaal paarden die buiten erg anders zijn. Mijn pony kan er ook nog wel eens wat van, terwijl ik hem echt super onder controle heb in de bak. En hoe kan je daaraan werken dan? Aan controle als je je paard al onder controle hebt? Behalve op die gekke momentjes dan ;)

TS, ik heb eigenlijk geen idee wat je eraan kan doen. Krijgt ze genoeg beweging? Schrikt ze niet van iets? Probeer te kijken of het oorzaken heeft. Ik zou niet weten waarom ze dat doet.. Misschien kun je proberen het voor te zijn. Kijk bijvoorbeeld de volgende keer naar haar oren en voel aan haar lichaam, zo kun je zien wat ze doet net voordat ze wilt gaan rennen, en zo kan je het voor zijn. Probeer de volgende keer je paard gewoon om te trekken, pak desnoods met die hand de teugel net voor het biten trek keihard om. Mijn zus had een pony die dat ook wel eens deed. We weten nog steedds niet waarom, maar zij deed dat dus en zo stopte hij met rennen. Later kon ze hem steeds voor zijn en bleek hij door te hebben dat het zonder rennen ook wel leuk is en deed hij het niet meer.

Ik vind het trouwens erg raar dat je niet alleen naar buiten zou mogen gaan. Ik sta thuis met mijn paard en de enige die hier rijd is mijn nichtje waarvan ik vind dat zij niet de weg op/naar buiten mag gaan. Zal even lekker worden dat je als recreatieruiter alleen maar afhankelijk bent van anderen..

In jouw geval ben ik wel van mening dat je beter eventjes niet naar buiten kan gaan, zeker niet in je eentje. Het is te gevaarlijk, voor jou, voor je paard en voor omstanders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:52

Je kunt je paard in de bak 'de one rein stop' aanleren...
De noodrem erin programmeren zeg maar.

Er zijn wel wat filmpjes te vinden her en der.

Ik reed overigens ook altijd alleen buiten op die leeftijd... maar dat was in Friesland. In deze omgeving is het vreselijk druk, en is het erg van belang dat je de controle kunt bewaren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:52

In België is wettelijk pas toegestaan dat een ruiter vanaf 12 jaar de openbare weg betreden met een paard of pony. Opgelet, want deze ruiter moet steeds begeleid worden door een volwassen persoon van minstens 21 jaar. Pas vanaf de leeftijd van 14 jaar mag je als ruiter zonder begeleiding op de weg rijden.
Iedere ruiter die de openbare weg betreedt met een paard of pony, moet over voldoende fysieke kwaliteiten, kennis en vaardigheden beschikken om het dier onder controle te houden.

In Nederland gelden geen leeftijdsregels voor ruiters die met hun paarden rijden op de openbare weg.Van mij mogen die regels wel ingesteld worden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:12

je hebt gelukt gehad dat je er zo goed vanaf bent gekomen!!!
leer hieruit, je brengt niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar.

ik ben 13 en rij alleen buiten...
ik ben wel heel voorzichtig en denk ook eerst na voor ik iets doe,
ik ken ook een meisje die vroeg aan mij of ik over die hoge boomstam durfe te springen terwijl ik aan het instappen was, (ook 13 jaar )
dus dat je als 13 jarige niet alleen op de weg thuishoort ben ik niet met sommige eens.
dat ligt aan het geval,
maar ik dan ook een heel verkeersmake pony ( ik heb hier mee een half jaar elke dag buiten gewandeld )

heb je niet bv een weiland of een stukje waar je pony niet uit kan ontsnappen buiten waar je mee kunt oefenen?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:25

Nou, niet eens zozeer op jouw leeftijd afgaande, maar op jouw verhaal afgaande, vind ik dat jij absoluut niet alleen op de weg moet. Je beschrijft dat je paard regelmatig er vandoor gaat op de weg. Dat neemt een ontzettend risico met zich mee, voor jou, voor je paard, maar ook zeker voor andere weggebruikers.

Mijn paard was op mijn 13e ook zo, nou, ik mocht van mijn vader toen ook echt absoluut niet in mijn eentje de weg op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:30

Iemand anders er mee naar buiten laten gaan heb je dat al geprobeerd?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:30

Wat doe je op jouw leeftijd in je eentje op de weg?? Sowieso als je niet altijd controle hebt nooit doen.
Je bent dan niet alleen gevaarlijk voor jezelf en pony maar ook voor mede weggebruikers.

Niet meer doen meid. :(:)
Dat je uberhaupt nog alleen weg mag van je ouders.