Zijn strandritten met 'manegepaarden' verantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Zijn strandritten met 'manegepaarden' verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:50

Gezien de topics die nogal eens naar boven komen rondom strandritten, waar ik toch best veel slechte ervaringen lees..
Zijn strandritten met manegepaarden (dus niet met privépaarden) überhaupt wel verantwoord?
Want hoe goed je je klanten in de bak ook screent, een handgalopje in de bak is heel wat anders dan een volle rengalop op het strand.. Om nog maar niet te spreken over het soort paarden waarmee de strandritten vaak georganiseerd worden.

Hoe zien jullie dat?

1234

Re: Zijn strandritten met 'manegepaarden' verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:54

Je bedoelt alleen met mensen van buitenaf? (die niet op de manege rijden)
Want met mensen die al jaren op de manege rijden of voldoende ervaring hebben, lijkt het mij zeker verantwoord, mits de combinaties goed gevormd worden ;) (geen pittig paardje geven aan een onzeker persoon bijv.)
Wij rijden 1 keer per 2 weken een strandrit met de manege, en gaat altijd goed! (doen overigens geen rengalop, maar dat doen maar heel weinig maneges)
Tuurlijk, zijn altijd paarden die drukker zijn of dat ze een keer wegrennen, maar dat wordt altijd prima opgelost.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:00

Ja, met klanten die je niet kent :)
Met vaste manegeklanten ligt het al heel anders idd :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:06

Als kind van tien hobbelde ik met wildvreemde rittenfjorden over Schiermonnikoog :P Ik was gewoon een manegekindje dat daar op vakantie was en de paardjes waren braaf :j Twaalf jaar later was hestejente op Vlie op stap met Tvistur. Dat was ook heel geslaagd. Enige nadeel is de IJslanderverslaving die ik eraan heb overgehouden :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:10

Ik heb op een manege gereden waar ze mensen mee op strandrit namen die nog niet eens wisten hoe je op een paard moest komen. Paarden rijden daar zo vaak hun verplichte rondje over het strand, dat die echt niet meer knoerthard gaan :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:23

Ik heb zelf gewerkt op een manege, lessen gegeven en strandritten begeleid tot het bedrijf dichtging (manege de strandhoeve). Bij ons moest je min. 12 jaar zijn om mee te mogen èn min. 4 jaar rijervaring hebben.
Poetsen en opzadelen moesten de klanten zelf doen (om zodoende al in te kunnen schatten hoe ervaren ze waren in de omgang met paarden).
Daarna opstappen in de bak en alles aansingelen/op maat maken enz. (nacontrole wbt. singels deden wij natuurlijk altijd nog even).
Vervolgens allemaal een eigen plek in de bak zoeken (dus ook de 'plak-paarden' uit elkaar halen) en allemaal voorrijden: stappen en draven en bij twijfel een galopje laten zien.

Tegen de tijd dat iedereen aan het draven is hebben wij (begeleider en collega die achterblijft op stal met telefoon en auto+rijbewijs uiteraard) al wel gezien of iemand voldoende kan rijden.

Tevens houden we natuurlijk ook rekening of het volop hoogseizoen is (dat de paarden bij lange na niet meer zo voorwaarts zijn) of dat het laagseizoen is (herfstvakantie/kerstvakantie/voorjaarsvakantie) waarbij de paarden een stuk frisser zijn en het op het strand ook drukker is met loslopende honden/kiters/wind enz. in de herfst en winter.

En ja.. als wat we zagen bij het voorrijden ons niet overtuigde van de rijkunsten èn het was in het laagseizoen waardoor de paarden ook wat frisser waren, lieten wij mensen gerust thuis, je bent namelijk verantwoordelijk voor een hele groep.

In het hoogseizoen liepen de paarden iedere avond buitenritten (1 x 2uurs of 2 x 1uurs) en in het laagseizoen vaak alleen in het weekend, buiten de lessen die ze liepen.

De routes kenden ze uit hun hoofd, we hadden wel grofweg vaste plekken waar we deden stappen/draven/galoperen maar op het strand was dat ook afhankelijk van de drukte op het strand en of het hoog of laag water was.

De ritten gingen over het algemeen allemaal prima, af en toe begon er iemand te miepen dat het paard of de pony waar hij/zij op zat te fel ofzo was maar dan was er altijd wel iemand anders in de groep die wel wilde ruilen, of ik ging erop.
Ik heb zelf 1 x gehad dat ik een kindje had die zich heel stoer voordeed in de bak en op het strand na de eerste galop niet meer voor of achteruit ging... zucht -O-
Daarvan stonden de ouders op dat moment ook op strand en toen is er besloten dat zij af zou stappen en mijn collega met de auto naar het strand kwam en die heeft de pony terug gereden naar stal, zelf heb ik het ook wel eens moeten doen.

Ook ging de groep wel eens aan de kletter (vooral de haflinger vond t met regelmaat leuk om te stangen ;)) maar dat heeft verder nooit echt voor problemen gezorgd, hoogstens dat we als groep besloten om maar geen galopje meer te doen maar er heeft nog nooit iemand geklaagd en er is in de 4 jaar dat ik er heb gewerkt op buitenrit nog nooit iemand afgevallen.

Dusja, ik zie het probleem niet zo.. zolang de begeleiders de paarden maar door en door kennen.

welshcob2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:24

Ik vind het wel een beetje vreemd eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:26

Ik vind het niet altijd erg verantwoord nee. Vooral de maneges waarbij je gewoon een paard kan huren vind ik apart....

Ik ga zelf wel regelmatig op strandrit bij een manege, maar daar kennen ze me. En daar moest je ook eerst een les rijden om te kijken of je wel mee mocht..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:39

ashley1, dit vind ik een hele goede regeling. Gewoon goed in de gaten houden of de mensen genoeg ervaring hebben voor een strandrit.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:13

Ashley, maar zulke strandritten als jij beschrijft ben ik eigk nog nooit tegen gekomen :) Als "dagjesklant" dan hè, heb nooit structureel bij een manege die strandritten deed gereden.
Ik ben überhaupt nog nooit een strandrit tegengekomen waar ik de gang van zaken verantwoord vind gaan. Ook al beweren ze op Internet van wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:54

Of het verantwoord is vind ik voor een heel groot deel afhangen van de begeleiding die mee gaat. Ik kan me 1 rit herinneren waar ik blij was dat wij meer ervaren waren als de begeleidster en dat ik zelf het strand ook heel goed ken. Om een voorbeeld te geven, zij riep naar ons terwijl wij in rengalop over het strand gingen (buiten het seizoen dus we gingen echt heeeeeeel hard) dat we moesten stoppen. Tsja, dat hoor je dus niet als de wind in je oren blaast. Wij wel steeds omkijken of ze haar arm omhoog deed (normale gang van zaken bij een rit van die manege) maar dat deed ze steeds maar niet. Toen ze wel een errug klein stipje was hebben we de paarden naar zwaar zand gestuurd en zijn we naar haar terug gedraafd. Ze was wel een beetje boos, maar ze had ook geen ander signaal afgesproken waarbij we moesten stoppen. Ieder van ons was al eens vaker daar met een rit mee geweest, we gingen er dus vanuit dat ze haar arm wel omhoog zou steken. Dat was dus niet verantwoord geweest, als er geen ervaren ruiters mee geweest waren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:01

Stoptekens heb ik ook nooit uitgelegd gekregen voor een strandrit (hoewel ik ze wel ken, maar ze worden op het strand amper gebruikt lijkt het)
Ik heb pas ergens een strandrit gemaakt waar je linksom of rechtsom door de duinen kon, over smalle kronkelende paadjes zonder goed zicht op wat er 15 meter gebeurt. Daar gingen wij dus flink galloperen. Toen ik vroeg of er dan ergens aangegeven was dat je alleen links- of rechtsom over die route mocht was het "nee hoor, de paarden stoppen vanzelf als ze elkaar tegen komen"
Lekker verantwoord :?

Moet zeggen dat ik het bij bosritten heel anders georganiseerd vind, veel verantwoorder. Of ik ben alleen onverantwoorde stallen tegen gekomen :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:57

Heino schreef:
Stoptekens heb ik ook nooit uitgelegd gekregen voor een strandrit (hoewel ik ze wel ken, maar ze worden op het strand amper gebruikt lijkt het)
Ik heb pas ergens een strandrit gemaakt waar je linksom of rechtsom door de duinen kon, over smalle kronkelende paadjes zonder goed zicht op wat er 15 meter gebeurt. Daar gingen wij dus flink galloperen. Toen ik vroeg of er dan ergens aangegeven was dat je alleen links- of rechtsom over die route mocht was het "nee hoor, de paarden stoppen vanzelf als ze elkaar tegen komen"

Moet zeggen dat ik het bij bosritten heel anders georganiseerd vind, veel verantwoorder. Of ik ben alleen onverantwoorde stallen tegen gekomen :o

Waarschijnlijk wel.

Ik zal het je nog erger vertellen. Ik ben ooit eens ergens een week op vakantie geweest aan het strand. Paarden erbij, alles erop en eraan. Spul was netjes georganiseerd; fatsoenlijke paarden en behoorlijk goed in de hand. Kortom, voor een ervaren ruiter geen punt om mee rond te sturen.
Komen we op het strand op een zeker moment een groep tegen van een andere toko, waar dingen toch wat minder degelijk georganiseerd leken te zijn. Niet mijn manier van doen, zeg maar.

Kom ik later bij de eigenaar van die toko terecht (contacten brengen je soms ergens) en die beweerde precies hetzelfde van de toko waar ik enkele keren ben geweest (en die ervaring van slechte organisatie dus NIET deel). Die eigenaar kende mij verder niet en wist ook niet dat ik die toko "van binnen" kende, dus die ging even "los" om de eigen toko daar als "beter" tegenover te stellen.

Nu weet ik wel dat die toko ook niet zo beroerd georganiseerd was en dat die ontmoeting niet helemaal representatief was voor die toko, maar ik wist via andere kanalen ook andere dingen over die eigenaar. Waarmee de boel toch wat genuanceerder lag dan die eigenaar wilde doen geloven.

Het is niet zo zwart-wit als het lijkt en wat hier over Grol wordt gezegd, kun je probleemloos copieren naar tig andere stallen langs de kust, die hun inkomsten voor een belangrijk deel uit het toeristenseizoen moeten halen. Been there, seen it......

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:34

Heino schreef:

Mijn ervaring is precies omgekeerd. Ik heb bijna twintig jaar lang strandritten gereden, en eigenlijk nooit iets meegemaakt wat écht onverantwoord was. Er gingen wel eens mensen mee waarvan ik m'n twijfels had, of touristen die op het strand ineens oostindisch doof waren voor aanwijzingen, en er zijn heus wel eens ongelukken gebeurd, maar dat was niet de schuld van de stal, begeleiding of paarden. Ik heb ook zelf ritten begeleid, maar alleen mensen waarvan ik zelf gezien had dat ze goed konden rijden. De paarden kenden de route op hun duimpje, wisten precies wat wel en niet mocht. Er waren ook geen vaste stukken waar gegaloppeerd werd, dus ook geen paarden die zelf maar alvast vertrokken. Met de meesten was het zelfs mogelijk te blijven stappen terwijl de rest weggaloppeerde (ok, met moeite, maar het ging).

Juist bij bosritten (niet op die manege, maar tijdens ponykampen etc op andere stallen) heb ik regelmatig m'n hart vastgehouden. 'n begeleider op een paard van 1.80 die over een kronkelend bospaadje 'n flinke galop inzet ... heel "leuk" als je zelf op 'n A-tje zit. In een flinke draf een pad inslaan met laaghangende takken, en daar vervolgens geen waarschuwing voor geven. Je benen stoten tegen bomen omdat paard onbestuurbaar bochten afsnijd om bij de groep te blijven. Aanwijzingen die het eind van de groep niet bereiken, zodat je de paarden voor je ineens ziet gaan en geen idee hebt of dat de bedoeling is. Iemand die eraf valt en overlopen wordt omdat de paarden erachter haar niet kónden ontwijken. Ik heb veel meer slechte ervaring met bosritten, en die heb ik veel minder gereden dan strandritten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:06

Bedenk me net nog wat -niet al te beste- anekdotes. Geen strandrit weliswaar, maar wel een mooi staaltje onverantwoord paardrijden met manegepaarden.

De manege waar ik vroeger reed als vaste klant liet de wat meer "gevorderde" ruiters altijd zonder begeleiding op pad gaan. Wij hadden 1 groep voor ons rijden met zeg maar, iets jongere ruiters (gemiddelde leeftijd 18 jaar) dan wij. Wij ons steeds maar afvragen waarom die paarden die wij deels overnamen met onze groep, zo bezweet terugkwamen. Bleek dus dat ze steeds 1 breed pad namen en daar heen en weer galoppeerden de hele tijd :+ . Diezelfde groep heeft het ook gepresteerd 1 paard in de vernieling te rijden, door er met een ander paard achterop te rijden. Gevolg been lag zover open dat het paard ter plekke kon worden afgemaakt. Snap niet dat die man toen zijn zaakjes anders is gaan organiseren. Was voor mij iig een van de druppels om daar niet te blijven.

Ben later met mijn eigen paard nog eens een groepje van desbtreffende manege tegen gekomen, die kwamen in volle rengalop op ons af op een smal en onoverzichtelijk ruiterpad :( gevolg, wij hingen noodgedwongen in de boom naast het pad.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:10

heb al een aantal keer een strandrit gemaakt op andere maneges, en is mij altijd goed bevallen.
nee ze keken niet echt naar hoe goed je bent, maar waarom zou je zeggen dat je al zo goed en ervaren bent terwijl je dat niet bent en dan het risico loopt je paard niet onder controle te kunnen houden?
ik heb altijd gewoon gezegt dat ik 11 jaar rij ervaring heb en verzorgpaarden waarvan ik met 1 ook buitenrijd, maar heb er altijd wel bij gezegd dat ik een rustig paardje wil omdat ik gewoon van de rit wil genieten en niet steeds maar zorgen hoef te maken over de galop die dan gaat komen of iets dergelijks

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:32

Ik heb als vaste manegeklant veel strandritten gemaakt en ja onze paarden wisten precies wat er ging gebeuren op het strand. Daar gingen we hard!! We kregen echter wel uitgebreide instructie over wat wel en niet kon. Ik ben er van overtuigd dat menig ruiter met privepaard roekelozer op het strand is dan de goed opgeleide manegeruiter.

Ik heb een keer een groep ervaren ruiters begeleid naar het strand omdat ze bang waren de route niet goed te kunnen vinden. 1 van hen besloot op het strand ineens in volle galop ervandoor te stuiven terwijl een andere ruiter nog haar paard aan het opstellen was in de groep. Resultaat was een valpartij omdat de andere ruiters haar over het hoofd zagen en nog maar 1 ding wilden hard galopperen. Ik heb daarna geen mensen meer willen begeleiden op het strand omdat er altijd betweters zijn en ik geen discussie aanga tijdens een rit.

Inmiddels heb ik zelf een eigen paard en kan ik mij enorm verheugen op de dag dat wij samen naar het strand kunnen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:50

Op de maneges waar ik tot nu toe strand- en of bosritten heb gemaakt werd er over het algemeen rekening eerst gekeken naar hoe je rijdt, en ik heb nooit vervelende dingen mee gemaakt. Wel ooit een rit gemaakt met een begeleider en 1 man die niet kon rijden. Omdat we maar met 3 waren had zij alle tijd voor die man aangezien ze zich niet echt met mij bezig hoefde te houden (ik had overigens een super braaf paard, doordat mijn mams de afspraak had gemaakt omdat ik zelf niet kon bellen dacht ze dat ik een klein meisje was ipv boven de 25, haha, dus alle aandacht ging naar die man en voor ons beide was het een geweldige rit)
Wel weet ik dat er genoeg mensen zijn die aangeven wel te kunnen rijden maar die eigenlijk net op les zitten.Belachelijk en levensgevaarlijk, maar ze zijn er. Rijden op een manege met hele brave paardjes en denken dan dat ze alles kunnen. Ik vind het daarom goed als je voor de rit even wat dingen in de bak moet laten zien. Dan kun je er natuurlijk nog niet alles uithalen maar toch, als iemand echt geen ervaring heeft zie je dat wel. Overigens ben ik gewend dat je de begeleider die mee is hoe dan ook NOOIT in mag halen, dit om te voorkomen dat je dus stop signalen etc. niet mee krijgt...
Onverantwoord, misschien wel, maar als ze het niet zouden doen zou je een heleboel mensen die niet in de buurt van het strand wonen de mogelijkheid ontnemen geweldige ritten aan het strand te maken!Dus ik ben blij dat het gedaan wordt!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:39

Ohja nog een aanvulling:

voor iedere rit werd natuurlijk even een uitleg gegeven hoe en wat:
-de volgorde van de paarden, en waarom ze in die volgorde moesten lopen (paard als laatste achter 2 kleine pony's bijv. lijkt niet heel logisch maar aangezien zij naar alles trapte wat achter haar liep was dat het wel ;) )
-waar we naar toe gingen (en dan gelijk naar de achterblijvende ouders met camera's ook waar we het strand opgingen enz. ivm foto's maken)
-hoe lang we weg zouden blijven
-dat iedereen ruimte moest houden maar geen gaten moest laten vallen tussen de paard om bijcrossen te voorkomen
-dat de begeleider de gangen aangaf en zij zich hier ook aan moest houden
-wat de stopstekens waren
-wat er gezegt moest worden als er iets gebeurde (meestal zei ik als grapje: dan roep je 'stop!' of 'help ik ben eraf gevallen!' moesten ze meestal wel om lachen, als er iets achter me gebeurde dan òf ik zag het òf je hoort het aan de groep òf je hoort 't al aankomen aan het tempo en ritme van de paarden)
-wat ze moesten doen als ze de paarden niet meer konden houden.

En dit deed ik dan zowel in het Nederlands als in het Duits... want ik reed dus vooral juist met toeristen aangezien de vaste klanten de rit na een keer of 2 ook wel kenden ;)

Verder heb ik natuurlijk ook een veelzijdigheid aan smoesjes gehoord en ik snap best dat je niet weet hoe je een martingaal moet vastmaken of als je altijd western rijdt even wat bevestiging wil krijgen over of het zadel goed ligt en de neusriem op het goede gaatje zit maar als er zadels achterstevoren (ja echt :') ) of verkeerd opgelegd worden, neusriemen niet goed vastgemaakt worden en ruiters niet weten hoe ze beugels op maat moeten maken krab je jezelf wel alvast achter de oren, zo van 'goed... dat wordt dus een thuisblijver'

De meest gehoorde smoes bij het voorrijden halen mijn collega's en ik nog wel eens lachend aan (altijd door Duitsers gedaan, onze ervaring is dat daar de meeste westernruiters of i.i.g recreatieve zogenaamde westernruiters zijn, het waren i.i.g altijd Duitsers die dit zeiden):

Klanten komen met pijn en moeite met een slecht opgezadeld paard de bak in, wordt allemaal goed gelegd door collega, klant stapt op met veeel te lange beugels en laat de teugels hélemaal los hangen en krijgt vervolgens het paard niet gestuurd, zit in elkaar gedoken/onderuit en trekt de benen enorm op... en probeert zo rond te stappen.

Vervolgens wordt het commando 'draven!' gegeven en de ruiter krijgt het paard niet in draf en gaat heel druk zitten duwen met de zit en met de stem het paard in draf te krijgen... wat natuurlijk niet lukt want het paard denkt: 'uhh nee dus?' }>

Vervolgens ga ik er met paard achteraan of collega met een lange zweep en door middel van aanwijzingen van ons ('been geven!' :+ ) gaat het paard draven waardoor de ruiter bijna boven de bomen uitstuitert!!

Geeft verder niet maar klant kan absoluut het ritme niet vinden en zegt dan het magische zinnetje: "Aber ich reite Western zuhause" en jaaa hooor... daar istie weer!! :') Het ja-maar-ik-rijd-thuis-western-smoesje wat dus moet verklaren waarom de ruiter niet kan poetsen, niet kan zadelen, niet rechtop in het zadel kan zitten èn waarom zij niet kunnen lichtrijden... want dat doen westernruiters niet :')

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:14

Ik vind bos/duin ritten veel gevaarlijker. Lijkt vaak beter georganiseerd omdat de paarden niet zo maar in rengalop gaan maar het is echt niet veiliger.
Ik heb 10 keer liever dat mijn paard op het strand aan de kletter gaat, waar ik alle ruimte heb om mensen te ontwijken, goed het hele gebied kan over zien en je eigenlijk alleen rustig naar het mulle zand hoeft te sturen om rustiger te gaan.
In het bos is het dood eng om aan de kletter te gaan, geen overzicht, geen mogelijkheid om andere ruiters/wandelaars te ontwijken, geen mul zand of ruimte om paard op de volte te zetten. Heb het wel eens mee gemaakt met ponykamp vroeger en de ruiters hingen gewoon in de bomen.
Heel wat strand ritten mee gemaakt met goede begeleiding en uitleg, altijd goed gegaan op een enkel zwemmend paard na.

Edit: heb het hierbij over bos/duinritten in noordholland(omg. bergen) waarbij je dus vrijwel alleen heel smalle paadjes heb.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:26

ashley1 schreef:
Geeft verder niet maar klant kan absoluut het ritme niet vinden en zegt dan het magische zinnetje: "Aber ich reite Western zuhause" en jaaa hooor... daar istie weer!! :') Het ja-maar-ik-rijd-thuis-western-smoesje wat dus moet verklaren waarom de ruiter niet kan poetsen, niet kan zadelen, niet rechtop in het zadel kan zitten èn waarom zij niet kunnen lichtrijden... want dat doen westernruiters niet :')

_O-
Hoe verzinnen ze het :P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:45

Ja Heino... ik heb er wat discussies over gehad hoor ;)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:14

ashley1 schreef:
De meest gehoorde smoes bij het voorrijden halen mijn collega's en ik nog wel eens lachend aan (altijd door Duitsers gedaan, onze ervaring is dat daar de meeste westernruiters of i.i.g recreatieve zogenaamde westernruiters zijn, het waren i.i.g altijd Duitsers die dit zeiden):

Klanten komen met pijn en moeite met een slecht opgezadeld paard de bak in, wordt allemaal goed gelegd door collega, klant stapt op met veeel te lange beugels en laat de teugels hélemaal los hangen en krijgt vervolgens het paard niet gestuurd, zit in elkaar gedoken/onderuit en trekt de benen enorm op... en probeert zo rond te stappen.

Vervolgens wordt het commando 'draven!' gegeven en de ruiter krijgt het paard niet in draf en gaat heel druk zitten duwen met de zit en met de stem het paard in draf te krijgen... wat natuurlijk niet lukt want het paard denkt: 'uhh nee dus?' }>

Vervolgens ga ik er met paard achteraan of collega met een lange zweep en door middel van aanwijzingen van ons ('been geven!' :+ ) gaat het paard draven waardoor de ruiter bijna boven de bomen uitstuitert!!

Oh, even heerlijk zitten lachen!!! Tis natuurlijk niet goed, dat dit gebeurd (de reactie van de ruiter, niet jullie voorbereiding).

Verder ben ik de volgende regels (als manegeruiter, ik heb geen eigen paard) gewoon gewend:
- uitleg van te voren over de stoptekens
- NOOIT de begeleider inhalen
- aanwijzingen van de begeleider opvolgen tijdens de rit
- passeren in stap
- eventueel zelf poetsen en opzadelen (zou absoluut geen probleem moeten opleveren, ook een martingaal niet).

Voorrijden heb ik nog nooit hoeven doen, maar zou ik geen probleem hebben gevonden en vind ik eigenlijk ook wel heel erg logisch. Nu heb ik mijn ruiterbewijs, en dat geeft iig een redelijke gradatie aan van kennis en kunde (basisvaardigheden).

Ik snap heus dat een hoop maneges in de zomermaanden een groot deel van de inkomsten moeten halen door toeristen, maar dat zou geen reden moeten zijn om maar met onervaren ruiters buiten te gaan rijden. Ongelukken zit niemand op te wachten.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:35

Ik heb al veel maneges aangedaan langs de kust, maar nog nooit heb ik moeten voorrijden of heb ik iemand moeten zien voorrijden meer dan opstappen en wachten tot iedereen erop zat.

Terwijl ze stuk voor stuk beweren dat ze het controleren.

Iemand kan misschien prachtig poetsen en zadelen, hoeft niet te betekenen dat ze ook goed kunnen rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:45

Feitelijk hoef je niet goed te kunnen rijden in de strikte zin van het woord. Ik heb veel buitenritten voorgereden en zei altijd van "ga maar staan en pak een pluk manen" als we gingen galopperen (als ze dat al durfden) en dat ging altijd goed, zelfs bij mensen die voor het eerst op een paard zaten.
Was ook zomers bij een bedrijf dat ook wel paarden verhuurde zonder begeleiding, maar die stuurden altijd meiden naar het pavaljoen op het strand. Als er dan mensen waren afgevallen of niet meer durfden, gingen die op de paarden verder... Ook een manier. Als ik toevallig wel mee was ter begeleiding, werd er vaak ook wel geruild, dan ging ik op het "lastige" paard.(Puur psychisch, mijn paard was niet makkelijker, maar dat dachten ze wel en dan ging het goed, "lastige'paard kalmeerde onmiddelijk onder mij, ze hadden geen echt lastige paarden)
NOOIT gebroken botten of verwondingen gezien. Zelfs niet bij een aanrijding. Enige gebroken arm die ooit is opgelopen was in de manege tijdens les...
Het gaat op het strand vaak goed omdat paarden rechtuit gaan en niet ingehouden worden. Problemen ontstaan vooral als mensen aan de teugels gaan hangen en moeten sturen.
Je rijdt op eigen risico, dus je moet als ruiter zelf inschatten hoe goed je bent. Helaas blijkt dat veel mensen zich overschatten. Maar nogmaals, het gaat vaker goed dan mis. De paarden die je mee krijgt zijn meestal rustig of er zit een groot deel rustige paarden bij en ze kennen hun rondje en weten waar ze wel en niet hard kunnen/mogen.
In lessen worden er meer duikelingen gemaakt.
Ik ben voor onder begeleiding rijden, omdat er ook zijn die alleen maar willen galopperen. En bv oversteken een punt kan zijn.
Overigens hebben de meeste bedrijven, terecht, wel een boete voor het terugbrengen van een bezweet paard.
Je hebt als klant trouwens de plicht om een gewond (zadeldrukking)of kreupel paard te weigeren. Zelf opzadelen of daarbij zijn is dus wel zo handig om zeker te weten dat je paard niet onder het zadel open ligt.