trektocht achterhoek 2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Harko

trektocht achterhoek 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:10

Hallo ik wil met mijn tinker aankomende week een recreatieve kleine trektocht maken in de achterhoek heeft iemand nog goede tips of ervaringen want ik ben een beginnende ruiter maar het paard is wel ervaren

weet iemand een mooie struinroute om te rijden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:20

In de omgeving van Hengelo/Zelhem is een speciale lange afstands ruiterrroute. Weet alleen niet hoe die heet, heb er zelf wel eens stukjes van gereden. Maar even een kritische vraag, als je zelf niet ervaren bent is het dan wel verstandig om alleen op pad te gaan? Of gaan er ook anderen mee op pad? Buiten rijden is echt heel iets anders als rijden in de bak al was het maar omdat je altijd in onverwachte situaties terecht kan komen. Dan is het in het begin wel fijn als er iemand anders met je meegaat.

Harko

Re: trektocht achterhoek 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:26

ik rij 2 maal in de week een buiten rit, ik heb de rij stijl samen met mijn paard opgebouwd
en zij is verkeersmak

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:48

Wat is je planning? Want weekje van adres naar adres trekken als je daar 0 (theoretische) kennis van hebt sloopt zowel jouw als je paard. Hoe intensief (snelheid, tijd en km's) zijn die 2 buitenritten en rij je daarnaast ook nog? Eerste indruk zo is nl dat je paard de nodige conditie mist voor wat je van plan bent.

Harko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:08

ik plan nooit veel ik hou rekening met ,conditie en zin van het paard en laat mij ophalen of zoek een andere oplossing

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:10

poe heb je al voor jezelf nagedacht wat je doet als het weer zo vreselijk gaat plenzen?

Harko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:27

dat is nou het voordeel als je geen planning maakt in je vakantie ,smorgens pas iets gaat zoeken ,wat bij je vrije dag past.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:12

In het geval van een trektocht is zonder (reëel) plan vertrekken echt het allerdomste wat je kunt doen.
Een trektocht klinkt leuk, maar daar moet je je echt op voorbereiden.

Wat in deze context misschien verstandiger is, is om je een paar dagen 10-15 km van huis te laten droppen en dan zelfstandig terug te rijden.

@ Arabesk, qua plenzen (en ook andere nare weersomstandigheden) zal het wel goed komen, je kunt overal wel aankloppen voor een schuilplek.

Harko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:55

goed plan,dat zijn tips waar je wat mee kunt

LoveCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:58

ik ben daar op vakantie geweest(in Eibergen) en ik was toen ook voor de 1ste keer buiten en had nog helemaal geen ervaring. maar wat je moet doen is gewoon genieten! let natuurlijk wel op het paard en luister wat er wordt gezegt. dus ga niet als er wordt gezegt: we gaan een stukje aandraven, zelf lekker blijven stappen ofzo want dan ben je de groep kwijt voor je het weet!(was bijna bij mij gebeurd!)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:00

Vanaf manege de achterhoek loopt ook een leuke route als ik het goed heb :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:05

fjordnina schreef:
In het geval van een trektocht is zonder (reëel) plan vertrekken echt het allerdomste wat je kunt doen.
Een trektocht klinkt leuk, maar daar moet je je echt op voorbereiden.

Ik heb een trektocht gereden die deels was voorbereid en deels gewoon rijden en dan rondvragen en dat kan best hoor (alleen ikzelf kon er niet zo goed tegen :+ ) Ikke en waratje doen het altijd zo geloof ik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:26

Ikke rijdt ook niet de wereld aan tochten. Meestal heb ik dan wel een lijst met mogelijke adressen bij. Telefoons met excel erop zijn handig :D

Vastleggen van adressen betekend verplichtingen. Daar houd ik niet van. Ik plan m'n adressen dus hooguit twee dagen vooruit, met ideeen over de rest.
Vier - vijf dagen rijden, dag rust. Rust is voor paarden; voor de mensen om te kijken wat er in de volgende dagen op je af komt.
Kaarten bijkopen, als dat nodig is of overleggen met "locals" over de (on)mogelijkheden van een route.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:19

Google is your best friend ;) , kijk eens op http://www.achterhoektepaard.nl. Wist ergens wel dat die site bestond maar kon er niet meer opkomen hoe hij heette. Bedacht me net ineens dat ik 'm ook wel kon googlen :+ .

Harko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:30

ik zoek iets in de omgeving laren-vorden-(grote veld) gorssel waar je goedkoop en simpel kunt overnachten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:36

Harko schreef:
ik zoek iets in de omgeving laren-vorden-(grote veld) gorssel waar je goedkoop en simpel kunt overnachten

Defenitie van goedkoop?
We hebben afgelopen voorjaar ergens voor niks overnacht; zelfs het eten werd ons gebracht!!
Maar we hebben ook 90 euro betaald om een nacht te slapen, zonder eten erbij.......

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:58

www.oudemeulenbrugge.nl Ik weet niet of dat goedkoop genoeg is, maar het is er in ieder geval goed toeven.

@Arabesk en Ikke, jullie hebben volgens mij allebei meerdere tochten gereden (toch?) en zijn dus ook min of meer voorbereid op de dingen die je tegenkomt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:10

Harko, heb je al op mijn linkje gekeken? Daar staat volgens mij ook eea op.
En zoek anders eens op de website van hippisch toerisme daar staan per provincie overnachtingsadressen met eventueel linkjes op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:22

Arabesk schreef:
Ik heb een trektocht gereden die deels was voorbereid en deels gewoon rijden en dan rondvragen en dat kan best hoor (alleen ikzelf kon er niet zo goed tegen :+ ) Ikke en waratje doen het altijd zo geloof ik

Niks "altijd" hoor, het is maar net wat voor soort trektocht we willen doen :P
Met een rondje B&B-adressen (winter) is het wel handig om vantevoren te boeken, als je kampeerspullen meeneemt kun je zorgen dat je adressen (en telefoonnummers) bij je hebt van o.a. boerencampings (SVR, Vekabo, enzo) en maneges.

Maarre TS, wat is de bedoeling, wil je bagage meenemen op je paard of heb je bagagevervoer? Dan kunnen we wat gerichter tips geven.
Tip die ik je vast bij voorbaat geef: rij NIET met een rugzak op, dat zit vreselijk. Als je iets mee wil nemen op je paard, regel zadeltassen. Voor klein spul (pakje brood ofzo) kun je desnoods volstaan met een groter heuptasje, hoewel er ook mensen zijn die dat al vervelend vinden zitten.

Harko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:49

het is de bedoeling zo weinig mogelijk meenemen,er is overal wel wat te koop (rustpunten)
je moet die dagenzo dicht mogelijk bij de natuur leven ,en genieten van het landschap en geen tijdslimiet stellen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:20

Nou....de Achterhoek is niet zo heel ruim bedeeld met winkels hoor, dus je zal soms een stuk moeten lopen of rijden om je boodschapjes te doen (of je moet echt helemaal van de natuur willen leven ;) ) ik weet ook niet hoe je bijvoorbeeld gedacht had je paard te voeren? Hooi zal nog wel lukken om dat op je overnachtingsadres te regelen maar krachtvoer moet je toch echt zelf meenemen, iedere keer ander voer lijkt me geen aanrader. En op alleen hooi gaat íe het niet volhouden denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:34

Mwaoh, als het paard een fatsoenlijke wei krijgt om gras te vreten, kunnen ze al best veel aan, zeker als je ook nog met goed hooi kunt aanvullen. Dat krachtvoer voor het paard is niet zo'n groot probleem, is meestal ook wel wat voor te regelen bij het overnachtingsadres of de buren daarvan. Dus tenzij je weet dat je paard snel overstuur gaat van vreemd voer, is dat geen probleem.
Zo weinig mogelijk meenemen klinkt wel leuk, maar bedenk wel dat veel boerencampings geen kantine en/of campingwinkel hebben waar je je eigen eten vandaan kunt halen. Vaak kun je wel een fiets lenen om boodschappen te doen, maar soms ook niet.
Als je niet je adressen van tevoren regelt, moet je zelf mogelijkheden bij je hebben, dus tentje, slaapzak en matje. Als je je adressen wel weet kun je eventueel zorgen dat je onder dak kunt slapen, scheelt je de tent.
De tijdslimiet stelt je paard wel, die moet voldoende rusttijd hebben, dus je zult er in de praktijk naar moeten streven om een uur of 4 's middags bij je overnachtingsadres aan te komen. Dat geeft je ook tijd om paard te verzorgen voordat je nog aan je eigen boodschappen enzo moet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:21

Die van ons krijgt gelijk dikke benen bij te eiwitrijk voer, dus ik ben nogal huiverig om ander dan zijn eigen voer te geven. En of je paard het uithoudt op alleen gras hangt nogal af van het soort paard wat je meeneemt. De meeste campings in de Achterhoek (iig degene die ik ken) zijn idd vrij basic en hebben dus geen winkel of kantine. Hooguit kan je er verse eieren krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:23

SusanH schreef:
Die van ons krijgt gelijk dikke benen bij te eiwitrijk voer, dus ik ben nogal huiverig om ander dan zijn eigen voer te geven. En of je paard het uithoudt op alleen gras hangt nogal af van het soort paard wat je meeneemt. De meeste campings in de Achterhoek (iig degene die ik ken) zijn idd vrij basic en hebben dus geen winkel of kantine. Hooguit kan je er verse eieren krijgen.

Hangt meer af van de goede kwaliteit van het gras.
Een paard is gebouwd om gras en aanverwante plantenzooi te verwerken, dus wanneer je dat in voldoende mate erin stopt, ben je er al........

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:45

Harko schreef:
Hallo ik wil met mijn tinker aankomende week een recreatieve kleine trektocht maken in de achterhoek heeft iemand nog goede tips of ervaringen want ik ben een beginnende ruiter maar het paard is wel ervaren

weet iemand een mooie struinroute om te rijden

Totaal niet waarnaar je nu op zoek bent maar misschien wel een idee voor het najaar.
Midweek met je paard op vakantie!!

Waneer : 24 tot 28 oktober 2011
Waar : Alberthoeve in Wateren in het Drent-Friese Wold.
De locatie is schoon, netjes en er zijn goede bedden.
(slaapkamers 2/4/6 persoons, dus geen slaapzalen oid)

Deze midweek is voor ruiters maar niet ruiters zijn ook welkom, we zitten natuurlijk niet de hele dag op het paard.

Zowel het ontbijt als het avondeten is gezamenlijk, daarbuiten is iedereen vrij te gaan rijden. Er zijn verschillende routes qua rijrichting en afstanden dus voor ieder wat wils. Daarbij is het mogelijk naar het Canadameer te gaan.
Gezien de omgeving die hoofdzakelijk uit ruiterpaden bestaat is het mogelijk dat minder verkeersmakke paarden mee kunnen.
Met het rijden zullen de groepen onderling afgestemd worden, wellicht zal er een splitsing zijn naar de gewenste rij afstand, richting en tempo.

Heb je zin en gelegenheid mee te gaan?
Zo ja, dan wil ik graag weten:
>* met hoeveel personen
>* wie (van alle deelnemers volledige naw gegevens en mailadres)
>* hoeveel paarden
>* geslacht van het paard

De kosten voor de midweek zullen 250,00 euro pp zijn (dit is voor overnachting, eten, toeristenbelasting, gebruik van een stal etc.).

Deelname is verzekerd zodra ik de betaling ontvangen heb en de aanmelder een bevestigingsmail ontvangen heeft. Echter vol is vol daarna word je op een wachtlijst gezet, indien je op de wachtlijst geplaatst zou zijn en je kunt niet deelnemen wordt het bedrag natuurlijk teruggestort.

Let wel:
iedereen neemt deel aan deze midweek voor eigen risico en verantwoording.

Het is zeker geen vaststaand programma, buiten de momenten van het eten is iedereen vrij te doen wat hij of zij wilt. Daarom ook goed mogelijk om met een groep(je) aan te sluiten. Tenslotte hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Voor nadere informatie en aanmelding: erberveld@planet.nl