paard word heet tijdens buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjoepatjoep

paard word heet tijdens buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:41

ik heb even een vraagje met betrekking tot het buitenrijden.
ik heb een kwpn'er van 9 jaar.
hij is heel braaf, ik rijd met hem l1 dressuur L springen en B sgw.
Hij is altijd redelijk druk en gespannen. maar in het parcours of in de cross kan ik hem nog wel de baas zegmaar.
dit is op buitenrit vaak anders. als ik alleen op buitenrit ga is er nog niets aan de hand.
totdat er iemand met ons meerijd.
zn maatje staat de hele dag bij hem, als ik mijn paard meeneem is er niets aan de hand, maar zodra hij alleen achterblijft word ie helemaal gek. hij breekt dan (echt waar) de hele stal af.
als zijn maatje meegaat op buitenrit word hij ook helemaal gek. hij loopt dan in n soort piaffe over de wegheen. en is mega druk.
soms gaat ie wijkend lopen en belanden we in n greppel.
het is niet dat ik hem te strak vasthoud want zelfs als ik mn teugels los heb doet hij dit.
als ik ook maar 1 x een ophouding maak heeft hij de neiging om de lucht in te gaan.
hij is verder heel gezond, is niet bang buiten. maar word gewoon stapelgek.
iemand ideeen om dit op te lossen?

Shanelle

Re: paard word heet tijdens buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:50

Lopen jullie voorop of achteraan? In principe zou elk paard op elke plaats in een groep -hoe klein die ook is- moeten kunnen lopen, maar sommige paarden 'moeten' nu eenmaal op een bepaalde plaats. (Of steekt dat tussen de oren bij de ruiter? :+ )

Je kan ook eens proberen met een ander paard mee te gaan, of gelijk in een grotere groep en eens kijken hoe hij daar op reageert?

Blijft het aanhouden, dan zou ik proberen er even niet teveel aandacht aan te besteden en proberen een heel erg lang stuk gewoon te draven - dan is hij iig meer bezig dan wanneer je gewoon stapt en kijken wat dat doet...

Good luck!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:35

Wie loopt er voorop? Jij of die ander?
Mijn ene paard heeft die neiging ook heel sterk, maar dat is helemaal over als ik een halve kilometer voorop ga rijden (hij wil dan op een gegeven moment niet meer graag vooruit omdat het andere paard achterblijft). Zodra hij dat in de gaten heeft wort hij vanaf dat moment dan rustiger. Dus wat wij de laatste keer gedaan hebben is met hem een stuk vooruit rijden, totdat hij ziet dat de ander achterblijft ... dan kiest hij er zelf voor om rustiger te doen en is het probleem opgelost.

Maar ik weet natuurljk niet of dat voor jouw paard ook zo werkt.

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:57

heee thanx voor de snelle reacties!
als ik voorop loop dan is ie net zo kriebelig. zelfs dan heeft ie de drang om te rennen zegmaar.
ik ben vorig jaar op ponykamp geweest en dan lopen we ook in grote groepen.
en overal waar ik rijd is ie zenuwachtig. vooral als hij echt ingesloten loopt. hij wil beslist niet tussen 2 paarden in lopen. meestal gebeurd dit ook niet en voorkom ik dit altijd. maar als het soms perongeluk voorkomt word ie helemaal gek. slaan met zn hoofd en trippelen. het maakt ook niets uit of ie deze paarden kent of niet.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:43

Hoe lang ga je meestal met je paard naar buiten? Er zijn paarden waarmee langere ritten beter werken, omdat ze hun energie dan beter kwijt kunnen en omdat ze het te leuk vinden :Y)Ik verzorg een fjord die toen ik hem net deed (en ik hem nog niet 100% vertrouwde) buiten een stuk drukker was dan nu, omdat ik vaak korte ritjes met hem maakte en hem weinig liet draven en galopperen. Sinds ik hem meer z'n gang laat gaan en langer weg ga is hij gewoon rustig buiten.

Denk dat het druk-zijn bij jouw paard er nooit helemaal uit zal gaan, want zo te lezen is het een pittig warmbloed die nu eenmaal zo is. Rijd je voordat je met hem naar buiten gaat nog met hem in de bak? Verder denk ik dat je het wel goed aanpakt, je klinkt ook niet als iemand die bang is. Succes in ieder geval!

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:02

@mereltje_ ik ga meestal minimaal n uur naar buiten! zelfs een keer een dagrit van 6 uren gemaakt, inclusief galloperen en draven. toen we terug bij stal kwamen stuiterden we nog steeds heen en weer!
en het is juist zo dat als ik blijf stappen het allemaal wel redelijk gaat, maar op het moment dat hij 1 stap harder mag lopen dan word ie heel vrolijk. en gaan we dus wat heen en weer stuiteren.
en ik rijd niet met hem in bak voordat ik naar buiten ga, heb dit ook al eens geprobeerd, maar na 10 x een half uur in de bak was ie nog steeds heel druk!

maarja we gaan vrolijk verder, hopen dat het op een gegeven moment ietje minder word!

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:17

Ah dat is lastig, waarschijnlijk hoort het ook gewoon bij je paard. Goed van je dat je dat je vrolijk verder gaat, misschien moet je het gewoon de tijd geven :)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:54

kan het niet zijn dat omdat je weet dat hij zo druk reageerd dat jij al bepaalde houdingen naar hem geeft dat die daar al druk van wordt. Of misschien kun je ook eens proberen dat werkte bij mijn erg goed. zo zie je of het vanuit het paard komt of dat jij toch iets doet wat dit oproept. Eens iemand anders op je paard naar buiten laten gaan en dat jij mee gaat met de fiets ofzo. zodat je de reactie van je paard kan observere