Paard draait om bij buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CelineZilko

Paard draait om bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:17

Hallo Bokkers!
Ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij mischien kunnen helpen.
Ik heb nu al 1 jaar mijn eigenpaard heb altijd lekker met hem buiten kunnen rijden bitloos zadelloos maakte allemala niet uit! maar nu sinds een paar maanden als ik de straat nog maar amper uitben krijgt hij een enorme bok/steiger aanval en rent dan als een gek naar huis ( meestal lig ik er dan al naast ) heeft iemand hier ervaaring mee ? hoe dit komt en wat ik er mischien aan kan doen ? De stal waar mijn paard staat licht vlak aan een prachtig bos zou dus zonden zijn als ik daar deze zomer geen gebruikvan kan maken!
Laatst bijgewerkt door Martine op 14-04-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: fouten uit de titel gehaald

Dame23

Re: Paard Draaitom bij buitenrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:21

Als dat zo inene is dan zou ik mezelf gaan afvragen van waarom rent ie inene naar stal terug?
Is het er een nieuw paard op stal waar die goed mee staat? of is er tijdens een buitenrit iets ergs gebeurd wat hij als een slechte ervaring kan zien? Het is namelijk nooit zomaar,... ik raad je aan om naar de kleinste dingen te kijken. Wat is er verandert in het moment dat ie nog wel naar buiten wou gaan en dat ie niet meer wou.

Ben benieuwd als je er achter bent wat het dan was... of wat je denkt dat het kan zijn....

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:23

Davina21 schreef:
Als dat zo inene is dan zou ik mezelf gaan afvragen van waarom rent ie inene naar stal terug?
Is het er een nieuw paard op stal waar die goed mee staat? of is er tijdens een buitenrit iets ergs gebeurd wat hij als een slechte ervaring kan zien? Het is namelijk nooit zomaar,... ik raad je aan om naar de kleinste dingen te kijken. Wat is er verandert in het moment dat ie nog wel naar buiten wou gaan en dat ie niet meer wou.

Ben benieuwd als je er achter bent wat het dan was... of wat je denkt dat het kan zijn....

hmm ik heb eens zitten na denken ,ik ben naar een andere stal gegaan en sinds toen is het begonnen, verder vind hij niks eng als we wandelen langs vrachtwagens drukke wegen ,tractors harde geluiden maakt allemaal niks uit ! opeens word hij heel gespanne bijna stijf en dan "ontploft" hij.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:25

Misschien proberen om met een groep naar buiten te gaan?
Ik denk dat je paard zich dan al een stuk fijner voelt.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:27

anneschr schreef:
Misschien proberen om met een groep naar buiten te gaan?
Ik denk dat je paard zich dan al een stuk fijner voelt.

ja dat kan ik wel eens proberen heb ik eigenlijk nooit gedaan omdat ik dan bang ben de ander tot last te zijn..

Littera

Re: Paard draait om bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:25

Je bent de anderen vast niet tot last als je ze het probleem uitlegt. Dan weten ze waaraan ze beginnen en wie weet gaat het in de groep veel beter.

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:05

Ik wilde inderdaad ook aanraden om samen te gaan met een groep, of een ander.
Ben benieuwd of het dan lukt! Succes!

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:27

Ik heb al iemand gevonden die met me mee wilt gaan ( ook een draver net als die van mij ) ik laat snel weten hoe het gegaan is !

Moubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:40

heb ik ook welleens gehad, ben toen zoals hierboven genoemd paar keer met een groep naar buiten gegaan en toen leerde ze het vanzelf af om te bokken enzo :)
Succes ! ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:22

Hey wat leuk om Zilko ook hier te zien! Wij hebben Zilko gehad als jong paard en toen was hij echt extreem bomproef, maar dat zegt nu natuurlijk niets meer :) ! Ik ben benieuwd hoe het gaat met die andere draver, laat je het weten?

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:44

ruitje schreef:
Hey wat leuk om Zilko ook hier te zien! Wij hebben Zilko gehad als jong paard en toen was hij echt extreem bomproef, maar dat zegt nu natuurlijk niets meer :) ! Ik ben benieuwd hoe het gaat met die andere draver, laat je het weten?

haha wat grappig dat je hem zo dan tegen komt ! ik heb hem nu al een jaar en het eerste half jaar draaide hij nooit om ! hij is nog steeds echt heel bomproef! hij vind echt niks eng, daarom vind ik het ook zo raar dat hij "opeens" om draait hij heeft dit nooit eerdr gedaan en hij schrikt ook nergens van.. ik laat weten hoe het ging met de andere draver!

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:46

ik ben ook heel benieuwd... IK ben met mijn paard aan de hand begonnen om het bos in te gaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:50

Een groep werkt vaak goed. Ik ben er een keer buiten afgevallen en toen was mijn pony zo geschrokken dat ze niet meer durfde. Zelfs met een ander paard vond ze het in het begin eng (ik kon echt niks, ze reageerde nergens op bij mij, ik was alleen passagier). Na een paar keer naar buiten gegaan te zijn ging het allemaal weer prima. Na een half jaar had ze nog steeds wel van die momenten. Angst was echt omgeslagen in staakgedrag. De ene keer liep ze prima, de andere keer niet. Toen ben ik 1x zo boos geworden en ze heeft het nooit meer gedaan.

Dus ga eerst een paar keer met een ander. Probeer het dan weer alleen. Niet gelijk boos worden als het niet lukt, maar let wel op dat het geen staakgedrag wordt. Want eerst is het angs en het kan omslaan in een spelletje (die van mij vond het echt niet eng meer ;))

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:50

hallo iedereen!
ben vandaag met mijn vriendin en haar draver samen naar buitengegaan, dus hier even een update over hoe het ging.
Het ging goed! hij liep netjes achter zijn voorganger aan, zijn bomproefheid kwam ook weer fijn naar boven , er stond een grote vrachtwagen het paard van mijn vriendin durfde er niet langs dus hup zilko voorop en ze liepen er zo langs :) het zelfde ook met een grote boot in het kanaal. Alleen in de Draf en Galop kreeg Zilko nog al bok aanvallen. We gaan nu een tijdje samen wat vaker naar buiten en als dat helemaal goed gaat ga ik het weer alleen proberen. Bedankt voor de hulp allemaal!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:53

Fijn dat het vandaag goed ging.
Inderdaad veel blijven oefenen, gaat helemaal goed komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:58

Leuk om te horen!!