onnodig druk maken bij een buitenrit, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

onnodig druk maken bij een buitenrit, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:20

Ik heb een 3 jarige haflinger merrie, harstikke jong nog dus. Ik heb haar van de zomer zelf beleerd en de plannen zijn om met haar buiten te rijden dor het bos en over de weg. Nu heb ik vanaf dat ze een jaarling is al veel gewandeld over de weg en door het bos, ze kijkt aan het halstertouw van niets op of om. De eerste paar keren dat ik onder het zadel met haar naar buiten ben geweest heeft er iemand naast gelopen, dan is er ook geen probleem

Nu ga ik de laatste tijd veel alleen naar buiten, rondje van een half uurtje dor het bos. Op de weg gaat alles prima, van autos kijkt mijn pony niet op of om maar in het bos en dan vooral de terugweg naar huis gaat mijn pony zich zo opfokken dat ze drijf en drijfnat onder het witte schuim thuis komt.. Ik dacht eerst het went wel, maar het lijkt wel of de pony zich hoe beter ze de weg naar huis weet steeds drukker maakt.

Heeft iemand tips? Als er iemand naast loopt is er niets aan de hand, maar de stap dat ze allen op pad moet, moet een keer gemaakt worden en op deze manier is het voor zowel mij als ruiter niet leuk, en voor de pony ook niet.

Dobel

Re: onnodig druk maken bij een buitenrit, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:26

niemand?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:31

Probeer eens gewoon ermee lekker aan de hand te wandelen zodat je 3jarige er lekker aan kan wennen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:32

cyn23 schreef:
Probeer eens gewoon ermee lekker aan de hand te wandelen zodat je 3jarige er lekker aan kan wennen

Dobel schreef:
Ik heb een 3 jarige haflinger merrie, harstikke jong nog dus. Ik heb haar van de zomer zelf beleerd en de plannen zijn om met haar buiten te rijden dor het bos en over de weg. Nu heb ik vanaf dat ze een jaarling is al veel gewandeld over de weg en door het bos, ze kijkt aan het halstertouw van niets op of om. De eerste paar keren dat ik onder het zadel met haar naar buiten ben geweest heeft er iemand naast gelopen, dan is er ook geen probleem

Nu ga ik de laatste tijd veel alleen naar buiten, rondje van een half uurtje dor het bos. Op de weg gaat alles prima, van autos kijkt mijn pony niet op of om maar in het bos en dan vooral de terugweg naar huis gaat mijn pony zich zo opfokken dat ze drijf en drijfnat onder het witte schuim thuis komt.. Ik dacht eerst het went wel, maar het lijkt wel of de pony zich hoe beter ze de weg naar huis weet steeds drukker maakt.

Heeft iemand tips? Als er iemand naast loopt is er niets aan de hand, maar de stap dat ze allen op pad moet, moet een keer gemaakt worden en op deze manier is het voor zowel mij als ruiter niet leuk, en voor de pony ook niet.

kijk eens of iemand met de fiets mee wil, dan heeft ze toch het idee dat ze iets kan volgen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:39

cyn23 schreef:

Zoals je kan lezen heeft ze dat zelf al veelvuldig gedaan! ;)

Ik zou eerst met een ander paard nog even naar buiten gaan. Als ze daar vanaf het voorbeeld kan zien, zoals relaxed blijven, dan kan ze dit gaan overnemen en op deze manier leren.

Misschien dat je gewoon nog wat te vroeg bent met het alleen naar buiten gaan met haar. Je moet het de tijd geven. Het is voor zo´n jong dier hardstikke spannend er opeens ´alleen voor te staan´ buiten..
Zorg eerst dat je wat meer ervaring hebt met een ander paard en probeer dan over een poosje het nog een keer alleen.
Je moet zorgen dat het buitenrijden leuk is voor haar en dat ze hier meer zekerheid in krijgt, op deze manier wordt ze eigenlijk alleen meer onzeker. De leiderschap vanaf de rug is nog hardstikke pril, ze is pas immers vanaf de zomer onder het zadel!
Dus ik zou zeggen: voorlopig met een vriendin en haar paard op stap, rij haar zelf wat dressuurmatig nog een beetje door ondertussen en probeer het over een maand of 2 a 3 nog een keer om alleen naar buiten te gaan. Wellicht is ze dan zekerder, ook met jou op de rug, heeft ze wat meer positieve ervaringen op gedaan buiten d.m.v. een voorbeeldfunctie van het paard en kan je haar meer sturing geven. Bovenalles; je moet niet te snel willen, zij geeft zelf het tempo van leren aan :) .

Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:41

Ze maakt zich druk omdat ze zich niet veilig voelt, onzeker is. Volstrekt normaal voor een kleuterpaard dat alleen op pad moet. Neem een volwassen paard mee voor de rust, je leert het diertje nu alleen maar stressen op buitenrit. Of nog beter, laat haar, nu ze zadelmak is, nog een winter gewoon in de groep lopen en pak in de lente het rijden rustig aan weer op.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:45

Waratje schreef:
Ze maakt zich druk omdat ze zich niet veilig voelt, onzeker is. Volstrekt normaal voor een kleuterpaard dat alleen op pad moet. Neem een volwassen paard mee voor de rust, je leert het diertje nu alleen maar stressen op buitenrit. Of nog beter, laat haar, nu ze zadelmak is, nog een winter gewoon in de groep lopen en pak in de lente het rijden rustig aan weer op.

Inderdaad.
Een extra seizoen kleuteren kan ze een stuk meer zekerheid, volwassenheid meegeven en brengt vaak nog even wat meer balans in het koppie. Haflingers zijn laatbloeiers.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:48

Waratje schreef:

daar ben ik het mee eens. maar misschien kan je met het hele buitenrijden gwn nog een half jaartje wachten tot dat je echt helemaal aan haar gewend bent, zij aan jou, dat dat gewoon helemaal goed gaat. dan kan je ook nog vrijheidsdressuur doen. of je gaat een keer met zadel en hoofdstel met haar wandelen, en dan erop gaan op de terugweg als ze rustig is en als ze rustig blijft er ook snel weer af gaan!! zo krijgt ze een positieve ervaring

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:29

Gewoon een ander paard meenemen, kan echt wonderen verrichten. Daarbij ook zorgen dat je zelf rustig blijft, zoek de manier op waarbij jij het meest ontspannen bent, ik rijd buiten altijd met 1 hand en een lang teugeltje, en de meeste paarden reageren daar ontzettend goed op.
Daarbij is het helemaal niet raar als een paard zich de terugweg iets drukker maakt, mijn paard wordt op de terugweg ook altijd wat heter, zolang het maar binnen de perken blijft.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:00

Alle bovenstaande tips, Maar ook neem eens verschillende routes.
Je schrijft dat ze voornamelijk de weg al goed weet en dus op de terugweg steeds meer gaat lopen stressen.
Mijn haflinger is al 7 maar deed dat ook altijd en het liefste in galop terug naar huis. Een aantal keer heb ik haar verrast door op de voor haar o zo bekende terugweg ineens een extra lus er aan vast te maken. Of het huis gewoon voorbij rijden.
Zodat ze nu weet dat op huis aan lopen nog niet betekent naar huis gaan.

Maar idd normaal loop/liep jij naast je paardje en was jij dus de leider.
Nu zit je erop en leid je ook wel, Maar er loopt nu geen leider voorop. Dat kan heel eng zijn voor je paardje.
Neem een ander paardje mee en loop daar eens achter, En dan naast en vervolgens voorop.
Ook dat kan heel goed helpen.

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:50

ik ben het eens met wendyenbram: mijn pony's en paard gaan zichzelf ook opfokken als ze naar huis gaan, dat heeft bij hen niks met stress te maken maar gewoon gezonde opwinding en plezier.
ik heb daar zelf nooit iets aan gedaan, maar denk dat ik voortaan ook mijn huis maar voorbij ga rijden! }>

voor dobel: ik heb gemerkt dat paarden van rijden naast een fiets niet echt veel leren, maar als dat je enige optie is zou ik het wel doen.
ik zou ook een rustig, betrouwbaar paard meenemen op buitenrit. dat gedrag gaan ze kopiëren, en dan over een tijd kun je rustig alleen buiten rijden.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:27

Ik denk dat je al veel aan de gegeven tips hebt. Als ik het goed begrijp maakt ze zich vooral druk op de terugweg? Daarbij er vanuit gaande dat je omdraait om terug te gaan. Heb je ook de beschikking om een rondje te rijden zodat er geen duidelijke 'terugweg' is? Als ze op deze manier rustig een buitenrit kan maken geeft ook dit haar een positieve ervaring. En inderdaad een ander paard mee nemen als dit mogelijk is, raad ik je ook aan om de tussenstap naar alleen rijden kleiner te maken.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:38

Inderdaad al veel goede tips, waarvan de belangrijkste geduld en ervaring. Er is te weinig vertrouwen en zelfverzekerdheid bij je pony, logisch op 3 jarige leeftijd. Mijn vorige paard had ik vanaf veulen, op 3,5 jarige leeftijd ingereden en dacht ook, omdat het zo goed ging, lekker naar buiten. Met andere erbij ging het ook super, ze gaf geen kick. Dit is 4 maanden helemaal goed gegaan. Tot een stalgenootje afbelde en ik eigenlijk wel zin had in een rondje bos. Ook bij mij gold dat de terugweg vooral drama was, maar moet zeggen dat ze op de heen weg al onrustiger was dan altijd. Ik heb toen ruim een jaar altijd iemand bij me gehad, vaak mijn man op de fiets. De volgende zomer weer alleen geprobeerd en dat ging al stukke beter, veel alleen gedaan en na een paar weken werd het de normaalste zaak van de wereld :j

@wiifke, helaas werkt het niet zo dat als je een rondje maakt zonder 'duidelijke terugweg' dat het dan beter gaat. Paarden hebben een natuurlijk kompas. Hoeveel bochten of hoe anders ik ook reed, welke route van het ruiterpad ik ook nam, op het punt dat we met neus richting de stal reden, werd ze heter. Op de kaart kon ik achteraf zien, dat dat het punt was dat we weer richting huis gingen, ookal was het vaak nog wel een half uur of uur verder! Helaas valt een paard hierin niet te foppen ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:43

bedankt voor de tips neem onderant een keer iemand mee met een shetlander aan de hand. Ik sta in een doodlopende weg dus dat is het punt met naar huis, het laatste stuk kan niet anders dan terug rechtuit Ik ben er wel achter dat zolang ik ontspannen met lang teugeltje blijf rijden, de pony ook een stuk ontspannender is. Eergister reed ik zonder zadel en dan is het een stuk minder

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:18

ownwise schreef:
@wiifke, helaas werkt het niet zo dat als je een rondje maakt zonder 'duidelijke terugweg' dat het dan beter gaat. Paarden hebben een natuurlijk kompas. Hoeveel bochten of hoe anders ik ook reed, welke route van het ruiterpad ik ook nam, op het punt dat we met neus richting de stal reden, werd ze heter. Op de kaart kon ik achteraf zien, dat dat het punt was dat we weer richting huis gingen, ookal was het vaak nog wel een half uur of uur verder! Helaas valt een paard hierin niet te foppen ;)

Oh echt? Ik heb altijd geleerd, dat het juist niet goed is om tijdens een buitenrit om te draaien. Als in, terug naar huis gaan. Wel erg interessant eigenlijk.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:02

wiifke schreef:
ownwise schreef:

Oh echt? Ik heb altijd geleerd, dat het juist niet goed is om tijdens een buitenrit om te draaien. Als in, terug naar huis gaan. Wel erg interessant eigenlijk.

Je kunt mijn paard neerzetten waar je wilt, hij zal altijd de weg vinden. Ik vind het heerlijk om lekker ver weg te trekken naar plekken waar ik nog niet geweest ben, als ik dan de weg kwijt ben, rijd ik met een lange teugel verder, dan weet mijn paard dat het zijn beurt is om de weg te beslissen en rijdt hij linea recta naar het dorp terug.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:31

Ja tot nu toe bij mijn paard ook in een groep met anderen gemerkt dat zodra ze merken dat we we richting huis gaan, ze ineens een flinke tempo verhoging krijgen. Nu zijn die een stuk ouder en zijn ze ook goed te houden. Maar richting huis lopen ze toch harder als richting bos zeg maar.

Maar zoals je het beschrijft doet je je haffie het hardstikke goed tot nu toe. Doe het lekker rustig aan en ga idd eens met een ander paard samen rijden. Misschien halverwege de terugweg even stoppen voor een pauze? Het idd gewoon iets dat ze moeten leren. Dat duurt wel eventjes.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:01

ik herken dit probleem heel goed mijn haffie deze was zeker ene laat bloeier.
ik heb precies het elfde probleem gehad en idd zoals iedereen hierboven al noem kwa tips zeker doen. Want kan goed dat je haffie door die kleine stukjes zo overprikkeld wordt doord e grote wereld dat die neit meer kan verwerken en dus zo snel mogelijk naar de veilig haven wilt de stal.
Ik heb het opgelost door samen met iemand te rijden en dan af en toe wissele door soms iets voor de gene te rijden en soms er achter. en daar naast als ik zelf ging niet te grote en te lange rondjes. En vooral zo min mogelijke obstakels(verkeer, bruggen, ect.)

Het heeft bij mij een dik jaar geduurt voor ze haar rust heeft gevonde er is ook veel bak werk aan af gegaan. En ik raad aan niet te veel naar buiten te gaan in begin. Je kunt beste beginnen met 1 tot 2 keer per maand en dat langzaam op bouwen. En zeker nooit 2 keer in een week laat er een aantal dagen tussen zodat ze rustig alles kan ver werken wat ze mee heeft gemaakt en gezien. Haffie hebbe voor dat soort dinge vaak langer tijd nodig zeker de jonkies nog.

misschien heb je er iets aan je mag altijd pven

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:49

Van de kudde wegrijden is voor elk paard moeilijk, zeker als ze zo jong is. Mijn haflingermerrie gaat altijd met meer vaart aan de terugreis beginnen dan van de stal af. Probeer ze maar eens voor de gek te houden! Neem een ouder paard mee of een fietser waar ze steun aan kan ontlenen, doe het rustig aan en alles komt goed. Ik heb haar bijna 3 jaar ze is 8,5 jr.