Mountainbikers op ruiterpad, wat zijn de regels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Mountainbikers op ruiterpad, wat zijn de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:32

Wie weet wat de regels zijn voor mountainbikers op het ruiterpad?
Dienen zij zich überhaupt aan regels te houden? Is er (net als in de ruitersport) een etiquette voor bijvoorbeeld het passeren van ruiters?

Ik vraag mij dit af aangezien ik vanochtend ben geconfronteerd met verschillende groepjes mountainbikers op de ruiterpaden, die vervolgens geen rekening met mij als ruiter hielden.
* paard was heerlijk ontspannen en was net lekker bezig met het oefenen van de overgangen op een smal ruiterpad toen paard zich rot schrok van een groep van 6 mountainbikers die in volle vaart vanuit een bocht op ons af kwamen (van achter). Gelukkig had ik paard redelijk snel onder controle en keerde ik het paard naar hun toe zodat ze ze kon zien. Ze minderden echter geen vaart en er kon ook geen 'excuses voor het schrikeffect' vanaf.
* verderop in het bos stond een groep van 4 mountainbikers te overleggen midden op het (vrij brede)ruiterpad. Ik ging over in stap en liep op hen af, ze namen de hele breedte van het ruiterpad in beslag en er was niet 1 iemand die bedacht om even wat ruimte te maken. Pas toen ik vroeg of ik erdoor mocht ging de middelste wat opzij, wat resulteerde dat ik met een vrij opgefokt paard door het groepje moest.

Ik heb verder geen commentaar gegeven op beide incidenten, we zijn allemaal recreanten en ieder geniet op zijn of haar eigen manier. Wil ook niet overkomen als zo'n snob te paard, maar ik vraag me na vandaag toch af of er geen regels zijn waar mountainbikers zich aan moeten houden als ze gebruik maken van de ruiterpaden in het bos?

Als ruiteretiquette hebben we geleerd andere ruiters netjes in stap te passeren en mensen niet in volle gallop te passeren.

Caira

Re: Mountainbikers op ruiterpad, wat zijn de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:38

mountainbikers mogen voor zover ik weet helemaal geen gebruik maken van het ruiterpad, deze hebben hun eigen paden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:56

Hier op de Veluwe is dat helaas niet zo, hier mogen mountainbikers wel gebruik maken van de ruiterpaden (ze hebben geen eigen paden, er zijn hier enkel ruiterpaden en wandelpaden, geen fiets/mountainbikepaden).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:57

Echt? dat is toch levensgevaarlijk, hier hebben we gelukkig beiden aparte routes. Ik zou maandag de boswachter eens bellen hoe het geregeld is!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:24

Hier op de Loenermark zijn er wel speciale mountainbike-routes, maar die vallen op sommige plaatsen samen met de ruiterroutes helaas... MIjn zus heeft een ernstig ongeluk met de koets gehad door mountainbikers en heeft toen contact gezocht met het Geldersch Landschap. Die hadden nog nooit klachten gehad, dus flink gaan klagen, dan gaan ze de routes misschien omleggen. Op zondag is het hier wel ook enorm druk in het bos...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:04

Bedankt voor de tips, ga er zeker achteraan.

@Grobegni: ik rijd aan de andere kant, bij Beekbergen - Hoenderloo. Hoe zien die mountainbike-routes eruit? Worden die gemarkeerd met borden? Ik heb ze hier nog nooit gezien.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:47

Er staat een extra bordje op de paaltjes, een driehoekje met twee rondjes eronder. https://stock-foto.nationalebeeldbank.n ... n-bos.jpeg
Zo een! Hier staat er dan een hoefijzertje (ruiterpad) wagenwiel (menpad) en zo'n mtb plaatje op de lage paaltjes. Daar is het ook Geldersch landschap toch? Dan moeten het dezelfde paaltjes zijn!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:47

Helaas zijn daar niet overal regels voor. In de Drunense Duinen hebben ze een eigen route, die op aardig wat punten ook het ruiterpad kruist. Nu weet ik wel precies waar die routes kruisen dus dat scheelt al een hoop, maar voorrang zullen ze niet verlenen, ook al ga ik rechtdoor op hetzelfde pad en moeten zijn voor me langs afslaan, of als ik van rechts kom, zullen ze ook niet even stoppen. Gelukkig zit er een goede HO knop op mijn paard, dus geef ik maar standaard voorrang. Meestal kan er dan wel een beleefd bedankje vanaf, maar sommige crossen onverstoord door.
Ik vind dat in dit soort situaties de gewonen verkeersregels van toepassing zouden moeten zijn, dus ruim en met gepaste snelheid inhalen, rechts heeft voorrang, rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang etc. Nu nog de zondagochtend mountainbikers dit aan hun verstand peuteren :+ Ze kúnnen het wel hoor, want voor een fietspad stoppen ze netjes.
Weer erg jammer van de situaties die je vandaag hebt meegemaakt, het zou helemaal niet nodig hoeven zijn. Juist omdat we allemaal op onze eigen manier van de bossen willen genieten, is het juist wel fijn dat we ook rekening met elkaar houden. Misschien toch eens een lichtje opsteken op een mountainbikeforum, net als de ligfietsers met succes bij ons hebben gedaan.