Met zweep en sporen buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bibi1994

Met zweep en sporen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:13

Hoi

hoop dat dit bericht goed staat :+

Ik rij nu al een aantal keren mee naar buiten met wat meisjes erg gezellig allemaal enzo.
maar als hun paarden niet verder willen lopen pakken ze meteen de zweep erbij en slaan ze hun paard
(één van de meisjes gebruikt ook sporen buiten) ik vind dat erg zielig het paard begint dan ook te stiegeren
en wil dan helemaal niet meer verder lopen logisch vind ik :o ik heb er wel wat van gezegt
maar nee ze zegt '' als ik hem een aantal keren aantik dan loopt ie wel''
nou gebruik ik zelf geen zweep buiten aangezien de pony waar ik op rijd een beetje zweepvrees (noem ik het maar) heeft.
ik ben benieuwd wat jullie bokkers van deze acties vinden misschien ervaringen/tips? :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:42

Het ligt aan de situatie en het paard. Soms kan wat extra motivatie met de zweep werken, maar je paard doormidden slaan terwijl ie echt bang is, heeft natuurlijk weinig zin en is niet eerlijk.

xMaritt

Re: Met zweep en sporen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:03

Ik neem zelf wel altijd een zweep mee, maar het paard waar ik op rijd is bomproof en niet angstig buiten. Hij wil af en toe alleen niet verder omdat ie liever terug naar stal naar zn vriendjes gaat. Dan kan een zweepje wel handig zijn, maar ik zou dit nooit gebruiken als het paard niet verder wilt omdat ie echt bang is.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:23

Ik gebruik, op de haflinger die ik nu rijd, ook een zweepje als ik buiten gaan aangezien ze wel eens durft protesteren. Maar ik gebruik de zweep niet als straf of ik slaag haar ook niet. Een tikje en even streng zijn met men stem, en ze gaat weer vooruit. Natuurlijk beloon ik ze dan ook als ze eenmaal vooruit gaat.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:31

ik neem wel altijd een zweepje mee, maar ik gebruik hem nooit,
meer voor de zekerheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:20

===
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-12-23 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 19:01

Lizzyy schreef:
meer voor de zekerheid.

Af en toe doe ik dat zelf ook als ik alleen naar buiten ga, en het gevoel heb dat ze
lui is maar meestal hangt ie dan de hele rit aan het zadel :P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:08

Een zweepje heb ik altijd mee op buitenrit, is in de zomer ook erg handig om lastige vliegen van de buik te verjagen.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:24

Neem meestal ook zweepje mee of sporen aan. Als ik het niet bij me heb wil me paard nog wel eens gaan stil staan en is dan geen beweging meer in te krijgen.
Ziet er trouwens wel raar uit op buitenrit met sporen/zweep.. mn paard is buiten nogal een racemonster.. onafhankelijk of ik nou wel of geen sporen/zweep aan heb. Gebruik het dus ook niet, alleen dus als ze wil stil staan en niet meer verder wil

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:29

Vind het altijd handige accesoires, bovendien leent vervolgens iedereen onderweg mijn zweep..
Want zelf hebben ze hem niet bij zich :+
Dat je ze meeneemt zegt niet dat je ze gebruikt.

Zweep vind ik overigens het meest handig, vanwege het multifuncitoneel zijn.
Je kan er stoplicht knopjes mee indrukken, vliegen wegjagen.
Honden wegjagen of mensen :Y)
Je paard corrigeren als hij je been negeert en de straat op dreigt te hupsen met zijn achteind.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:34

Met sporen rij ik zoiezo nooit. Zweep gaat altijd mee. Niet om mijn paard ermee af te rossen, maar is meer bedoelt voor de vliegen/dazen/andere insecten, of waarvoor dan ook. Als mijn paard om wat voor reden dan ook bang is en echt niet verder wilt stap ik af en begeleid haar aan de hand erlangs, of laat een ander paard voor gaan. Om daarvoor een paard te gaan slaan....nee :n

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:37

Ik rijd eigenlijk altijd met sporen zonder er veel aan te zitten hoor. Maar ik neem ook een zweep mee. Mijn paard is nogal een angsthaas en als hij ergens niet langs durft dan sla ik hem uiteraard niet, maar als ik met een hand rijd en met de ander heel zachtjes tikkend (echt alleen maar aanraken) de zweep op zijn kont houd, dan gaat hij al eerder ergens langs heb ik gemerkt.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:29

Een zweep is meestal verstandig. maar niet op de manier als wordt beschreven, gewoon een klein tikje waardoor het paard weet dat hij door moet lopen.
behalve in het geval van 'zweep vrees'
dat heeft mijn pony ook.
Sporen vind ik gewoon niet kunnen eerlijk gezegt, binnen buiten, where-ever.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:22

Sporen rij ik sowieso niet mee. Als ik dan per ongeluk tegen de buik van m'n paard komt, zit ik meteen in galop denk ik :+ Die reageerd goed genoeg op m'n been.

Zweep rij ik nu ook niet meer mee, al heb ik 'm wel eens mee gehad om een tikje op de achterhand te geven, omdat ie die steeds buiten de berm hield. Of om 'm even uit de aanstelleritus te halen :P

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:24

ik heb altijd zweep mee, maar niet om te slaan.

bijv, aanbellen bij mn huis(verlenging van je arm)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:25

sporen sowieso niet. vind het onnodig.

een zweep heb ik wel altijd bij. in de bak als verlenging van mijn hand en om zo nodig de achterhand aan te tikken. en buiten voor de veiligheid, om honden en lastige jong op afstand te houden haha, je weet maar nooit.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:38

sporen vind ik overdreven, een zweep is afhankelijk van t paard.. en als ik er 1tje mee heb dan is het ook erg afhankelijk van de situatie!

Bedoel als het dier echt bang is probeer ik t anders op te lossen wat 99% van de tijd prima lukt... is het dwars liggen en luisterd ze na al mn pogingen niet dan geef ik ze een klein tikje ..maar slaan doe ik NOOIT...

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:44

Als je een zweep en sporen "nodig" hebt om buiten te kunnen rijden, wat is dan nog de lol van het buitenrijden? ;(

Een corrigerend tikje vind ik oke, de ruiter blijft baas mits vriendelijk en respectvol tegenover het paard. en niet alle paarden/pony's vinden het leuk om buiten te worden gereden ;)

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:40

Ik rij zonder sporen, maar heb wel altijd een zweepje bij me, want mijn pony kan soms een beetje eigenwijs (een Fjord van 6 jaar ik rij haar nog geen jaar in) zijn..
Maar ik sla echt NOOIT hard, gewoon een tikje, dat is genoeg!
Mijn pony schrikt soms ook wel, heeeel soms, maar als je pony schrikt moet je je pony niet slaan maar juist aanmoedigen!
Mijn zweep hoef ik bijna nooit te gebruiken buiten, soms alleen als ze niet reageert op mijn hulpen en afgeluid is, dan geef ik haar een heeeeel zacht tikje, dan is ze er wel weer bij! ;)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:49

Zoals de meesten hierzo, heb ik meestal wel een zweepje mee, lekker handig voor dazen en andere beesten En als ik zeker weet dat mn paard zich aanstelt dan tik ik hem even bij (:

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:40

Ik neem ook altijd een klein zweepje mee, voor het geval dat mijn paard opeens niet meer vooruit wilt gaan of moeilijk doet in een gevaarlijke situatie. :)
Maar dit zweepje wordt nooit gebruikt wanneer het niet nodig is .. Dus ja alleen in situaties wanneer het voor mij of andere mensen gevaarlijk wordt. (wat nooit gebeurt eigenlijk)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:01

bibi1994 schreef:
Lizzyy schreef:
meer voor de zekerheid.

Af en toe doe ik dat zelf ook als ik alleen naar buiten ga, en het gevoel heb dat ze
lui is maar meestal hangt ie dan de hele rit aan het zadel :P

Ja dat doe ik ook, maar is meestal ook niet nodig.