GPS welk merk en prijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chinou

GPS welk merk en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:28

In de Topics over GPS staat veel informatie maar ik zou graag ervaringen met verschillende GPS apparaten willen krijgen en dan in de prijsklasse tot rond de 200 euro. Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan het niet vinden......;-)

Moeten er altijd kaarten bijgekocht worden of kan het ook zonder extra aanschaffingen.

Mijn doel is afstand meten, snelheid en terugkomen op het beginpunt. Mooi is het als je ook op Google Maps je rit kan bekijken. Wat doen jullie er verder mee.

tamary

Re: GPS welk merk en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:34

Ik heb een kleine simpele (navman W300 dacht ik, zo'n oranje driehoekje) die alleen tijd, afstand en snelheid meet en meer hoeft van mij ook niet. Bij navigeren met GPS hoor ik vaak de ervaring dat als je dat ding echt nodig hebt de batterij leeg is.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:37

Ik hoef deze dus niet te gebruiken voor de auto of fiets maar alleen voor het paardrijden. Is een kaart dan nodig?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:40

Wij hebben een Garmin Map 60 CSX, maar het kleinere model, de Vista is misschien ook voldoende. Of dit nog de meest recente modellen zijn weet ik niet, maar ze werken wel goed. Belangrijk is dat je er kaarten in kunt lezen en dat er een geheugenkaart in kan.
Misschien even informeren bij een buitenspoortzaak of op de site van Garmin.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:44

Maar MOET je ook kaarten inladen of kan je ook gewoon een GPS kopen en direct gebruiken zonder iets te moeten installeren?. Ik rij toch niet op wegen oid maar bijvoorbeeld op de Veluwe wil ik lekker rijden en dan op eenvoudige wijze terug naar de trailer.

Ik heb me ingelezen op verschillende sites met aanbiedingen maar het wordt me niet echt duidelijker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:48

Wat wil je er precies mee kunnen?
Er zijn bij ruiters ook simpele gps-sen in gebruik die ook door bv hardlopers gebruikt worden. Die registreren dingen als afstand, tijd en snelheid, maar hebben geen navigatiefunctie. Als ik een navigatiefunctie nodig heb laat ik mijn pony de weg kiezen, werkt altijd.

Wil je kunnen navigeren met die dingen bedenk dan dat hoe ingewikkelder hoe sneller de batterij leeg is en hoe lastiger te bedienen op een paard. Ipv voor duur te gaan kan je beter een zo simpel mogelijk ding nemen dat makkelijk af te lezen en te bedienen is met 1 hand en gedeeltelijke aandacht.

Kaart kan helpen als je over water/door hekken, etc. moet, maar of die gps ook echt goede ruiterkaarten heeft?
Veluwe heeft steeds meer paardenknooppunten, die in combi met kaart je keurig de weg wijzen. Aantal van die knooppunten zijn ook op parkeerplaatsen waar trailers mogen komen.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:52

tamary schreef:
Wat wil je er precies mee kunnen?
Er zijn bij ruiters ook simpele gps-sen in gebruik die ook door bv hardlopers gebruikt worden. Die registreren dingen als afstand, tijd en snelheid, maar hebben geen navigatiefunctie. Als ik een navigatiefunctie nodig heb laat ik mijn pony de weg kiezen, werkt altijd.

Ik heb gekeken naar de Garmin eTrex H, is goedkoop maar zou dit voldoen voor wat ik wil?
Mijn paard loopt de eigen trailer nog voorbij......

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:06

Hoi,
Bijna iedere smart-phone heeft tegenwoordig een gps en die voldoet aan jouw eisen. Startpunt vastleggen, lekker rijden, en dan "terugkeren naar startpunt"(of woorden van gelijke strekking) Een pijl in het scherm geeft de juiste richting weer. Ook worden afgelegde afstand, snelheid en posities vastgelegd. Zonde van je geld om een aparte GPS te kopen.
HG.A3

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 23:14

Maar ik heb geen smart-phone helaas. Het klopt, mijn kinderen hebben wel een smart-phone maar die heb ik verder niet nodig en ik hoef ook verder geen telefoon met internet, lijkt me te duur alleen voor navigatie.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:36

GPS heeft NIETS met internet te maken en kost ook niets.
HG.A3

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:55

Ik heb de garmin etrex, we gebruiken hem normaal om te geocachen :D

Van de week ga ik met het paard op minibreak, dus ga hem testen. Laat je volgende week weten hoe het ging.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:33

Ik heb zelf voor het hardlopen ook nog een Garmin 405 horloge. Hartstikke leuk apparaat voor de afstanden, maar de navigatiefunctie om thuis te komen is niet aan te bevelen. Meermaals geprobeerd en niet tevreden.

Heb nog iets op kieskeurig.nl gevonden wat misschien antwoord op jouw vragen over de Garmin eTrex H geeft.

Eenvoudige GPS ontvanger. Ik heb hem gekocht om altijd mijn beginpunt terug te kunnen vinden en daarvoor is ie ook perfect.
Het is de eenvoudigste van de hele serie, je kunt er geen kaarten in invoeren, maar qua GPS-techniek schijnt ie gelijkwaardig te zijn aan duurdere modellen. Dus als je tijdens je wandeling niet graag continue op een kaart loopt te kijken, maar wel altijd je weg terug wilt kunnen vinden én weinig geld wilt uitgeven dan heb je hier een prima GPS ontvanger aan.
Als je hem wilt kunnen aansluiten op je computer (wat wel handig is, om b.v. je trip op een kaart te plotten) moet je een duur kabeltje bijkopen, maar dit is als je een beetje handig bent ook zelf te maken van een oud serial snoertje (of goedkoop bij elektronica-online) en een oude creditcard (Google hiervoor bijvoorbeeld: Etrex H, datacable, DIY, homemade, etc.).
Nadelen:
De Etrex H is bij mooi weer redelijk nauwkeurig, maar als je onder bladerdek bij zwaarbewolkt weer of wat regen loopt valt dit wel wat tegen. Als je een trail terugloopt, loopt hij er soms 20 - 30 meter naast, en in de buurt van een hoogspanningsleiding was de afwijking een keer heel plaatselijk meer dan 100 m.
Nadeel is verder dat de namen van waypoints uit max. 6 tekens mogen bestaan.
Tip: In bebost gebied kun je bij het opstarten het beste stilstaan, anders kan het erg lang duren voor ie de juiste satellieten gevonden heeft.
Freeware die hier handig bij is: GPSUtility, GPSTrackMaker, G7ToWin

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 18:49

Bedankt voor je informatie, ik ga de Etrex H bestellen en ik kan deze dan 14 dagen uitproberen. Bevalt het niet dan ga ik een duurdere versie proberen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:42

Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 19:17

Ik zal het hier plaatsen, als het goed is komt de aankoop morgen binnen. Ga morgenavond hardlopen en gelijk kijken of het me lukt e.e.a. in te stellen.
Van het weekend mee met de buitenrit. Hou je op de hoogte.....;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:23

Heb een Garmin 305, geen kaarten nodig, terug stuur functie, hartslag, afstand meten, snelheid, verbruik caloriëen en tijd. Gebruik hem op mijn paard en om mee te lopen ideaal. Werkt zelfs in dik bebosd gebied goed.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:34

@Marcella
Doet de terugstuur-functie het bij jou goed dan? Bij mij werkt die om de een of andere manier niet zoals het zou moeten ;-(.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:42

Marcella schreef:
Heb een Garmin 305, geen kaarten nodig, terug stuur functie, hartslag, afstand meten, snelheid, verbruik caloriëen en tijd. Gebruik hem op mijn paard en om mee te lopen ideaal. Werkt zelfs in dik bebosd gebied goed.

Welke 305 is dat? De Forerunner?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:43

Nergens last mee en doet het perfekt. Je moet wel een beginpunt instellen voor je op weg gaat.

Ja de Forerunner.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:56

Pakt 'ie dan niet het punt waar je stond toen je op start hebt gedrukt? Heb al in de handleiding en zo gezocht, maar kon er verder niets over vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:59

Eh nee dat moet je zelf instellen anders kan de gps je niet terug sturen.