Op de terugweg....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Op de terugweg....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:25

-Gaat mijn paard lopen drammen.
-Gaat 'ie aan de kletter.
-Wil 'ie alleen nog maar hard.
-Is hij niet meer ontspannen.
-Schrikt mijn paard van werkelijk alles.

Ik heb er geen last van, maar hoor wel heel vaak van dit soort verhalen. ;)
Hoe pakken jullie dit aan?
Onze paarden zijn zeker wat vlotter op de terugweg, maar we nemen ze gewoon regelmatig in de maling door toch nog even snel een andere weg in te slaan. Drammen loont hier niet. :D
Gewoon aan een lange doorhangende teugel in een handgalopje naar huis, geen raar gedoe.

Ik ben benieuwd, of er nog slimme handigheidjes zijn om de paarden op het verkeerde been te zetten, en hun aandacht bij jou te houden. :)
Want het kan natuurlijk altijd beter, ik houd niet zo van dat "ooohh we gaan naar huis kom vlug haasten!"

mar_fay

Re: Op de terugweg....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:28

Op de terugweg....
Luistert Fayan ineens verbazingwekkend goed. Ook als we een rondje maken. Daarvoor schrikt ie van alles, maar ik kan duidelijk merken dat ie dat gewoon heel leuk vindt (en ik ook wel eigenlijk, langs de weg doet ie het namelijk nooit, alleen als we op weggetjes/paadjes rijden waar echt nooit iemand komt :P )

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:29

Ik sla inderdaad ook vaak een andere weg in. Wat ook helpt voor mij is uitstappen in het bos. Doordat het dan uitstappen is, is ze al wat moeier en vind ze het ook lekker om rustig te sjokken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:42

Haha, de mijne wordt op de terugweg juist langzamer. Volgens het motto: nu heb ik wel genoeg mijn best gedaan. :+
Voor mij is de kunst (en het werk -O- ) dus juist om hem tot op het einde actief te houden.

Het paardje van mijn vriendin is dan weer net het tegendeel: snel, sneller, snelst. Maar die moet dus leren om op hem te wachten. En hij leert vlotter gaan door haar. Ook wij ruiters wisselen regelmatig van paard. Zo leren we allemaal van elkaar. (Helaas leren de paarden niet enkel de goede, maar ook de slechte gewoontes van elkaar. ;( )

Mijn conclusie: neem een rustiger paard mee om het te oefenen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:47

Die van mij wordt op de terugweg ook langzamer, die wil nog het liefste even een ander paadje meepakken.Hij vindt het veels te leuk om op pad te gaan, de rit kan hem vaak niet lang genoeg zijn :D
Als ik ooit verdwaal en hem lange teugel zou geven om de weg naar huis te zoeken zou ik gerust thuiskomen, maar niet de korste weg, hahaha

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:26

Die van mij heeft geen haast om thuis te komen, ik kan dus ook nog prima een handgalopje inzetten op het pad vlak voor huis. Een ander pad inschieten levert ook geen problemen op. En net als bij Evelyne79 loopt die van mij ook niet rechtstreeks naar huis. Die gaat naar de plekken die hij leuk vindt.
Een rustiger paard mee werkt ook niet voor ieder paard, paard van een vriendin stapt gewoon hard door als ze de kans krijgt en laat ons gewoon achter.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:59

Mijn paardje is op de terugweg vaak slomer. Maar hij heeft volgens mij het richtingsgevoel van een garnaal, want hij loopt ook gewoon zijn eigen wei voorbij als je niets doet....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:46

Dat er zoveel paarden zijn die op de terugweg juist langzamer zijn. :oo

Stel iemand die hier niet bekend is wil met Flame gaan buitenrijden. Oké kan prima, je merkt vanzelf aan Flame's reactie welke weg van huis af leid en welke juist naar huis toe. Ze trekt dan bv. naar links, omdat dat naar huis is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:47

Die van mij is tegenwoordig sowiezo wat sneller als ik van m gewend ben.

In het begin als we vlakbij stal waren en ik nog wat langer buiten wou rijden probeerde ie heel sneaky de weg naar stal in de slaan. En ging vervolgens heel langzaam lopen als ik hem de richting instuurde die ik in wou :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:50

mijn pa had daar als totale paardenleek zo zijn theorie over: 'jamaar, als al die paarden zo graag terug naar huis willen, dan vinden ze het buitenrijden toch helemaal niet leuk?'

Uuuuuhhhhh..... tja...... hahahahaha!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:54

Ik ga dan gewoon terug naar de wei en als ik daar ben dan ga ik niet de wei in maar rijd ik nog een stukje door, dan doe ik nog even een blokje om voordat ik naar huis ga. Zo leren ze dat naar "huis" niet altijd rust betekend. Maar die pony die vervelender was op de terugweg (shetlander van 20+ :+ ) is inmiddels helaas verkocht. :\

Maar de huidige pony's komen al 4 jaar in het bos, en ze zijn in het bos 10x braver dan in de wei. Omdat ze het gewoon 10x leuker vinden!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:57

Mijn paard word altijd ERG sterk op de terug weg.
En als ik dan rustig naar huis draaf gaat meneer galoperen, niet hard.. maar hij stopt niet..
Hoop dat ik hier wat tips vind!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:01

Mijn paarden gedragen zich eigenlijk helemaal niet anders op weg naar huis. We hebben ook niet echt één vaste weg naar huis, de weide is via drie wegen te bereiken dus dat wisselt al eens.

In tegendeel zelfs eigenlijk, de eerste tien minuten van de buitenrit kan het niet snel genoeg gaan, naar het einde toe is het eerder slof slof slof. Maar tis ook geen probleem om dan gewoon een extra rondje te doen :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:57

Op de terugweg......is mijn paard net zoals op de heenweg.
Totaal geen verschil te merken. Het enige wat ik een enkele keer zou kunnen zeggen is dat ie iets meer doorloopt, maar ik hoef daardoor niks te veranderen. Het blijft even relaxed als heen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:47

Wat appart, het verschil is echt groot.
Die van ons zijn altijd toch wel erg veel bezig met de terugweg, en reageren ook echt als je een bepaalde weg in slaat.
"hhmpff, oké, deze weg zal wel een rondje van een uur oid worden, vooruit dat gaat wel."
"Hé, als we nu links gaan en dan nog een keer links dan kunnen we naar huis, hup sneller lopen!!"
"oliebol, deze weg gebruikt ze alleen als ze een dagtocht gaat doen. Megalangzaam lopen tot je bijna stilvalt, mischien bedenkt ze zich dan..."

Maar als we aan een lang teugeltje willen stappen dan hebben ze dat maar gewoon te doen, hadden ze maar geen paard moeten worden. :+

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:49

soesita schreef:
Haha, de mijne wordt op de terugweg juist langzamer. Volgens het motto: nu heb ik wel genoeg mijn best gedaan. :+
Voor mij is de kunst (en het werk -O- ) dus juist om hem tot op het einde actief te houden.

Het paardje van mijn vriendin is dan weer net het tegendeel: snel, sneller, snelst. Maar die moet dus leren om op hem te wachten. En hij leert vlotter gaan door haar. Ook wij ruiters wisselen regelmatig van paard. Zo leren we allemaal van elkaar. (Helaas leren de paarden niet enkel de goede, maar ook de slechte gewoontes van elkaar. ;( )

Mijn conclusie: neem een rustiger paard mee om het te oefenen.

Heilig, met jou wil ik wel een dagje ruilen..
mag je op die van mij de terug weg }:)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:51

Ik denk dat het ook enigszins met het ras te maken heeft.
Die van mij is nogal ''heet'' gefokt.. moet altijd terug nemen, zeer zelden aandrijven, eigenlijk gewoon nooit.
Een fjord/haflinger etc.. lijkt me dan wel wat anders

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:52

Het enige wat ik merk als we richting stal gaan, is dat mijn paard veel sneller gaat stappen.
We gaan nooit andere weggetjes in of zoiets, om de paarden te 'foppen'.
Wel dat ze moet blijven stappen en niet moet gaan dribbelen of aandraven.
Maar dat gaat eigenlijk ook prima dus geen problemen dus met de terugweg!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:56

Die van mij is ook vlotter. Heerlijk, want op de heenweg issie niet vooruit te branden :+ merk wel dat als ik met meerdere paarden ben, hij er een wedstrijd van maakt wie als eerste thuis is. Maar ik kan wel tegen gedribbel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:56

[naam] juist andersom.
Weggaan is een ramp en terugkomen is een feestje.
Gewoon doorzetten, samen gaan, lokken met snoepjes.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:01

Grace schreef:
Ik denk dat het ook enigszins met het ras te maken heeft.
Die van mij is nogal ''heet'' gefokt.. moet altijd terug nemen, zeer zelden aandrijven, eigenlijk gewoon nooit.
Een fjord/haflinger etc.. lijkt me dan wel wat anders

Alle haflingers die ik ken die pakken juist het bit en gaan.. op de terugweg.
Maarja dat zijn die van mijn stalgenoten en van mij.
Misschien omdat wij maar 1 lange weg hebben om thuis te komen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 11:03

Wij hebben dus tig verschillende manieren om thuis te komen. Maar al ben ik 20 km van huis, en sla ik een weg in die heel mischien toevallig zomaar eens naar huis zou kunnen leiden... Ponylief weet het en boort een verborgen bron van energie aan. :+

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:05

hihi, ik gooi op de terug weg altijd de teugels los en dan loopt meneer zelf naar huis. ik hoef niet eens te sturen.. en hij blijft altijd rustig stappen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 11:06

Haha teugels los en niet meer sturen werkt inderdaad prima. Maar ik moet wel "aanwezig" blijven, als ik passief word gaat het toch heel stiekem van dribbelen naar draven naar galop naar topsnelheid denk ik.

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:08

haha jaa ik moet idd wel blijven opletten! maar eigenlijk ziet hij niks anders meer als het voer dat voor hem klaar staat op stal ;p