Waar ik ook loop, ik probeer altijd uit de weg te gaan als ik kan omdat paarden het verkeerd nogal ophouden, zeker in smalle straten. Maar andere bestuurders houden hen dikwijls ook niet aan de regels:
Citaat:
Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.
Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.
Bus die op nog geen halve meter van mijn en men paard passeert.... levens gevaarlijk, gelukkig is men verzorg paardje "nergens" bang voor.
Citaat:
Stop bij het geringste teken van angst.
Vertraag en hou voldoende afstand bij het kruisen of inhalen van een paard.
Vermijd iedere bruuske beweging in de omgeving of bij het naderen van een paard, zelfs al denk je dat je buiten het gezichtveld van het dier bent.
Loop of stap niet (verder) in de richting van de paarden.
Maak alles wat los hangt vast of hou het vast (bijvoorbeeld een dekzeil).
Hou honden aan de leiband.
wordt nooit gedaan. Nooit.
Citaat:
Brommende of lawaaierige motoren, kreten, remgeluiden, claxongeluiden…allemaal kunnen ze paarden angstig maken.
Wat moet je doen?
Claxonneer in geen geval.
Maak geen of zo weinig mogelijk geluid. Roep niet en verhef evenmin je stem.
Zet de autoradio niet te luid.
Al verschillende keren gehad dat motors in volle snelheid met het nodige lawaai voor bij komen geraced en auto's met de muziek enorm luid.
Ik erger me echt dood aan zulke mensen. Ik bedankt iedereen die wel met mij rekening houdt in de hoop dat ze dat in de toekomst blijven doen. Het is een kleine moeite om je hand even op te steken en veel ruiters doen dit, spijtig genoeg, niet.
bron:
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/verkeer_paarden_nl.php