buitenrijden met (klein) hondje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

buitenrijden met (klein) hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:29

hoi
hier staat ergens een vraag wie er allemaal met hun hond naar buiten gaat en met de paarden.
nu viel me op dat het meestal allemaal grote honden zijn!!!
wie neemt hun teckel of jack russel mee op buitenrit?? en hoe doe je dat dan?
ik heb een kleine jack russel gekocht en die krijg ik over 6weken en als ik een urrtje naar buiten ga dan rent hij wel mee maar op een dagrit word dat denk ik moeilijker, is er iets zoals een zadeltas alleen dan voor de hond????
iemand ideen??
gr bianca

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:26

Ik ken iemand die een soort van buidelzak / draagdoek heeft waar de hond in kan als hij moe wordt.

maras

Re: buitenrijden met (klein) hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:28

Een ex-stalgenootje van me had een vlinderhondje en die had de conditie dat hij de hele dag prima bij kon houden, wel regelmatig pauze onderweg voor de paarden, hondje rustte dan ook uit maar een zadeltas was voor dit hondje niet nodig. Een beetje jack Russel kan ook heel wat aan als hij minimaal 1 jaar oud is.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:32

voor 2 uurtjes naar het bos namen wij de jack ook nog wel mee, kwam goed mee, alleen na de galop moesten we even wachten :(:) dagtochten hebben wij nooit voor getraind en dus ook niet gemaakt :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:16

hond mee op buitenrit, hoe doe je dat in de gebieden waar de hond aangelijnd moet zijn?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:19

Ik had een paard van 178,. en een russeltje van 21cm, dus echt een kleine meid.
Ze ging gewoon mee naast het paard. naar mate de tijd vorderde ging ze steeds een 100 meter verder mee.
De laatste keer kwam ze voorbij zetten in een rustige galop, het malle dier.

Gebieden waar de hond aangelijnd moet zijn? Gewoon een lang loop lijn mee.
En idd een buidelzak zou kunnen, maar hoe krijg je je hond daarin zonder af te stappen?
Ik heb wel eens gedacht aan een tuigje voor de hond, zodat ze opgetakeld kon worden.
Maar dat ding belemmert weer enorm met gewoon rennen. dan is zo'n ding veel zwaarder dan een halsband.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:22

Ik zie nu van die meisjes voor me met chihuahuas in de tas, die als ze hun tas open op de grond zetten, de hond er vanzelf in springt :P Misschien zoiets? En anders stap je gewoon even af :D
Je hond kan ook aan een longeerlijn.. Of je vermijd die gebieden :)

Wel leuk hoor! Veel plezier alvast :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:25

_O- ik zie het ineens voor me hihi!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:29

Ik heb ook een Jack Russell. Eigenlijk mag hij alleen mee op buitenrit als er nog iemand op de fiets of lopend mee gaat. Ben bang dat mijn paard hem een keer niet opmerkt of dat mijn hond stiekem toch te dicht bij zijn benen komt. Ik overzie niet alles als ik op mijn paard zit en ik vergeef het mezelf nooit als er iets gebeurt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:07

Idem hier, als ik alleen ga, dan hou ik het bij stap en een paar kleine stukjes draf als de hond voorop loopt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:01

Mijn vaders Jack-russel die rent uren en uren mee hoor, hoe langer hoe liever. Zo'n hondje heeft een ontzettende conditie dus als je dat een beetje opbouwt kan je hondje makkelijk de hele dag mee.
Onze bull-mastiff loopt ook wel eens mee maar da's dan korte ritten en idd na de galop even wachten :D .
Met onze vereniging lopen altijd wel een paar honden mee, idd iets grotere honden maar da's toeval. Nog nooit ongelukken mee gehad hoor, die honden weten perfect wat ze aan de paarden hebben en omgekeerd.
En, niet verder vertellen, de honden lopen altijd los ook waar ze zogezegd aangelijnd moeten zijn... en op straat zijn er speciale leibanden die je vanaf je paard kan aandoen, wel even trainen dat de hond zijn hoofd in de leiband steekt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:09

Speciale leiband die je vanaf het paard kan aandoen.

Hoe ziet dat eruit, en waar kan ik zo iets bestellen. Dat zou echt ideaal zijn namelijk.

Hond gaat bij mij regelmatig mee, maar dan moet ik echt heel precies mijn weg zoeken, geen wegen, geen aanlijnverplichtingen etc. En dat vind ik nogal onhandig.

Overigens ook geen grote hond hoor... Kruising Sheltie x Border collie. Kleingebleven ook nog, formaat sheltie dus....
Wel een bereconditie en looplust, maar dat wil wel met die 2 rassen...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:11

Goh, daar kan ik je niet mee helpen, zelf hebben wij dat niet. Eens googelen dus!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:15

Mijn hond ging ook altijd mee met mijn 1e paard, nu is ze helaas te oud geworden.
Ze liep mee tot ze moe werd (jack russel), dan stak ik mijn been uit en sprong ze op mijn voet, zo trok ik ze naar boven en ging ze mee in stap :-). ik heb nog ergens een foto... ik zoek even.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:17

Sharitje schreef:
Mijn hond ging ook altijd mee met mijn 1e paard, nu is ze helaas te oud geworden.
Ze liep mee tot ze moe werd (jack russel), dan stak ik mijn been uit en sprong ze op mijn voet, zo trok ik ze naar boven en ging ze mee in stap :-). ik heb nog ergens een foto... ik zoek even.

_/-\o_

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:20

foto gevonden!

Afbeelding

dit is wel zeker al een jaar of 5 geleden...
Aangelijnd liep ze niet, ik ging altijd van de stal onmiddellijk het bos in en ik moest maar 1x fluiten en ze kwam naast mij en mijn paard zitten.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 21:36

sharitje echt helemaal geweldig!!!!!
ok dan ga ik flink de conditie opbouwen van me jack russel dat hij volgend jaar lekker mee kan op de dagritje.
word flink oefenen.