Wil niet over spoorovergang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amber_steph

Wil niet over spoorovergang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:34

Hoi ik heb een vraagje.
Per 1 december verhuis ik naar een eigen weide(huur).
Maar om daar te komen, moet ik een spoorovergang over.
Je kunt er via 3 manieren komen, maar alle 3 moet ik een spoor over.
Nu is het voor mijn shetje geen probleem die voor de kar sta, maar mijn kwpner durft er niet overheen.

Ik wil als ik er sta, zoveel mogelijk oefenen, dat hij zonder moeite het spoor over ga, gezien over t spoor een buitenbak sta.
Het is 30 minuten lopen, om naar mijn weide te lopen.

Het is geen optie om een trailer te huren, en hij moet gewoon over zijn angst heen komen, weet alleen momenteel niet hoe.

Weet iemand een manier?

jasperensid

Re: Wil niet over spoorovergang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:35

Misschien een hele gekke, maar heb ooit eens gehad met onze hond dat die niet over bruggetjes wou. Heb toen een doek over het bruggetje gelegd en zowaar hij ging eroverheen, misschien een heel tapijt over het spoor leggen en dan nog eens proberen :)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:41

Ik weet niet of je KWPN'er ijzers heeft? Houd er dan in elk geval rekening mee, dat de railzen net nadat er een trein overheen is gegaan, vaak nog "onder stroom staan" en dat paarden die ijzers hebben er tijdens het eroverheen gaan dus een flinke schok kunnen krijgen en daarmee dus een slechte ervaring kunnen opdoen. Dit is echt gebeurd met een hele brave haflinger van een vriendin van mij, die durfde daarna echt nooit meer over het spoor!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:43

Inderdaad je paard kan een slechte ervaring gehad hebben betreft het 'onder stroom' staan van het spoor. Ik zou inderdaad zoveel mogelijk oefenen, ik denk niet dat je meer kan doen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:45

jasperensid schreef:
Misschien een hele gekke, maar heb ooit eens gehad met onze hond dat die niet over bruggetjes wou. Heb toen een doek over het bruggetje gelegd en zowaar hij ging eroverheen, misschien een heel tapijt over het spoor leggen en dan nog eens proberen :)

Oei dat vind ik wel gevaarlijk, niet op het spoor 'spelen' :=
Ik zou er in ieder geval naast gaan lopen, gewoon aan een halster doen, halstertouw en vooral: geef hem de ruimte.
Zorg dat je zelfverzekerd bent en laat hem maar ruiken. Zorg dat je zelf voorop loopt en het liefst laat iemand met een shetje lopen, zodat de shetlander het voorbeeld neemt. Gewoon diegene met de shetlander voor laten lopen en doen of er niks is. Succes ;)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:49

Hij heeft geen ijzers en na mijn weten nooit gehad.
Shetlander gaat voor de kar, maar daar trekt hij zich weinig van aan helaas :(.
Oefenen gaat nu helaas nog niet, maar zodra hij er staat, wordt er wel vaak mee geoefend.
Tapijt werkt helaas ook niet, moet hij al helemaal niets van hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:51

Hoezo moet de shet persé voor de kar voor het oefenen?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:02

Euhm omdat ik anders mijn kar niet kan verhuizen???
En of de shet nou voor de kar staat, of ik ernaast loop, maak echt geen verschil uit voor mijn kwpner.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:10

Had mijn pony ook met het spoor, had stroom gekregen en sindsdien wou hij er niet meer overheen, gelukkig doet hij ALLES voor een appel/snoepje etc.
Dus eerst maar overheen gelokt….en nu gaat hij voortaan in draf over het spoort, voor mij geen probleem en als we over het spoor zijn, draait hij zijn hoofd al om voor een suikerklontje.
Veel oefenen ben ik het niet mee eens. Je weet niet wanneer je paard stroom krijgt, dus je kunt er niet voor zorgen dat hij alleen maar fijne herinneringen eraan krijgt.
Die van mij weet gewoon dat we erover heen gaan omdat we weg moeten, maar ik ga hem niet lopen plagen door het te oefenen, want er valt niks te oefenen.
En hij kan er niks aan doen dat hij stroom krijgt en dat vervelend vind, helaas is dit ook niet iets wat je kunt oefenen zodat ze het stroom voortaan fijn vinden.
Het is gewoon een must, en jij moet ervoor zorgen, dat als hij dan zijn best doet voor je, dat je dit beloont.
Ook al doet hij het dan maar voor het snoepje…..normaal ben ik niet voor omkopen, maar in het geval van bewust stroom krijgen, vind ik het toch iets anders.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:34

Toevallig vandaag voor het eerst over e spoorwegovergang gereden en dat ging enorm makkelijk. Had wel wat strijd verwacht;) Helaas heb jij dat dus niet anders had je dit topic niet geopend.

Is er misschien iemand die je kan helpen? Als je met zn 2en bent, kun je het paard zowel van voor als van achter aandrijven, net zoals in een kudde gebeurt. Jij loopt met het paard aan een halstertouw voorop en de andere persoon loopt erachteraan. (eventueel met zweepje, alleen te gebuiken als extra drijfkracht, niet om hard mee te slaan.) Jij moet absoluut niet bang zijn en er alle vertrouwen in hebben. Lokt hem verder mee en als het niet lukt heb je altijd de drijvende werking van achter nog.

Het is niet gezegd dat dit helpt maar soms wel en is het proberen waard. Vooral veel belonen als het gelukt is!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:38

Grondwerkgrondwerkgrondwerk: leer je paard dat hij op jou vertrouwd. En ga daarna aan de slag met hem leren wennen aan verschillende ondergronden. Dit los je niet binnen een paar dagen op, maar je hebt nog een maand. Dan kun je (onder goede begeleiding) ver komen!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:41

Linda2B schreef:
Ik weet niet of je KWPN'er ijzers heeft? Houd er dan in elk geval rekening mee, dat de railzen net nadat er een trein overheen is gegaan, vaak nog "onder stroom staan" en dat paarden die ijzers hebben er tijdens het eroverheen gaan dus een flinke schok kunnen krijgen en daarmee dus een slechte ervaring kunnen opdoen. Dit is echt gebeurd met een hele brave haflinger van een vriendin van mij, die durfde daarna echt nooit meer over het spoor!

En als je er zelf op zit krijg je ook een schok....al paar keer zelf meegemaakt.

Ik zou het proberen met een paardje wat wel durft en daarna achter jij met jou paard proberen,meestal lukt het wel als er eentje voorop gaat,daarna weer omdraaien en zo een keer of tig doen :D
Succes.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:48

Amazone99: Nou mijn paard kijkt niet naar andere paarden helaas.
Hij doe ook totaal niet moeilijk als een ander paard weggaat van hem(bijv bij een buitenrit).
Dus met een ander paard heeft totaal geen werking op hem.

rumpleteaser: Grondwerk doe ik al, vooral met mijn shet, maar mijn kwpner is al wat ouder, en heeft zo zijn eigen willetje(hij gaat ook onder geen beding over een zeiltje heen).

fohadie: ik ga met mijn vriend en mijn beste vriendin ze vervoeren.
Via achter aandrijven help bij hem ook niet, vooral met een zweep.
daarvan raak hij alleen maar gestresst, en gezien de omstandigheden dan waarschijnlijk, wil ik niet dat hij een poot breek
(als hij gestresst raak, gaat hij de lucht in, en gaat lopen naar achteren).

Maar ik denk dat ik maar met veel snoepjes op zak moet gaan xD

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:50

Maar grondwerk is prima te doen hoor, ook met oudere dieren.
Zo heb ik een ouder paard (o.a.) paraplu- zeil- en scheermachineproef gekregen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:51

Het is natuurlijk logisch dat je paard bang is voor de rails. Mijn paard is bang voor de roosters die op 1 a 2 meter van de overgang liggen, niet voor de rails zelf maar wel voor andere dingen die op spoorrails lijken (zoals een zwarte streep of een spleet in het wegdek) Want dat zou zomaar een spelonk kunnen zijn die zich ineens opent om het nietsvermoedende paard te verzwelgen, nietwaar? ;)

Het enige dat er op zit is voor hem uit lopen (daar heeft hij steun aan) en vooral doen of er niks aan de hand is. Na een paar keer zo over het spoor kon hij het ook als ik bleef zitten. Uiteraard belonen. En zeker niet een paar keer achter elkaar heen en weer over het spoor. Maar dat is dus bij mijn paard zo. Ik ken het paard van TS niet dus kan zijn dat zij een heel andere aanpak nodig heeft. Daar komt ze alleen maar achter door met haar paard bij die overgang aan de slag te gaan.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:02

Angst zweet en niet kunnen slapen omdat we over het spoor moesten.
Want ja als de trein er nu ineens aan zou komen en we tussen de dichtgaande bomen in staan :o

Afbeelding

Gelukkig was al die angst voor niets :D

Misschien gaat jou paardje straks ook zomaar over het spoor heen.
Ik gaf hem in ieder geval geen vertrouwen maar hij mij wel :j

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:48

oh das heel jammer.....
Wat je ook doet kijk goed uit bij spoorovergangen....
succes.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:32

omdat dit een specifiek buitenrij-probleem is:
RT-P -> BRT