buitenrit in donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

buitenrit in donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 22:40

Ik heb hier al veel over gelezen, buitenrijden in het donken. De tijd komt er (helaas) weer aan.
Nu is dit voor mijn de 1ste winter dat ik ook in donker moet gaan rijden. (geen bak)
Ik ben van plan om dan maar paar keer op fietspad heen en weer te rijden, dat is verlicht.
Ik heb al tips gelezen:
- lichtjes op je laarzen
- reflecterende banden om benen paard
- beter laag verlichten dan hoog ivm met auto's.

Mijn paard is 1.62 hoog, nog verdere tips en/of ervaringen hoe dit gaat? reactie paard?

NiKip

Re: buitenrit in donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:46

Vergeet niet zelf een hesje aan te doen :j
Stel dat je even van je aard moet, ben je onzichtbaar.
Ik heb zelf een hesje met lampjes erin. Dat valt echt goed op.
Ik rijd met reflecterende bandages en dat hesje. Ik wil er alleen nog een reflecterende uitrijdeken bij. Dan val je pas echt goed op :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:47

vlechtje in de staart en in het vlechtje dan zo'n knipperlampje clippen :j

bandagjes, hesje, borsttuig van www.agradi.nl en je bent een complete kerstboom :D

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:48

Ik kan niet wachten om weer de avond ritjes te rijden! :D
Wat wij op hebben zijn: reflecterende dingen voor om de benen, een reflecterend dekje, deden ook wel van die fietslichtjes om de stijgbeugels, ik heb nu ook een reflecterende deken.. Zelf hebben we een reflecterend hesje aan..
Wij gaan ook gewoon het bos in, draven en galoperen zelfs, wel met volle maan dan zie je toch nog een btje.. Anders lekker een blok om langs de weg... maar het bos in is nog het mooist..

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:50

Borsttuig heb ik wel hele goede ervaringen mee! Dit is op ooghoogte van fietsers auto's etc. En als je wel van je paard valt is je paard in ieder geval goed zichtbaar. (ook van de voorkant!)

Verder is rijden in het donker wel echt onwijs leuk (vind ik hihi)
dus ik zou zeggen veel plezier!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:56

Wat voor wandelende kerstboom je ook van jezelf maakt; denk eraan dat de wet constant brandend rood en wit licht voorschrijft. Zorg dus dat dat er ook op zit, dan kan oom agent je ook niks maken.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:09

Heel veel gedaan! Is echt goed te doen hoor! En idd met volle maan kun je zelfs galopperen. Al bleven we meestal op de fiets/wandelpaden uit nood. Bij de HEMA kun je van die knipperlampjes aan een elastiekje kopen voor een euro of 3 per twee. Die hing ik aan de teugels en de rode vlocht ik in de staart. Zelf een knipperreflectievest aan en zo'n mijnwerkerslampje (xenos) op de cap. Paard idem rondom reflectie a.rtikelen. Verlicht als een kerstboom! Maar wel zichtbaar. We zijn eens bijna over een jogger gewalst in het pikkedonker omdat deze meneer helemaal niet te zien was! Schelden dat ie deed! Maar ja, ons zag je op 20 kilometer afstand. Die sukkel echt pas op een meter of 2. Was een toptijd. Nu ik verhuist ben met paardlief hoef ik niet meer, maar ik was dol op de winteravondritten. Veel plezier!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:52

je kan beter als kerstboom de weg op ,, dan onzichtbaar.. :D

bij de action hebben ze ook lampjes.. ik ga vandaag ook ff opzoek naar lampies

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:53

Gelukkig zien paarden beter in het donker dan wij, alleen jammer dat ze je niet ff waarschuwen voor laag hangende takken :P

TymbaliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:59

Ik had toen ik met mijn pony naar de les ging in het donker een hesje aan en van die reflectie bandjes om de pony haar benen en zo'n lamp met rood en wit aan mijn been. Ook had ik zo'n mijnwerkerslamp op mijn cap en daar zie je zelfs mee waar je rijd en kun je dus in het donker ook makkelijk draven en galopperen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:48

Hou er wel rekening mee dat je in veel natuurterreinen na zonsondergang niet meer mag komen. Wel zo netjes om je te houden aan de regels van je gastheer.
Op de openbare weg inderdaad zorgen dat je met correcte verlichting en op de correcte plek op de weg rijdt.

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:58

Volgens mij valt dat wel een btje mee dat je na zonsondergang niet meer op vele plekken mag komen! Ik let er trouwens ook niet op, hoeveel mensen maken nou avondritjes.... Gewoon gaan met die banaan.. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:33

never_no schreef:
Volgens mij valt dat wel een btje mee dat je na zonsondergang niet meer op vele plekken mag komen! Ik let er trouwens ook niet op, hoeveel mensen maken nou avondritjes.... Gewoon gaan met die banaan.. :D

Dat is redeiljk onbeleefd, lijkt me. Je bent te gast op andermans terrein, dan is toch het minste dat je in ieder geval weet onder welke voorwaarden die toegang is verleend?
Bij veel terreinen staan bij de ingangen van die "Opengesteld" bordjes, vaak staat daarop "tussen zonsopgang en zonsondergang", dan dien je er niet ver na zonsondergang nog rond te spoken tenzij je persoonlijk ontheffing hebt gevraagd (en gekregen!). Als je een keer een boswachter treft die niet zo toegeefljk is heb je zomaar risico dat de toegang helemaal wordt ingetrokken en dan ook voor ALLE ruiters.......

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:42

Waratje schreef:
never_no schreef:

Dat is redeiljk onbeleefd, lijkt me. Je bent te gast op andermans terrein, dan is toch het minste dat je in ieder geval weet onder welke voorwaarden die toegang is verleend?
Bij veel terreinen staan bij de ingangen van die "Opengesteld" bordjes, vaak staat daarop "tussen zonsopgang en zonsondergang", dan dien je er niet ver na zonsondergang nog rond te spoken tenzij je persoonlijk ontheffing hebt gevraagd (en gekregen!). Als je een keer een boswachter treft die niet zo toegeefljk is heb je zomaar risico dat de toegang helemaal wordt ingetrokken en dan ook voor ALLE ruiters.......

Als het donker is, dan zie je toch geen bordje? :P
En de boswachter die gaat echt niet op een winteravond een rondje doen .. ? Die gaat al lachen bij het idee.
Zo'n probleem is het niet hoor, als je je op het terrein normaal gedraagt dan is het alleen een goedenavond van de politie! :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:53

Kennelijk heb ik een andere opvoeding genoten dan sommige andere ruiters. :roll:
Als een terreineigenaar aangeeft dat het niet mag dan ga IK niet willens en wetens dat toch doen.

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:57

Zelf rijd ik supergraag in t donker.

lekker rustig en de sfeer is erg anders om je heen. ik kan er wel van genieten.

Kijk ook eens naar reflectorende vestjes of dekens met zadel uitsperring.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:01

Waratje schreef:
Kennelijk heb ik een andere opvoeding genoten dan sommige andere ruiters. :roll:
Als een terreineigenaar aangeeft dat het niet mag dan ga IK niet willens en wetens dat toch doen.

Als jij je gewoon normaal gedraagt is er niets aan de hand. Tenzij die redenen er uit veiligheid zijn natuurlijk, maar meestal slaan die regels nergens op.
Nouja ieder zijn eigen mening ;)

Maar even terug naar onderwerp .. ik wijk een beetje af
In het donker rij ik zelf liever niet , tenzij het echt nodig is .. ( heb zelf geen beschikking over een bak )
En als ik wel rij, het liefst zo opvallend mogelijk. een klein rondje.
Ik zit meestal toch niet zo lekker ik moest een stukje over een weg , vermoeide mensen achter het stuur , je weet het maar nooit.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:15

Wat grappig dat iedereen in het donker rijdt.
Ik heb het nog nooit gedaan, of alleen perongeluk als ik te laat thuis kwam ( en heb meestal sávonds al wel een reflecterende uitrijdeken op) maar misschien moet ik het eens gaan proberen.
Het is soms best druk in het bos, dit is wel een uitkomst dan!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:29

Ik heb ook nog nooit in het donker gereden, maar dat ga ik deze winter wel doen... Met zoveel mogelijk lichtjes eromheen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:36

108078 schreef:
[Als jij je gewoon normaal gedraagt is er niets aan de hand. Tenzij die redenen er uit veiligheid zijn natuurlijk, maar meestal slaan die regels nergens op.

Als je je normaal gedraagt dan rij je daar niet, want dan hou je je aan gestelde regels van de terreineigenaar..... Maar goed, dat is mijn interpretatie van "normaal" natuurlijk maar. Iets met generatiekloof ofzo }>

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:39

ik heb van die fiets lichten aan het hoofdstel
Reflecteerende springschoenen, en peesbeschermers (voor en achter) om die peesbeschermers doe ik die knipperde bandjes die je bij hardlopers vaak ziet. Ik heb ook een reflecteerende borsttuig en ik doe zelf fietslampjes aan de achterkant van zadel en knipperlampjes om mijn benen en armen:)..

Er word bij mij zelfs door voorbijgangers gevraagd of ik al kerstmis aan het vieren ben:).

Ik ben altijd blij dat ik heel duidelijke te zien ben want soms zie ik ruiters rijden met alleen een hesje en die zie je dan echt alleen op het laatste moment. Erg gevaarlijk dus.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:40

Wat ik heel fijn vind (maar er inderdaad NIET uitziet) is zo'n mijnlampje op mijn cap: ik schijn daarmee op de weg voor me en mijn paardje vind het zelfs leuk om deze te volgen!
Ook als je dan eens wat hoort in de berm of de struiken kun je mooi bijlichten zonder dat je je handen nodig hebt!

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:47

In de winter rijden we ook 1x in de week een ritje in het donker in de polder! Als kerstbomen hoor! Er zijn daar stukken waar geen verlichting is dus dan red je het niet met alleen reflectie. Ik heb alles in het oranje en vriendin alles in het geel dus ons zien ze wel!

We zijn ondertussen ook al van alles tegen gekomen! Zelfs een uil die een prooi ving op het land, was bij maanlicht goed te zien heel apart!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:51

108078 schreef:
Waratje schreef:

Als jij je gewoon normaal gedraagt is er niets aan de hand. Tenzij die redenen er uit veiligheid zijn natuurlijk, maar meestal slaan die regels nergens op.

Nou ik zou toch niet graag na zonsondergang het bos in willen gaan. Het stikt er van de zwijnen en niet te vergeten dat je geen hand voor ogen ziet :=
Vind het idd onbeschoft om niet de bordjes gewoon te lezen. Ze staan er niet voor niks.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:50

Nou ik denk dat ik binnenkort maar eens "kerstboomverlichting" ga kopen voor het buiten rijden. Het word Helaas al zo snel donker! doe mijn maar lekker de zomer :-)
Zelf ben ik wel van plan om zeker in begin langs verlichte wegen te rijden. Ik sta niet vlakbij bos of duinen.
Zou daar trouwens ook niet in donker gaan rijden, ook uit veiligheid. Je weet maar nooit. straks gebeurd er wat en ja zie je dan maar eens te vinden door bijv politie ambulance enz. (zeker als je er niet mag komen)
Bedankt voor de tips daar heb ik veel aan!