Bijtenrij angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kionasuppie

Bijtenrij angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 16:33

hallo mensjes,

ik heb mijn pony nu een jaar ongeveer en ik durf niet meer buiten te rijden. Ze is een superlief paardje die echt niks doet maar ik maak haar zenuwachtig.
Het is zeg maar zo:
Toen ik haar kreeg deden we alles springen dressuur naar buiten lessen alles.
maar Sinds dat ik een keer met haar in het stroomdraad ben gegaan durf ik niet meer naar buiten en daardoor word mijn pony ook druk. met meerdere paarden gaat het beter maar ik wil gewoon niet meer bang zijn...
iemand tips?

Naborah

Re: Bijtenrij angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:20

Niet meer alleen naar buiten gaan, is mijn eerste gedachte.
Vind de vertrouwen terug, die je hiervoor in je pony had. Vraag iemand om met jou mee te gaan. Zij kunnen je paard vasthouden, terwijl jij ernaast loopt. Paardlief krijgt dan minder de zenuwen van jouw angst/paniek en jij kan er aan wennen om met je paard buiten te zijn.
Vervolg is erop, weer iemand meenemen (zonder paard is het handigst, kunnen ze altijd even helpen) voor de zekerheid. Zowel voor jouw angst/vertrouwen als voor de veiligheid.
Niet bang zijn om hulp te vragen. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:22

Maar in je profiel staat dat je pony te koop staat, wegens stoppen met paardrijden?

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:24

Profiel viel me ook al op...
Hopelijk is angst niet de reden van verkoop. Zou zonde zijn toch? Naborah geeft al goede tips! :)

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:44

dat is inderdaad de reden van verkoop...
daar wacten we nog 2 maanden mee maar als het niet goed gaat dan moet ze toch echt weg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:46

Wat doet ze dan als ze buiten druk is?
Wordt ze dan sterk, of ook bokken/steigeren?
Wel zonde als je haar daarom moet verkopen, ga je dan op zoek naar een andere pony?

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:49

nee dan nemen we geen andere pony meer,
Ze doet eingelijk haast niks
ze kijkt om zich heen als ze heel druk is danst ze over de weg maar verder doet ze niks als ze schrikt springt ze een stukje opzij...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:51

Het klinkt helemaal niet zo heel erg, wat je pony doet.
Dit moet je toch met begeleiding kunnen oefenen.
Is buiten rijden dan het doel waarvoor je de pony hebt gekocht?
Het komt een beetje over alsof je de moed al hebt opgegeven, omdat de pony al te koop staat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-04-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 18:55

nee het klinkt niet erg nee maar ik ben gewoon super onzeker
Dus dan word het erg
ik heb de moed niet opgegeven maar mijn vader wil niet een pony houden waar ik niet mee naar buiten kan. en ik vind het ook niet eerlijk tegenover haar. want ze vind buitenrijden superleuk dus.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:27

Maar goed, het ligt dus niet aan de pony, die is blijkbaar wel heel braaf.
Ik rij ook vaak buiten, maar echt in het bos, ga ik nooit alleen.
Veel te bang dat er dan wat gebeurt.
Als je de mogelijkheid om altijd met iemand anders te rijden op buitenrit, kan het toch ook?

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 09:40

dat si et neit er rijden op mijn stal haast geen mensen buiten. dus..
en die die dat wel doen willen graag alleen...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:46

Hoe voel je je in de bak?
Onbewust leg jij jezelf heel wat druk op wat overslaat op de pony.

Ga eerst eens lekker in de bak rijden en dan even uitstappen langs de weg,eerst korte stukje's en langzaam uitbouwen als jij je goed voelt.
Niet gaan overhaasten. Als jij lekker in de bak rijdt dan eerst dat lekker vol blijven houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:47

Stop met jezelf pushen. Er MOET niks. En zeker niet binnen een limiet van 2 maanden.
Ga dingen doen die je wel leuk vind. Lekker in de bak wat aantutten. Als ze braaf is en je voelt je goed, goh mischien een stukje in de wei of over het erf uitstappen.
Ga lekker wandelen met haar, voelt het goed, dan stap je er eventjes op.
Het moet niet hé, het mag. Doe gewoon dingen waarvan je geniet, dan pas ontspan je.
Kom je iets engs tegen op buitenrit, verander die instelling van je. Niet sh*t een trekker hellup snel een akker op, nee, kijk een trekker, kom paard we gaan jou eens laten zien dat dat niet eng is. Bij ieder vreemd voorwerp, erop af, en kijken.
Lekker aan een lang teugeltje, hoe strakker je je teugels houd, hoe meer je paard zich opgesloten voelt en de neiging tot vluchten krijgt. Ik galopeer, draaf en stap met doorhangende teugels. Gaat het te hard, geef ik een stemhulp en soms een ophouding, daarna weer lange teugel. Kwestie van trainen.

Maar ga eerst eens lol met je poown maken, komt vanzelf wel goed. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:07

Ik denk idd dat je jezelf teveel pushed. Ik kan weten hoe het is, want ik heb zelf nauwelijks een jaar geleden een dieptepunt bereikt toen ik niet eens meer op een paard durfde te stappen. Ik zat dus nog wat treden lager dan jij en heb mijn leeftijd ook nog niet mee.

Het kan pas veranderen als je voor jezelf erkent dat je bang bent, dat ook accepteert en jezelf de tijd gaat geven om je eroverheen te zetten.
Als het in de bak goed gaat, is dat een goed begin. Doe ook andere dingen in de bak dan gewoon rondje rijden. Doe een schrikparcours, confronteer jezelf met spannende zaken in de veilige omgeving van de bak en doe dat eerst als je ernaast loopt (download eens monthly competition starters course bij http://www.thehorseagilityclub.com/page ... ility.html), en doe andere maffe dingen.
Begin met naar buiten te wandelen, naast je pony. Desnoods eerst alleen de poort uit en dan weer terug etc... totdat je veilig gewoon buiten kunt wandelen met je pony.
Waarschijnlijk krijg je dan zin om eens op te stappen en dan doe je dat gewoon, wetend dat je altijd af kunt stappen, als je bang wordt. Niets moet. Bouw het gewoon vanuit dat punt op en zet voor jezelf geen limit. Wat dan nog als het een jaar duurt voor je zover bent? Je zult er alleen maar heel erg veel van leren.
Je komt in je leven heel wat vaker op een moeilijk punt te staan. Dit kan helpen je daartoe voor te bereiden.

ps. ik rijdt inmiddels weer buiten en ben zelfs begonnen om met handpaard buiten rijden te oefenen. :)

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:40

aan de hand wandelen heb ik al gedaan en toen ben ik er uiteeingelijk wel op gegaan...
Ik ga nu naar een clinic en misschien ook lessen...
Ik push mezel fniet hoor.
ik heb het al heel lang geprobeerd alleen heb nu gewoon nog maar 2 maanden.

kusjemerelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:20

je kan altijd met iemand mee die een rustig paard heeft , paarden blijven kudde dieren dus meestal nemen ze gedrag over, is de ene ontspannen is die ander het ook.
Ook kun je klein beginnen, doe eerst kleine rondjes [stappen en draven] als het goed gaat doe je daarna een stukje galop, als je paard dan weer tedruk word neem je hem/haar weer rustig terug , als het helemaal goed gaat doe je de volgende keer een groter rondje en zo verder,
Probeer je vertrouwen in je paard weer terug te krijgen, maar doe niks te overhaast.