Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chevyy

Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:25

Hoi, ik heb een vraag. Mijn paard (en ik trouwens ook) genieten erg van buiten rijden, maar er is 1 probleem. Als ik alleen buiten wil rijden gaat hij staken. Hij stapt wel gewoon vlot de parkeerplaats af, hij stapt dan een paar meter de weg die ik hem heb ingestuurd en dan stopt hij opeens en probeert hij om te draaien. Hij is niet bang ofzo, hij heeft gewoon de hele tijd zijn oortjes naar voren. Als ik hem aanspoor gaat hij achteruit. (ik ben zelfs een paar keer bijna in de sloot beland omdat hij achteruit richting de sloot liep, ik hem aanspoorde waarbij hij nog verder achteruit ging.) Na een tijdje lukt het me wel om hem naar voren te krijgen, soms loopt hij dan de hele weg gewoon door, soms loopt hij een paar meter en stopt dan weer. Als ik na een half uur prutsen het zat ben stap ik af, loop een stuk (paar meter) met hem aan de hand en stijg daarna weer op. Meestal loopt hij dan een paar meter en gaat dan weer staken. Als ik met iemand anders buiten ga rijden loopt hij achter dat andere paard aan, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid ernaast en al helemaal niet ervoor. Hij weigert dan gewoon om ernaast te gaan lopen. Alleen op het strand wil hij ernaast en voorop, in het bos niet. Het gaat in m'n eentje nu wel een beetje beter, ik rij iedere keer de zelfde route met hem. Hij staakt nog wel, maar minder en ook minder lang. Maar ik hoef niet te proberen om een andere route te nemen, want dan gaat hij meteen weer staken. Maar ik draai nooit om als hij gaat staken, zo koppig ben ik wel. Maar hij geniet wel van het buiten rijden op de momenten dat hij niet staakt, want hij loopt altijd heel ontspannen met z'n oortjes naar voren, is totaal niet schrikachtig enzovoort. Hij is ook gewend aan het verkeer en er totaal niet bang van. Hij reageert niet eens als een grote tractor hem inhaald. Op de terugweg staakt hij nóóit. Dus heeft iemand tips voor mij en mijn paard?

frankiej

Re: Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:28

is waarschijnlijk een dominantieprobleem. wij hebben er hier ook een. flink hard aftuigen helpt wel en dan bedoel ik echt hard. zelf niet erop zitten maar ernaast blijven anders heb je kans op steigeren of weet ik allemaal wat

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:30

Denk dat je wat strenger moet zijn, niet gelijk heel boos worden maar wel duidelijk laten merken dat het echt moet.
Je zegt dat het geen angst is dat ie dus kliert, dan helpt het alleen als je hem de baas wordt :)

Chevyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:36

Ooh ik ben echt heel boos op hem geweest hoor, echt heel boos, maar hij gaat er alleen maar harder van achteruit..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:39

ik heb preceis het zelfde probleem :j ik volg dit dus even

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:41

Joh, dat klinkt precies als mijn fjord :j
Ik heb het zo goed als opgelost gekregen door oefenen, oefenen, oefenen. (heeft mij ongeveer 3 kwart jaar gekost)
Hij staakt nu alleen nog 1x als we langs de weides weggaan (niet langs de weides is helemaal geen staking meer) en verder niet meer.
Maar het niet voorop of naast een ander paard willen blijft wel een puntje.
Rij meestal alleen dus echt hinderlijk is het niet. En als ik samen met iemand rij probeer ik er wel altijd even op te oefenen.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:44

dat probleem heb ik een week of wat geleden ook gehad met mijn verzorghaffie, slaan schoppen lief vragen, niets hielp. tot ik van de week het gruwelijk zat was en terwijl ik erop zat in haar oor brulde dat ze moest lopen :o daar had ze het even niet van terug, heb het nog twee keer moeten doen en van de week liep ze zonder ook maar een keer te aarzelen braaf van en naar de bak (half uurtje onder het zadel heen en terug) het begon met halverwege op een buitenrit staken en op een gegeven moment kwam ik het erf zowat niet af.
dus ik zou zeggen probeer eens met een flinke brul je paardje te overbluffen. zorg wel dat je het ondersteunt met beenhulpen ;)

Chevyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:07

Dat heb ik nog niet geprobeerd, misschien helpt dat :-) maar met dit slechte weer ga ik voorlopig nog even niet naar buiten

jumala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:14

Mijn fjord.is is 8 jaar en ik heb haar vanaf haar derde jaar.nooit gaf ze problemen met buitenrijden.ze wilde wel eens traag wegstappen.maar we gingen vaak alleen soms door een winkelcentrum en zelfs over de markt.en door de polder.maar nu.staat ze weer op het land en wil ze eerst poepen dan gaat ze mee.op straat gaat ze stil staan.en als ik haar op haar kont een klein tikje geef gaat ze omhoog of achteruit het maakt voor mij geen indruk.ben niet bang.maar het word wel vervelend.helemaal als ze lang stilstaat midden op de weg.nu heb ik haar vanmiddag op haar hals getikt niet hard maar wel vol overtuiging.ze liep weer.ik heb haar nooit met zweep gereden.ja op me zadel getikt dat hielp vaak.nu werd ik boos.vaak moet ze poepen als ik haar haal maar als het niet lukt.en het oo straat niet gaat.drijf ik haar nu toch wel door.als ik de andere kant op ga.gaat ze achteruit en omhoog.dus ik ga zoeken.hoe ik haar vooruit krijg.ik heb het wek eens erger gehad met ijzers .daar deed ze echt geen stap mee.wel 8 keer grprobeerd.toen de ijzers eraf waren liep ze weer.laatst had ze een geiriteerde stralen deed ze ook geen stap.met hoefschoenen wil ze altijd wel lopen.maar nu dit. Ik ben nie.t van. plan om af te stappen.eng vind ik het niet.maar ik hoop dat ik erachter kom wat haar probleem is.haar oren blijven naar voren.ik vind het wel lachwekkend.ook lijkt het woord kom.op om.ze begrijpt om .dus ik moet niet zeggen kom nou.nee moet zeggen stappen ga je mee.

jumala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:40

Dat brullen ga ik ook eens proberen.bedankt.en haar duidelijk maken dat ze nergens op hoeft te wachten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:22

Onze oude KWPN'er deed dat ook. Enige wat bij hem hielp is flink op druk rijden (continu been eraan, van de hand af rijden) en duidelijk de leiding nemen. Als hij duidelijk overwicht voelde ging het in 90% van de gevallen goed. en had ik alleen de eerste paar 100 meter kans op een stilstaand paard (of bij een plas water :+ ). Ik probeerde altijd het stilstaan voor te zijn. Ging hij toch stilstaan dan was ik niet lief, en kon hij een flinke tik verwachten. Ging hij dan de goede kant op prees ik hem de hemel in. Liep hij toch achteruit of kwam hij omhoog zette ik hem een tijdje stil met zijn hoofd de kant op waar ik heen wilde gaan, en dan begonnen we opnieuw. Schreeuwen of brullen heb ik nooit gedaan, daar help je jezelf en je paard alleen maar over de zeik mee is mijn ervaring.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:34

Ik heb meerdere van zulke paarden gehad, liepen gewoon achteruit de sloot in. Flink de zweep erover en blijven slaan tot je zowat in rengalop vooruit galoppeert, en dan bij elke aazeling met been komen en geen reactie is een flinke mep. Ze moet dan gelijk reageren op de tik anders blijf je weer slaan tot ze in rengalop zit.
Even heel hard, maar zo leer je ze het af. Vooral jonge paarden gaan dit proberen is mijn ervaring.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:35

lovemario schreef:

hem in zijn achteruit er langs sturen;) helpt bij die van mij wel

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:37

Beauty_J schreef:
lovemario schreef:

hem in zijn achteruit er langs sturen;) helpt bij die van mij wel

Zou ik niet doen, dat hebben ze super snel door waardoor je kan krijgen dat ze gaan steigeren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:39

Je hebt waarschijnlijk gewoon een onzeker volgpaard. Mijn paard doet het ook, maar IK bepaal waar we heen gaan en als ik naar de Noordpool wil heeft ze maar gewoon mee te gaan. Als ze staakt probeer ik het eerst met been op te lossen. Lukt dat niet krijgt ze een tik met de zweep. Net zolang tot ze loopt. Als ze dan loopt wel goed belonen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:31

Bij een echte staker helpt achteruit erlangs gaan niet hoor, die komen idd omhoog, draaien snel om of gaan nog harder achteruit de andere kant op. Die van ons was slim genoeg om dat niet te pikken. Ik heb het iets anders neergezet als CK88 maar idd meppen werkt vaak wel het best als er geen angst in het spel is. Als ze uiteindelijk WEL de goede kant oplopen prijs je ze de hemel in.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:03

nou achteruit wou bij de mijne wel... nja en we hebbe bij 1tje is een keer een vriendin er bij laten lopen en als die achteruit ging een mep met de zweep achter op zn billen... en toen sprong die echt wel naar voren.. maar hem in elkaar slaan vind ik NOT done...

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:09

CK88 schreef:
Ik heb meerdere van zulke paarden gehad, liepen gewoon achteruit de sloot in. Flink de zweep erover en blijven slaan tot je zowat in rengalop vooruit galoppeert, en dan bij elke aazeling met been komen en geen reactie is een flinke mep. Ze moet dan gelijk reageren op de tik anders blijf je weer slaan tot ze in rengalop zit.
Even heel hard, maar zo leer je ze het af. Vooral jonge paarden gaan dit proberen is mijn ervaring.

Ik snap deze reactie helemaal maar vroeg me af hoe je dat gaat doen als je de eerste km over een verharde weg moet?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:38

nickynicole schreef:
CK88 schreef:

Ik snap deze reactie helemaal maar vroeg me af hoe je dat gaat doen als je de eerste km over een verharde weg moet?

nou ik snap deze reactie ook niet... beter slaan ze jou net zolang tot jij er bij neervalt ofzo!! :(
mgoed dit zijn de echte ruiters he;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:49

Er staat toch nergens dat het paard in elkaar geslagen wordt? Je kan beter een keer een echt flinke mep verkopen dan halfzacht te reageren, en vervolgens in de sloot belanden. Als been niet werkt, en een normale tik ook niet helpt dan moet je een nog duidelijkere hulp geven. Is wel per paard afhankelijk, het paard wat we nu hebben hoef je alleen maar aan te raken met de zweep en dan vlieg je. Sommige paarden zijn helaas niet zo gevoelig. Het ziet er niet vriendelijk uit, maar als het werkt en je daarna het paard kan belonen en vervolgens wel fijn ontspannen kan buitenrijden heb ik niks tegen 1 of meer flinke meppen. En ja, dat kan ook langs de weg. Daar wil je helemaal niet dat een paard stil gaat staan of achteruit gaat lopen. Maar goed, het beste blijft imo het gedrag voor zijn.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:52

elke reactie heeft een oorzaak') dus ook het staken.. zoek de oorzaak dan vind je de oplossing!.. maar slaan is geen oplossing.. een paard doe je dingen samen mee.. en die dwing je niet..

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:59

@ Beaty: Ik ben al 10 jaar bezig mijn merrie van nu 17 jr op een normale manier het erf af te krijgen. Na veel geduld en consequent handelen is dit ook gelukt. Tot iemand op mijn paard heeft gepast en dit 1x niet heeft gedaan. En ik dus weer terug bij af was. Na in de sloot te hebben gelegen, onderuit op asfalt etc.. heb ik mijn buik er van vol en dus opgegeven. En voor de duidelijkheid we zijn wel klasse I endurance want op vreemdterrein is er GEEN probleem. En als een paard zonder probleem 30 km kan lopen met een gemiddelde snelheid van 13 km/u geloof ik niet dat er een ander probleem is dan IK WIL NIET WEG BIJ MIJN HUIS/KUDDE...

En zachte heelmeesters maken stinkende wonden... Duidelijk zijn maar wel direct reageren. Dus geen reactie op been is een tik bij met de zweep en vooruit blijven denken met je handen en zit.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:18

nickynicole schreef:
CK88 schreef:

Een paard kan best een stukje galopperen over de harde weg, gaat ie niet dood van. Het punt is dat je overtuigd moet zijn, er is geen andere weg mogelijk alleen vooruit!

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:26

Meteen als hij stopt een megamep, geen seconden later.
Ik zou het staken opzoeken om het af te leren.
Als hij bokt of stijgert op je zweep, Nog een mep tot hij loopt.
Als hij niet luisterd, gewoon blijven meppen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:07

brownhorse schreef:
Meteen als hij stopt een megamep, geen seconden later.
Ik zou het staken opzoeken om het af te leren.
Als hij bokt of stijgert op je zweep, Nog een mep tot hij loopt.
Als hij niet luisterd, gewoon blijven meppen.

Dit zijn geen geliefde bokt-uitspraken :o