Ruiterbewijs of koetsiersbewijs??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vauban

Ruiterbewijs of koetsiersbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:29

Hallo,

Al enige tijd probeer ik meer informatie te vinden omtrent de verschillen tussen het ruiter en het koetsiersbewijs. Wellicht dat iemand hier op bokt mij met mijn 'dilemma-tje' kan helpen.

Ik ben via mijn huidige paardensport vereniging destijds begonnen aan het KNHS Diploma rijden. Dit hielt in dat je 3 keer 'examen' moest doen, van gemakkelijk naar moeilijk. Wanneer je de drie diploma's had (A,B en C) kon je deze om laten zetten in het ruiter bewijs.
Nu hebben wij serieus 2 seizoenen zitten blokken en diploma A en B gehaald, bij C had de instructrice geen zin meer en hielt het op (er was geen vervanging).

Een paar jaar later heb ik mijn koetsiersbewijs en daarna ook mijn tweespanbewijs gehaald.

Nu vraag ik mij af, heb je als eigenaar van een koetsiersbewijs dezelfde rechten als iemand met een ruiterbewijs. Heel practisch gezien betekend dit: Mag ik 'onder de man' in de gebieden rijden waar een ruiterbewijs verplicht is?

Mijn logische antwoord zou zijn nee, je hebt geen ruiterbewijs. Maar tot nu toe lijkt niemand me hiermee te kunnen helpen!

Is het anders ook mogelijk om als volwassene je C diploma nog te halen? (het is ondertussen 7 jaar geleden dat wij de eerste diploma's gehaald hebben, er zal in het diploma rijden heel wat veranderd zijn ondertussen denk ik!)

Een derde optie voor mij is in een weekend ergens mijn ruiterbewijs te halen, maar dit voelt een beetje alsof ik dat twee keer voor een ruiterbewijs betaal...... (diploma rijden was destijds ook niet goedkoop)

Kan iemand mij het verlossende woord geven?

P.S. Ik denk dat het topic in de goede categorie staan, anders excuses!

Onali

Re: Ruiterbewijs of koetsiersbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:29

Als ik jou was zou ik met dit verhaal naar de SRR gaan. Zij kunnen je helpen, Bokt niet :n
Balen zeg dat het ineens ophield, want nu zit je idd maar met een 'halve' opleiding.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:46

Ruiterbewijs --> paard onder het zadel
koetsiersbewijs --> paard aangespannen

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:38

Nee, het ruiterbewijs geeft je niet dezelfde rechten als het koetsiersbewijs of andersom.. Het koetsiersbewijs is puur gericht op het aangespannen rijden, het ruiterbewijs geldt alleen voor onder het zadel.. Dit staat verder geheel los van elkaar.

Hoe het zit met deel A, B en C weet ik niet, dit zou je aan het SRR kunnen vragen..