park de hoge Veluwe ingang Hoenderloo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkie722

park de hoge Veluwe ingang Hoenderloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 21:47

beste bokkers,

ik ga van 25 t/m 29 juni op vakantie met een vriendin en mijn 2 paarden naar Hoenderloo.
we verblijven op de veluwe ranch en zijn (naar horen zeggen) binnen 10 min. op het park.

nu is mijn vraag betaal je E3.- voor paard en ruiter of moet je E3.- betalen voor je paard en dan E8.20 nog voor jezelf?? wordt anders wel een duur weekje...

heeft iemand verder nog tips of informatie over het park?
is het groot? (kun je makkelijk verdwalen :o )
zijn de ruiterpaden duidelijk aangegeven?
zijn er ook plassen of meertjes waar je met je paard in mag?

sorry voor de vele vragen ik hoop dat jullie wat leuks kunnen melden!
alvast bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:11

http://www.hogeveluwe.nl/nl/tickets-res ... kopen/1243 voor de meelezers.

Je betaald 3 euro voor je paard en 8,20 euro voor jezelf. 11,20 euro per dag per combi dus. Of dat duur is, moet je zelf bepalen, je hoeft echt niet alleen maar naar het park.
Advies: koop wel de plattegrond erbij, die is erg zinvol!

Degene die beweert dat je in 10 min vanaf de Veluweranch naar het park rijdt, die is wat optimistisch. Je moet dwars door het dorp; reken op 15 - 20 min stappen.

Daarnaast hoef je niet per se naar het park; je kunt ook naar het Kootwijkerzand: http://www.staatsbosbeheer.nl/Activitei ... trail.ashx
Toegang is daar vrij, maar houdt je wel aan de ruiterpaden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:15

Op park Hoge Veluwe mag je overal rijden, behalve op fietspaden. Je mag dus ook van paden en wegen af, dwars door de heidevelden en bossages (pas op, daar kunnen dus ook konijnenholen e.d. zijn dus niet in blinde galop over ondergrond die je niet kunt inschatten). Dat maakt de Hoge Veluwe juist zo gaaf.
Maar vanaf de Veluwe Ranch kun je alle kanten op, ook 'gewoon' de Veluwe op, zonder dat je entree hoeft te betalen. Het ruiterpad begint nog nét niet op het terrein zelf. Alleen naar Park Hoge Veluwe moet je idd door het dorp.
Je hoeft dus niet elke dag duur te maken, je kunt overwegen 1 dag te gaan 'struinrijden' op Park Hoge Veluwe en verder in de bossen rondom Hoenderloo, die minstens net zo schitterend zijn!

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 22:18

bedankt ikke, als je dat 4 dagen wil doen vindt ik dat best prijzig.
ik wist niet dat je daar nog meer bossen enz. had. kom niet verder dan de bossen in Putten hihi

Kitty_

Re: park de hoge Veluwe ingang Hoenderloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:24

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:25

Francis schreef:
Op park Hoge Veluwe mag je overal rijden, behalve op fietspaden. Je mag dus ook van paden en wegen af, dwars door de heidevelden en bossages (pas op, daar kunnen dus ook konijnenholen e.d. zijn dus niet in blinde galop over ondergrond die je niet kunt inschatten). Dat maakt de Hoge Veluwe juist zo gaaf.
Maar vanaf de Veluwe Ranch kun je alle kanten op, ook 'gewoon' de Veluwe op, zonder dat je entree hoeft te betalen. Het ruiterpad begint nog nét niet op het terrein zelf. Alleen naar Park Hoge Veluwe moet je idd door het dorp.
Je hoeft dus niet elke dag duur te maken, je kunt overwegen 1 dag te gaan 'struinrijden' op Park Hoge Veluwe en verder in de bossen rondom Hoenderloo, die minstens net zo schitterend zijn!

Iets preciezer: je mag in het park niet op de paden rijden, behalve de ruiterpaden. Buiten de paden mag je (letterlijk!) overal komen, behalve in de rustgebieden. Die gebieden staan duidelijk op de kaart aangegeven.
Het is inderdaad wel wat de Hoge Veluwe zo gaaf maakt. Vandaar ook het verzoek om je goed aan die paar regels te houden die er zijn, zodat anderen er ook van kunnen (blijven) genieten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:33

Putten Gelderland? Dan zou jij toch moeten weten dat je als je zou willen volledig door het bos naar Hoenderloo kunt rijden! http://g.co/maps/2sgax
Als er een dorp 'midden op de Veluwe' ligt is het Hoenderloo wel.

Ikke, voor zover ik weet mag je ook over gewone bospaden, zolang het maar geen specifiek aangegeven wandelroutes zijn, en niet op de verharde wegen en fietspaden. De TREC NK die er gehouden werd ging ook over gewone bospaden.
Dit staat op de site van de Hoge Veluwe:
Citaat:
Ruiterregels

Er gelden een aantal regels voor ruiters: rijden is niet toegestaan op de gemarkeerde wandelroutes, verharde wegen en fietspaden, het Marchantplein en in de rustgebieden voor grofwild. Bovendien wordt ruiters verzocht extra rekening te houden met de andere bezoekers in het Park.

Aanspanningen

Ruiters met aanspanningen mogen alleen gebruik maken van de verharde wegen en de ruiterpaden. Het rijden buiten de paden is voor eigen risico.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:07

Ik ben er vorig jaar geweest. het viel mij een beetje tegen, zeker voor die prijs. Hoewel er die week een aanbieding was, voor paarden gratis. Er was ook nergens een mogelijkheid om de dieren even aan te knopen, zodat wij iets konden gebruiken.
Afbeelding , dit plaatje hebben we toen geschoten ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:20

Citaat:
Aanbindplaatsen

Er bevinden zich aanbindplaatsen bij:

Restaurant De Koperen Kop in het Centrumgebied van het Park (met watervoorziening).
In het zuiden van het Park bij de Wildbaanweg ter hoogte van het Reemsterbos

;)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 05:47

@ Francis: ja dat weet ik wel dat je in principe naar Hoenderloo toe kunt rijden, dat doe ik ze niet aan!
maar dacht dat je er verder na Hoenderloo niet zoveel bos meer had. ken t bos van putten tot garderen en ermelo uit mijn hoofd, dus is niet meer leuk om in je vakantie op bekend terrein te rijden, daarvoor gaan we naar de hoge Veluwe

@Santos: leuke foto! ben je ook een plas ofzo tegen gekomen waar de paarden ff pootje kunnen baden?? :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:41

Oh, op zich zou dat een mooie dagtocht zijn hoor, van Putten naar Hoenderloo. Ik zelfs een afstand die nog in 1 dag te doen is maar als je rustig aan wilt doen kun je er ook 2 dagen over doen en halverwege lekker overnachten ergens. Leuk!

Maar nee, ik heb boven een linkje naar google maps gedaan, check maar hoeveel groen je rond Hoenderloo nog hebt. Meer dan rond Putten want Putten ligt maar voor de helft tegen bos en Hoenderlo rondom...
Je kunt richting Otterlo en Ede en de Edese hei, of meer de kant van Arnhem op, je kunt zelfs helemaal tot Arnhem doorrijden. Maar je kunt ook ook 'omhoog' richting richting Harskamp/Kootwijk of meer richting Apeldoorn/Beekbergen (of nog verder omhoog richting 't Harde en Zwolle, maar dan wordt 't weer een meerdaagse trektocht. Ook leuk ;) ). Vanuit Hoenderloo kun je juist zo'n beetje de hele Veluwe bereiken.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:05

In Hoenderloo is ook een dagtocht van de Veluwe trail uitgezet, die is zo'n 35 km. Ik heb die ook eens gereden toen we met een groepje een trektocht maakten en ook op de Veluwe Ranch verbleven. Het is een hele mooie dagtocht! Ik heb 2 weken geleden nog de helft er van gereden. Hij is dus ook makkelijk te halveren voor als je 35/40 km te lang vind. De route staat goed aan gegeven en er zijn kaarten van te verkrijgen.

Voor wat betreft park de Hoge Veluwe, is erg mooi maar vind ik zelf inderdaad ook wat prijzig. Maar zou het zeker een keer doen, vooral richting Otterlo, over de zandverstuiving is erg mooi!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:16

Als je het eigenlijk duur vindt maar het toch een keer gedaan wilt hebben, kun je ook samen met de Woudloper het park in gaan. Betaal je wel nog iets meer maar met een gids haal je wel de optimale ervaring uit het park, de woudloper weet waar het wild zit, weet de mooie plekjes om te rijden en kom je buiten de paden zonder direct hopeloos te verdwalen. http://www.dewoudlooper.nl/nieuwe_pagin ... ttrail.htm
De seasonrit is ook een aanrader, in de herfst burlende herten kijken (da's niet op Park Hoge Veluwe maar bij Laag Soeren).

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:26

Ik ging voorheen altijd een week met mijn paard naar de veluwe ranch als je het erf afkomt naar rechts loop/rij/volg de weg tot het wildrooster daar zat toen een hekje daar doorheen links ruiterpad op en je kon vanaf daar super mooi rijden! tochten van zo'n 6 uur zonder dezelfde weg te rijden. Dus waarom dan geld betalen als je daar ook schitterend kan rijden.

Makkelijk te volgen routes met paaltjes en nummertjes

deze foto is paar jaar geleden gemaakt.
Afbeelding

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 18:58

dank voor alle info meiden!
mooie foto Ilonab!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:56

Ik heb van de week met Hemelvaart er gedauwtrapt met paard (was gratis entree). ik vond het leuk om er een keer te rijden, maar om telkens entree te betalen dat heb ik er niet voor over, neem je halster en touw mee als je gaat bij de Koperen Kop kan je ze eventjes vastbinden en water geven. Maar je kan hier zo mooi rijden er zijn zoveel ruiterpaden hier dat je elke dag wel een andere route kan doen zonder entree te betalen, is net zo mooi hoor. Aanrader is om richt kootwijksezand/radio kootwijk te gaan rijden, daar is het ook erg mooi. En echt een kaart kopen als je het park op gaat anders ga je echt dwalen zo groot is het. Wij kwamen trouwens geen wild tegen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:37

Je kunt ook een jaarkaart kopen, als je een paar keer per jaar daar gaat rijden heb je de kosten eruit. ;)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 19:58

ja waratje, da's wel een idee, een klein uurtje met de auto...