Paard rustiger laten lopen bij het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Paard rustiger laten lopen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:47

Hallo bokkers!

Op dit moment staat mijn paardje op stal, omdat hij een peesblessure heeft. Nu moeten wij 2x per dag met hem lopen, t liefst erop, ernaast mag ook. We proberen nu 1x erop en 1x ernaast. Alleen als ik erop zit, heb ik een probleem.
Mijn paard is onwijs schrikkerig. Hij schrikt van alles....zijn het de ene dag honden, de volgende dag zijn het de auto's en weer een andere dag zijn het vogels. Echt om gek van te worden! Hij rent er niet vandoor, maar gaat wel sneller lopen en soms zakt ie een beetje door z'n knieen, omdat ie zo bang is.
Ik loop altijd met een lang teugeltje, omdat ik vind dat hij het zelf moet doen. Alleen als we over een weg lopen heb ik de teugels wat meer op maat.
Wat kan ik eraan doen dat hij minder schrikt van de grote boze wereld?

Hij is trouwens vandaag 4 geworden en we rijden al 2 weken buiten, meestal hetzelfde stuk. We moeten wel alleen, want er zijn maar weinig mensen die op het tijdstip dat ik ga meekunnen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

LastDream

Re: Paard rustiger laten lopen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:50

als hij sneller gaat lopen , ontspannen, diep zitten, rustig praten
als jij ontspannen bent en toont dat er geen gevaar/spanning is, heeft je paard ook geen gevoel dat er wat is,
ga je juist wel gespannen zitten. word hij ook gespannen
ik zou zeggen. ontspannen , diep zitten . rustig tegen hem praten. kleine ophoudingen maken ,met je teugels

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:52

Dat probeer ik. Goed op m'n kont zitten, ietsje achterover, lekker ontspannen, maar dan blijft ie gewoon op hetzelfde tempo doorlopen. Probleem daarbij is ook weer dat hij er onregelmatig van gaat lopen...verder is ie ook nog behoorlijk scheef, maar doordat we nu buiten moeten rijden, heb ik moeite om dit goed te krijgen.
Zou ik misschien meer moeten dressuren? Dus meer van hem vragen??

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:53

als hij sneller gaat lopen. wat bedoel je met zn knieen?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:54

Heb je weleens op een paard gezeten dat over iets engs moest lopen? Bijvoorbeeld een bruggetje? Die dus een beetje...ja...naar beneden zakt? Dat bedoel ik

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:55

ja, zo heb ik meegemaakt ja:)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:56

hoelang mag je met hem rijden per dag ivm met zn blessure?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:57

Is niet gezegd...hij moet 2x per dag stappen op het harde, 't liefst met een ruiter erop

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:59

oke.

reed je voor zn blessure ook gewoon buiten ?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:01

Ja, zo ongeveer 1x in de week, zoveel mogelijk alleen, ivm dit soort dingen (blessures). We zijn ook naar het strand geweest, dat ging ook erg goed, maar ja...dat mag nu niet...

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:05

ik denk voor dat scheven wel dresuur een optie is. veel voltes. en balans vinden tussen je paard.
misschien kan de volgende keer iemand mee, ivd veilig heid

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:09

ik rij nu zelf ook een tinker zonder zadel. als ik vind dat hij te hard gaat. of gespannen is . ga ik zingen. bij olifantje in het bos, klint heel kinderachtig,. maar het helpt echt.., je paard herkent je stem en word er rustig van.

echt ontspannen. een paard is een spiegel. als je snapt wat ik bedoel.
en laat hem maar lopen, net zo lang zingen tot hij langszamer gaat lopen.
of lekker tegen praten. het is vertrouwd voor hem

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:13

voltes mag dus niet, want ik moet rechte lijnen rijden. Hij heeft een peesblessure, he....daar is ie nog herstellende van...

Ik heb nog nooit gezongen tegen m ;) Ik heb echt het idee dat praten bij hem geen zin heeft. Hij blijft op hetzelfde tempo lopen... miss morgen toch maar eens proberen met zingen ;)
Ik snap wel dat een paard als een spiegel is, maar ik zat echt onwijs ontspannen...hij maakt zichzelf gewoon zo druk. Als ik dan de teugels aanneem, dan weet hij zeker dat er iets aan de hand is en maakt hij zich nog drukker. Dat probeer ik dus echt zo min mogelijk te doen... pfff....

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:17

nee idd. voltes mag nu niet ivm blessure, maar later kan het wel als hij beter is.

ik hoop voor je dat zingen een optie is
als hij druk is wat doet hij dan, door zn knieen zij je , maar ook trappelen ,stil staan enz

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:28

Misschien kun je er dan toch beter naast blijven lopen...
Het is niet bevordelijk voor de peesblessure dat je paard op zij springt/ zich overloopt oid.
Dan ben je weer terug bij af..
Dan is ernaast stappen echt beter als erop...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:54

Je zou ook nog een hoofdstel met oogkleppen op kunnen doen, een menhoofdstel dus.
Dan ziet hij geen tuinkabouters van de zijkant en je werkt wel aan zijn blessure.

Verder moet je zelf ontspannen door je buik ademen en recht vooruit kijken. Benen rustig aansluiten.
Als je vindt dat hij met je wegloopt kun je gaan stilstaan, paar passen achteruit en weer rustig voorwaarts. Of draaien, 10 stappen terug, draaien en weer rustig voorwaarts. En praten met lage stem. Succes.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 10:19

ktink schreef:
Misschien kun je er dan toch beter naast blijven lopen...
Het is niet bevordelijk voor de peesblessure dat je paard op zij springt/ zich overloopt oid.
Dan ben je weer terug bij af..
Dan is ernaast stappen echt beter als erop...

Als ik ernaast loop dan doet ie het minder, maar hij doet het nog wel...Eigenlijk is het gewoon beter om nu niet buiten te lopen, maar ja...we kunnen niks anders. Hij loopt iig al stukken beter dan eerst. Toen liep ie echt ontzettend kreupel. Dat doet hij nu niet meer. Ook is het voor hem fijner als we een lekker stuk kunnen lopen. Ik heb inmiddels moeie benen gekregen, dus hele stukken lopen, dat gaat niet...

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 10:21

flicka schreef:
Je zou ook nog een hoofdstel met oogkleppen op kunnen doen, een menhoofdstel dus.
Dan ziet hij geen tuinkabouters van de zijkant en je werkt wel aan zijn blessure.

Verder moet je zelf ontspannen door je buik ademen en recht vooruit kijken. Benen rustig aansluiten.
Als je vindt dat hij met je wegloopt kun je gaan stilstaan, paar passen achteruit en weer rustig voorwaarts. Of draaien, 10 stappen terug, draaien en weer rustig voorwaarts. En praten met lage stem. Succes.

Een menhoofdstel....dat zou idd nog kunnen, maar om dat nu voor tenminste 2 weken aan te schaffen...dat vind ik dan ook wel weer wat. Kun je trouwens zomaar gaan rijden met menhoofdstel?
Stilstaan heb ik ook al geprobeerd, dan gaat hij daarna gewoon weer op hetzelfde tempo verder. Ik heb zelfs al zolang stilgestaan dat ik een diepe zucht van m kreeg, maar ook dat mag niet helpen. We moeten veel langs slootjes en daar is op dit moment het gras hoog en er staan van die sigaarplantjes. Daartussen zitten allemaal vogeltjes lekker te broeden. Hij "weet" dat er iets is, maar hij weet niet wat. Ik kan m daar ook niet laten ruiken, zoals ik altijd doe als er iets engs is. Daardoor gaat hij dus zo lopen...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:57

Een vroegere rijgenote van mij reed als haar paard heel druk was buiten in het bos met een menhoofdstel. Dat is toegestaan hoor. Je zou het misschien van iemand kunnen lenen?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:00

nou...we zijn net een rondje geweest. 2 stalgenootjes waren ook mee. Meneer liep uiteraard voorop. Die paarden heeft ie wel in de gaten gehouden, maar hij schrikt nog net zo hard van niks als wanneer we alleen zijn...Dat schiet dus niet op.
Ik ken helaas niemand die een menhoofdstel heeft. Bij ons op stal doet ook niemand aan mennen (bij mijn weten).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:27

Krijgt je paard krachtvoer? Heb je al geprobeert of hij reageert op kalmeringsmixen? Er zijn genoeg kruidenmixen die wel helpen om de scherpe kantjes van schrikreacties af te krijgen. Ook kan magnesium soms goed werken, in NL zit niet overal genoeg magnesium in de grond dat er voldoende in het ruwvoer terecht komt. Sommige paarden zijn daar gevoeliger op dan andere.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:00

Hij krijgt 's ochtends een handje en 's avonds een handje biks. Verder kan ie de hele dag lekker ruwvoer eten. Ik heb nog niks geprobeerd aan kalmeringsmixen, omdat hij verder heel rustig is in stal. Hij loopt ook vrij relaxed met je mee als je ernaast loopt. Soms moet je m zelfs op sleeptouw nemen. Weet dus niet of het wel zo'n goed idee is om m een kalmeringsmix te geven. Magnesium...hoe moet ik dat voor me zien? Is dat een supplement of is het vloeibaar en moet ik het mengen met z'n biks?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:50

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:34

@waratje: bedankt voor de tip. We hebben vandaag voor de zekerheid maar even contact gehad met de dierenarts, omdat meneer vandaag weer eens ergens van schrok, omdraaide en op z'n kont belandde (godzijdank niet op z'n schouder en gelukkig zat er niemand op). Hij gleed uit over mest toen ie zo scherp omdraaide. Arts adviseerde vooral geen poedertjes en pilletjes om te kalmeren, omdat dit ook weer helemaal uit het bloed moet worden gehaald en daardoor de training oppakken weer langer duurt.

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:45

larissa288 schreef:
ik rij nu zelf ook een tinker zonder zadel. als ik vind dat hij te hard gaat. of gespannen is . ga ik zingen. bij olifantje in het bos, klint heel kinderachtig,. maar het helpt echt.., je paard herkent je stem en word er rustig van.

echt ontspannen. een paard is een spiegel. als je snapt wat ik bedoel.
en laat hem maar lopen, net zo lang zingen tot hij langszamer gaat lopen.
of lekker tegen praten. het is vertrouwd voor hem

nou dat is niet kinderachtig hoor mijn pony is ook nog maar 5 en ik zing dan ook(het smurfenlied)