Paard wil niet langs bepaald stuk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Paard wil niet langs bepaald stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:22

Ik heb dus met Sandor een probleempje; ik en een vriendin zijn een keer buiten gaan rijden en op een bepaald stukje zijn de paarden zo erg geschrokken en naar huis gerend. Nu is het zo dat telkens als ik daar langs kom dan moet ik Sandor er met veeeel moeite langs rijden terwijl hij hiervoor daar braaf langs ging. Ik kan hem aanpakken of juist heel veel vertrouwen proberen te geven ; hij gaat er gewoon niet langs. Ja uiteindelijk omdat hij anders het andere paard kwijt raakt of omdat ik hem dan zo erg aanpak; maar dit vind ik gewoon niet leuk en erg oneerlijk voor het paard. Hoe kan ik zijn vertrouwen op dit stuk weer terug krijgen?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:31

De aandacht verleggen: naar dat stuk toegaan en NIET het doel hebben om er voorbij te gaan: Ga dáár iets doen, wat hij goed kan: zijwaarts, achterwaarts, kleine voltes maken, stap voor stap een stukje, wijken, achterwaarts en nóg een keer.... Hiermee verleg je zijn (maar ook JOUW aandacht) naar deze oefeningen. Dus ook net zolang doorgaan met die (leuke) oefeningetjes ( leuk omdat hij ze goed kan) en als je dan tevreden bent over die oefeningetjes helemaal ontspannen en lekker samen terug naar huis!
Let op dat je NIET in de verleiding komt om tóch langs die plek te gaan: je doel was immers om daar geen stress te hebben en dáár ben je dus mee aan het werken: NIET met eraan voorbij gaan.
De komende weken doe je dit net zolang tot hij niet meer in die stressmodus schiet als je op die plek aankomt en als hij het helemaal niet meer verwacht, stap je een keer heel relaxed erlangs...
Belangrijk is dat je jouw en zijn aandacht verlegt, want uit ervaring stuur je zelf als je bijna op die plek komt je paard signalen van stress (onbedoeld maar ze zijn ozo gevoelig)