pony die niet alleen wil gaan, gaat het nog over?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

pony die niet alleen wil gaan, gaat het nog over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:05

Hallo,

Ik heb een schat van een pony, ik heb haar gekocht met het idee ze is super braaf op buitenrit en vind voorop en alleen ook geweldig. Nu blijkt het zo te zijn dat als je alleen maar met haar gaat wandelen dat ze zodra je omdraait er in volle galop van door gaat en thuis met haar kop in de bixbak lekker staat te eten. Ook onder het zadel wil ze niet op buitenrit, niet alleen, maar samen dan wil ze ook niet voorop. Ze vind het wel spannend en ik vind het geen probleem als ze is schrikt of iets spannend vind, maar nu gaat ze uit het niks met 4 benen de lucht in en bokt en steigert. Ook in een lekker galopje staat ze plots stil of gaat ze opeens omdraaien. Ik draai altijd terug, het is haar nog nooit gelukt om met mij erop er vandoor te gaan, maar toch ben ik er een aantal keer afgevallen. Gaat dit nog over of kan ik zelf iets doen zodat dit verdwijnt of zal dit zo blijven?

Groetjes

Hinke

tamary

Re: pony die niet alleen wil gaan, gaat het nog over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:32

Hoe kan het eigenlijk dat ze zelfstandig bij de biks kan?
Omdraaien op buitenrit is bij veel paarden uitnodiging om flink voorwaarts naar huis te willen, kies dus altijd een route die een rondje maakt ipv een pad op en neer te gaan. Zet haar verder ook/juist buiten aan het werk, niks ladieda relax over het pad sjokken, maar overgangen, zijgangen, etc. rijden zodat haar aandacht bij jouw is en ze geen tijd heeft om voor zichzelf dingen te bedenken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:50

Het kan overgaan hoor.
Mijn paardje deed precies hetzelfde toen ik hem net had.
Ben er ongeveer een jaar mee bezig geweest en nu gaat het goed (behalve als we langs de wei weggaan, dan wil hij nog weleens omdraaien, maar als we langs de andere kant gaan kan ik met een los teugeltje wegrijden)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:53

Ik heb haar nu ook een jaar maar ze word juist steeds vervelender. Toen het zo nat was stond ze 2 dagen op stal terwijl ze normaal altijd naar buiten gaat. Ik heb haar eerst losgegooid in de bak en ben toen gaan lopen voor wat frisse lucht. Toen is ze zo pardoes naar huis gerent..

@silence

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:53

Hoe ze bij de bix kan: we hebben een bak waar alles in zit. Die bak zit in een kast. De ponystallen worden 's ochtens klaar gemaakt maar soms blijft de kast open staan. Ze duwt dan met haar neus de deksel eraf en mm maar gelukkig was ik er binnen een halve minuut XD

Op buitenrit houd ik ook wel van veel pit, ik rijd veel overgangen en zet haar flink aan het werk. We hebben een geweldig zandpad waar ze ook lekker even los kan gaan maar natuurlijk zitten er ook stapstukjes bij. Ook als we en klein stukje (500m) even gaan racen kan ze opeens opzij springen en terug willen lopen, maar ik kan probeer dan altijd dezelfde kant weer terug te draaien en meestal lukt dat wel, maar de volgende keer zal ik heeel veel overgangen rijden. Ook in draf dan ziet ze iets wat een beetje spannend kan zijn(hond) en dan reageert ze er overdreven op. Terwijl de volgende keer dat we langs een hond rijden er niks aan de hand is terwijl ze evenhard blaffen...

persoonlijk denk ik dat ze het gewoon niet leuk vind maar ik heb daar niet zoveel verstand van. Ik zou graag nog wat meer advies krijgen!

@tamary

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:59

Ik ben het heel langzaam gaan opbouwen en heb heel wat ruzie met hem gehad hoor en lang niet altijd gewonnen (ja hou een dwarse Fjord maar eens als ie gaat trekken) maar steeds meer uit kunnen breiden.

En als je nou ook een een hele andere kant op gaat?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:36

Ik kan hier veel kanten op en doe dat ook maar het lijkt alsof ze het gewoon niet leuk vind en gaat protesteren.