Kan ieder paard op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Kan ieder paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:25

We hebben sinds kort een paard in bruikleen die ontzettend lief is, heeft nog geen stap verkeerd gezet in de omgang of tijdens rijden, maar is wel redelijk kijkerig. Onzeker wil ik niet perse zeggen maar ze verwacht wel dat je rustig met haar omgaat, dus geen bomproof paard waar je zo achterstevoren op kunt gaan zitten :D.

De eigenaresse heeft altijd alleen met haar in de binnen/buitenbak gereden, maar een vorige bijrijdster is wel (ooit) met haar naar het bos gegaan met haar weidemaatje die ook mee reed. Dit ging blijkbaar prima, en ze was wel erg kijkerig maar weer geen stap verkeerd gezet. In de eerste instantie toen we begonnen met haar zou het zo zijn dat het paard gewoon naar buiten kon, maar in hoeverre etc hadden we nog niet besproken. Omdat we zo verliefd werden op haar lieve karakter en haar prestaties in de bak, hebben we hier niet over verder gevraagd en zijn we gewoon begonnen met in de bak rijden. Daarna kwam dus naar boven dat ze er toch maar weinig ervaring mee had.

Nu is het zo dat wij graag willen buitenrijden met het paard. Gisteren heb ik haar het hoofdstel omgedaan en zijn we aan de hand even naar het bos gestapt (rijd vanuit stal zo het bos in). Eerste paadje is nog langs de auto weg, auto's waren geen probleem! Ze kwamen redelijk hard langs haar af maar hier keek ze niet van op. In het bos werd ze wel onrustig, het was niet zozeer dat ze gekke acties kreeg, maar het was wel haarzelf helemaal groot maken, flink "blazen", afentoe wat dribbelig, afentoe klein "sprongetje" naar links of rechts. In principe niks aan de hand, ze ging dan ook voor het eerst in haar eentje het bos in wat ze nog maar weinig heeft meegemaakt. Toch vraag ik me af in hoeverre ze geschikt is om buitenritten te maken. Haar karakter is gewoon gevoelig, en dan vraag ik me af, is dit te leren, of zal ze altijd gespannen buiten lopen op buitenrit.

Ik heb ooit gezien dat iemand een jong paard kocht, gewoon van zichzelf erg koel en braaf van karakter, binnen no time reden ze met haar overal naartoe, en ze is nooit ergens (echt) van geschrokken. Ik heb dus ook gezien dat mensen maar bleven proberen een paard verkeersmak te krijgen maar dat het paard buiten gewoon te angstig bleef en de situatie niet veilig was buiten.

Zijn jullie van mening dat ieder paard aangeleerd kan worden om buiten te rijden? Of geloven jullie dat sommige paarden qua karakter gewoon te onzeker en sensibel zijn om hier ooit aan te wennen?

Pentax

Re: Kan ieder paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:28

Is anders bij elk paard. Het eerste jaar was mijn paard in de bak erg kijkerig, maar in het bos totaal ontspannen! (nu is hij dat in de bak ook).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:30

Elk paard durf ik niet te zeggen maar bijna elk paard wel.

Je bent goed begonnen. Eerst aan de hand vertrouwen opbouwen buiten.

Later onder het zadel met iemand er bij zodat ze steun heeft. Een wandelaar, fietser of braaf ander paard.

Je zou ook eerst na de training kunnen beginnen met een rondje uitstappen buiten en dit opbouwen.

Sommige paarden blijven kijkerig maar wel prima te rijden als ze vertrouwen krijgen en steun hebben aan de ruiter.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:37

MarliesV schreef:

Later onder het zadel met iemand er bij zodat ze steun heeft. Een wandelaar, fietser of braaf ander paard.

Je zou ook eerst na de training kunnen beginnen met een rondje uitstappen buiten en dit opbouwen.

Sommige paarden blijven kijkerig maar wel prima te rijden als ze vertrouwen krijgen en steun hebben aan de ruiter.

Hierin ga ik helemaal mee, en vooral, ga met iemand mee die al een superbraaf paard heeft.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:38

Die van mij is ook een bangerik eerste klas. Daarmee ben ik ook aan de hand begonnen met dingen verkennen en na 2 maanden ben ik erop gaan zitten en helemaal alleen gaan rijden. Hij vond een hoop dingen heel eng, maar hij moet gewoon groeien daarin. Hij moet leren dat de wereld om hem heen niet eng is. Ik rijd dus ook bewust met een lang teugeltje, want als ik hem oppak, bevestig ik zijn angst voor iets. Wel stuur ik hem naar het enge toe en moet hij van mij snuffelen. Soms wil hij ergens helemaal niet langs en dan zeg ik heel streng "nee" en dan geef ik hem been. Hij moet gewoon overal langs kunnen zonder dat ik hem daarbij begeleid. Wel is het zo dat als we echt iets "engs" hebben gehad, dat ik dan nog een klein stukje doorrij en dan terug naar huis ga. Ook dit moet je natuurlijk uitbouwen.
Ik kies er bewust voor om helemaal alleen te gaan, omdat ik ernaartoe wil dat ik onderweg een vriendin kan ontmoeten en samen verder kan gaan met de buitenrit. Natuurlijk kun je iemand vragen om mee te gaan, maar dan leert je paard dus altijd te vertrouwen op een ander en niet op jou (tenminste, dat is mijn mening).

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:46

Ingeborg86 schreef:
Die van mij is ook een bangerik eerste klas. Daarmee ben ik ook aan de hand begonnen met dingen verkennen en na 2 maanden ben ik erop gaan zitten en helemaal alleen gaan rijden. Hij vond een hoop dingen heel eng, maar hij moet gewoon groeien daarin. Hij moet leren dat de wereld om hem heen niet eng is. Ik rijd dus ook bewust met een lang teugeltje, want als ik hem oppak, bevestig ik zijn angst voor iets. Wel stuur ik hem naar het enge toe en moet hij van mij snuffelen. Soms wil hij ergens helemaal niet langs en dan zeg ik heel streng "nee" en dan geef ik hem been. Hij moet gewoon overal langs kunnen zonder dat ik hem daarbij begeleid. Wel is het zo dat als we echt iets "engs" hebben gehad, dat ik dan nog een klein stukje doorrij en dan terug naar huis ga. Ook dit moet je natuurlijk uitbouwen.
Ik kies er bewust voor om helemaal alleen te gaan, omdat ik ernaartoe wil dat ik onderweg een vriendin kan ontmoeten en samen verder kan gaan met de buitenrit. Natuurlijk kun je iemand vragen om mee te gaan, maar dan leert je paard dus altijd te vertrouwen op een ander en niet op jou (tenminste, dat is mijn mening).

Dat laatste zinnetje vind ik interessant. Heb hier ook over nagedacht. Ze zal idd veel minder bang zijn om naar buiten te gaan met een ander paard, omdat ze dan haar vertrouwen legt bij dit paard. Wanneer ik dan een keer alleen wil, is dit nog steeds een even grote opgave omdat ze dan denkt ik ben helemaal alleen, eeeeng!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:47

Je kunt met elk paard buiten rijden. Het probleem is dat niet elke ruiter met elk paard buiten kan rijden.

Allereerst: Waarom maak je het je paard zo moeilijk door alleen te gaan? Neem een ervaren paard mee en laat je paard zo leren dat de wereld helemaal niet eng is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:51

@moos99: precies...ik had het al dat paardlief alles eng vond omdat ik er niet meer naast liep. Toen zijn we alleen maar het straatje doorgelopen en weer terug gegaan (het stuk waar we echt al 100 keer geweest waren). Alles, maar dan ook echt alles vond ie doodeng, maar.....hij heeft het wel gedaan. En aangezien ik weiger om af te stappen als meneer weer eens iets eng vind hebben we een half uur gedaan over een stukje van een kwartier. Ik ben van mening dat een paard op z'n eigen benen moet lopen en zelf moet leren dat niet altijd alles maar eng is. Met een ander paard dat al super braaf is zal dit naar mijn mening niet lukken. Wanneer je dan alleen gaat moet je namelijk weer helemaal opnieuw beginnen. Dat schiet toch niet op??

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:52

Westerntrail schreef:
MarliesV schreef:

Hierin ga ik helemaal mee, en vooral, ga met iemand mee die al een superbraaf paard heeft.

:j

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:53

ikke schreef:
Je kunt met elk paard buiten rijden. Het probleem is dat niet elke ruiter met elk paard buiten kan rijden.

Allereerst: Waarom maak je het je paard zo moeilijk door alleen te gaan? Neem een ervaren paard mee en laat je paard zo leren dat de wereld helemaal niet eng is.

Ten eerste omdat ik totaal niet wist in hoeverre het nodig zou zijn. Volgens de eigenaresse moest het prima lukken, daar ging ik ook even vanuit. Ik ben er alsnog voor de zekerheid niet meteen opgestapt, maar wilde haar reactie even afwachten. Nu ik heb gezien dat ze het spannend vind, lijkt het mij idd makkelijk om met een ander paard te gaan, maar dan komt het probleem weer in mij op wat we hierboven aan het bespreken zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:58

Moos99 schreef:
ikke schreef:

Ten eerste omdat ik totaal niet wist in hoeverre het nodig zou zijn. Volgens de eigenaresse moest het prima lukken, daar ging ik ook even vanuit. Ik ben er alsnog voor de zekerheid niet meteen opgestapt, maar wilde haar reactie even afwachten. Nu ik heb gezien dat ze het spannend vind, lijkt het mij idd makkelijk om met een ander paard te gaan, maar dan komt het probleem weer in mij op wat we hierboven aan het bespreken zijn.

Je kunt het paard eerst leren dat het bos niet eng is, door met andere paarden te gaan. Vervolgens ga je stap voor stap alleen naar buiten. Dit alles doe je in afwisseling!

Wanneer je het dan voor elkaar denkt te hebben is de ultieme test een (kleine) trektocht in je uppie.......

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:01

Ik zou het rustig aan doen en steeds meer uitbouwen. Als je paardje aan de hand rustig is in het bos, dan kun je proberen om erop te zitten (heeft bij mij ook 2 maanden geduurd, hoor!). Ik heb de eerste keer eerst een kwartiertje in de bak gereden, omdat ik de eerste frisse energie eruit wilde hebben. Geduld is alles op die buitenrit. Zorg ervoor dat jij zelf ontspannen blijft en laat je paardje de wereld zelf ontdekken. Ik zou niet te ver gaan de eerste keer. Een paar "hindernissen" overwinnen is al heel wat! Laat de teugels een beetje los. Wanneer je paard iets engs ziet: vooral niet trekken aan de teugels! Gewoon rustig er langs sturen, eventueel stilzetten en laten snuffelen. Houd je been er in zo'n geval wel aan. En uiteraard uitgebreid belonen als het wel goed gaat! Blijkbaar heb jij ook zo'n paardje dat het graag goed wil doen, ook al vind ze het heel spannend. Belonen is daarom ook heel belangrijk. Ik doe dat met mijn stem.
Veel succes en ik zeg: gewoon doen! Lekker alleen gaan!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:21

Ik denk zeker wel dat elk paard (wat geen traumas heeft opgelopen op buitenrit) op buitenrit kan.
Ga met ikke mee dat niet elke ruiter op buitenrit kan.
Wat er al is aangegeven doe rustig aan en ga steeds een stukje verder.
Succes!

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:18

ik denk dat elk paard op buitenrit kan, zorg er vooral in het begin alleen voor dat je een ervaren rustig paard mee hebt. Beetje oefening baart kunst.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:24

Tja ik ben van mening dat niet elk paard het kan. Ook met rustig paard erbij maakt geen donder uit.
Die van mij is totaal een ander paard als in de bak. Loopt gewoon bij het andere paard weg of bij de groep.
Alles gaat rechts, die van mij links. Is dan ook niet meer terug te sturen, komt dan omhoog of gaat achteruit lopen.
We komen gevaarlijk dicht bij prikkeldraad of in de sloot. Als mijn paard een middelvinger had, had ze die opgestoken.
Ik heb het opgegeven om met haar lekker buiten te rijden, kan haar wel aan de hand mee nemen.
Ze doet dit niet alleen als ik er op zit, stalgenoot heeft het ook eens uitgeprobeerd. Ach als ik buiten wil rijden pak ik vaak een haflinger van het pension zelf en die vertrouw ik buiten meer als mijn eigen. Die van mij is tenslotte ook al 22 jaar en die ga ik niet meer dwingen. Zolang we onze ritjes in de bak nog maken heb ik er geen problemen mee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:26

Natuurlijk kun je met elk paard op buitenrit gaan, maar of dat dan leuk is, is een volgend punt. Er zijn paarden die er altijd (veel) moeite mee zullen hebben om alleen op pad te gaan, maar er zijn er ook genoeg die je het gewoon kunt leren met steeds een stapje erbij.
Om het voor het paard gemakkelijker te houden zou ik zeker wel beginnen met een ander paard erbij en dan op den duur uitbouwen via steeds voorop lopen en daarna kleine ritjes over zeer bekend terrein alleen naar echt lekker alleen op pad gaan.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:42

Waar je ook rekening mee kan houden is het volgende...

Veel dressuur (joepie! lekker even generaliseren) ruiters gaan vrij weinig met hun paarden naar buiten. Wat je dan krijgt is dat het paard erg fris en fruitig is, omdat het dier blij/gespannen/enthousiast is omdat het in een andere omgeving is. Dat betekent dat het paard iedere keer weer fris en uitbundig is.

Op het moment dat je vaker naar buiten gaat is die eerste frisheid er af en zul je zien dat in 90% van de gevallen het paard gewoon naar buiten kan.

Ik heb het zelf ook met mijn paardje gehad: toen ik die net kreeg reed ik vaker in de bak, en buiten had ik er mijn handen meer dan vol aan. Tot ik vaker durfde te gaan en ik tot mijn grote verbazing een enorm relaxed dier er voor terug kreeg. Dat was nadat ik per week 4 keer naar buiten was geweest.

Was hij een keer geblesseerd dan was de eerste keer bos weer even spannend na de revalidatie en daarna ontspande hij ook weer.

Dat is dus ook iets om erg in te houden, bouw vooral wat op en blijf in het beginstadium niet hangen op 1 keer per week. (wat misschien straks als hij/zij er weer gewend aan is prima kan)

Succes!

o en over je vraag: nee ik denk niet dat ieder paard naar buiten kan, omdat niet ieder paard volledig verkeersmak is. En dat is toch wel een voorwaarde voor het buitenrijden hier in Nl.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:51

kippetje schreef:
o en over je vraag: nee ik denk niet dat ieder paard naar buiten kan, omdat niet ieder paard volledig verkeersmak is. En dat is toch wel een voorwaarde voor het buitenrijden hier in Nl.

Neem je paard eens een week mee op trektocht, samen met enkele ervaren reispaarden; moet je eens opletten hoe verkeersmak ze daarna zijn!

Ik ben eens op een tocht geweest met een jonge pony erbij. Beest was nog niet echt wat gewend, zeker geen groot verkeer. Met twee zeer ervaren paarden erbij reden ze met 40 ton supermarktzooi bijna de staart van z'n kont en hij gaf geen krimp, want de twee andere paarden gaven ook geen krimp.

Overigens wil het ook nog weleens helpen om eens zeer kritisch naar de kwaliteit EN kwantiteit van het voer te kijken. Waarom anders denk je dat we tegenwoordig zoveel ADHD-kinders hebben......?

Maria100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:27

Ik denk je kunt beter rustig opbouwen, niet te ongeduldig doen. Zoals je nu doet is goed, ga lekker mee aan de hand lopen een paar keer per week. Dan een korte stukje erop zitten. Laat het paard vertrouw opbouwen waarom moet alles zo snel en in een keer lukken? Je hebt alleen een grootere probleem als het verkeerd gaat en je dan opnieuw moet beginnen.

Ik zou zeker als het kan met een andere paard erbij, dat wil niet gelijk zeggen dat hij geen vertrouw in jou zoekt maar de kans om een plezierig rustige rit is veel grooter en dat onthou jij en het paard. Wissel het af maar vooral veel doen, kleine stapjes opbouwen heb je veel meer profijt van.

Ik denk dat de meeste paarden alleen kunnen maar misschien een eerder als de ander.

Veel success als je verstandig mee omgaat dan gaat het je zeker lukken *\o/*

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:48

Ik denk dat elke paard wel naar buiten kan, je moet het alleen rustig opbouwen en ik zou niet alleen gaan maar met een ander ervaren paard.
(Mijn eigen paard was in het begin dat ik haar had erg bang voor rijdend verkeer, ik heb het rustig opgebouwd met een ander ervaren paard en heb nu nergens meer last van.)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:06

Ik vind dat je goed bent begonnen!
Tot nu toe is het bij mij goed gegaan met elk paard. Maar het paard moet jou wel vertrouwen. Bij de meeste ben ik dan ook begonnen met minimaal 4 keer in de week veel wandelen, 1 a 2 maanden (zodat ze met de buiten omgeving vertrouwd raken en met jou) Daarna erop, eerst kleine stukjes, en dan opbouwen. Als ze het echt eng vinden eerst oefenen met een ander paard, of meerdere, die allemaal braaf zijn. Dan kun je daarna het alleen zijn opbouwen
Ik weet zeker dat het met ieder paard kan, al kost het soms meer(of heel veel) tijd.
Nou waren het bij mij wel paarden die 24/7 buiten staan, soms ook langs grote wegen, dit scheelt wel veel natuurlijk.
Succes!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:10

ik ben van mening dat het moet kunnen met 99% van de paarden (maar dat ligt uiteraard OOK heel erg aan de ruiter.......).

PS ik ben 2 weken geleden met mijn 3.5 jarige al naar buiten geweest (1,5 uur lang) van te voren alleen maar binnen gereden en 3x ofzo in een buiten bak. (aan buiten wandelen oid doe ik niet..ik zit liever op een paard dan aan een touwtje te wandelen..schrikt ie dan ben je nergens..)

Ging prima! tuurlijk kijken ze wel hehe daarom gaan we ook naar buiten zodat ze iets anders aan hun koppie hebben

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:47

In mijn idee kan elk paard naar buiten maar ligt het deels aan het feit hoe de mens dit aanpakt en hoe hier mee omgegaan wordt.

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:52

Mijne is het eerste uur een echte bom, en overal van schrikken. Na een uurtje kan ik hem met losse teugeltjes rijden en is hij totaal ontspannen

LinUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:35

ik denk niet dat je met elk paard naar buiten kunt.
Je kunt altijd dingen proberen te trainen maar zo zul je altijd mss probleem paarden houden.

Zo heb ik zelf met me rijpaardje: als ik alleen ga is het meeste allemaal prima, wel alert en soms 'kijkerig'. (ik vind dit persoonlijk niet erg)
Maar ga ik in een groep, dan moet ik eerst bedenken met welk paard(en) er bij. Dit omdat ze dan gewoon weg niet voor op wil lopen, want dan gaat ze stil staan, achteruit lopen en als ik haar goed aanpak alleen maar bokken.. (wat ik liever niet doe). Zo moet ik ook denken met welk paard ik ga wat als wij ergens niet langs kunnen komen, als er iets engs is.. Over het algemeen als ze dan even gekeken heeft of ik blijf gewoon rustig is alles prima.

Ik zou zeggen begin inderdaad rustig aan, met wat wandelingen aan de hand, bosritje met een braaf en koel paard en probeer het ook alleen daarna als het goed gaat. Het paard de kans geven om sommige dingen te ontdekken en bevestigen dat sommige dingen niet eng zijn of hoeven te zijn!

Zo rijd ik af en toe een andere paardje, dat loopt eigenlijk overal langs, maar als ze schrikt kan ze er wel eens van door gaan (dit gebeurt zeer zelden) of loopt wat sneller ergens langs. maar ik heb liever dat ze dan met wat spanning vooruit lopen dan dat ze op de rem slaan en ze in zijn achteruit zetten of omdraaien en niet meer te sturen zijn..