Wanneer klaar voor buitenrit? (met trailer op pad)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ivdl

Wanneer klaar voor buitenrit? (met trailer op pad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:54

Beste bokkers,

Ik zoek wat advies. Sinds 3 maanden heb ik een volledig leasepaardje, een haflingermerrie van 6 jaar. Qua rijden/omgang gaat het super, maar tot nu toe zijn we altijd op het eigen terrein gebleven. (kleinschalige stalling aan huis, 3 paarden)

Nu zou ik graag een keer naar het bos of het strand willen met haar(samen met vriendin, trailer en haar paard), maar hoe weet je of je hier klaar voor bent met een nieuw paard? In de bak is ze vrij nuchter, schrikt bijna nooit en als ze schrikt is het een pas opzij en meer niet. In de omgang is ze ook braaf, heel soms een beetje eigenwijs, maar nooit gek. Ik doe ook wel eens wat grondwerk met haar en dan is ze ook heel braaf.

Wat is nou de beste aanpak voor zo'n rit in het bos/strand? Gewoon inladen en we zien het wel? Of kan je dat beter op een andere manier opbouwen o.i.d.? Ik was al van plan om op een zondagmorgen eens buiten te gaan lopen langs de weg, kijken hoe ze reageert. Veel informatie hebben we helaas niet van de vorige eigenaresse, ze moest met spoed weg. De huidige eigenaren vinden alles prima en achten mij verantwoordelijk genoeg om goede keuzes te maken. (ben 21 trouwens)

Hoe hebben jullie dit gedaan met een nieuw paard? Do's en dont's? Langzaamaan of in het diepe springen?

(ps ik reageer vanavond weer, ben nu naar stal :D )

Nickeltje

Re: Wanneer klaar voor buitenrit? (met trailer op pad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:55

Hoe staat nu nu gestald? Kun je daar in de omgeving als uitstappen bijvoorbeeld een blokje om rijden?
Om op die manier een keertje te polsen hoe ze zich van haar bekende erf af gedraagt?

En kun je als je naar een bos ofzo gaat, afspreken om met iemand mee te rijden wiens paard zeker makkelijk en rustig is?
Dat kan namelijk enorm veel helpen...

ivdl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:59

Ze staat op een privé stalling aan huis met een paard en een shetlander. Deze stal ligt aan een best drukke weg en aan de andere kant een groot kanaal, niet ideaal dus. Vandaar de keuze voor de zondagmorgen, rustig op de weg.

Paard van mijn vriendin is wel gewend aan ritjes buiten, maar is wel een racemonster als het mag. Daar twijfel ik dan nog over.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:01

Hoiii

de trailer in en uit gaat allemaal goed?
Ik zou inderdaad op zondagochtend in de buurt eens rondje gaan stappen.
Kijken hoe het paard buiten reageerd.
Ze zijn altijd meer wakker.
Dan heb je al een beeld en ga je straks ook zekerder op pad.
Gaat het goed kan je het proberen twijfel je ga dan vaker op de zondag een blokje om en wacht bv een half jaar om het verderop te gaan zoeken.

gr

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:03

Je kunt het beste met een paard mee rijden die niet snel onder de indruk is en zich niet laat ophitsen door een wat drukker paard.
De mijne bijvoorbeeld blijft heel rustig ook al staat die van mijn vriendin naast haar te stuiteren.
Mijn Fjord daar en tegen laat zich wel ophitsen en gaat ook staan dribbelen wat het geheel sneller onrustiger maakt.
Je weet nl nog niet hoe je haflinger gaat reageren. Mijn Fjord is heel braaf/relaxed in de bak, ook alleen buiten. Maar zodra ik met andere ben is ze heel anders en heb ik af en toe mijn handen er aan vol om haar bij mij te houden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 07:52

ik zou zo wie zo met andere paarden gaan. Als ik een jong paard heb die nog niet op buitenrit geweest is gaan wij altijd met een groepje. Ze nemen elkaar dan mee en geven onderling al aan dat er weinig eng is.
vorig jaar zo drie paarden mee gehad en allen probleemloos ook in het iets drukkere verkeer en door de drukke dorpskern.