Allereerst, ik heb toestemming van een MOD om weer te reageren

Inmiddels ben ik iets verder met de voorbereidingen, ik heb een minitrektocht gemaakt! Te paard naar de loonse en drunense duinen, de paarden daar laten overnachten, en de volgende dag weer terug. We hadden de afstand iets onderschat, verschillende routeplanners gaven afstanden van 15-20 km aan, maar we hebben wel wat stukken omgereden, en bovendien is dat gebied ook best zwaar voor de paarden.. 2 dagen van 6 en 6,5 uur in het zadel, maar wat hebben wij genoten!
Het fotoverslag van de route is
hier te vinden

Tijdens deze minitocht ben ik tegen verschillende dingen aangelopen. Allereerst de zadeltassen. Ik heb nu zadeltassen die niet bevestigd zijn aan het zadel, en waarbij het gewicht dus op de rug steunt. Voor de dagtochtjes die ik normaal rijd gaat dat prima, maar na 2 lange dagen merkte ik aan mijn paard dat het ging irriteren. Nu vraag ik me dus af of ik iets aan die tassen kan doen, zodat het gewicht (grotendeels) aan het zadel hangt, of dat ik echt andere zadeltassen moet gaan zoeken.
Als ik voor de echte tocht ga, wil ik ook een voortasje hebben, met een kaartenmap erop. Nu had mijn stalgenootje die bij zich, maar ik heb de touwtjes altijd liever zelf in handen, en bovendien kun je daar wat spullen indoen die handig zijn om onderweg snel bij te kunnen.
Zelf zijn we niet blijven slapen, wat dus aanzienlijk scheelt in de bagage. Ik heb al wel zitten denken, wanneer je bijvoorbeeld 2 weken weg bent, neem je gewoon 2 tshirtjes mee, en terwijl je de ene draagt, kun je de andere wassen. Dit kun je natuurlijk ook doen met je andere kleding.
Op deze trektocht had ik een gewoon stalhalster bij me, om paardlief tijdens pauzes even lekker te kunnen laten grazen, maar een touwhalster neemt natuurlijk veel minder ruimte en gewicht in.
Verder zijn alle tips natuurlijk van harte welkom, ik ben nog maar een groentje als het om trektochten gaat, en ik wil dit graag zo goed mogelijk aanpakken!