Handpaardrijden met drammerig handpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Handpaardrijden met drammerig handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:09

Het gaat zo goed met mijn pony dat hij van de hoefsmid weer aan het werk moet. Hij is inmiddels weer helemaal rad, dus heb ik hem vandaag weer als handpaard gepakt.

Pffff, hoe vermoeiend kan een halve hackney van 19,5 zijn zeg... Hij wil altijd een gang en tempo hoger dan waar we op dat moment mee bezig zijn. Als mijn ijslander stapt, draaft hij steeds aan tot zijn neus net voor die van hem is. Als mijn ijslander tölt/langzaam draaft, dan is hij de hele tijd aan het trekken omdat hij harder wil draven. Alleen als we flink doordraven dan kan hij er met een enigszins los touwtje naast lopen, en dat is alleen omdat hij liever draaft dan galoppeert.

Mijn ijslander wordt zijn gedram op een gegeven moment ook zat en gaat naar hem bijten als hij weer voorop probeert te lopen. Ik word sjaggerijnig omdat ik hem constant moet corrigeren en kan ook niet echt ontspannen rijden omdat ik steeds moet opletten en reageren. Het probleem is hier echt zijn temperament, niet zijn conditie, want die heeft hij niet. Maar hij zou nu zo 10 km draven, puur op karakter, echt een doodloper dus.

Omdat ik hem toch echt graag vaker mee wil nemen, ook op langere ritten, hoor ik hier graag tips hoe ik hem rustiger kan krijgen en beter om kan gaan met het drammen.

Steentje

Re: Handpaardrijden met drammerig handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:18

En als je hem longeert of losgooit, zodat hij voor een groot deel zijn energie kwijt kan?

Hmm, wellicht dat dat ook niet werkt, aangezien je schrijft dat het puur zijn karakter is. :\
Lastig!

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:54

Voorop willen lopen is een typisch gevalletje van dominantie over het andere paard. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dit bij een handpaard zou moeten oplossen maar als je met hem wandelt (zonder op je ijsco te zitten) mag hij ook niet langs je lopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:55

Ik verplaats het even naar BRT :-)

En omruilen? Dus op de Hackney zitten en de ijslander als handpaard? Of kan dat niet?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:02

Eerst de Hackney alleen trainen (grondwerk) totdat hij helemaal luistert naar jou aanwijzingen en snapt wat de bedoeling is. Vervolgens kun je dat met fiets oefenen.
Pas daarna met 2 pony's gaan oefenen.
By the way:
Een handpaard in het Nederlandse verkeer vind ik in veel gevallen onveilig. Alleen als je pony super getraind is en goed samenwerkt met het andere dier is het een optie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:02

Ik blokkeer dat hier met behulp van een dressuurzweep.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:20

Mijn merrie voedt mijn handpaarden altijd op. Als ze langs haar willen dan grijpt ze in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:26

Ik ken het, rijd een stevige kruising shet/fjord van 1.17 met daarnaast een minishet. Die doen allebei niks anders dan drammen hahaha.
Je rijpaard:
Moet goed op een hand te sturen en te controleren zijn.
Is best het dominante paard... Die ik rijd helpt gewoon, die bijt af en toe naar de shet en helpt mij zo. :D

Je handpaard:
Hangt in mijn geval een hengsteketting om. Dikke vette pech, moet hij maar luisteren.

Jijzelf:
Ik rijd altijd zonder zadel, dus kan heel makkelijk mijn been even uitsteken, kun je mee begrenzen etc.
Gewoon sterk zijn. :') Ik word er soms bijna afgesleurd, lig ik plat op m'n paard, tja jammer dan, geef ik een ruk hier en daar en dan is de boel weer in het gareel.
Goed opletten, handpaard moet daar lopen en daar blijft hij ook. Punt uit. Kort houden, geen tijd geven om andere dingen te doen.

Of het onveilig is? Als je je paarden goed kent absoluut niet.