Ik zoek wat advies. Sinds 3 maanden heb ik een volledig leasepaardje, een haflingermerrie van 6 jaar. Qua rijden/omgang gaat het super, maar tot nu toe zijn we altijd op het eigen terrein gebleven. (kleinschalige stalling aan huis, 3 paarden)
Nu zou ik graag een keer naar het bos of het strand willen met haar(samen met vriendin, trailer en haar paard), maar hoe weet je of je hier klaar voor bent met een nieuw paard? In de bak is ze vrij nuchter, schrikt bijna nooit en als ze schrikt is het een pas opzij en meer niet. In de omgang is ze ook braaf, heel soms een beetje eigenwijs, maar nooit gek. Ik doe ook wel eens wat grondwerk met haar en dan is ze ook heel braaf.
Wat is nou de beste aanpak voor zo'n rit in het bos/strand? Gewoon inladen en we zien het wel? Of kan je dat beter op een andere manier opbouwen o.i.d.? Ik was al van plan om op een zondagmorgen eens buiten te gaan lopen langs de weg, kijken hoe ze reageert. Veel informatie hebben we helaas niet van de vorige eigenaresse, ze moest met spoed weg. De huidige eigenaren vinden alles prima en achten mij verantwoordelijk genoeg om goede keuzes te maken. (ben 21 trouwens)
Hoe hebben jullie dit gedaan met een nieuw paard? Do's en dont's? Langzaamaan of in het diepe springen?
(ps ik reageer vanavond weer, ben nu naar stal
)