paard stopt niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

paard stopt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 01:42

Haaii, op buitenrit wil mijn pony soms niet stoppen, of ik nu met of zonder bit rijd met geen van de optomingen stopt hij als ik het wil, soms voel ik me dan echt niet veilllig, vandaag wou hij weer niet stoppen, en dat is echt heel vervelend weet iemand hier een oplossing voor?
Ik wist niet of het hier goed stond, zo nietwil iemand het dan verplaatsen.
xxx Amigo20

lautje1996

Re: paard stopt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:11

Misschien zou je er een hulpteugel aan kunnen doen martingaal,thiedeman of slof zodat je meer controle heb

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:47

En in de bak?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:01

lautje1996 schreef:
Misschien zou je er een hulpteugel aan kunnen doen martingaal,thiedeman of slof zodat je meer controle heb

Tuurlijk, hoe ging het ook alweer? Waar de kunde van de ruiter stopt beginnen de hulpteugels?

Voordat je naar buiten gaat moet je de pony onder controle hebben, zo niet dan moet er gewoon extra geoefend worden in een afgezette ruimte. Dit kan de bak zijn, maar ook een flink weiland om wat meer een buitenrij-effect te creëren.

Ga constant oefenen met remmen. Wordt je bewust van je ademhaling en je zit op het moment dat je langzamer wil.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:04

mijn paard stopt als je hoooo zegt. dat is een tijd oefenen maar oefening baart wel kunst. ik ben het eens met fjordnina. oefenen oefenen oefenen dus en de hulpteuegels lekker in de kast laten liggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:28

Ik zou even niet meer buitenrijden tot je de volledige controle hebt, een goede rem is (naast een verkeersmak paard) het belangrijkste bij veilig buiten rijden. Ben idd ook wel benieuwd hoe je pony in de bak is.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:32

Ik ga mee met de persoon boven me, eerst in de bak de rem er op zetten, dan in bijvoorbeeld de wei, voordat je naar buiten gaat. zeker niet met hulpteugels gaan aanklooien, ook met martingaal en slof kan een paard gewoon doordenderen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:17

lautje1996 schreef:

Inderdaad, of je gooit een anker uit.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:22

Remmen doe je met je houding, zit en ademhaling en dan pas met je hand. Misschien kan iemand je hier een keer mee helpen. Probeer in de bak te oefenen in het stoppen zonder teugels en als hij stop de hemel inprijzen!
Mocht je dan buitenrijden en hij heeft weer zo´n bui, hou je hoofd erbij en eerst zit, ademhaling, houding etc. onder controle.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:26

ik heb hetzelfde met mijn merrie, al word zij op verzoek van de eigenaar met een hulpteugel gereden... De mijne heeft het omdat ze het soms te eng vind en zolang ik naast dr loop vind ze vertrouwen in mij, maar als ze alleen is voor haar gevoel en ik dus op haar rug zit dan vind ze het eng, ze wilt dan dus ook de rem vergeten maar in de bak en vanaf de grond geen moeite mee.

Ik loop nu al vaker aan de hand en doe veel grondwerk en hoop van de zomer weer naar buiten te kunnen

janee1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:27

ja ik denk ook dat je eerst moet zorgen dat je paard goed luistert, en dan kun je er lekker mee naar buiten

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:28

Kuggur schreef:
lautje1996 schreef:

Inderdaad, of je gooit een anker uit.

Waarom moet er nou zo overdreven gereageerd worden? Het gaat toch over het probleem van TS,zeik anderen dan niet zo af? Ieder heeft zijn eigen mening. :')

Ik zou inderdaad doen wat de andere ook zeggen. In een weilandje oefenen ofzo. Hulpteugel zal in dit geval denk ik inderdaad niet helpen. Je kan inderdaad hem ook leren om op commando te laten stoppen en op je zit! Veel rijden niet op hun zit en nemen alleen terug op de teugels. Als jij zwaar gaat zitten enz, mindert hij dan?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:30

AlexandraM schreef:
ik heb hetzelfde met mijn merrie, al word zij op verzoek van de eigenaar met een hulpteugel gereden... De mijne heeft het omdat ze het soms te eng vind en zolang ik naast dr loop vind ze vertrouwen in mij, maar als ze alleen is voor haar gevoel en ik dus op haar rug zit dan vind ze het eng, ze wilt dan dus ook de rem vergeten maar in de bak en vanaf de grond geen moeite mee.

Ik loop nu al vaker aan de hand en doe veel grondwerk en hoop van de zomer weer naar buiten te kunnen

Mijn complimenten! Grondwerk is heel goed voor de verstandhouding. Mijn paard heb ik nu anderhalf jaar en in het begin ging hij wanneer ik alleen buiten ging rijden op de terugweg ook met het gas erop. Grondwerk heb ik vanaf dag 1 gedaan en hij begreep redelijk snel dat ik zijn leider ben en hoef ik er nooit meer af op de terugweg, omdat de rem zoek is.
Succes!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:31

Nee, het gaat niet om het probleem. Je moet terug gaan kijken.

Hoe word het probleem veroorzaakt? Waarom stopt je paard niet? Is dat al boven water? Dan ga je naar een oplossing zoeken, en een hulpteugel is geen oplossing, maar een verduistering van het betreffende probleem.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:32

wat je ook doet, ik las dat iemand een slofteugel opperde, please niet doen. levensgevaarlijk. als je per ongeluk toch te hard met de slof inwerkt kan je wel over de kop gaan als je flink vaart hebt.
martingaal of thiedeman zie ik geen kwaad in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:36

Amigo20 schreef:
Haaii, op buitenrit wil mijn pony soms niet stoppen, of ik nu met of zonder bit rijd met geen van de optomingen stopt hij als ik het wil, soms voel ik me dan echt niet veilllig, vandaag wou hij weer niet stoppen, en dat is echt heel vervelend weet iemand hier een oplossing voor?
Ik wist niet of het hier goed stond, zo nietwil iemand het dan verplaatsen.
xxx Amigo20

Is dit alleen een probleem in galop of ook in stap en draf? Enig idee waarom je pony niet wil stoppen? Enthousiasme, angst, pijn (zadel b.v.)?
Oefenen is wel leuk gezegd, maar als het angst of pijn is, heeft dat geen nut. Dan zul je een andere insteek moeten gebruiken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:41

Terug rijden op je zit en ademhaling is niet altijd mogelijk.
Ben het wel eens met he bovenste dat het vooral oefenen is, maar soms zijn er factoren waardoor een paard weer terug wil naar huis.
Wij hebben ook zo'n joekel als hij op buitenrit terug wil, dan wil hij terug naar zijn merrie! Met een beetje overtuigingskracht door hem aan de teugel mee te nemen als sleeppaard lukt het aardig om het weer recht vooruit te krijgen.

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:55

fjordnina schreef:
lautje1996 schreef:

Tuurlijk, hoe ging het ook alweer? Waar de kunde van de ruiter stopt beginnen de hulpteugels?

Voordat je naar buiten gaat moet je de pony onder controle hebben, zo niet dan moet er gewoon extra geoefend worden in een afgezette ruimte. Dit kan de bak zijn, maar ook een flink weiland om wat meer een buitenrij-effect te creëren.

Ga constant oefenen met remmen. Wordt je bewust van je admhaling en je zit op het moment dat je langzamer wil.

Er staat niet bij op welk niveau ze rijd ik neem aan dat ze eeen gevordeRde ruiter is

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:24

Eerst in de bak gewoon aan het touw oefenen. Steeds een stukje lopen en dan weer HOO zeggen.
Stopt je paard, dan belonen. Paar keer herhalen en dan stoppen of gaan rijden.
Luistert je paard niet, dan steeds wat meer druk op het touw zetten.

Als ie het commando HOO goed kent, dan kun je dat ook toepassen als je erop zit, in combinatie met je teugels.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 20:27

Bedankt allemaal, ik zal even wat meer info geven.
Sinds ik hem heb doet ie al. Moeilijk met stoppen, alleen in het begin reed ik meestal in de wei/bak, maar daar stopt ie gewoon normaal en met longeren reageert ie op het commando hoooo, en ik doe ook VD met hem. Maar als ik ga buitenrijden reageert hij niet goed op teugelhulpen, of ik nou met of zonder bit rijd of met. Of zonder zadel, dat maakt niet uit, het probleem blijft er, dus aan het tuig zal het niet liggen, hij wil altijd graag zijn eigen kant op of omkeren, en het maakt niet uit of het in stap draf of galop is hij wil niet goed stoppen in welke gang dan ook, en hij is ook niet alleen want ik rijd altijd samen met me buurmeisje.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:53

hulp teugeltje er aan of zo of er een keer een andere ruiter op zetten met wat meer ervaring naar buiten

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:16

Mijn nichtje heeft er een keertje op gereden en die rijd in gevorderd en hij is er toen met haar vandoor gegaan, dus dat is niet echt een. Idee, een hulpteugel. Wil ik wel proberen, maar wat voor hulpteugel kan ik dsan het best gebruiken?

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:52

Een thiedeman misschien heb je toch meer controle ,een slof is wat 'scherper'

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:11

Teruggaan naar de basis? Tijdelijk niet rijden en veel grondwerk doen, bezig gaan met jouw lichaamstaal.

Goia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:06

Ik denk dat grondwerk met jouw paard wel zou kunnen helpen, heb er persoonlijk geen ervaring mee maar heb er al veel goede dingen over gehoord =)
En zouden stemhulpen aanleren (aan de longe aanleren) ook niet helpen ?
Ook heb ik al gelezen over de one rein stop, maar ik denk enkel bitloos te gebruiken