Paard staakt op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Paard staakt op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:01

Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden een heel lief, leuk nieuw paardje. Thuis in de bak het liefste paard wat er is, je kunt er een klein kind achterstevoren op zetten, en dan draaft ze nog netjes haar rondjes. Maar stiekem is ze ook erg ongeduldig en een echte driftkikker.

Alleen op buitenrit, is ze erg braaf, wel kijkerig maar ze loopt netjes door. Soms stopt ze even om iets te bekijken, maar als ik aandrijf loopt ze weer netjes door. We zijn nog niet alleen naar het bos geweest. Maar een rondje door het dorp, of door de polder doet ze keurig. Storm en keiharde wind vind ze vreselijk, dus dan ga ik niet buitenrijden.

Met mijn vriendinnen ga ik wel vaak het bos in. Het probleem is, dat als ze achter rijdt, ze erg heet wordt. Mevrouwtje ongeduld loopt namelijk liever voorop zodat ze zelf het tempo kan bepalen. Ze heeft het ook nog wel moeilijk met de zware zand paden, dat was ze niet gewend. Dus ze vind het moeilijk om het constante tempo van haar voorganger aan te houden. In stap houdt ze zelf netjes afstand, maar in draf en galop gaat ze enorm lopen douwen, waardoor ik haar de hele tijd moet inhouden. Ook als we in haar tempo proberen te rijden, blijft ze dit doen. Ik ben hier wel mee aan de slag gegaan en het gaat al steeds beter, alleen als we galopperen dan heeft ze het nog heel erg. Ze schiet zich af als een kanon en gaat met haar hoofd in de kont van onze voorganger lopen.

Voorop in de groep is ze veel beter op haar plek. Ze loopt het grootste gedeelte netjes haar rondje. Maar als we ergens aankomen waar "iets " is, en ze besluit niet meer verder te willen, krijg ik haar met geen mogelijkheid meer vooruit! Ze weigert, gaat achteruit lopen, en gaat slaan naar achteren. ( ze heeft sowieso erg last van losse beentjes ) Niet zo leuk als er een lief paard achter je loopt. Natuurlijk geef ik haar dan ook op haar donder en krijgt ze een tik met de zweep. Als reactie daarop trapt ze gelijk weer naar achter. Als ik mijn zin doordrijf, gaat ze steigeren en omdraaien.

Ik dacht, dan ga je maar achteruit erlangs, en probeerde haar achteruit het pad op te sturen. Dat eindigde in een enorme bok. Dus ik haar weer met haar snufferd de goede kant op gezet, weer op haar donder gegeven, en weer steigeren....Zucht............
Uiteindelijk is mijn vriendin voorop gaan rijden, en hebben we 20 meter verder weer omgewisseld.

Dit grapje heeft ze nu al 3 keer gehad. Weet niet zo goed wat ik eraan moet doen. Boos worden, slaan schoppen heeft een averechts effect. Maar ben bang dat ik haar nu steeds haar zin geef en dat is ook niet goed. Het Schoorlse duin is nou niet echt de beste plek om dit uit te gaan vechten met je paard. Als je op een weggetje loopt waar het aan twee kanten 2 meter afloopt, of je op een helling omlaag of omhoog staat, moet je niet gaan knutselen met een steigerend paard.

Iemand tips of advies? Graag niet in de richting van grondwerk/ dressuur werk. Zover kan ik zelf ook wel denken, maar dat zit dus allemaal wel goed bij ons. Er zijn ook geen lichamelijke problemen aan de orde.

Caira

Re: Paard staakt op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:06

Àls je grondwerk goed zit, stap af, en ga aan de gang!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:11

Ja? Denk je? Dat wilde ik ook doen! Maarja dan zijn er twee dames mee en die zeggen : Dat moet je nooit doen! En dan ga je toch twijfelen. Als ik afstap loopt ze zo mee. Op de grond doet ze alles voor me. Net een hondje.

Denk je niet dat het grapje dan aan de gang blijft? Dat ik dan elke keer kan afstappen? Dan zeiden de dames namelijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:13

zo ben ik ook opgevoed idd, maar inmiddels weet ik beter. Een paard staakt nooit zomaar, blijkbaar is er iets erg eng zo eng dat ze er gewoon niet langs durft. Als jij haar op de grond vertrouwen kunt geven en ze er dan wel langs gaat is dat toch prima? Beter dan met elkaar vechten wat nergens toe leid.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:20

Nou dan ga ik dat gewoon doen ook! Want dat denk ik zelf namelijk ook. Alleen als er twee mensen die al 30 jaar paardrijden zeggen dat je dat absoluut niet moet doen.... Dan ben ik ineens niet zo zeker mee van mezelf.

Maar het gekke is, dat als ik weet waar ze niet langs wil, een vlag, een molen weet ik veel wat, dan komen we er meestal wel uit. Want dan snappen we elkaar.

@ Ciara: Waar ze het vandaag en vorige keer had, is in het bos evenredig aan het voet/fietspad, bij het verbrande stuk van 2 jaar terug. En ik zag helemaal niets, geen gekke boom, takjes whatever. Geen idee dus waarom ze er niet langs wilde. Maar zou ze die brandlucht misschien nog kunnen ruiken?

De andere paarden hebben er totaal geen last van, maar die komen daar ook 4 keer per week langs.
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 20-12-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:27

gewoon lekker negeren. :D
als ze stilstaat dan laat je haar gewoon staan, maar verder wel begrenzen ,ze mag niet acheruit of zijwaarts,alleen vooruit.
je doet niks,laat haar maar even kijken naar dat wat ze eng vind en ga ondertussen met iemand anders uit je groepje kletsen of een liedje zingen ofzo. :P
hoe meer jij er een drama van maakt hoe meer je paard op je reageerd en dat werkt toch niet.
en een paard ergens langs slaan vind ik ook totaal onnodig,met slaan bevestig je dat er op dat moment echt iets is en dat werkt averchts

mooiste is als er iemand uit jouw groep een paard heeft wat er wél langs wil.
laat die dan voorop gaan en dan volgt jouw merrie vanzelf en hoef je dus helemaal niks te doen

mijn pony deed het vroeger ook,zag wat engs en een tik met de zweep leverde mij een bok of steigerpartij op.
dus liet ik hem dan gewoon maar staan, na enkele tellen,of minuten waarin ik dan wel met stem hem wat aanspoorde: "toe maar,goed zo stap maar door!" dan zag mijn pony wel dat er nik was en stapte hij uit zichzelf wel door.
dus benen er af,geen zweepgebruik,alleen aanmoedigen met je stem

gewoon de volgend ekeer wat meer tijd uittrekken voor je ritje en laat haar maar lekker staan.
paard komt er vanzelf wel achter dat er niks is en dan stapt ze wel door

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:31

Nou een ander paard volgend doet ze wel. Maar dan geef ik haar naar mijn idee haar zin, en los ik niets op.

Hoe voorkom ik dat mijn paard achterwaarts gaat?

Haar stil laten staan heb ik ook geprobeerd, ff wachten...kletsen. En dan drijf ik zachtjes aan, maar gaat ze gelijk weer in de achteruit en slaan naar achteren. Zoetje woordjes helpen dan ook niet. Zij heeft dan eerder zo iets van : Zie je wel dat het hier niet pluis is! Mijn baas doet ook raar.

Een olifant vergeet nooit niets, nou dat paard van mij ook niet. Die vergeet echt niet dat ze eigenlijk niet verder wilde. Volgens mij sta ik er met sint juttemis dan nog. :=
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 20-12-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:34

Blijven staan werkt voor ons ook nooit... Wat voor ons wel werkt is steeds hele zachte tikjes geven met de zweep. Dat irriteert haar en dan wil ze wel vooruit. Als ze vooruit gaat natuurlijk stoppen. Wel proberen te begrenzen en als ze weer stopt herhalen. dan hebben ze het snel genoeg door!

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:35

Ik herken m'n eigen paard hier wel een beetje in. Hij wil ook het liefst voorop en heeft dezelfde manier van staken alleen dan bokt hij niet maar steigert heel laag. Ik denk dat jouw paard een andere reden heeft. Die van mij heeft bijv. een hekel aan stilstaan en als er genoeg van heeft wil die regelrecht naar huis.
Achteruit de goede kant op heeft bij mij geholpen, maar wat ook kan helpen is wachten tot ze weer vooruit gaat. Blijft ze staan benen zachtjes aanleggen totze vooruit gaat. Gaat de dan achteruit niet je benen weghalen en weer wachten tot ze vooruit gaat. Je hebt er veel geduld voor nodig en een geduldige vriendin met een geduldig paard ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:37

rensiepensie schreef:
Nou een ander paard volgend doet ze wel. Maar dan geef ik haar naar mijn idee haar zin, en los ik niets op.

Hoe voorkom ik dat mijn paard achterwaarts gaat?

Haar stil laten staan heb ik ook geprobeerd, ff wachten...kletsen. En dan drijf ik zachtjes aan, maar gaat ze gelijk weer in de achteruit en slaan naar achteren. Zoetje woordjes helpen dan ook niet. Zij heeft dan eerder zo iets van : Zie je wel dat het hier niet pluis is! Mijn baas doet ook raar.

Een olifant vergeet nooit niets, nou dat paard van mij ook niet. Die vergeet echt niet dat ze eigenlijk niet verder wilde. Volgens mij sta ik er met sint juttemis dan nog. :=

ja maar de aanhouder wint!
zou het toch echt proberen hoor, ze loopt uiteindelijk toch wel,je moet net wat slimmer zijn dan je paard he :D ;)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:45

@ kim345 Maar die van mij doet voor elke aanraking een stap naar achter en een trap achteruit. Als er andere mensen achter je staan is dat erg lastig.

Het begint redelijk. Maar wordt steeds linker. Eerst stoppen, dan achteruit, dan slaan, dan laag steigeren, dan heel hoog steigeren, Dan heel hoog steigeren en omdraaien. Dan kan ik of weer omdraaien en van voor af aan beginnen. Of achteruit het pad op sturen, wat resulteerde in een enorme rotbok met twee achterbenen de lucht in.

Als zij lang stil moet staan wordt ze ook ongeduldig, maar als ik haar laat halt houden en ze moet blijven wachten dan gaat ze dus ook achteruit lopen en achteruit slaan als ze het zat wordt.

@ellepel. Ja ik heb het uiteraard geprobeerd! Maar het werkt niet op dat moment. Als ze zo is dat werkt het averechts. In de bak met longeren e.d. is het wel een paard wat werkt voor beloning en goedkeuring en harder gaat lopen voor een lief woordje, en niet voor de zweep of een schreeuw. Dus ik snap wat je zegt. Maar op deze momenten helpt het niks.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:50

En hoe voorkom ik dat mijn paard achterwaarts gaat op zo'n moment? Even wachten werkt echt niet. Zodra ze merkt/voelt dat ik vooruit wil, gaat ze uit zichzelf zonder druk in de achteruit en naar achter slaan.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:52

Ja ik ken het rensiepensie, mijn pony doet hetzelfde trucje.
Het is ook niet de bedoeling te slaan maar steeds zachtjes je zweep laten vallen zegmaar.
Je moet wel stevig zitten dan want soms willen ze wel eens een bok geven.
Maar aanhouder wint, dat heb ik inmiddels wel door

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:58

Wat bij mijn paard heeft gewerkt is hem om draaien

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:02

kim345 schreef:
Ja ik ken het rensiepensie, mijn pony doet hetzelfde trucje.
Het is ook niet de bedoeling te slaan maar steeds zachtjes je zweep laten vallen zegmaar.
Je moet wel stevig zitten dan want soms willen ze wel eens een bok geven.
Maar aanhouder wint, dat heb ik inmiddels wel door

Als ik naar dat hoofd van jouw paard kijkt dan lijkt die zelfs ook wel een beetje op die van mij!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:12

ellepel schreef:
gewoon lekker negeren. :D
als ze stilstaat dan laat je haar gewoon staan, maar verder wel begrenzen ,ze mag niet acheruit of zijwaarts,alleen vooruit.
je doet niks,laat haar maar even kijken naar dat wat ze eng vind en ga ondertussen met iemand anders uit je groepje kletsen of een liedje zingen ofzo. :P
hoe meer jij er een drama van maakt hoe meer je paard op je reageerd en dat werkt toch niet.
en een paard ergens langs slaan vind ik ook totaal onnodig,met slaan bevestig je dat er op dat moment echt iets is en dat werkt averchts

mooiste is als er iemand uit jouw groep een paard heeft wat er wél langs wil.
laat die dan voorop gaan en dan volgt jouw merrie vanzelf en hoef je dus helemaal niks te doen

mijn pony deed het vroeger ook,zag wat engs en een tik met de zweep leverde mij een bok of steigerpartij op.
dus liet ik hem dan gewoon maar staan, na enkele tellen,of minuten waarin ik dan wel met stem hem wat aanspoorde: "toe maar,goed zo stap maar door!" dan zag mijn pony wel dat er nik was en stapte hij uit zichzelf wel door.
dus benen er af,geen zweepgebruik,alleen aanmoedigen met je stem

gewoon de volgend ekeer wat meer tijd uittrekken voor je ritje en laat haar maar lekker staan.
paard komt er vanzelf wel achter dat er niks is en dan stapt ze wel door

Helemaal mee eens!
Ik doe het precies zo.
Zo kan ik nu ook met m'n paard langs koeien en andere enge dingen (in haar ogen dan).
Heel veel tijd aan besteed in het begin.
Heel lang stilgestaan, zolang we maar niet teruggingen vond ik het goed.
En nu geeft ze er niks meer om.
Als ze nu iets eng vindt, gaat ze stilstaan, kijkt even, en dan krijg ik haar er wel langs.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:17

Nu je het zegt idd wel een beetje!

Maar ik heb het idee dat het paard van TS niet echt bang is...
Als je paard bang is idd gewoon laten kijken en stil blijven staan.
Is er misschien net een nieuw paard op stal gekomen?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:44

Nee, zij was het laatste nieuwe stal lid.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:53

Wat bij mijn merrie altijd helpt:
Is er iets waarvan ik al weet dat ze het eng gaat vinden (dat voel je wel aan je paard) Dan maak ik een overgang naar de draf (als ik op dat moment stap). Op het moment dat je de enge plek nadert gewoon lichte druk geven met been en van voor laat ik haar altijd los. Het kan mij niet zo veel schelen of ze er zijwaarts langs gaat of aan de andere kant van de weg. Het gaat er juist om dat ze er langs gaat.

Op het moment dat ik een eng iets nader dan zorg ik er voor dat ze juist tempo toe neemt, dus blijfen drijven met je benen en aanmoedigen met je stem. Ze een krachtige stem op. Wat ik altijd zeg is: TOE MAAR, VOORUIT! SCHIET EENS OP! KOM, HUP Krachtige korte woorden. Dat werkt altijd goed.

Als ik niet voorwaarts ga rijden op het moment dat er iets engs aan komt, dan gaat ze ook terug en vaak wil ze dan ook stoppen. Op het moment dat ik dan aandrijf dan gaat ze ook juist in de achteruit. En za stopt dan pas met achteruit lopen als ze niet meer achteruit kan. Zo hebben wij dus wel eens in een sloot gestaan.

Als het voorwaarts niet wil en ze staat stil dan stap ik gewoon af. Loop ik naast haar totdat we het enge voorbij zijn en stap dan weer op. Op dat moment drijven heeft dan geen zin, dat is bij mij wachten op ongelukken.

En wat Ellepel zegt, dat werkt helaas niet bij mij, dan sta ik na een uur nog stil hihi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:16

ik heb gewoon een lieve pony. :D :P

maar klopt wel wat je zegt mias, ik ben laatst met een stalgenootje wezen ridjen en die had een jong paard mee en die ging dus bij enge dingen ook over in draf,zo kreeg ze haar paard er vrij makkelijk langs :j

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:31

Caira schreef:
Àls je grondwerk goed zit, stap af, en ga aan de gang!

Mijn paardje deed precies hetzelfde. Ook alleen voorop. Gewoon onzeker en aan de hand durfde hij overal langs. Veel grondwerk is daar in de eerste weken aan vooraf gegaan. Met buitenrijden moest ik er onderweg soms wel 4 keer af, maar dan durfde hij overal langs. Nu anderhalf jaar later rijd ik in mijn eentje met hem buiten en hoef ik er niet meer af. Hij gaat stilstaan en kijkt. Ik zit niet aan de teugels en ook geen been. Na een 10tal seconden is hij zo moedig dat hij helemaal uit zichzelf voorzichtig verder gaat. Al snorkelend ;-)
Dus ga gewoon door. Het paard krijgt vanzelf vertrouwen in jou en reageert dan veel minder op boskabouters en zal er uiteindelijk voor jou langsgaan!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:20

Probeer iets overtuigender te rijden. Beter aan de hulpen en duidelijk zijn dat zeuren geen optie is. Ze is je duidelijk te snel af. Als jij voelt dat ze stil wil gaan staan of je ziet iets wat een probleem kan gaan worden. Hou haar dan goed aan het been. Het paard moet leren dat miepen en zeuren buiten ( en binnen) niet kan. Dus zelf ook niet dat singaal aan je paard afgeven.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:06

Gaat jouw paard ook in de ankers als je probeert er langs te draven?
Ik denk dat je anders eerste keer afstapt.
Dan stap je aan de andere kant weer op en rijdt je terug. Weer omdraaien en nog eens proberen. na 2 of 3 keer afgestapt te zijn blijven zitten en net zolang proberen tot het lukt. Als het lukt nog een paar keer herhalen.

Het heeft bij ons gewerkt. Die mensen keken me alleen wel raar aan dat ik wel 7 keer langs kwam... :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:56

Ons paard heeft daar ook een handje van. Ik ga mee met JJane, je moet het voor zijn. Aan die van ons merk ik het gelijk als hij wat in houd en kijkerig wordt, dan geef ik extra been en een tik bij als er weinig reactie is. Voor hou ik contact maar laat ik wel iets vieren, met mijn stem moedig ik hem aan erlangs te gaan. Het gaat erom dat je de leiding neemt en in alles uitstraalt dat je er gewoon langs gaat. Bij mij heeft het wel een tijd geduurd voordat ik dat kon, ik heb ook wel eens in de sloot gestaan of ben van pure ellende omgedraaid en heb een andere route genomen. Ik heb echt eraan moeten wennen dat ik stevig door moest pakken, maar sinds ik dat durf is het rijden samen wel veel relaxter geworden.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:31

@ SusanH; de spijker op zijn kop: hier nog een ;-) Merrielief is een draak buiten. Supernerveus en bij de domste dingen op de rem... De grootste vrachtwagen, laag overvliegende chinook helikopters, het interesseert r niets, maar oooooh, wat is een schaap in de wei of een tak op de weg eng.... . Steigeren (laag), kop omhoog en achteruit lopen.

Alles heeft weer te maken met leiding nemen, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan, enge situaties daar gelaten. En ik heb ook niet zo'n zin om in de sloot terecht te komen of erger...Laten wij ook nou net niet in een gebied wonen waar je het bos in kan, maar natuurlijk overal over smalle polderwegen moet met 2 sloten aan de kant...
Afstappen er erlangs is niet echt een optie voor mij: ik kom er daarna nooit meer op ! Moet echt met een krukje opstappen.. Dus dan worden die buitenritten niks, want dan kan ik elke keer teruglopen... Dan is ook gelijk het doel van het afstappen verdwenen: namelijk erop en er weer langs (proberen te) rijden..alleen kom ik er niet meer op... ;-)

Aan de hand is ze bij mij idd ook zo mak als een lammetje en volgt ze mij overal...
Met een ander paard erbij is mijn merrie wel zekerder van zichzelf, maar nog steeds een enorme hittepetit. Ik ben denk ik ook nog niet zeker genoeg van mezelf, want ik merk dat als ze zo raar gaat lopen doen, ik het natuurlijk ook erg spannend vindt, en dat breng ik ongetwijfeld over. Bij mij is de enige oplossing dus voorlopig met een rustig maatje op pad....