Ruiterbewijs...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLovePonyx

Ruiterbewijs...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:25

Hoi allemaal!

Ik wil misschien mijn ruiterbewijs gaan halen. :D Maar dan vroeg ik mij eens af of er hier op bokt ook wat mensen zijn die hun ruiterbewijs hebben gehaald??
En of die moeilijk is etc. :o
Alvast bedankt als je hebt gereageerd!!

Ik weet trouwens niet of dit hier goed staat.... :o

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:26

is goed te doen hoor! eigenlijk gewoon basis vind ik.

in 2012 zal die cursus weer worden gegeven bij ons op stal. en echt goedkoper dan bij de gemiddelde manege!

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:29

wat voor oefeningen krijg je dan allemaal?? Ik had het al een keertje gegooglde en daar kwam uit dat er maar 1manege is die het in een weekend doet en dan krijg je een tijd van te voren een boek van de theorie opgestuurd en dat moet je dan kennen voor het theorie deel?! maar had jij dit dan ook??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:32

nee.
Bij ons hebben we iedere week les. (bv woensdagavond). 1 uur theorie en 1 uur praktijk. ongeveer 10 lessen (afhankelijk van de groep)

je moet bv van de groep weg kunnen rijden en weer terug (gecontroleerd, dus je paard mag niet terug crossen)

Je moet een sprongetje in galop maken over 60 cm.

je moet met 1 hand kunnen rijden.

de verkeersregels weten en kunnen handhaven

dat soort dingen eigenlijk. Tijdens het examen krijg je eerst een theorietoets, dan het praktijkgedeelte (in de wei) en daarna maak je een buitenritje in het verkeer.

xLovePonyx

Re: Ruiterbewijs...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:33

ja zoiets had ik ook gevonden op internet:D denk wel dat ik het ga doen:D!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:02

RT-D >> BRT

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:05

Heb jij eigelijk wel ergens een Ruiterbewijs nodig?

Er zijn op een heel hoop plekken waar je gewoon zonder ruiterbewijs mag rijden maar natuurlijk zijn er plekken dat je een ruiterbewijs nodig heb.

Kijk eerst of het voor jou nuttig is dat je er ook 1 nodig heb, want het kan je wat geld schelen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:31

er zit ook een stukje ziekte herkenning(been afwijkingen algemene gezondheid), en het zadel hoofdstel moet je kennen (incl verschillende bitten en neus riemen), ja verder wat jameyskatje (het schatje van jamey neem ik aan?) zei met 1 hand kunnen rijden en dan afwenden ,van de groep weg rijden (in galop) en verkeersregels + sprongetje van bij ons was 60 cm. wij moesten ook tussen 2 balken stilstaan en ze aanraken(linkerhand rechter balk en andersom), en langs een spannend opstakel rijden, en op de originele manier opstappen 1= teugels zweep in 1 hand,2=voet in de stijbeugel met je rug naar het hoofd van paard,3= omhoog gaan zitten en andere beugel in teugels in 2 handen en dan moet je paard ook echt stilstaan! zo nu kun je alvast gaan oefenen!!! veel succes!

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:34

Het mooiste van het ruiterbewijs is dat er ook een verzekering bijzit; als er dan onderweg iets gebeurd, ben je verzekerd.
Bovendien is het voor je zelf ook een bewijs dat je de vaardigheden hebt die je nodig hebt om buiten te rijden.
Natuurlijk is het zo dat het altijd mis kan gaan op een buitenrit, maar met ruiterbewijs ben je dan wel verzekerd.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:42

in Arnhem heb je hem wel nodig alleen in de bossen :j whahahahahha (slaat toch ook nergens op) help mijn pony heeft een boom geschopt!( gelukkig ben je dan verzekerd).

flowerfairy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:31

Heb hem een jaar of 15 terug gehaald op de ponyclub, wekelijks theorieles keer of 6 denk ik en afsluitend een praktijk examen. Destijds was dat in de bak rijden en een aantal oefeningen laten zien waaronder wat sprongetjes, figuren rijden etc.
Theorie was voornamelijk exterieur van het paard leren, voeding, bandage om leggen, alle onderdelen van zadel en hoofdstel kennen (harnachement), ziektes, verkeersregels op openbare weg, omgang met het paard kortom eigenlijk de algemene dingen een beetje uitdiepen.
Heb het ruiterbewijs nog nooit moeten tonen, maar verleng hem wel telkens want je kan het maar hebben.
Voor zover ik me kan herinneren was het vooral een gezellige cursus. :-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:39

Boompje1985 schreef:
er zit ook een stukje ziekte herkenning(been afwijkingen algemene gezondheid), en het zadel hoofdstel moet je kennen (incl verschillende bitten en neus riemen), ja verder wat jameyskatje (het schatje van jamey neem ik aan?) zei met 1 hand kunnen rijden en dan afwenden ,van de groep weg rijden (in galop) en verkeersregels + sprongetje van bij ons was 60 cm. wij moesten ook tussen 2 balken stilstaan en ze aanraken(linkerhand rechter balk en andersom), en langs een spannend opstakel rijden, en op de originele manier opstappen 1= teugels zweep in 1 hand,2=voet in de stijbeugel met je rug naar het hoofd van paard,3= omhoog gaan zitten en andere beugel in teugels in 2 handen en dan moet je paard ook echt stilstaan! zo nu kun je alvast gaan oefenen!!! veel succes!

Oja, het stukje verzorging was ook heel geweldig, heb ik begrepen. Stop vooral een paar kilo krachtvoer in een paard voordat je op buitenrit gaat, dan weet je tenminste zeker dat je vaardigheden nodig gaat hebben ~~}>

Enne, moet je in galop wegrijden van de groep? Da's nogal lomp, vind je niet? Iedereen weet dat je niet in galop moet passeren, maar je moet wel in galop van een groep wegrijden? Lekker logisch weer.

sanne1221 schreef:
Het mooiste van het ruiterbewijs is dat er ook een verzekering bijzit; als er dan onderweg iets gebeurd, ben je verzekerd.
Bovendien is het voor je zelf ook een bewijs dat je de vaardigheden hebt die je nodig hebt om buiten te rijden.
Natuurlijk is het zo dat het altijd mis kan gaan op een buitenrit, maar met ruiterbewijs ben je dan wel verzekerd.

Die verzekering is alleen maar een extra verzekering, want als je schade maakt wordt die gewoon door je eigen AVP (WA) verzekering vergoed. Alleen als je meer schade maakt dan je eigen verzekering dekt, betalen ze wat uit. En dan moet je het dus wel heel erg bont gemaakt hebben >;)

Het ruiterbewijs heeft alleen nut als je in een gebied wil rijden waar het verplicht is, voor de rest niet.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:45

nee wegrijden in galop van de groep geeft aan dat je je paard onder controle hebt, daarnaast weet ik niet waar jij je ruiterbewijs hebt gehaald maar je klinkt niet echt positief erover en vind het ook niet correct hoe je hier reageert, en iedere verzekering moet je navraag doen over wat wel of niet gedekt word als dingen zeker wil weten, maar indd zou wel even kijken of het verplicht is bij jou in de buurt, de site van de knhs staat geloof ik alles wat je moet weten over het ruiterbewijs.....

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:17

Waratje schreef:
Enne, moet je in galop wegrijden van de groep? Da's nogal lomp, vind je niet? Iedereen weet dat je niet in galop moet passeren, maar je moet wel in galop van een groep wegrijden? Lekker logisch weer.

Stel je even voor. een weiland. iedereen netjes op een volte in draf. vervolgens moet je alleen met je paard aanspringen in galop zover mogelijk van de groep weg rijden, vervolgens weer terug galopperen en in de volte weer terug nemen naar draf.
Zo gaat de oefening.
Wat je hiermee laat zien is dat je je paard onder controle hebt.
Paarden zijn kuddedieren :)* en deze oefening gaat dus eigenlijk tegen die natuur in.
Van de groep af rijden wilt dus niet ieder paard.
En veel paarden crossen dan op de terugweg ook weer terug naar de groep.
Jij moet dus laten zien dat je beheerst kan weg galopperen, maar ook zeker beheerst kan terug galopperen.
controle controle controle!

Ik vind dat juist een hele nuttige oefening, nog nuttiger dan het sprongetje.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:25

juist en als je in het verkeer een situatie tegen komt dat geen keus hebt dan van kudde weg te rijden heb je hier een beetje ervaring in, een paard reageert anders als ie alleen is in een situatie. en de verkeers regels zijn ook belangrijk om goed te leren! zo leer je in praktijk duidelijk overzicht te houden en goed aan te geven wat je van plan bent kwa richting.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:59

Boompje1985 schreef:
nee wegrijden in galop van de groep geeft aan dat je je paard onder controle hebt, daarnaast weet ik niet waar jij je ruiterbewijs hebt gehaald maar je klinkt niet echt positief erover en vind het ook niet correct hoe je hier reageert, en iedere verzekering moet je navraag doen over wat wel of niet gedekt word als dingen zeker wil weten, maar indd zou wel even kijken of het verplicht is bij jou in de buurt, de site van de knhs staat geloof ik alles wat je moet weten over het ruiterbewijs.....

Ik ben niet positief over het ruiterbewijs, dat zal ik ook niet worden ook gezien de inhoud ervan. Zodanig niet positief zelfs dat ik het nog nooit heb gehaald en het ook bepaald niet in de planning heb om het te halen.
Wat betreft het wegrijden van de groep in galop zal ik dat, gezien het ruiterbewijs is bedoelt voor buitenrijden, altijd een onverantwoord lompe oefening vinden, net als op een groep toe galopperen. Dat de oefening dus bij die rijtest feitelijk in een wat ruime buitenbak wordt gedaan, maakt aan die essentie van de oefening geen verschil. Maar zoals de oefening wordt gedaan is het niets anders dan een manegeles waarbij je een voor een moet galoperen.
Wat betreft die verzekering: ik ben gewoon netjes verzekerd voor mijn aansprakelijkheid, zoals iedere verstandige Nederlander, dus ook daar heeft het ruiterbewijs geen toegevoegde waarde.
Alles wat echt interessant is over het ruiterbewijs staat juist niet op de site van de KNHS, maar in topics als dit hier op Bokt. Gebruik vooral de zoekfunctie eens. ;)
Maar goed, ik begrijp dat jij het wel hebt gehaald, mag jij me vertellen wat ik volgens de boekjes van het ruiterbewijs mijn 4-jarige wpn-merrie moet voeren die nu rustig aan onder het zadel wordt gebracht. Sportgefokte afstamming en ongeveer 1,60 m stokmaat.

Wat betreft het nut van die "controle-oefening", ik vraag me af of de examinatoren dit ook durven vragen als je op de hei bent met die groep. Ik vrees dat in de echte praktijk de controle bij veel van die kandidaten dan ver te zoeken is.......
En nee, ik maak me geen zorgen, ik weet wat ik wel en niet met mijn paard kan doen en zorg ervoor dat ik niet in situaties kom waar ik al mijn technische vaardigheden nodig heb }>

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:08

Als je in het bezit bent van een eigen paard is de keuze geheel aan jezelf. Voor volwassen heeft het waarschijnlijk niet echt veel toegevoegde waarde maar voor kinderen vind ik het helemaal niet gek als ze zo'n cursus volgen :D

Als je, zoals ik, afhankelijk van maneges bent vind ik het wel een goede actie! :j
Ik rij regelmatig mee met buitenritten bij verschillende maneges. Bij de meeste maneges wordt een buitenrit zo gereden dat het tempo en de rit wordt aangepast aan de minst geoefende ruiter. Op zich een goede zaak maar soms als geoefende ruiter best wel frustrerend als de buitenrit niet verder als stap en een stukje draf gaat omdat iemand zijn eigen kunnen heeft overschat.. :\
De meeste maneges geven wel aan dat je de drie gangen onder controle moet hebben maar dan is het niet gezegd dat iedereen ook zeker genoeg is van zijn rijvaardigheid. Zeker als ze normaal alleen maar in een bak rijden willen ze wel eens erg onzeker worden buiten... Nu merk ik dat steeds meer maneges overgaan op het verplicht stellen van het ruiterbewijs van de FNRS. Hierdoor weten ze zeker dat de mensen die mee gaan op een buitenrit in ieder geval al wat ervaring hebben in het buitenrijden en minstens F6 niveau in rijden. Ondanks dat ik dus al heel wat buitenritten heb gedaan, heb ik nu ook het CBR2 (Certificaat BuitenRijden ) gehaald en ga ik binnenkort voor CBR3 (=de laatste fase en dan heb je je ruiterbewijs). Niet omdat ik het nodig heb (ik heb al genoeg ervaring opgebouwd) maar om bij "vreemde" maneges die me niet kennen aan te kunnen tonen dat ik genoeg ervaring heb. Natuurlijk zitten er genoeg onderdelen tussen (met name bij de theorie) waarvan ik me afvraag waarom moet je dat in vredesnaam weten of doen maar dat hou je toch.. Op school moet je ook enorm veel dingen weten/leren waarvan je later denkt: waarom!? Het hoort gewoon bij de algemene kennis.. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:19

Er is voor maneges een hele simpele oplossing voor: mensen die je niet kent laat je eerst in de bak voorrijden in alle gangen. Dan heb je direct duidelijk welk niveau je ongeveer hebt. Ik vind het echt belachelijk dat maneges dat niet standaard doen. In Groot Brittanië is het standaard als je bij een stal een rit wil doen dat je eerst in de bak wat rondjes rijdt.
Van je eigen lesklanten weet je als manege dondersgoed welk niveau ze hebben, dus daar kun je ook passende groepen mee maken.

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:51

Waratje schreef:
Er is voor maneges een hele simpele oplossing voor: mensen die je niet kent laat je eerst in de bak voorrijden in alle gangen. Dan heb je direct duidelijk welk niveau je ongeveer hebt. Ik vind het echt belachelijk dat maneges dat niet standaard doen. In Groot Brittanië is het standaard als je bij een stal een rit wil doen dat je eerst in de bak wat rondjes rijdt.
Van je eigen lesklanten weet je als manege dondersgoed welk niveau ze hebben, dus daar kun je ook passende groepen mee maken.

Mijn ervaring is dat sommige mensen prima in de bak kunnen rijden...echter als ze de veilige bak (want omheind) hebben verlaten beginnen ze tijdens het rijden in het bos/de hei te panieken. Dus netjes je rondje in de bak rijden zegt nog niet alles. Dat je van je eigen lesklanten het niveau weet lijkt me logisch..het gaat juist om de klanten van buiten de manege...

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:30

Ik heb vorig jaar de poging gedaan het ruiterbewijs te halen, helaas had ik enorme pech met de examinator!

ik kan lezen en schrijven met de pony, hij deed alles wat hij moest doen. Wegrijden van de groep, door poortje enz! ook het tempo was gecontroleerd, alleen het tempo was wat aan de hoge kant in draf..
Nu ben ik gezakt omdat mijn pony loperig was.. wat ik niet gek vind als een klein hafje de paarden van >1.65 bij wil houden in de galop en draf stukken.. buiten doen ze dat immers ook ;)

Vele stalgenootjes stonden te kijken achter het hek van de grote weide, en die zeiden allemaal dat ze dachten dat ik geslaagd zou zijn.

Mijn vader heeft naar de verzekering gebeld een geconstateerd dat wij volledig verzekerd zijn als ik schade zou aanbrengen.
Als je schade aanbrengt (ookal heb je een ruiterbewijs!) de organisatie van het ruiterbewijs zal NIET de door jou gemaakte kosten gaan vergoeden! ze schieten alleen voor om de afhandeling met de gedupeerde zo soepelmogelijk te laten verlopen, daarna gaan ze bij de desbetreffende verzekeringen het geld terug halen! of als je niet goed verzekerd bent dan moet je alsnog zelf deze kosten gaan betalen.

Zolang het niet landelijk verplicht wordt het ruiterbewijs te hebben ga ik het voorlopig niet opnieuw doen. Ze praten er inderdaad al jaren over het verplicht te maken, maar nog steeds is het niet verplicht deze te hebben.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:14

Hoi,

Het is ook maar een moment opname dat ruiterbewijs, ga je met een ander paard de weg op kan er toch weer van alles gebeuren
omdat je het paard niet goed ken. en voor mijn zelf, en ik denk voor meer bokkers zolang het niet verplicht is dan is het ook niet nodig.

Al moet ik wel zeggen als zo'n cursus op een leuke manier gegeven wordt kan het best leerzaam en gezellig zijn. maar wel sneu
dat je dan zakt voor het examen |(

succes iedereen

groetjes Robke 8-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:21

Piep71 schreef:
Waratje schreef:

Mijn ervaring is dat sommige mensen prima in de bak kunnen rijden...echter als ze de veilige bak (want omheind) hebben verlaten beginnen ze tijdens het rijden in het bos/de hei te panieken. Dus netjes je rondje in de bak rijden zegt nog niet alles. Dat je van je eigen lesklanten het niveau weet lijkt me logisch..het gaat juist om de klanten van buiten de manege...

Dat zegt dan vooral iets over de kundigheid van die manegehouder.

Ik ben een aardig geoefende ruiter; heb diverse dingen gedaan met paarden waar het gros van Bokt alleen maar over droomt, maar toen ik ook eens in GB wilde gaan rijden, moest ik inderdaad ook voorrijden en ze pikten mijn mankementjes er haarfijn uit!
Wellicht maakt het uit dat het (wettelijk) vereiste opleidingsniveau in GB enigermate hoger is dan in NL om zelfs maar een paardentoko te mogen runnen, dat zij wel de kennis in huis hebben die in NL zo vaak ontbreekt.