WETGEVING met betrekking tot wandelaars op ruiterpaden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

WETGEVING met betrekking tot wandelaars op ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:59

Ik heb meerdere topics gezien waar werd genoemd dat wandelaars op bijna alle ruiterpaden mogen maar nergens zie ik een onderbouwing hiervan.

Mijn vraag is dus ook: wat zegt de wetgeving in dit geval? Als er duidelijk staat aangegeven dat het om een ruiterpad gaat (gemeente heeft net nieuwe paaltjes geplaatst).

Mogen wandelaars echt op alle ruiterpaden lopen tenzij er dit bordje staat? Afbeelding
En hoe zit het dan met wandelaars met (loslopende) honden?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:07

Hier de tekst behorende bij artikel 461 van het Wetboek van strafrecht:

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

In combinatie met de tekst op het bordje levert dat op dat anderen dan ruiters en aangespannen wagens op aangeven route in overtreding zijn. Ze mogen er niet komen.

Delaja

Re: WETGEVING met betrekking tot wandelaars op ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:09

Maar wat zijn dan de regels als er alleen een bordje met een paard er op staat?
Want hier in de buurt staan er nergens van die mooie groene bordjes van staatsbosbeheer...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:00

Dit bordje heb ik ook nog nergens zien staan. Het lijkt mij dat hier alleen ruiters en menners mogen komen.
Als er dit bord staat:
Afbeelding
dan mogen er ook alleen ruiters op deze paden komen.
Staat er echter zo'n paaltje (of eentje met een hoefijzer of iets dergelijks)
Afbeelding
dan is het een gewoon ruiterpad, waar ook wandelaars mogen komen.

Wat betreft loslopende honden, dat ligt maar net aan de regels van het gebied. In het gebied waar ik rijd moeten honden worden aangelijnd, behalve in de losloopgebieden, daar mogen de honden los mits ze onder appèl staan. Uiteraard kom ik buiten de losloopgebieden ook veel loslopende honden tegen, die lang niet altijd onder appèl staan, maar daar doe je denk ik weinig aan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:05

Wij hebben alleen van die paaltjes staan die vergelijkbaar zijn met het onderste plaatje.
Verder is er een klein stuk verderop een prachtig losloopgebied voor honden en geldt er bij de rest voor zover ik weet aanlijn plicht, al staan hier niet overal bordjes voor.

Dus dan de volgende vraag: hoe zit het (wettelijk) dan met wandelaars met hond die op een (niet verplicht) ruiterpad lopen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:11

Wandelaars met honden mogen daar gewoon komen. Als het gebied voorschrijft dat honden aangelijnd moeten zijn buiten de eventuele losloopgebieden, dan moet de hond gewoon aangelijnd zijn. De eigenaar van de hond is dan aansprakelijk als de hond een gevaarlijke situatie veroorzaakt (bijvoorbeeld hond gaat achter paard aan, paard schrikt, draait om en ruiter valt). Mocht het paard uit het niets de hond een rotklap geven, dan zal het een andere kwestie worden, hoe dan de aansprakelijkheid zit, durf ik je niet te vertellen. Beide zitten dan namelijk fout. De hond mocht niet los, maar het paard mag ook niet trappen. De regels en wetten omtrent aansprakelijkheid waarbij dieren betrokken zijn, zijn vaak lastige kwesties omdat elke situatie weer anders is, daar is niet een eenduidig antwoord op te geven.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:16

Oké dankjewel!
Hier geldt dat de honden overal waar geen losloop gebied is aangelijnd moeten. Het park vlak naast het ruiterpad is ook losloopgebied maar toch vertikken mensen het om daar te gaan lopen en laten hun honden ravotten op het ruiterpad. Helaas lijdt dit te vaak tot gevaarlijke situaties. Het pad is daar niet erg breed, met aan de ene kant water en aan de andere kant een voor paarden te steil heuveltje af. Zodra er dus een hond op je af komt en het paard schrikt is de kans op ongelukken erg groot.
Ik heb de gemeente al een mailtje gestuurd want via een oud stalgenoot die contact heeft bij de gemeente is me al duidelijk geworden dat de gemeente helemaal geen wandelaars op dat pad wil hebben. Vandaar dat ze nieuwe paaltjes neer hebben gezet, alleen zijn dit dus geen verbods paaltjes....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:26

Hier hebben de mensen er ook lak aan hoor. Ik heb ook wel eens 2 teckels achter me aan gehad op het ruiterpad. Baasje riep wel, maar de honden luisterden niet. Gelukkig is mijn paard hond-proof, dus ik heb hem omgedraaid en daarmee het spelletje omgedraaid, we zijn namelijk achter de teckels aangegaan. Die waren weer héél snel terug bij hun baasje. Maar helaas doe je er weinig aan. Eventueel zou je de boswachter kunnen vragen om extra controles. Want ook al zet je er verbodsborden neer, mensen gaan toch als er weinig tot geen controle is.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:13

Ik ben er gisteren nog indirect afgedonderd door leuke honden op het ruiterpad die mijn paard maar bleven lastigvallen (naar benen bijten, richting hoofd springen) maar dan zijn de hondeneigenaren nergens te vinden. Er is gewoon geen begrip en kennis over wat paarden kunnen doen. 1 goede geraakte mep en de hond vertelt het niet door. Gelukkig is het goed afgelopen gisteren maar had toch stuk erger kunnen zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:53

De enige wetgeving die ik ken is dat je je als ruiter of aanspanning niet buiten de ruiterpaden mag begeven. Het blauwe bord betekent alleen maar dat je als ruiter verplicht bent van dat pad gebruik te maken, het zegt niks over eventuele andere gebruikers. Wandelaars mogen niet buiten de paden komen, maar mogen wel gebruik maken van ALLE paden dus ook de ruiterpaden.

Als ruiter moet je gewoon overal oren en ogen hebben en minstens 3 stappen of nog verder vooruit denken. Je kan en mag er niet vanuit gaan dat een ander dat doet. Ik ga er altijd vanuit dat de ander onbekend is met paarden en het dus aan mij is de situatie goed op te lossen. De meeste loslopende honden staan trouwens ineens niet meer onder appel (kan dat streepje niet vinden :o? ) als er een paard voorbij komt is mijn ervaring. De keren dat ik een hond achter het paard aan heb gehad zijn niet te tellen. De tip van _Dune_ werkt idd heel goed de meeste honden zijn er dan snel klaar mee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:09

Ik ken ook bossen waar over de ruiterpaden ook wandelroutes lopen. En heb daar al die verschillende bordjes wel eens gezien? Dus volgens mij zijn al die bordjes alleen om aan te geven waar je als ruiter wel langs mag, niet waar anderen dan niet zouden mogen komen.

Zelfs de meeste ruiters begrijpen volgens niet welke bordjes wat betekenen, hoe moeten al die mensen die er niets mee van doe hebben dat dan snappen :Y) . Gewoon altijd rekening houden met (verdwaalde) wandelaars op het ruiterpad dus :Y)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:30

Maar het bordje dat ik in mijn eerste post laat zien is toch een bordje dat wandelaars verbiedt om het ruiterpad op te gaan?
En het bovenste bordje in de eerste post van June lijkt mij ook een verplicht ruiterpad waar, net zoals bij fietsers op verplichte fietspaden, alleen ruiters mogen komen...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:43

Wat ik lees over het blauwe bord met ruiter is het volgende;

Een Ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.
Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Liedje 89, ik ben het met je eens, altijd rekening blijven houden met onverwachte situaties! Er kan ook zomaar een ree oversteken. Daar kan je paard net zo hard van schrikken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:48

Delaja schreef:
Maar het bordje dat ik in mijn eerste post laat zien is toch een bordje dat wandelaars verbiedt om het ruiterpad op te gaan?
En het bovenste bordje in de eerste post van June lijkt mij ook een verplicht ruiterpad waar, net zoals bij fietsers op verplichte fietspaden, alleen ruiters mogen komen...

Dat bord betekent dat je als ruiter/menner uitsluitend op de ruiterroute mag komen in dat terrein. Het bord gaat over de toegankelijkheid van het terrein voor ruiters en menners, niet over andere gebruikers. Wandelaars hebben bij deze terreinen vaak een bordje "vrije wandeling op wegen en paden", waarmee ook het ruiterpad dus beschikbaar is voor ze.
Uiteindelijk is het trouwens niet relevant of wandelaars op het ruiterpad mogen komen of niet, ze zijn er gewoon en je mag ze niet overhoop rijden :n

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:50

Waratje schreef:
Uiteindelijk is het trouwens niet relevant of wandelaars op het ruiterpad mogen komen of niet, ze zijn er gewoon en je mag ze niet overhoop rijden :n

Inderdaad, of ze er nu mogen komen of niet, ze zijn er toch wel. Daar rekening mee houden en je snelheid aanpassen is het enige goede wat je kan doen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:09

Wandelaars zijn nog wel te ontwijken, mountainbiker daarin tegen word toch een stuk moeilijker. Heb in het verleden nogal eens een nood stop of sprong opzij het bos in moeten doen vanwege die scheurmonsters.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:17

_Dune_ schreef:

Een Ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.
Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Liedje 89, ik ben het met je eens, altijd rekening blijven houden met onverwachte situaties! Er kan ook zomaar een ree oversteken. Daar kan je paard net zo hard van schrikken.

Gemeente dan maar vragen of ze zulke borden neer willen zetten, dan hang ik er wel een geplastificeerd briefje onder met een deel van deze tekst :D

Ik hou ook rekening met de wandelaars hoor! Alleen wordt het zo ergerlijk als je bij het enige pad waar je paard net wat harder kan elke 500 meter af moet remmen om in stap een wandelaar te passeren. Gelukkig is het pad wel overzichtelijk dus ik kan alle wandelaars ruim van te voren zien.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:21

Op andere tijden rijden werkt ook goed. Zaterdagochtend is het een stuk rustiger dan zondagmiddag. We hebben hier een heel groot gebied, maar op zondagmiddag moet ik een weg zien te banen door de hardloopclubjes, wandelaars en spelende kinderen. Als ik een mountainbikeroute moet oversteken dan is het wachten geblazen, want van voorrang verlenen hebben mountainbikers nog nooit gehoord.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:14

Zowel zaterdag ochtend als zondag ochtend vroeg geprobeerd (half 9) is helaas niet rustiger. Eind van de middag vanaf een uur of 4 wel maar dan kom ik veel in het donker terug en dat is ook een lastige tijd met eten... Doordeweeks maakt trouwens ook niks uit, er lopen 9 van de 10 keer mensen en het lijkt het laatste anderhalf jaar alleen maar erger te worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:12

Delaja schreef:
_Dune_ schreef:

Gemeente dan maar vragen of ze zulke borden neer willen zetten, dan hang ik er wel een geplastificeerd briefje onder met een deel van deze tekst :D

Ik hou ook rekening met de wandelaars hoor! Alleen wordt het zo ergerlijk als je bij het enige pad waar je paard net wat harder kan elke 500 meter af moet remmen om in stap een wandelaar te passeren. Gelukkig is het pad wel overzichtelijk dus ik kan alle wandelaars ruim van te voren zien.

Daar zou ik mee oppassen. Bovenstaande tekst komt rechtstreeks van wikipedia en is verder alleen te vinden op sites die waarschijnlijk hetzelfde wikipedia-artikel als bron hebben gebruikt.
In de referentielijst kan ik verder nergens verwijzingen vinden naar een officiële (rechtsgeldige) tekst die aangeeft dat bovenstaande info zou kloppen.

Het enige wat ik kan vinden is in:
RVV 1990 art. 8 schreef:
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Verder nog een Ontwerpbesluit Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften waarin de boete voor het als ruiter niet gebruiken van ruiterpad, of bij gebrek daaraan de rijbaan of berm, is vastgesteld op €40.
Voor geleiders van rij- of trekdieren of vee (dus als je naast je paard loopt) en voor bestuurders van een bespannen wagen (menners) staat daar trouwens alleen een boete voor het niet gebruiken van de rijbaan, waaruit ik opmaak dat die weggebruikers helemaal niet de mogelijkheid hebben om een ruiterpad te gebruiken.

Voor andere weggebruikers (voetgangers en fietsers) kan ik nergens letterlijk vinden dat zij zich niet op een ruiterpad mogen begeven, behalve dan in dat ene wikipedia-artikel.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:58

Nog iets wat ik op bokt tegen kwam, ziet er toch interessant uit, al weet ik natuurlijk niet om welk 'regelment' het hier gaat...

In artikel 8 van dit reglement wordt het begrip ruiterpad geïntroduceerd. Verkeersteken G9 is het daarbij behorende bord. Het is gebleken dat in de praktijk behoefte aan de invoering van dit verkeersteken bestond. Een ruiterpad mag slechts gevolgd worden door ruiters. Het begrip ruiters wordt zodanig algemeen bekend geacht dat dit niet apart in dit reglement gedefinieerd is.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:02

En G9 is dus weer deze:
Afbeelding

Oftewel, een pad alleen toegankelijk voor ruiters. Hier in de omgeving heb ik overigens zo'n bord nergens zien staan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:09

Ja het lijkt me toch dat dat inderdaad de regel is, een verplicht ruiterpad waar je als andere weggebruiker dus gewoon niet op mag.
Hier staan ze ook niet, in Den Haag (rand kijkduin/monster) wel heel veel en daar zag ik ook vrijwel nooit iemand op het pad lopen.

Zou ik het niet ergens officieel na kunnen vragen? Of verschilt dit per gemeente en kan ik alleen bij de betreffende gemeente terecht. Lijkt me toch dat die borden overal hetzelfde zijn, alleen misschien dat er op bepaalde plekken beter op wordt gecontroleerd.

Zoals ik eerder ergens al zei heb ik van een bekende die contact heeft met de gemeente begrepen dat de gemeente ook geen wandelaars op het ruiterpad wil daar maar waarom ze dan niet zo'n blauw bord plaatsen maar zo'n suf paaltje snap ik dan ook weer niet |o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:28

Delaja schreef:

Maar op een verplicht fietspad mag je wel gewoon lopen wanneer er geen voetpad aanwezig is :Y) . Op het bordje in de OP staat ook niet expliciet dat wandelaars niet op de ruiterpaden mogen alleen wat ruiters alleen op de ruiterpaden mogen komen. Als het verboden zou zijn waarom zet men het dan niet duidelijker op het bord, dit is voor iedereen verwarrend :Y)

En nogmaals ik kom regelmatig in gebieden waar de uitgezette wandelroutes over de ruiterpaden lopen, hoe verklaar je dat als wandelaars niet op ruiterpaden zouden mogen?? (Daar staan meestal niet van die blauwe bordjes maar wel van die bordjes als in de openingspost)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:38

Wij hebben meegemaakt dat er een complete route voor de wandelvierdaagse via het ruiterpad ging, waar wij altijd langs reden. Er waren niet overal bordjes, dus het was voor de mensen van de wandelvierdaagse ook niet duidelijk. Dit was in een gebied van Natuurmonumenten en die hebben weer andere bordjes.