Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 23:49

Ik kon hier alleen maar bejaarde topics over vinden, maaaaarrrr zijn er meer mensen die recreatief rijden en hun paard af en toe voluit laten gaan tijdens een buitenrit? Ik vind het zelf namelijk een van de leukste dingen om te doen, het is ook iets dat altijd goed gaat in tegenstelling tot dressuur of springen :') en als het rond zeven uur 's avonds is in de zomer is het natuurlijk helemaal mooi. Racen jullie je paardjes ook wel eens tegen elkaar? En gaan jullie 'gewoon' in rengalop of ook echt op volle snelheid? Ik ben benieuwd wat andere ruiters doen!

Gianti

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:50

ik laat hem best wel vaak (in de zomer) in rengalop, helemaal voluit niet, gaat die toch iets te hard :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:52

hier ook een die met regelmaat vol gas gaat en ook tegen elkaar ;)
Beest vind het heerlijk

Ga deze zomer toch wel weer wat meer trainen dus wil het racen ook weer wat meer op pakken dat ie weer sneller gaat worden
Er is gewoon niets lekkerder dan vol gas met je paard

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:53

Jahoor, op goede paden (vlakke ondergrond en het liefst een lang recht stuk zodat je niet opeens na een bocht een groep wandelaars omver rijd ;)) doe ik dat heel graag!

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:53

ja zodra het weer het toelaat wel met mijn B pony! ho is ook stoppen bij hem.
bij mijn paard niet die wordt iets te vrolijk.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:54

Ja hoor, heerlijk af en toe lekker racen :j
Ook de paarden vinden dat lekker.
Het moet natuurlijk wel kunnen, goede ondergrond en ruimte zeker als je met iemand gaat racen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:55

Mijn paard mag op het strand helemaal voluit. Vind ie heerlijk en ik ook. Zo hard gaan dat de tranen uit je ogen waaien...

MalaQ

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:56

Ja, heerlijk! Wel alleen op plekken waar het veilig is!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:58

Af en toe laat ik mijn paard wel haar ding doen, zij vindt het leuk om al wat het halen kan op een tankbaan te jakkeren en om haar tevreden te houden mag ze dus af en toe. Soms alleen, soms met een andere combi erbij, maar nooit in een groep en ook nooit als wedstrijdje. Ik hoef haar niet aan te moedigen, zij doet het zelf wel. ;)
Ondertussen gaat het niet meer zo hard als een paar jaar geleden, maar dat moet je niet tegen haar zeggen :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:59

Ik rijd meestal andermans paarden, dan doe ik het nooit. Bij hoge uitzondering alleen als de eigenaar mij vraagt om dat te doen of nadrukkelijk toestemming geeft. Met mijn eigen paardje deed ik het wel graag. Vaak gingen we dan 's ochtens vroeg weg. Aangezien ik een drukke weg over moest om een goed zandpad te bereiken gallopeerde ik alleen van huis weg, zodat ik hem makkelijker kan terugrijden. Op weg naar huis was hij soms wat te voorwaarts en tegendraads. Dat vond ik niet veilig genoeg. Daarnaast is denk ik het belangrijkste om je paard te ondersteunen in het versnellen: niet losgooien en het hem laten uitzoeken, maar steeds sneller vragen, en alleen maar toestaan als hij in "aanleuning" blijft. Ik zie te vaak dat (vaak jonge) ruiters het paard gewoon losgooien en opjutten. Dat is IMO een ongeluk waiting to happen, want als men dan moet ingrijpen duurt het veel te lang voordat je de controle over je paard terug hebt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 00:00

Ja, je moet natuurlijk niet op een hobbelig wandelpad vol bochten gaan crossen... :') hmm, mijn pony is in de zomer ook altijd wat kilootjes lichter dan in de winter :o zal wel door onze avondritjes komen...

Ik vind voluit juist wel lekker, hoef ik helemaal niks meer tegen te houden, alleen maar erop blijven zitten (staan) :P Je moet alleen ff rekening houden met de remweg.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:02

Nee nooit, ben ooit bijna tegen een stel mannetjes herten opgebotst. Van 70 naar 0 km/u in een paar sec. vond ik wel wat eng hoor. :+

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:02

Ja, ik laat mijn oudje ook nog wel eens gaan. Als ik hem lange tijd niet laat gaan, wordt hij vervelend. En daarbij is het gewoon leuk om harder te gaan :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:03

Ja heel soms een rengalopje. Vroeger te vaak en ook echt voluit, waardoor ze nu heel veel moeite heeft gekregen met buiten rustig galopperen en remmen. Dus meestal zijn we bezig met een rustig galopje oefenen, maar een enkele keer als er iemand met me wil racen doe ik lekker mee. Ik vind dat nog steeds heerlijk en paardlief ook. Alleen dan wel het liefst achter die ander, want als ze voorop komt dendert ze door als een tank, dan heb ik een veel te lange remweg als er plots iets/iemand op het pad zou staan.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 00:05

s6801881 schreef:
Ik rijd meestal andermans paarden, dan doe ik het nooit. Bij hoge uitzondering alleen als de eigenaar mij vraagt om dat te doen of nadrukkelijk toestemming geeft. Met mijn eigen paardje deed ik het wel graag. Vaak gingen we dan 's ochtens vroeg weg. Aangezien ik een drukke weg over moest om een goed zandpad te bereiken gallopeerde ik alleen van huis weg, zodat ik hem makkelijker kan terugrijden. Op weg naar huis was hij soms wat te voorwaarts en tegendraads. Dat vond ik niet veilig genoeg. Daarnaast is denk ik het belangrijkste om je paard te ondersteunen in het versnellen: niet losgooien en het hem laten uitzoeken, maar steeds sneller vragen, en alleen maar toestaan als hij in "aanleuning" blijft. Ik zie te vaak dat (vaak jonge) ruiters het paard gewoon losgooien en opjutten. Dat is IMO een ongeluk waiting to happen, want als men dan moet ingrijpen duurt het veel te lang voordat je de controle over je paard terug hebt.

True, true. Daarbij is niet ieder paard hetzelfde. Die van mij laat ik wel gewoon los, want ze vindt het gewoon niet fijn om teruggehouden te worden. Van rengalop naar halt kan ze binnen drie passen als ik dat van haar vraag, dus ik vind het wel veilig genoeg. Opjutten is niet de bedoeling, als zij echt niet sneller wil ga ik haar natuurlijk niet dwingen. Rengalop is bij mij gewoon een stemhulp...

Pentax, ik ben ook een keer bijna tegen een hert opgebotst :') Gelukkig zag ik hem al een stuk van tevoren en ben ik blijven staan wachten totdat hij wegging... stomme beesten :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:07

Pentax schreef:
Nee nooit, ben ooit bijna tegen een stel mannetjes herten opgebotst. Van 70 naar 0 km/u in een paar sec. vond ik wel wat eng hoor. :+

Een volbloed heeft al moeite om op de baan over de 60 km/u te komen. Nu ben ik toch benieuwd wat voor paard je hebt?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:08

s6801881 schreef:

Dit is wel afhankelijk van hoe je je paard traint
Ik laat sil ook gewoon los en naai hem ook op (drijven is on nodig) maar zodra ik de teugel aan zijn hals leg zonder bit contact wijkt ie er voor
Terug komen is ook geen probleem, als ie zijn kont in de grond kan graven doet ie dat

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:09

Als ik een bosrit maak, dan laat ik hem altijd bij elke rit gaan. Een rit is zonder een rengalopje geen goeie bosrit! Teugels los, verlichte zit, enthousiast doen en hij gaat!! Hij is inmiddels op leeftijd (20) hij stopt/gaat langzamer op mijn stem, en meestal laat ik hem gaan totdat hij vanzelf stopt. Ik laat hem zijn grenzen stellen, als hij niet meer kan ga ik ook niet verder :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:15

toen ik mijn pony nog reed mog ze het iedere dag als ik thuis reed. ik ga dan altijd buiten uitstappen. ik loop bij ons dan de plaats af in stap. en na nog geen 100 m links het bos in in een draf je, dan links de bocht om en weg is ze dat vind Ze altijd helemaal geweldig. na 200 m of zo moet ze weer stoppen en mag ze uit draven tot aan het einde van het zandpad. en dan stap ik naar huis

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:16

Vorige paard was 3/4 volbloed en dat ging hárd!! Zij genoot ervan en ik ook, dus ja regelmatig vol gas! Mijn huidige zwarte kerel wil ook best graag vooruit, alleen is t dan veel herrie maar weinig snelheid :D Nja ook dan is het genieten, hij doet zo zijn best, maar meer zit er dan echt niet in ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 00:18

Als ik klaar ben met mijn rengalop ga ik altijd nog even in een gewone galop aan de lange teugel... mijn pony is dan ook nog zo gek om haar nek uit te schuiven :') Die van mij gaat ook hard, voor een pony van 1.45 dan :=

Eerlijk is eerlijk, als ze een keer moeilijk doet over stoppen maak ik haar héél duidelijk dat ze dat maar beter wel kan doen... het moet wel veilig blijven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:19

met enige regelmaat, ik doe iig nooit handgalopjes :') sta altijd in de beugels :j Maarjah, ik rijd dan ook op het strand :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:19

Heb het op buitenrit wel een aantal keer gedaan (niet met eigen paard). Alleen een eerste keer lijkt me wel eng, kan me heel goed voorstellen dat een paard het in zijn bol krijgt en denk woeeeieiieiieieeoeoeieoeoeieiiiii zegmaar 8)7 . Maar het is natuurlijk ook iets wat je op moet bouwen. Zolang je de weg goed kent (en dus weet waar de kruispunten zitten enzo) en jij en je paard elkaar vertrouwen zou ik zeggen: doe lekker waar je van geniet :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:20

lifaya schreef:
met enige regelmaat, ik doe iig nooit handgalopjes :') sta altijd in de beugels :j Maarjah, ik rijd dan ook op het strand :))

Haha ik ook altijd, want het gaat sowieso altijd harder dan in de bak!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:22

lifaya schreef:

ik ben jaloers op jou. ik wil ook graag op het strand rijden =( . maar ik hoop het ooit te doen als ik stage ga lopen=)