Spanning..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alissa_Yara

Spanning..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 23:33

Hoi,

Ik ga morgen voor het eerst met mijn nieuwe paard naar het bos. Wel met een vriendin, maar toch ben ik echt heel zenuwachtig! Ik denk dat dat vooral komt doordat ik pas 2 weken echt op hem rij. Ik vertrouw hem wel hoor, maar het is toch spannend de eerste keer met een nieuw paard!
Dus mijn vraag is: heeft iemand tips, dingen waar ik op moet letten of in de gaten moet houden als ik voor het eerst met m'n nieuweling naar het bos ga? Stel dat hij heel wakker is of snel schrikt, hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ik denk echt dat het wel goed gaat komen want het is een superlief paard, maar ik ben liever een beetje voorbereid dan dat ik dadelijk in het bos sta en ik weet niet meer wat ik moet doen omdat paard niet meer wil.

(Ik rij trouwens al jaren in het bos met mijn andere paard, dus geen gebrek aan ervaring.)
Danku!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:06

Het je niet aan de vorige eigenaar gevraagd hoe het paard in die situaties zou (kunnen) reageren? Als jij heel zenuwachtig bent en het paard is daar gevoelig voor reageerd het paard ook anders. Ieder paard zal anders regeren in een andere omgeving. Als jij zelfverzekerd overkom en ben zul je vaak minder problemen tegenkomen dan dat jij al aan het paard aangeeft dat jij het niet vertrouwd. Persoonlijk zou ik het paard eerst volledig onder controle willen hebben voor ik met het paard naar buiten toe zal gaan.

Silence

Re: Spanning..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:09

Niet teveel voorbereiden.
Gewoon lekker gaan, teugels niet te strak houden, lekker relaxed in je zadel zitten en kletsen met je vriendin. Als er iets je tegemoet komt niet ineens de teugels korter nemen ofzo aangezien je paard dan kan zien als bevestiging dat er iets engs aan zit te komen.
Gewoon lekker genieten, niks is fijner dan er met je eigen paard op uit trekken, ik ga vanmiddag ook weer :D

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:15

Dankje! Ik heb er echt zin in en als ik er eenmaal op zit heb ik ook geen stress meer, maar nu zit ik steeds te piekeren.

@friesiszwart; ik ga liever nu naar het bos. Nu is het paard nog niet volledig aan de nieuwe stal gewend en krijg ik hem er nog zonder problemen weg. Als ik langer wacht vind hij het te fijn op stal en wil hij niet meer mee weg. (ik spreek uit eigen ervaring).

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:21

Ben je inmiddels al geweest? Ik sluit me aan bij de rest, gewoon genieten en niet teveel nadenken. Als je ervaren bent weet je in de meeste situaties snel genoeg wat je moet doen :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:29

ben ook benieuwd!

Wat ik wel es doe met jonge paarden is eerst lekker losgooien/ longeren en in de bak erop stappen... Zo kun je effe zelf ook 'voelen' hoe hij is die dag en of je zelf lekker ontspannen bent... Vevrolgens houdt je die ontspannen houding aan en stap je lekker relaxed van het erf af... Zo maak je de overgang kleiner... voor jezelf en voor het paard...

Veel plezier samen!