Wandelaars op ruiterroute, ruiter op wandelroute?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Wandelaars op ruiterroute, ruiter op wandelroute?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:18

Ik rijd regelmatig in het bos in Veenendaal, bij Kwintelooijen. Daar heb je een stuk door het bos met een mooi uitzicht (bij de motorcrossbaan voor de mensen die er bekend zijn). Het pad daar langs is een ruiterpad, alleen nu is het zo, dat zeker met mooi weer, alle wandelaars daar lopen, en niet op de 'wandelpad' wat een paar meter verderop ligt (met minder goed zicht op het mooie uitzicht).

De paarden zijn best braaf, maar het blijven paarden en kunnen echt wel eens schrikken van een hele enge tak ;) Ik vind het dus een beetje eng, om op een niet al te breed pad veel mensen (met kinderen en kinderwagens) te moeten passeren. Zouden jullie dan op het wandelpad gaan rijden met je paard, of netjes op de ruiterroute blijven?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:22

Ik zou op het ruiterpad blijven en die mensen toeroepen dat ze naar hun "eigen" wandelpad moeten gaan omdat het gevaarlijk is.

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:27

Op het ruiterpad blijven. De mensen in stap passeren en vriendelijk vertellen dat het een ruiterpad is....
Met nadruk op vriendelijk ;-)

Tivara

Re: Wandelaars op ruiterroute, ruiter op wandelroute?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:28

Ik zal zeker niet boos worden om zoiets, zij mogen daar gewoon lopen. Ik schuif nu vaak zelf op naar het pad ernaast, omdat daar niemand loopt, en ik dat veiliger vind. Want met mooi weer is het echt druk daar.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:30

Ik zou tegen iedereen zeggen dat het een ruiterpad is en dat ze daar niet mogen wandelen, dat moeten ze een paar meter verder op doen.
Misschien kun je het ook tegen de bos wachter zeggen, dat daar mensen lopen terwijl dat niet mag.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:31

Maar je kunt er wel degelijk een boete voor krijgen ;)

Vandaar dat ik de mensen van het ruiterpad zou jagen. (ja ok, vriendelijk natuurlijk)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:35

Dat is zo, maar wandelaars mogen toch gewoon op het ruiterpad?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:39

nee, daarvoor is er een wandelaars pad en een ruiterpad is voor de ruiters en voor de fietsers is er een verharde weg

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:43

_Kiki_ schreef:
Ik zal zeker niet boos worden om zoiets, zij mogen daar gewoon lopen. Ik schuif nu vaak zelf op naar het pad ernaast, omdat daar niemand loopt, en ik dat veiliger vind. Want met mooi weer is het echt druk daar.

Draai het eens om.. als jij met je paard op een wandelpad zou lopen, worden 5 vd 10 wandelaars ook boos.

Ik zou lekker in volle galop aan komen scheuren :D

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:46

Daar ga ik zeker niet aan beginnen, ik kan me heel goed voorstellen dat het uitzicht vanaf het ruiterpad veel mooier is om op te lopen. Daarnaast is het ook zo dat de wandel- en ruiterroute elkaar kruisen op dat punt, dus ik me voor kan stellen dat mensen het niet in de gaten hebben. Ik heb geen zin in ongelukken.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:48

maar staat er geen bordje wat voor pad het is?

Hier staat er bij een ruiterpad zo'n bordje met een hoefijzer

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:50

Er staat inderdaad zo'n paaltje met een blauw bordje met daarop een hoefijzer. :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:54

Wandelaars, moeten op een wandel pad
Ruiters op een ruiterpad
En fietsers op een fietspad, of mauntenbikepad.
Je mag officieel al ruiter zijnde niet op een fietspad of wandel pad in de bossen
Ik heb ook weleens ooit op een mauintenbike route gereden omdat Ik de weg kwijt was maar werd toch vriendelijk verzocht om van dat pad afgegaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:55

Gewoon in stap passeren en duidelijk en vriendelijk aangeven dat het een ruiterpad is.
Gewoon aangeven dat jij je netjes aan de regels wilt houden door op het ruiterpad te blijven, maar dat je nu geen veiligheid kan garanderen omdat de mensen niet op het wandelpad blijven.

Wat zij dan zelf doen met die informatie... tja daar kun je niks aan doen.

Misschien kun je het nog even melden bij de boswachter?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:56

_Kiki_ schreef:
Dat is zo, maar wandelaars mogen toch gewoon op het ruiterpad?

Is per bos verschillend. Goed kijken op de grotere bordjes (daar staat het meestal). Over het algemeen mag je als voetganger daar wel lopen dacht ik. Dat het handig is, is een ander verhaal. Aan de andere kant meestal kom je geen ruiters tegen op de ruiterpaden en het is mooier lopen. Dus gewoon vriendelijk in stap passeren (is verplicht).

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:57

Ik zelf zou er ook een beetje ziek van worden als daar altijd wandelaars lopen.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:03

Ik zou ze gewoon erop aanspreken. Zo moeilijk is het verschil niet om het verschil te zien tussen een bordje voor het wandelpad of het ruiterpad! Die aparte paden zijn er niet voor niets.

Daarbij zou ik het ook melden bij het bosbeheer, zodat zij er iets aan kunnen doen. Bijv. door (tijdelijk) nóg duidelijker aan te geven welke paden voor de ruiters zijn en welke voor de wandelaars.

Wandelaars(met name kinderen) op een ruiterpad kunnen niet alleen het bloed onder je nagels vandaan(als jij bijv lekker in draf of galop wilt rijden en voor hen opeens moet stoppen), maar het kan nog gevaarlijk zijn ook(denk aan die "aso"-wandelaars die het vertikken om even te schuiven of hun kinderen bij zich te houden als je met een paard, op het ruiterpad nota bene, wilt passeren!).

Doordeweeks kan het nog wel, dan komt er meestal maar 'n enkele ruiter langs. In het weekend is het een ander verhaal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:18

Je kunt er ziek van worden, het idioot vinden, het irritant vinden, maar het verandert niets aan de situatie dat wandelaars op een ruiterpad mogen komen. Helaas, pindakaas, leer er maar mee leven.
Je kunt mensen er op wijzen dat ze op een ruiterpad wandelen, maar als ze daar toch wensen te blijven lopen kun je er weinig aan doen. Je kunt best contact opnemen met de boswachter, maar verwacht er niet teveel van.
Als je weet dat er veel mensen lopen, dan weet je dus ook dat je daar geen drafjes en galopjes zult kunnen maken. Gewoon netjes in stap die wandelaars passeren en vooral NIET de berm in of naar het wandelpad uitwijken. Jij bent verplicht om op het ruiterpad te rijden, dus moeten de wandelaars je wel ruimte geven om te passeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:34

In jouw geval zou ik inderdaad eens contact opnemen met de terreinbeheerder en het probleem voorleggen. Misschien is het wel mogelijk dat de twee paden kwa bestemming omgewisseld worden, dus de wandelaars op nu het ruiterpad en de ruiters legaal op het nu wandelpad.

Mensen mogen in veel gevallen wandelen waar ze willen (op een enkel terrein na, daar gelden striktere regels). Dus de adviezen die hier gegeven worden over in volle galop er langs jagen, vind ik ietwat onsportief en zullen er onherroepelijk toe leiden, dat er nog minder ruiterpaden komen.
We zijn als ruiters nu eenmaal te gast in de gebieden (wandelaars ook overigens) en zullen ons moeten aanpassen aan de gemene deler. Dus als het druk is op het ruiterpad, zul je er in stap langs moeten gaan. Op eigen houtje het wandelpad kiezen zou ik niet doen, aangezien je dan strafbaar bent en ook dat er toe kan leiden dat ruiters geweerd gaan worden uit bepaalde gebieden.
Een ruiterpad is geen recht, het is een gunst. En het is maar net hoe wij als ruiters ermee omgaan, of die gunst blijft of weer afgenomen wordt.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:38

Ik zal er ook echt geen 'probleem' van maken als in dat ik boos word, of het helemaal zat ben. Maar ik weet dat mijn paarden soms een keer kunnen schrikken van niks, daarom kom ik ook niet met hun op de weg, maar rijd ik alleen nog maar in het bos op de ruiterroute. Over het algemeen is er niks aan de hand, maar als ik op een smal pad om de 3 meter een kinderwagen moet passeren, vind ik dat gewoon gevaarlijk. Vandaar dat ik daarom nu eigenlijk het wandelpad daarnaast pak. Maar dan loop ik inderdaad het risico om een boete te krijgen. Ik neem alleen het wandelpad als het echt druk is. Op dat stuk stap ik altijd :j

Ik zal eens even kijken of ik iets van beheer van Kwintelooijen kan vinden, en daar contact mee opnemen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:45

Dat lijkt me idd de verstandigste weg. Laveren tussen de wandelwagens is idd niet fijn.
Als je iets van het beheer kunt vinden en dat probleem uitlegt, wie weet met wat voor suggesties zij dan komen!

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:35

Hoi,

Ik rijd ook altijd daar, in de zomer als het heel druk is rijd ik vaak op het wandelpad voor de mensen.
In de andere seizoenen of als het niet heel erg druk is rijd ik op het paardenpad.
Wel heel erg irritant hoe de situatie daar is.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 21:37

Ik heb net een mailtje gestuurd, als ik reactie heb zal ik het wel even laten weten. Misschien kunnen ze de paden omdraaien, ik denk dat het voor een veel minder gevaarlijke situatie zorgt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:40

De regel volgens het ruiterbewijs is dat mensen overal mogen komen,en paarden alleen op de daarvoor bestemde paarden.
Altijd beleefd blijven,anders kan het nog eens tegen je werken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:34

_Kiki_ schreef:
Ik zal er ook echt geen 'probleem' van maken als in dat ik boos word, of het helemaal zat ben. Maar ik weet dat mijn paarden soms een keer kunnen schrikken van niks, daarom kom ik ook niet met hun op de weg, maar rijd ik alleen nog maar in het bos op de ruiterroute. Over het algemeen is er niks aan de hand, maar als ik op een smal pad om de 3 meter een kinderwagen moet passeren, vind ik dat gewoon gevaarlijk. Vandaar dat ik daarom nu eigenlijk het wandelpad daarnaast pak. Maar dan loop ik inderdaad het risico om een boete te krijgen. Ik neem alleen het wandelpad als het echt druk is. Op dat stuk stap ik altijd :j

Ik zal eens even kijken of ik iets van beheer van Kwintelooijen kan vinden, en daar contact mee opnemen.

Dat is toch te gek voor woorden. Dat jij een boete moet riskeren, omdat wandelaars liever op 'jouw pad' willen lopen en blijkbaar niet eens netjes voor je aan de kant gaan?

Als het echt klopt dat wandelaars overal mogen komen, dan zou ik toch zeker op dat ruiterpad blijven lopen en luidkeels ruimte vragen alvorens je passeert. Want om hier nou een boete voor te riskeren |o

Trouwens:
- [PP] Wandelaars op ruiterpad...
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruiterpad
quote: " Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. "
- [BRT] Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..